[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A_nouk

Berichten: 11639
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 22:54

Ik ben een uurtje bezig geweest vandaag :j
Op mijn dooie gemakje.

Best tevreden mee, toch heel de hals kaal. Andere was het net niet, van de week alleen even een hals voor hem halen voor wanneer het gaat vriezen.

Niet zon fantastische foto maar het gaat om het idee :o

Afbeelding

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:10

Hoi! Ik zou hier graag wat vragen willen stellen, heb nog nooit mijn paard geschoren en is ook nooit geschoren en heb überhaupt nog nooit een paard geschoren. Mijn paard is een 18 jarig Arabisch Volbloed waar ik vrijwel altijd mee buiten rijd (endurance), op dit moment geen wedstrijden maar wil dit het liefst volgend jaar weer oppakken. In de winter rijden we dus ook veel. Ze staat overdag buiten, van 8 uur tot ongeveer 8 uur savonds. Vaak gaan de paarden naar binnen snachts (stallen zijn wel buiten). Maar ook enkele keren blijven ze buiten als de paddock en het weer het toelaat.

Doordat we dus veel trainen is ze altijd goed nat na een buitenrit, en vind ik het niet fijn om haar dus zo weer buiten te zetten. Ik kan helaas geen uur wachten tot ze echt goed droog is. Dus zat ik te denken om misschien een patroon zoals hierboven te gaan scheren, maar dan de vraag.. Doe ik hier verstandig aan? Wie kan mij helpen? :)

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:32

Hier ook helaas enkele die totaal niet reageerden op domosedan. Ik laat, indien nodig, in het bloed verdoven.

Ik kan je helaas niet helpen _Evelien. Mijn 4-jaarse stond vorig jaar ook buiten en 's nachts in buitenstal en werd wel gewoon helemaal geschoren. Nooit problemen mee gehad

Emori

Berichten: 13131
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:49

Mijn pony staat ook de hele dag buiten en ‘s nachts in een stal naast een grote opening.
Heb hem helemaal geschoren, gaat prima. Ook voor het eerst dit jaar.
Alleen zijn benen niet, maar meer omdat ik zijn mooie volle sokken er niet af wil

MarliesV

Berichten: 15258
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:53

Evelien, die van mij heeft jaren buiten gelopen en getraind buiten met alleen een racestreep (foto is wel in mijn posts een aantal terug te vinden).
Dit gaat prima, ze kunnen beter de warmte kwijt en kunnen zonder deken toch lekker buiten lopen. Nooit problemen mee gehad. Eind oktober/begin november 1x scheren en dan zo laten de rest van de winter.

Nu scheer ik haar helemaal omdat we ook binnen rijden en dan is een racestreep niet voldoende, alleen zit ik dus nu wel met dekens.

pol013

Berichten: 9022
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:13

anoek: Zo heb ik ook geschoren.
Hij wil nog wel eens wat zweten in zijn liezen en billen nu maar dat is niet zo spannend. Vind dit icm een buitenbak echt het meest effectief/praktisch en mooi.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:47

ik heb de stap genomen en gewoon de kerbl farmclipper 4 besteld, kwam alleen maar goede reviews tegen en agradi heeft een goede service, ben benieuwd!
Ik lees vaak dat mensen zeggen dat je na het scheren het apparaat uit elkaar moet halen om de haren te verwijderen, moet dan het hele apparaat open? Of de messen eraf zodat je in de scheerkop kan? En de luchtfilters moet je een keer tijdens het scheren legen, hoe doe je dat?

Jester_

Berichten: 12289
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:02

wanneer je op je scheerafspraak komt en ze doodleuk der paard aan het wassen is want dan issie zo lekker schoon :D

Wijslander

Berichten: 5784
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:43

:7 en toen?

Jester_

Berichten: 12289
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:48

Ja weer naar huis. Paard verdoofd met domesedan en volledig onder zeil. Zo jammer

kaatje77

Berichten: 10444
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:59

Oh wat dom :x

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:50

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik dacht al dat het best wat tijd in beslag zou nemen. :)

Coentjuh

Berichten: 9866
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:51

Ik heb mijn pony gisteren dan toch maar geschoren. Bovenkant hoofd + klein dekje laten staan. Prachtig herfst weer dus nog toch maar alleen de Bucas Medium op. Als het kouder wordt kan de onderdeken eronder en heb evt. nog een oudere outdoordeken die er overheen kan, dus moet goed komen.

Coen is echt weer 20 jaar jonger. In rengalop over het pad naar de stallen, botst bijna tegen ons andere paard (hengst) op, die daar rustig aan poepies stond te ruiken :'), komt die opa-scheur-Arabier eraan. Hij is heerlijk fris en extra vrolijk.

Daarbij ben ik echt gezegend met deze pony. Hij is zooo onwijs braaf, staat ook gerust minimaal 4 uur stil als het moet zonder ook maar te vervelen of te schrapen. (4 uur, vroegah, toen deed ik er nog zolang over). Ik kan zijn benen/hoeven omstebeurt op een krukje zetten zodat ik beter de hoek kan maken met mijn scheermachine als ik zijn onderbenen doe. Op een gegeven moment gaat hij 'trillen' dat hij het niet meer houdt, zooo zielig maar toch ook zoooo lief. Gaat braaf opzij als ik het vraag. Ongelooflijk trots op deze kanjer. <3

Rot om te lezen dat er ook gevaarlijke types tussen zitten. Echt niet fijn :n Gisteren bij de andere twee gasten nog even het '3e oor' geschoren en dat deden ze ook redelijk braaf, ze hadden natuurlijk net het goede voorbeeld kunnen bekijken.


@ Faitherr; Ik zou de benen wel scheren... Je kan het altijd proberen toch, groeit vanzelf weer aan

@ Stal_Fiore; Wauw wat knap al die sterren. Ik ben niet zo’n ster in scheren hoor :D

@ xJennifx; Ik ben altijd wel erg lang bezig. Al ging het gisteren redelijk vlot. Bijna 3 uur ofzo. Maar ik ben er niet zo heel goed in. Of het komt omdat ik een schimmel heb dat je daar strepen sneller bij ziet ofzo. Maar zal wel aan mij liggen. Gelukkig hoeven we niet op wedstrijd haha.

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:00

@ Coentjuh

Ja ik wil er dus ook alle tijd voor nemen. Kan zelf wel met tondeuse wat dingetjes doen, benen, oren, etc. Maar het is kortgezegd een draak af en toe en ik kan zelf niet scheren dus dat gaat iemand anders doen. Dus nog maar net de vraag hoe dat gaat :o aangezien ik nu al eindelijk weer een hoefsmid heb die er wat mee kan na drie bange mannen _O-

En wassen jullie jullie paarden de dag voor het scheren of is dit niet perse nodig?

Lizz

Berichten: 8899
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:12

Faitherr schreef:
ik heb de stap genomen en gewoon de kerbl farmclipper 4 besteld, kwam alleen maar goede reviews tegen en agradi heeft een goede service, ben benieuwd!
Ik lees vaak dat mensen zeggen dat je na het scheren het apparaat uit elkaar moet halen om de haren te verwijderen, moet dan het hele apparaat open? Of de messen eraf zodat je in de scheerkop kan? En de luchtfilters moet je een keer tijdens het scheren legen, hoe doe je dat?

Ik heb dan wel een ander apparaat. Maar ik hoef alleen de messen er af te halen. Deze heeft geen luchtfilter dus geen ervaring mee.

xJennifx schreef:
En wassen jullie jullie paarden de dag voor het scheren of is dit niet perse nodig?

Nee nog nooit gedaan. Gewoon goed poetsen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:49

Lizz schreef:
Faitherr schreef:
ik heb de stap genomen en gewoon de kerbl farmclipper 4 besteld, kwam alleen maar goede reviews tegen en agradi heeft een goede service, ben benieuwd!
Ik lees vaak dat mensen zeggen dat je na het scheren het apparaat uit elkaar moet halen om de haren te verwijderen, moet dan het hele apparaat open? Of de messen eraf zodat je in de scheerkop kan? En de luchtfilters moet je een keer tijdens het scheren legen, hoe doe je dat?

Ik heb dan wel een ander apparaat. Maar ik hoef alleen de messen er af te halen. Deze heeft geen luchtfilter dus geen ervaring mee.

xJennifx schreef:
En wassen jullie jullie paarden de dag voor het scheren of is dit niet perse nodig?

Nee nog nooit gedaan. Gewoon goed poetsen.


Oke dan weet ik dat, zal bij deze machine dan ook wel zo zijn!

@coentjuh, Super zeg als je paard zo rustig isi!
oke dankjewel! Ik ga inderdaad de benen maar gewoon een keer scheren, wil het eigenlijk graag meteen doen als ik de scheermachine heb zodat ik die al voor een stuk kan uittesten (voor hoever het gaat/ze het toelaat dat ik de benen met de grote machine doe) en zodat als het niet bevalt qua modder ze weer grotendeels aangegroeid zijn tegen de tijd dat het echt een modderzooi is.

@xJennifx, ik poets inderdaad ook goed van te voren, als je pony veel huidvet heeft kun je al een aantal dagen van te voren beginnen met goed en flink veel rossen, dan haal je het meeste vet naar boven.

KittyDylan

Berichten: 8911
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:20

Ponylief vandaag toch ook geschoren :D ook verdoofd met Domosedan want schoot al in de stress toen ze het apparaat hoorde. Ze mag vanacht nog even lekker op stal blijven, staat nu nog te pitten :') Maar rustig de rest van de stal aan het voeren en de oude merrie naar buiten geknikkerd, bij de 2jarige. Dan hebben we tenminste een stal vrij :')

Afbeelding

Beentjes waren toch nog een uitdaging, ze kon nog op 2 benen staan. Maar mijn vader heeft die even gedaan en toch gelukt. Hoofd niet gedaan.
Helemaal tevreden *\o/*

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:38

MarliesV schreef:
Evelien, die van mij heeft jaren buiten gelopen en getraind buiten met alleen een racestreep (foto is wel in mijn posts een aantal terug te vinden).
Dit gaat prima, ze kunnen beter de warmte kwijt en kunnen zonder deken toch lekker buiten lopen. Nooit problemen mee gehad. Eind oktober/begin november 1x scheren en dan zo laten de rest van de winter.

Nu scheer ik haar helemaal omdat we ook binnen rijden en dan is een racestreep niet voldoende, alleen zit ik dus nu wel met dekens.


Ik kan je foto niet vinden helaas. Maar als ik zo’n streep zou doen, heeft ze dan eventueel genoeg aan een 100 grams regendeken? Die heb ik liggen, mocht het echt koud worden. Zijn er hier bokkers die voor andere scheren voor een bepaald bedrag? Heb geen idee hoe mijn merrie erop zou reageren, is dus nog nooit geschoren, en vindt onbekende dingen meestal wel wat spannend.

MarliesV

Berichten: 15258
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:40

Afbeelding
Gevonden!

Ik heb haar dan bloot staan, dat gaat prima. Tegen de echte kou is er wel wat weer aangegroeid. En anders is een 100 grams prima hoor, dan houdt je ze droog en warm.

Als je een ervaren scheerder neemt, dan komt het meestal wel goed, die blijven rustig en zijn gewend aan paarden die het spannend vinden. Hoe rustiger de scheerder en hoe stiller het apparaat, hoe beter het gaat.

Zo'n streep kan ook nog met de tondeuse, mocht een groot apparaat te spannend zijn.

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:33

Dat ziet er goed uit! Bedankt voor het delen van je foto. :) Nu zweet mijn paard ook erg snel bij haar flanken, zou ik die streep dan door kunnen trekken? Of wordt dat dan te koud zonder deken?

Kan dat met een gewone (goedkope) tondeuse? Ik weet niet wat ik kwijt ben voor iemand die ervaren is en die een streep kan scheren. Anders laat ik het liever doen.

Jester_

Berichten: 12289
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:34

Ah dat zal niet meer dan 40’euro zijn. Waar zit je?

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:01

In Breda staat mijn paard. :)

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:56

Die van mij is zoals die van Marlies, maar iets minder geschoren
Staat ook bloot.

Pfff had mijn scheer apparaat uitgeleend. Ze wilde er wel voor betalen. Dus heb gezegd: als ik mijn messen kan slijpen + wat je kwijt wil.
Zijn de messen bot geworden tijdens het scheren. Benen en hoofd zijn niet gedaan, rest wel.
Krijg ik mijn apparaat terug, zonder bedankje en zonder centjes.... Die leen ik dus echt nooit meer uit. Messen ga ik gelijk maar wegbrengen. Pfff.

Jester_

Berichten: 12289
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:10

Daarom doe ik dat eigenlijk nooit. Als ik het doe krijgen ze de messen die erop zitten + 1 nieuwe extra. Daar vraag ik gewoon 30 euro voor, dat betaal je overal

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:29

Met wat voor apparaat scheren jullie? Lichaam, en hoofd/benen?

Degene die mijn paard zou doen heeft afgezegd, en zit er nu sterk aan te denken om zelf een apparaat te kopen zodat ik niet meer afhankelijk ben van anderen.