[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:09

Ik wel hoor, die van mij kan er niet tegen als ik zijn benen scheer en hoofd doe ik tot de bakstukken.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:26

Mijn hafjes was anders elk jaar compleet geschoren incl hoofd en benen en stond 24.7 buiten wel met schuilstal maar daar staat ze hoogstuit een half uurtje per dag in.
Nog geen ziek of minder fit paard gehad.
Goed waterdicht deken op met hals.

L_iek
Berichten: 9714
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:25

Dilemma hier. Zoals ik al eerder aangaf wil ik mijn fjord weer laten scheren. Gezien de keren dat hij nu geschoren moet worden twijfel ik om zelf een apparaat aan te schaffen. Ben alleen bang als ik zelf aan de gang ga dat ponylief er niet charmant uit komt te zien. Is dit ook echt zo of kan er weinig mis gaan?

Kaitlyn

Berichten: 9730
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:27

L_iek schreef:
Dilemma hier. Zoals ik al eerder aangaf wil ik mijn fjord weer laten scheren. Gezien de keren dat hij nu geschoren moet worden twijfel ik om zelf een apparaat aan te schaffen. Ben alleen bang als ik zelf aan de gang ga dat ponylief er niet charmant uit komt te zien. Is dit ook echt zo of kan er weinig mis gaan?


Al doende leert men. Ik heb voordat ik voor de eerste keer zelf ging scheren, filmpjes opgezocht over hoe en op welke plek je het beste kon beginnen. :')

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:40

Inderdaad gewoon doen. Valt echt wel mee, paar keer filmpje kijken op youtube en je bent er zo mee weg. Enkel de moeilijkere plaatsen (liezen, oksel, ..) zijn wat zoeken hoe je dat het beste doet.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:04

Kaitlyn schreef:
Ninx schreef:
Van een paard dat altijd buiten staat doe ik hooguit lijf.

Geen hoofd, en ook geen benen. Ik zie daar de meerwaarde ook niet van. Met regen en of koude wind ook niet erg prettig voor het paard.


Er is toch ook geen sprake van paarden die altijd buiten staan? Overdag staan ze buiten en verder op stal.
Ik ga echt niet op wedstrijd zonder geschoren benen en hoofd. :o


De mijne en vele andere gelukkig ook......

Maar ook wanneer je paard 6 tot 8 uur buiten staat, wat een absoluut minimum is, kan hij het haar aan hoofd en benen ook goed gebruiken.

Gaat om functionaliteit voor het dier. Wat mensen mooi vinden is volstrekt onbelangrijk.

Mama_Rianne

Berichten: 2016
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: 't Harde

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:12

Die van mij is helemaal geschoren en staat 24/7 buiten, wel met een inloop binnenstal. Doe ik al jaren e nog nooit problemen gehad.

pol013

Berichten: 9009
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:41

Perryx schreef:
Hoi allemaal,

Mijn 18 jarige ruin heb ik voor het eerst geschoren deze winter.. hij had altijd 1 of 2 halsjes op, bucas recuptex met een waterdichte erover. Nu had hij allemaal schilfers, dus keek ik onder de manen en het was helemaal kaal.. Ik heb het er maar af geschoren en gewassen met betadine, ik laat het nu opnieuw aangroeien maar ik durf dus absoluut geen hals meer op te doen. Hoe doen jullie dit met geschoren paarden met een sportcoupe? Ik ben bang dat hij het te koud krijgt als hij geen hals op krijgt. Ik hoor veel mensen over een sleezy/hoody maar dit zit super strak, dit verstikt de manen toch? Wat zouden jullie doen in mijn geval?


Geen hals op. Of alleen als het echt heel smerig is.
Mijn paarden staan gewoon geschoren en wel 24/7 buiten met schuilgelegenheid. Vaak met gewone deken, soms met een wug en heel soms (alleen in de nacht) met een hals.
En sowieso iedere dag die deken er een tijdje af.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:04

Mijne ook 24/7 buiten helemaal geschoren. Nooit last. Alleen snachts of met veel regen hals op

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:33

Sorry dat ik even kom binnen vallen! :))
Kent iemand toevallig iemand regio Den Haag die je paard kan scheren?
Het liefst met eigen machine, maar heb ze zelf ook eventueel.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:56

Ik heb je gepbt :j

L_iek
Berichten: 9714
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:48

Ik ben er uit. Ga toch zelf een scheerapparaat aan schaffen. Nu nog bekijken welke het gaat worden. Gaat om 1 paard welke ik zelf zal scheren. Dus veel zal het niet gebruikt gaan worden.

BritHittepit

Berichten: 2567
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:50

Ik ga ook zelf kopen, ik ga de heiniger saphir kopen met extra messenset... ik ga wel wachten tot augustus/september omwille van de garantie, mijn paard is net geschoren dus ik heb het niet meer nodig tot dan...

L_iek
Berichten: 9714
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:51

Apparaat gekocht dus ik ga maandag een poging wagen. Als er nog tips zijn hoor ik het graag!

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:22

Ik heb een vraagje ik hoorde dat de heiniger saphir tondeuse heel erg goed is ook voor tinker sokken maar moet je vaker dan een gewoon scheerapparaat je messen slijpen of valt dit mee?

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:53

Wie weet er iemand die een paard met PPID kan scheren? Omgeving Gorinchem, ik wil mijn ruin eind volgende maand laten scheren, heeft een belachelijk dikke vacht en enorm veel haar op zijn benen.

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:34

Vala schreef:
Wie weet er iemand die een paard met PPID kan scheren? Omgeving Gorinchem, ik wil mijn ruin eind volgende maand laten scheren, heeft een belachelijk dikke vacht en enorm veel haar op zijn benen.
ik zal je vanmiddag even een telnr geven als ik thuis ben. Heb mijn boekje niet bij me :o

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:36

irisskib schreef:
Ik heb een vraagje ik hoorde dat de heiniger saphir tondeuse heel erg goed is ook voor tinker sokken maar moet je vaker dan een gewoon scheerapparaat je messen slijpen of valt dit mee?

Zelfde als de Moser Max
Opzetkopjes doe ik vaak langer mee dan met het grote apparaat en benen zijn vaak ook wel smerig. Ik laat de kopjes bij v/d Meer in Enschede slijpen. Ben er tot nu toe tevreden over.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:18

Vala schreef:
Wie weet er iemand die een paard met PPID kan scheren? Omgeving Gorinchem, ik wil mijn ruin eind volgende maand laten scheren, heeft een belachelijk dikke vacht en enorm veel haar op zijn benen.


Ik zit in die regio, kom regelmatig in Gorinchem om te scheren.

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:56

Pantykous schreef:
Vala schreef:
Wie weet er iemand die een paard met PPID kan scheren? Omgeving Gorinchem, ik wil mijn ruin eind volgende maand laten scheren, heeft een belachelijk dikke vacht en enorm veel haar op zijn benen.


Ik zit in die regio, kom regelmatig in Gorinchem om te scheren.

Ik wou haar net jouw nummer geven :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:36

Kaitlyn schreef:
L_iek schreef:
Dilemma hier. Zoals ik al eerder aangaf wil ik mijn fjord weer laten scheren. Gezien de keren dat hij nu geschoren moet worden twijfel ik om zelf een apparaat aan te schaffen. Ben alleen bang als ik zelf aan de gang ga dat ponylief er niet charmant uit komt te zien. Is dit ook echt zo of kan er weinig mis gaan?


Al doende leert men. Ik heb voordat ik voor de eerste keer zelf ging scheren, filmpjes opgezocht over hoe en op welke plek je het beste kon beginnen. :')

Gewoon doen, zorgen dat je de komende week geen belangrijke afspraken hebt met je paard :')
Bij mijn pony heb ik het ook wel eens verkloot, botte messen en een machine (mijn vorige) die het niet best deed. Nou ja, dan maar een dekentje op en dan werken we het een paar dagen later wel bij, niemand die het ziet _O-

L_iek
Berichten: 9714
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:28

Ik ga het vanmiddag gewoon doen. Heb een nieuw apparaat, scherpe messen en veel filmpjes bekeken. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:09

L_iek schreef:
Ik ga het vanmiddag gewoon doen. Heb een nieuw apparaat, scherpe messen en veel filmpjes bekeken. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Zorg wel dat je niet alleen bent ;)
Succes! Ben benieuwd naar het resultaat :D

L_iek
Berichten: 9714
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:05

kaatje77 schreef:
L_iek schreef:
Ik ga het vanmiddag gewoon doen. Heb een nieuw apparaat, scherpe messen en veel filmpjes bekeken. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Zorg wel dat je niet alleen bent ;)
Succes! Ben benieuwd naar het resultaat :D


Nou, ben niet ontevreden. Hij had in de wei gestaan dus zijn benen waren nat. Die ga ik morgen doen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:22

Zelfs met sterretje!
Helemaal niet slecht hoor!
Bij mij zag het er beroerder uit de eerste keer :')