[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:46

Dat is wel superlief van die persoon +:)+

simongek

Berichten: 5349
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:47

Dat is wel aardig idd. Succes met scheren.

Mijne is vandaag geschoren. Staat onder verwassen 300 gr met hals.

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:58

Ik zit echt een beetje in een dilemma. Ik heb mijn paardje nu een jaar, vorig jaar niet geschoren. Ze was 1 grote fluffy massa, niet erg want we trainde nief intensief. Nu ben ik haar serieuzer aan het oppakken en ondanks dat ze nog niet in volledige wintervacht staat ( zegmaar half fluffy ) is ze super bezweet. Zelfs na een half uurtje stappen en draven met een lange teugel met mijn moeder. Nu wil ik haar graag laten scheren. Maaaaar ze kan vrij pittig zijn. Soms is ze best heet. Voor mij geen probleem maar mijn moeder rijd haar dus ook en zij is een complete beginner. Ik ben stiekem toch een beetje bang dat ze door het scheren heter gaat worden. Iemand tips om voor mij de knoop door te kunnen hakken en het evt heter worden te kunnen voorkomen ? ( mijn moeder heeft elke week een half uurtje priveles in een binnenbak )

Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:00

Niet helemaal scheren dan zo wie zo.

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:02

Marcella schreef:
Niet helemaal scheren dan zo wie zo.


Hier zat ik idd al aan te denken, wat zou je adviseren? Ze is eigenlijk over heel haar lijf wel bezweet, behalve haar benen :')

EmptyWords

Berichten: 10578
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:32

Nynkefleur schreef:
Marcella schreef:
Niet helemaal scheren dan zo wie zo.


Hier zat ik idd al aan te denken, wat zou je adviseren? Ze is eigenlijk over heel haar lijf wel bezweet, behalve haar benen :')

Of je moeder met uitrijdeken laten rijden

Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:37

Ik heb zelf een scheermachine en heb toen in gedeeltes geschoren om erachter te komen wat ideaal was. Had vroeger nog al eens dat pony vond dat er gevliegerd moest worden met de baas. :')

https://myalbum.com/photo/XsqP5Js2nIPo/med.jpg
https://myalbum.com/photo/KihUgBrzW1fu/med.jpg
https://myalbum.com/photo/MLVpmvUrL1Yy/med.jpg
En ja bekend probleem veels te dik hier.
https://myalbum.com/photo/3hb7SIKVfxkF/med.jpg
https://myalbum.com/photo/vyAU8RuQy6Wv/med.jpg
Alleen stukje hals geschoren is alleen niet echt denderend te zien op de foto (wel zijn kale kinnetje die dan vaak even mee gaat).
https://myalbum.com/photo/6VTxYTld60yf/med.jpg
https://myalbum.com/photo/1WwV07tsqQq7/360.jpg
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A6232B3
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A85EEC8

Foto's zijn van jong naar oud alleen het eerste jaar niet geschoren (2000) en tot nu toe nog steeds niet geschoren.

BarbaravdW

Berichten: 964
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 08:06

Afbeelding
Van de week begonnen met patroontje scheren. Komende week ga ik nog even verder met bloemen scheren en dan gaat de rest kaal en een dekentje erop.

Getup

Berichten: 8357
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 08:45

_/-\o_ respect , wat n werk

Jester_

Berichten: 12289
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 09:42

Waaauw!!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 09:52

Super netjes ook!

Anoukloves_
Berichten: 568
Geregistreerd: 24-01-10

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 10:15

Gaaf!

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 10:15

BarbaravdW schreef:
[ [url=m/0aUeho.jpg]Afbeelding[/url] ]
Van de week begonnen met patroontje scheren. Komende week ga ik nog even verder met bloemen scheren en dan gaat de rest kaal en een dekentje erop.


Wat voor machine gebruik je hiervoor?

Fleur_BB

Berichten: 28
Geregistreerd: 31-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:42

Afbeelding

Ik heb vorige week mijn shet geschoren, hij is er echt van opgeknapt ik heb hem overdag met een regendeken opstaan (nu met fleecedeken er onder omdat het wat kouder is) en ‘s nachts met fleecedeken of 200 grams

BarbaravdW

Berichten: 964
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 19:48

ierusju schreef:
BarbaravdW schreef:
[ [url=m/0aUeho.jpg]Afbeelding[/url] ]
Van de week begonnen met patroontje scheren. Komende week ga ik nog even verder met bloemen scheren en dan gaat de rest kaal en een dekentje erop.


Wat voor machine gebruik je hiervoor?


Een tondeuse voor mensen (Babyliss geloof ik) die ik voor mn eigen haar gekocht had, maar nu niet meer gebruik.... het 'echte' scheren doe ik wel met een paarden-scheermachine hoor ;)

Bonnelover

Berichten: 1541
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:48

Getup schreef:
Mijn merrie krijg ik niet geschoren, die gaat heel eng doen. Zou wel fijn zijn, als er ( vooral bij de hals) wat af kan, ze is na het werken echt kletsnat. Maar dan moet ik haar dus door de dierenarts plat laten spuiten....


Ook Tranquigel werkt niet?
Scheer best wel veel paarden, 40/50 per seizoen, en eigenlijk maar 1 die door Dierenarts moet worden gespoten. Wel een aantal, vooral trauma en jonge paarden, die ik scheer hiermee.

Jester_

Berichten: 12289
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:02

Mijn ervaring is dat ze juist door tranquigel heen gaan.
Mijn vorige kon ik er wel 4 geven maar dat hielp niks. Domesedan werkte dan beter maar wel sneller zweten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:31

BarbaravdW schreef:
Van de week begonnen met patroontje scheren. Komende week ga ik nog even verder met bloemen scheren en dan gaat de rest kaal en een dekentje erop.


Wat mooi!

Echt met een mensentondeuse? Dat heb ik ook geprobeerd maar ik moet er gewoon een van een centimeter breed hebben denk ik :')

Getup

Berichten: 8357
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:36

Hele spuit erin geduwd ( omdat ik bang was, dat t niet ging lukken- dus uit voorzorg). Echt in alle rust begonnen. Draaide al door van t geluid. Hebben de machine gewoon aan gelaten en dus niet weggehaald toen ze begon te snurken en te springen. Ze stond helemaal bol en te trillen en we kwamen er niet eens aan. Toen ze er vervolgens eerst bijna bij ging liggen en vervolgens met n bolle rug zowat ging zitten ( dit was na n half uur ongeveer), hebben we het maar voor gezien gehouden.
Heb er vroeger ook veel geschoren en had er uit voorzorg iemand bij gehaald. Maar we hadden zoiets van: dit gaat zo fout. En dan is ie nog niet geschoren ( of erger: 1 stukje geschoren).

Machine werd natuurlijk ook alleen maar warmer. Plus dat t er 1 is, waar je niet in de buurt van haar achterbenen wilt staan als ze over de zeik is ( verder in de omgang geen probleem). Durfde t echt niet aan.

BarbaravdW

Berichten: 964
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 07:25

Gypsy schreef:
Wat mooi!

Echt met een mensentondeuse? Dat heb ik ook geprobeerd maar ik moet er gewoon een van een centimeter breed hebben denk ik :')


deze is een cm of 4-5 breed, ik gebruik vaak het puntje :)

MarliesV

Berichten: 15256
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:01

BarbaravdW, wat een werk! Gaaf hoor!

Iemand die toevallig een paard heeft laten scheren en dan het hoofd en de onderbenen er in heeft gelaten?

Mijn haf wordt donderdag geschoren en gaat voor het eerst kaal. Maar wil eigenlijk haar sokken er niet af hebben ivm bescherming tegen mok ed. Maar geen idee hoe dit er uit ziet.

Iemand voorbeeldfoto's?

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:47

MarliesV schreef:
BarbaravdW, wat een werk! Gaaf hoor!

Iemand die toevallig een paard heeft laten scheren en dan het hoofd en de onderbenen er in heeft gelaten?

Mijn haf wordt donderdag geschoren en gaat voor het eerst kaal. Maar wil eigenlijk haar sokken er niet af hebben ivm bescherming tegen mok ed. Maar geen idee hoe dit er uit ziet.

Iemand voorbeeldfoto's?


Wij laten altijd de hele benen zitten.

Dit is de eerste keer in het seizoen. Dan zie het nog niet goed.
Afbeelding

Dit is na een tweede keer scheren.
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:48

Wat vervelend Getup.....

Heb je niet een ander paard wat geschoren moet worden waarbij je deze toe kunt laten kijken? Wie weet helpt dat?

MarliesV

Berichten: 15256
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:51

ierusju, hele been wou ik ook, maar ze heeft rasp gehad en heb daarom haar voorbenen deels moeten scheren, dat lijkt naadje als ik het hele been laat zitten en er een paar kale stukken op heb geschoren (ze loopt enorm voor schut nu, haha)

Wel mooi zo!

Getup

Berichten: 8357
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:06

Gypsy schreef:
Wat vervelend Getup.....

Heb je niet een ander paard wat geschoren moet worden waarbij je deze toe kunt laten kijken? Wie weet helpt dat?



Kijken is ok. Maar zelf geschoren worden niet. Oja...was vergeten te zeggen, dat ik er ook nog n praam op had :oo :n