[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PowerFries
Berichten: 24
Geregistreerd: 04-04-18

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:36

Ja normaal gaat mijn voorkeur ook uit naar een dekentje hoor. Maar ze staan op stal nu,en dat wilde ik ook even houden zolang het zo slecht is buiten. (Normaal 24/7 buiten) vandaar mijn twijfel..

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:29

PowerFries schreef:
Ja normaal gaat mijn voorkeur ook uit naar een dekentje hoor. Maar ze staan op stal nu,en dat wilde ik ook even houden zolang het zo slecht is buiten. (Normaal 24/7 buiten) vandaar mijn twijfel..


Maar ik neem toch aan dat je ze geen weken op stal zet?

En in een paar weken is er niet zoveel vacht bij gegroeid dat ze ze kaal naar buiten kan doen. Deels scheren of een deken er op is de enigste optie als je ze wilt scheren.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:34

Scheren en zonder deken wegzetten, ook al staan ze op stal, zou ik absoluut niet doen. Je haalt een best dikke vacht weg en krijgt er niets voor terug. Dat is vragen om problemen. Dan zo laten, en onderzoeken of hij geen luis of iets dergelijks heeft of reageert op voer, want jeuk komt niet altijd alleen maar van 'een dikke vacht' volgens mij?

Als je scheert, wel een deken op doen. Mhs had laatst beste leuke kortingen voor de kleine dekentjes.

Elan_GV
Berichten: 2024
Geregistreerd: 22-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:41

PowerFries schreef:
Doen jullie nog een dekentje op bij shetties nu of? Ik zit heel erg te twijfelen. Heb shetjes op stal staan nu vanwege al dat slechte weer,maar ze hebbe enorme jeuk door al dat haar. Ik ben geneigd te scheren, maar kheb geen dekens voor die minis (a75 cm)


Hier idd ook aan het twijfelen. Ze hebben een inkoopstal/box. Ze lopen door een gangetje en komen dan in de stal, dus daar staan ze echt windvrij, daar zit een waterpotje en hun hooiruif. Als ik (mijn vader daar staan de setjes) ze nou 's nachts even opsluit in de box en overdag weer los doe? Zou dat kunnen?

Helaas slopen ze de dekens per direct. En ja.. scheren omdat de ene luis heeft, het is bizar maar élk jaar weer heeft 1 van de 3 luizen en de andere 2 nergens last van.


En hier thuis nog een dame van 22 staan, kwpn. Staat 's nachts binnen en overdag in de bak, met een deken. Mega jeuk natuurlijk en komt er wat moeilijk door (Ziek geweest incl kreupel e.d.) Zal ik gewoon elke dag maar haren plukken of even scheerapparaat erover. Ze vind het heerlijk als ik haar borstel, dan komt de hele nek gestrekt en neus in de lucht, wel grappig voor een paard dat echt robuust is en 1.80 is

gerlindie

Berichten: 4646
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:46

Die van mij heb ik met de haren mee geschoren met scheerkop van 5 mm en daardoor hebben ze nu denk ik nog steeds een twee centimeter dikke vacht (als ik kijk naar de losse haren die er uit komen)
Ik heb de dekens klaar liggen, maar ik voel oren, neus en benen drie keer per dag en ze voelen echt niet kouder aan.

Bij mij lopen ze dus zonder,
Wel met altijd beschikking tot tochtvrije schuilstal.

Ik merk vooral dat ze veel energieker zijn nu

PowerFries
Berichten: 24
Geregistreerd: 04-04-18

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:52

Hier toch ook geschoren hoor! Idd met de haren mee, zodat ze nog iets hebben. Verder staan ze op stal en paar uurtjes buiten nu. Vanaf volgende week wil ik ze weer hele dagen buiten proberen,maar verwacht geen problemen

KittyDylan

Berichten: 8898
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:44

Zijn er mensen met een Liscop Lite waarbij het apparaat niet meer door de haren komt? Ik heb er heel fijn mee geschoren in het eerste jaar, mesjes laten slijpen, en kom er niet meer door heen. 2e setje nieuwe mesjes ook niet, weer laten slijpen en opnieuw niet, wéér een nieuw setje grovere mesjes gekocht en komt er nog niet door heen.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:25

Zijn je mesjes wel goed geslepen? Of maakt je machine ineens ander geluid? Machine ook weg gebracht voor onderhoud? Weet niet hoeveel je ermee geschoren hebt..

KittyDylan

Berichten: 8898
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:27

Eerste setje mesjes is 3 keer mee geschoren voordat ik ze liet slijpen. 2e setje niet veel, omdat die het vorig jaar al af en aan niet of wel deed. Idem met het eerste setje. 4/5 pony's met moeite geschoren, daarna weer geslepen. De grovere mesjes gaan er met veel geduld wel heen, die zijn 1 keer gebruikt, maar inmiddels ook helemaal niet meer. Ben al vaak met het apparaat terug naar de zaak geweest maar die weten het ook niet.

Ik olie goed en de schroef bovenaan kan ik zo los of vast draaien als ik wil, hij doet het gewoon niet.

Ik heb het apparaat sinds october/november 2018 geloof ik.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:45

Maar waar heb je laten slijpen? Want slijpen is ook een vak apart. En pakt hij de haren niet? Of loopt het apparaat gewoon dood?

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:49

KittyDylan schreef:
Zijn er mensen met een Liscop Lite waarbij het apparaat niet meer door de haren komt? Ik heb er heel fijn mee geschoren in het eerste jaar, mesjes laten slijpen, en kom er niet meer door heen. 2e setje nieuwe mesjes ook niet, weer laten slijpen en opnieuw niet, wéér een nieuw setje grovere mesjes gekocht en komt er nog niet door heen.

Jep, hier ook problemen met Liscop. Zo beu dat ik een nieuwe Heiniger heb gekocht en super tevreden ben daarvan :)

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 22:06

Ik kom even binnenvallen! Ik wil mijn Shetlander ook ontdoen van d'r haren omdat ze weer veel jeuk krijgt. Nu twijfel ik vanwege de temperaturen 's nachts of ik alleen hals/borst doe of alles. Heb alleen een 0 grams regendeken tje voor haar en twijfel of dat te koud is nu 's nachts. :=
Wat zouden jullie doen?

De probleemgebieden zijn wel echt de hals en borst. De vacht is bijna wolachtig daar wat veel jeuk veroorzaakt :=

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 22:07

Als je alleen de 0 grams hebt alleen borst en onderkant hals. Als je dikkere dekens hebt, 200/300 gram evt nog met hals dan helemaal scheren op de benen na. Heb je ook nog een stal dan de dikkere dekens en kan je de benen ook wel scheren. Benen vangen veel kou en worden niet bedekt. Hier alles tussen de 200 en 300 gram variërend van gisteren geschoren tot 2 maanden terug geschoren. Benen harig.

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:34

Of misschien even wachten tot volgende week, deze week gaat het snachts vriezen volgende week wordt het alweer iets warmer. Onze shet had er ook altijd veel last van. Die moesten we 2 x per dag roskammen om er doorheen te komen (ik heb hem nooit geschoren), Als je moet scheren zou ik inderdaad alleen de probleem gebieden doen.

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:09

Ik heb nog in de sale een 200 grams dekentje besteld, dan kan alles (behalve hoofd en benen) er gewoon af :)

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:31

Toppie! Dan heb je inderdaad niet het gezeur. ‘s nachts is het nog best frisjes namelijk.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:31

Hoi! Ik kom even binnen vallen in dit topic

Ik heb een shetlander van 10 met cushing en echt een teddyberen vacht. Vorig jaar had ze heel veel jeuk omdat de vacht echt verstikkend was, hierdoor had ze ook echt wondjes op d'r huid. Nu wil ik dat dit jaar voor zijn, voorlopig gaat het nog goed. Maar het ding is dus, ik heb op mijn weide geen elektriciteit.
Zijn er scheermachines op accu die sterk genoeg zijn voor een shetlander met cushingvacht?

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:40

Goedemorgen,

Voor mijn haflinger ben ik op zoek naar een nieuwe tondeuse voor de sokjes eraf te halen. Ik heb nu een Primiere van 3 W, maar deze komt slecht door de sokken heen.. Hebben jullie een tip voor een krachtige machine? Hoef er geen heel paard mee toe doen, daar heb ik een grote machine voor

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:31

xMadelene9 schreef:
Goedemorgen,

Voor mijn haflinger ben ik op zoek naar een nieuwe tondeuse voor de sokjes eraf te halen. Ik heb nu een Primiere van 3 W, maar deze komt slecht door de sokken heen.. Hebben jullie een tip voor een krachtige machine? Hoef er geen heel paard mee toe doen, daar heb ik een grote machine voor

Met snoer de moser max45 en op accu De Heiniger saphir

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:26

kaatje77 schreef:
xMadelene9 schreef:
Goedemorgen,

Voor mijn haflinger ben ik op zoek naar een nieuwe tondeuse voor de sokjes eraf te halen. Ik heb nu een Primiere van 3 W, maar deze komt slecht door de sokken heen.. Hebben jullie een tip voor een krachtige machine? Hoef er geen heel paard mee toe doen, daar heb ik een grote machine voor

Met snoer de moser max45 en op accu De Heiniger saphir


Deze zijn wel iets boven budget. Zijn er geen goedkopere varianten die ook sterk zijn?

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:18

Dan is goedkoop duurkoop.
Via mp eventueel een tweedehands op de kop tikken ;)

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:04

kaatje77 schreef:
Dan is goedkoop duurkoop.
Via mp eventueel een tweedehands op de kop tikken ;)


Een apparaat tot € 100 kan toch ook prima zijn lijkt mij? Het is maar voor de sokken en alleen voor mijn eigen paard, vind het dan zonde om zoveel te investeren.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:28

Dan kom je echt niet door de sokken van een haflinger... Ik gebruik ook de moser max.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:42

xMadelene9 schreef:
kaatje77 schreef:
Dan is goedkoop duurkoop.
Via mp eventueel een tweedehands op de kop tikken ;)


Een apparaat tot € 100 kan toch ook prima zijn lijkt mij? Het is maar voor de sokken en alleen voor mijn eigen paard, vind het dan zonde om zoveel te investeren.

De moser max is maar iets meer dan 100 euro, en echt een super machine. Ik gebruik m om mijn hele paard te scheren

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:58

Ik scheer de sokken van mijn haflinger met de tondeuse van Ali express, en als ik helemaal scheer scheer ik bijna haar complete benen hier ook mee, en het hoofd.
Hiervoor had ik die van de Lidl die werkte ook goed maar begaf het snel.
Je zou ook de sectolin kunnen kijken?