[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:22

Tja, denk dat het ook persoonlijk is, vind het 'meescheren' niet zo'n mooi resultaat geven, minder strak.
Al snap ik de reden wel, messen met meer mm geen optie?

Ik heb een hekel aan fleece gevoerde dekens, die liggen hier nooit mooi en helpen niet bij een mooie vacht inderdaad.

Die van mij scheer ik gewoon als het nodig is, dus ook in februari als er weer een flink pak op zit. Zomervacht komt er hier altijd weer mooi door.

Die van jou en mij zouden qua uitdrukking wel zusjes kunnen zijn:
Afbeelding (sportstreep)
Afbeelding (alles kaal)

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:24

ik scheer gerust in januari of februari als dat nodig is. nog nooit problemen gehad met zomervacht

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:34

zusjes kan wat lastig zijn eerder broer en zus haha :D ;)

weet je afstamming van jouw haf? hoe oud is ze

waarom ik bucas heb, is omdat mijn stal 30 min rijden is, hij 24/7 buiten loopt vind ik een deken met grote temp regeling wel fijn. Ook kwa stevigheid is bucas behoorlijk paardproof... andere dekens zijn zij gesloopt..

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:25

Ik scheer in april-mei nog. Maar mijn pony's zijn dan wel zo dusdanig laat met hun zomervacht altijd dat ze pas beginnen met aanmaken in eind mei-juni. Ze denken dat we hier op de Noordpool zitten ofzo _O-

Laurievc

Berichten: 4430
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:51

Ik scheer ook gewoon nog eind februari of later. Nog nooit problemen gehad
Afbeelding

Gisteren maar in een keer beide monsters geschoren

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:56

ik wil volgend jaar als het in mei weer zo warm wordt ind gewoon gaan scheren. Ik had toen met de haren mee geschoren omdat ik bang was dat hij zou verbranden.

ik twijfel nu alleen of ik hem nu voor 1x helemaal scheer. En later alleen lichaam en nek.

zijn er hier meerdere paarden die 24/7 buiten lopen en helemaal geschoren zijn?

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:03

plutolover schreef:
ik wil volgend jaar als het in mei weer zo warm wordt ind gewoon gaan scheren. Ik had toen met de haren mee geschoren omdat ik bang was dat hij zou verbranden.

ik twijfel nu alleen of ik hem nu voor 1x helemaal scheer. En later alleen lichaam en nek.

zijn er hier meerdere paarden die 24/7 buiten lopen en helemaal geschoren zijn?


Ik ga maar wel helemaal scheren. Het is een eczemer. Hij heeft dus sowieso al sneller jeuk. Maar nu met volledige wintervacht, zeer dik, en die idioot hoge temperaturen en aanhoudende regen is het continue geklooi... arme dier weet zich geen raad. Dus weg met dat haar!

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:48

mijne is gelukkig geen exemer. Maar heeft het niet snel koud. Vorig jaar gewoon gered met mijn bucas turnout ligth deken die tot -16 kan (mits jepaard niet geschoren is) en hij was wel eronder geschoren. Heb miss 2 weken een onderdeken eronder gehad. Dit jaar wel een iets dikkere bucas deken bij gekocht omdat ik 2 dekens maar niks vind en de onderdeken al na 1 dag kapot was... net zo stukje stak er uit.. was een oude amigo onderdeken van 10 jaar oud.

wil hem morgen wassen en dan lekker even opstal zetten met een soort badstof deken. Dus als ik dan toch bezig ben kan ik zn benen ook gelijk wassen. En mocht hij nog niet droog zijn scheer ik hem wel nadat ik les gegeven hebt.

maar eerst met een vacht een video op nemen voor mijn youtube kanaal.

heb donderdag avond les. dus wilik wel dat hij geschoren is.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:49

Ik ga dit weekend scheren. De 1e keer gaat mijn paard helemaal bloot. Dus ook hoofd, benen en zadeldekje. En bij de 2e keer, ergens december denk, laat ik benen en zadeldekje staan. Hoofd tot kaak of helemaal, dat zien we tegen die tijd wel. Vind het toch wel fijn dat ze, als de winter echt begint, wat bescherming heeft tegen de kou :brr: en vocht en toch niet te veel haar op de benen krijgt. Anders lijkt het of ze Uggs aanheeft :D

Amado
Berichten: 1341
Geregistreerd: 22-01-15

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:14

ik scheer die van mij juist pas rond februari.. dan wordt het warm en krijgt ie last van zn dikke vacht

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:08

Ik twijfel erg over hoofd en benen. Ja ik vind het mooier maar is t praktisch? Nu is nog warm maar gaat loop van de week al wat kouder worden.

Hij staat 24/7 buiten kan wel goed schuilen

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:25

Nee, hoofd en benen zou ik niet doen.
Lijkt me niet prettig met kou, wind en nattigheid.

Ik laat het altijd zitten op het hoofd en de benen.


plutolover schreef:
Ik twijfel erg over hoofd en benen. Ja ik vind het mooier maar is t praktisch? Nu is nog warm maar gaat loop van de week al wat kouder worden.

Hij staat 24/7 buiten kan wel goed schuilen

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:17

plutolover schreef:
ik wil volgend jaar als het in mei weer zo warm wordt ind gewoon gaan scheren. Ik had toen met de haren mee geschoren omdat ik bang was dat hij zou verbranden.

ik twijfel nu alleen of ik hem nu voor 1x helemaal scheer. En later alleen lichaam en nek.

zijn er hier meerdere paarden die 24/7 buiten lopen en helemaal geschoren zijn?

Mijn had loopt 24/7 buiten en ik scheer meestal 2 of 3 keer, heb een paar weken terug de eerste keer geschoren en toen alles, dus ook de benen en het hoofd. Plan was om de 2e keer alleen het lijf te doen (dus benen en hoofd laten staan) maar ik twijfel nog een beetje wat ik ga doen. Maar voor nu vind ik het zeker kunnen.

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:31

Hey allemaal

Ik werk op een sportstal en toen ze mij afgelopen week zagen trainen met mijn eigen pony gaven ze t advies om haar te scheren.
1 omdat ze dan minder zweette wat beter is voor uithoudingsvermogen, wat toch vrij belangrijk is in de menwereld (in mijn ervaring toch belangrijker als bij dressuur). En dan denkt de jury niet dat ik haar al helemaal afgemat heb voor ik binnen ga :')
2 omdat ze makkelijker dik zou blijven geschoren, met deken dan ongeschoren in haar 'blootje'. We hebben op t moment vrij veel problemen met t gewicht dus zou wel eens de belangrijkste reden zijn.

Nu ben ik echt geen kenner, nog nooit geschoren alleen zien doen. En mijn paarden staan 24/7 buiten, met een schuilstal met van die flappen als deuren. Dus begon ik mij hier in te lezen. Omdat t nogal wat pagina's zijn, wil ik tussendoor al wat vragen...

Ik heb al geconcludeerd dat ik alles ga scheren behalve benen en hoofd. Ik heb verschillende dekens die ik al jaren niet meer heb aangekeken dus die moet ik even uitzoeken. Een deken met hals is niet echt nodig als ik goed gelezen heb. T jaar zal daar enkel wat sneller terug groeien. Maar ik kan scheren op t werk dus zo vaak als ik wil. Dekens opleggen heeft wat met gezond verstand te maken en is voor ieder paard anders, maar kan dat echt zonder dat je de hele tijd wisselt?

Ik kan haar nu al scheren maar moet dan wss eind december nog eens. Dat zien we dan wel..

En ik heb nog iets gelezen over 1mm en 3mm, is dat de lengte van de vacht die overblijft? Want dan lijkt me 3mm wenselijker voor een 24/7 buitenpony?
En de laatste... ik heb al iets gelezen over met de vacht mee en tegen de vacht in. Maar ik vindt niet echt de reden van waarom t een of t ander?

Amado
Berichten: 1341
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:09

Amado schreef:
Mijn scheerapparaat maakt sinds een keer of 2 ineens een enorme herrie. Als ik de messen er opnieuw op zet etc is hij voor een paar minuten stiller en daarna net zo hard weer een enorme herrie. Alsof er telkens iets los trilt? Maar zou niet weten wat.
Heb al veel geprobeerd, messen losser draaien, strakker etc maar niks helpt

eerst was hij aardig zacht, maar nu moeten we gewoon heel hard praten om iets te horen. Hij scheert verder helemaal prima, maar fijn is het niet...
Wie weet wat dit kan zijn/waar ik mijn scheerapparaat kan laten checken?

Nog even een leuke foto erbij van een pony die ik gisteren heb geschoren haha
[ [url=m/cdnybK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Iemand enig idee waar ik m kan laten checken en evt laten repareren?

just_kiki

Berichten: 6816
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:21

Waar brengen jullie je tondeuse (moser max 45) heen om te slijpen? Ik breng al jaren mijn messen hier naar een plaatselijke firma en dat gaat orima. Maar nu bracht ik mijn tondeuse messen naar hem en ze zijn nog botter terug gekomen ;(
En plots was het daarna “ja maar tondeuse messen is een vak apart”
Als tie nou meteen zei dat kan ik niet := Maargoed weten jullie een adres waar ik ze naar toe kan sturen? Waar je Geen weken hoeft te wachten.

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:17

@ Amado en @just_kiki: ik stuur ze naar Egbert Puttenstein.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:21

jojoni schreef:
Hey allemaal

Ik werk op een sportstal en toen ze mij afgelopen week zagen trainen met mijn eigen pony gaven ze t advies om haar te scheren.
1 omdat ze dan minder zweette wat beter is voor uithoudingsvermogen, wat toch vrij belangrijk is in de menwereld (in mijn ervaring toch belangrijker als bij dressuur). En dan denkt de jury niet dat ik haar al helemaal afgemat heb voor ik binnen ga :')
2 omdat ze makkelijker dik zou blijven geschoren, met deken dan ongeschoren in haar 'blootje'. We hebben op t moment vrij veel problemen met t gewicht dus zou wel eens de belangrijkste reden zijn.

Nu ben ik echt geen kenner, nog nooit geschoren alleen zien doen. En mijn paarden staan 24/7 buiten, met een schuilstal met van die flappen als deuren. Dus begon ik mij hier in te lezen. Omdat t nogal wat pagina's zijn, wil ik tussendoor al wat vragen...

Ik heb al geconcludeerd dat ik alles ga scheren behalve benen en hoofd. Ik heb verschillende dekens die ik al jaren niet meer heb aangekeken dus die moet ik even uitzoeken. Een deken met hals is niet echt nodig als ik goed gelezen heb. T jaar zal daar enkel wat sneller terug groeien. Maar ik kan scheren op t werk dus zo vaak als ik wil. Dekens opleggen heeft wat met gezond verstand te maken en is voor ieder paard anders, maar kan dat echt zonder dat je de hele tijd wisselt?

Ik kan haar nu al scheren maar moet dan wss eind december nog eens. Dat zien we dan wel..

En ik heb nog iets gelezen over 1mm en 3mm, is dat de lengte van de vacht die overblijft? Want dan lijkt me 3mm wenselijker voor een 24/7 buitenpony?
En de laatste... ik heb al iets gelezen over met de vacht mee en tegen de vacht in. Maar ik vindt niet echt de reden van waarom t een of t ander?


Je conclusies klinken goed.
3mm zou ik je adviseren, 1mm is wel heel kaal als je pony 24/7 buiten staat.
Ik scheer alleen tegen de vacht in dat geeft een mooi glad resultaat. Met de haren mee doe ik alleen als ik de benen/sokken laat staan en de overgang van 'kaal' naar haar mooi wil laten overgaan.

kaatje77

Berichten: 10439
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:50

Voor 24/7 adviseer ik 3mm.

Messen slijpen. Egbert Puttenstein uit Wezen, slijperij Assink uit Daarleveen of van de Meer in Enschede

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:59

Hier mocht er vandaag ook eentje geloven aan het scheermachine....

Mijn 3,5 jarige voor het eerst onder het scheermachine gezet :D

Los op de poetsplaats en zonder iemand erbij had ik hem in iets meer dan 1u helemaal klaar... Benen en hoofd waren ook geen enkel probleem <<)

Afbeelding
Afbeelding

Nope, hij had geen vacht ;)
Afbeelding

Lekker gedouched
Afbeelding

Klaar
Afbeelding
Afbeelding

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 18:23

evelien11 schreef:
jojoni schreef:
Hey allemaal

Ik werk op een sportstal en toen ze mij afgelopen week zagen trainen met mijn eigen pony gaven ze t advies om haar te scheren.
1 omdat ze dan minder zweette wat beter is voor uithoudingsvermogen, wat toch vrij belangrijk is in de menwereld (in mijn ervaring toch belangrijker als bij dressuur). En dan denkt de jury niet dat ik haar al helemaal afgemat heb voor ik binnen ga :')
2 omdat ze makkelijker dik zou blijven geschoren, met deken dan ongeschoren in haar 'blootje'. We hebben op t moment vrij veel problemen met t gewicht dus zou wel eens de belangrijkste reden zijn.

Nu ben ik echt geen kenner, nog nooit geschoren alleen zien doen. En mijn paarden staan 24/7 buiten, met een schuilstal met van die flappen als deuren. Dus begon ik mij hier in te lezen. Omdat t nogal wat pagina's zijn, wil ik tussendoor al wat vragen...

Ik heb al geconcludeerd dat ik alles ga scheren behalve benen en hoofd. Ik heb verschillende dekens die ik al jaren niet meer heb aangekeken dus die moet ik even uitzoeken. Een deken met hals is niet echt nodig als ik goed gelezen heb. T jaar zal daar enkel wat sneller terug groeien. Maar ik kan scheren op t werk dus zo vaak als ik wil. Dekens opleggen heeft wat met gezond verstand te maken en is voor ieder paard anders, maar kan dat echt zonder dat je de hele tijd wisselt?

Ik kan haar nu al scheren maar moet dan wss eind december nog eens. Dat zien we dan wel..

En ik heb nog iets gelezen over 1mm en 3mm, is dat de lengte van de vacht die overblijft? Want dan lijkt me 3mm wenselijker voor een 24/7 buitenpony?
En de laatste... ik heb al iets gelezen over met de vacht mee en tegen de vacht in. Maar ik vindt niet echt de reden van waarom t een of t ander?


Je conclusies klinken goed.
3mm zou ik je adviseren, 1mm is wel heel kaal als je pony 24/7 buiten staat.
Ik scheer alleen tegen de vacht in dat geeft een mooi glad resultaat. Met de haren mee doe ik alleen als ik de benen/sokken laat staan en de overgang van 'kaal' naar haar mooi wil laten overgaan.


Dus als ik inderdaad de benen niet scheer kan ik best op die rand met de haren mee gaan?
Ik ga denk ik ook wel tips krijgen op t werk (de kids waren al aan t lachen dat ik niets van scheren wist :D ) maar ik wil toch ook zelf voorbereidt zijn..

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 19:19

Ik heb stan geschoren. In moest hem wassen want hij was echt vies...

Duurde best lang tot hij droog was.. en ging scheren niet helemaal fijn.. uiteindelijk toch maar nieuw set messen gepakt en toen ging het super.

Het verdient geen schoonheidsprijs en morgen maar ff hier en daar bij werken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 20:03

Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Pony staat 24/7 buiten en op dit moment met een 0 grams regendeken. Rijden ivm leeftijd 2 tot 4 keer per week, wisselend hoe actief. Verder longeren, loswerken, spelen, wandelen, fietsen etc. Laatst na een heel rustig kort buitenritje met voornamelijk stap eigenlijk al best bezweet. Ben ik niet gewend van haar. Vandaag voelde ze iets warmer onder de deken dan normaal, maar kan natuurlijk ook net gek gedaan hebben in de wei. Met het rustig rijden van vandaag (wat rondstappen en draven zonder zadel) niet warm/nat. Twijfel nu enorm. Ivm mijn opleiding waar ze mee naartoe gaat 1x per maand wil ik haar sowieso gaan scheren in een dekenmodel waarschijnlijk. Nu twijfel ik alleen of ik het nu al moet doen. Aan de ene kant misschien prettig met de temperaturen van nu om nu te doen zodat ze iets meer kan acclimatiseren?

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:11

Als je toch al van plan ben gewoon doen

Mijn haf staat ook 24/7 buiten

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:01

gerlindie schreef:
Ik heb ze twee weken terug al weer op de borst en hals geschoren, aangezien ze gewoon al een vijf centimeter dikke vacht hadden...


Heb je misschien een foto van hoe je dat precies hebt, alleen de hals en borst er uit?
Of andere mensen?

Ik ken het plaatje van de modellen, maar zie het daar niet echt duidelijk van de voorkant. Tot aan waar je precies scheert. En helpt dat al veel? Zo’n klein stukje scheren?

Had vandaag 3 kwartier gereden, waarvan 25 minuten wat actiever, maar al redelijk veel zweet.