[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrittS

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:24

Heeft iemand een tip voor mij?
Mijn 2 mini's komen slecht door hun dikke vacht heen, dus vorige jaar heb ik ze eerst deels, en toen het ook 's nachts gewoon warm bleef helemaal geschoren. Ik heb toen mijn tondeuse gebruikt die ik eigenlijk vooral voor de kleine plekjes bij mijn rijpaarden had, ging opzich redelijk, maar nu kom ik er echt niet meer doorheen. Hij trekt aan het haar, maar scheren ho maar. Helaas kan ik de scheerkop alleen op een vaag webwinkeltje vinden. Ik heb de Horka Small Professional (draadloos) en heb de kop met nummer 180621 nodig.

Ik twijfel nu of ik niet beter kan investeren in een wat beter apparaat, waarbij de mesjes wel gewoon fatsoenlijk bij te bestellen zijn, maar vind het zonde om meer dan 300 euro uit te geven. Het gaat dus om 1x per jaar 2 mini's scheren.

Dus, een iets beter apparaat dan mijn goedkope tondeuse, met messen die makkelijk bij te bestellen zijn (liefst op de grotere webshops) en liefst max. 250 euro. Draadloos/draad en geluid maakt weinig uit, mijn shetten kunnen wel wat hebben.

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:30

Mocht je een goede tondeuse willen zou ik voor de Moser Max 45 gaan, die gebruik ik als gewoon scheerapparaat. Is prijstechnisch ook nog interessanter en prima te doen voor 2 mini's.

BrittS

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:12

Tondeuse of echt scheerapparaat maakt me niet heel veel uit, zo lang ik de messen maar fatsoenlijk kan bijbestellen (of slijpen?) en niet volgend jaar weer met het probleem zit dat de messen nergens meer te vinden zijn. Ik ken het merk niet, is dit wel een merk wat je veel te koop ziet? En wat al een aantal jaren bestelbaar is?

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:14

Moser max 45 ja. Dat is zegmaar de meest bekende tondeuze zo ongeveer :=
Wordt mega veel gebruikt en verkocht. De messen zijn te slijpen en ook bij te bestellen.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:16

Hoihoi,

Ik wil mijn haflinger mogelijk gaan scheren, iig de onderkant kant van haar buik om medische redenen. Ze heeft een enorm dikke vacht. Ik zoek er een die niet te duur is omdat ik hem waarschijnlijk niet veel ga gebruiken.
Iemand tips?

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:39

MeggiieTommy schreef:
Hoihoi,

Ik wil mijn haflinger mogelijk gaan scheren, iig de onderkant kant van haar buik om medische redenen. Ze heeft een enorm dikke vacht. Ik zoek er een die niet te duur is omdat ik hem waarschijnlijk niet veel ga gebruiken.
Iemand tips?


Mossermax
Ik heb er nu in totaal 4 paarden mee geschoren compleet, waarvan 2 haflingers.
En 2 warmbloed paarden.
Onze boomer hondje moest er laats ook aan geloven en dat gaat allemaal super

Tancreda4

Berichten: 24118
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:45

Ik ben tegendraads haha. Maar voor 1x ivm medisch buik scheren had ik er eentje van de lidl. 15 euro, heb ik uiteindelijk aantal jaren m'n shetlander gedeeltelijk mee geschoren. Top ding. Zo jammer dat die niet meer te krijgen is.

Nu voor Moser max gegaan waar iesereen lyrisch over is. Eerlijk? Ik merk niet dat hij 10x beter is dan die van de Lidl. Wel bijna 10x duurder. Ik vind het jammer := betekent niet dat hij slecht is. Maar zou hem niet aanraden voor een heel paard. Een stuk buik kan hij wel prima. Maar ligt eraan of hij in je budget past.

Kan je niet van iemand lenen of huren?

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:37

De Lidl heb ik ook gehad.niet vergelijkbaar imo met de moser max 45.. de Lidl kwam door sokjes van mijn warmbloed krap aan en op fjord liep die vast..

De moser scheer ik nu al jaren hele paarden mee. Afgelopen winter zelfs met een enorme dikke vacht waar een groot apparaat toen op vast liep.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:59

Ik heb volgens mij de Moser max 45, dat is echt niet te doen. Haar buik gaat net aan wel maar moeizaam. Heel haar vacht gaat daar niet mee lukken.
Ik denk dat ik haar wil scheren om haar te helpen. Maar niet zeker dat dit elk jaar gaat plaats vinden, vandaar niet te duur. :)

N_B_N
Berichten: 1965
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:39

Kan je dan geen apparaat huren voor een keer? Als je in de buurt woont kan ik je ook wel helpen met mijn apparaat

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:17

Hebben jullie ook met gedeeltelijk geschoren paarden dat het haar wat teruggroeide super lang is? Ik heb mijn koukleum kwpn in november gedeelte geschoren (buik, borst en hals) en op z'n buik en onderhals heeft hij naast gewoon haar ook super lange haren gekregen. Het andere paard (niet kouwelijk) is aldoor kort in het haar gebleven terwijl ik daar hetzelfde patroon had uitgeschoren.

MarliesV

Berichten: 15251
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:19

Caritas schreef:
Hebben jullie ook met gedeeltelijk geschoren paarden dat het haar wat teruggroeide super lang is? Ik heb mijn koukleum kwpn in november gedeelte geschoren (buik, borst en hals) en op z'n buik en onderhals heeft hij naast gewoon haar ook super lange haren gekregen. Het andere paard (niet kouwelijk) is aldoor kort in het haar gebleven terwijl ik daar hetzelfde patroon had uitgeschoren.


Ik scheer altijd gedeeltelijk, dit jaar in oktober al een sportstreep en begin januari nog een keer bijgewerkt.
Herken jouw verhaal helemaal niet. Verhaart mooi en flink inmiddels. Op de hals is het bijna al niet meer te zien waar ze wel/niet is geschoren. Op en onder de buik is het nog heel erg duidelijk. Maar goed, daar komt ook een cavia of 2 aan haar uit elke poetsbeurt.

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:54

Caritas schreef:
Hebben jullie ook met gedeeltelijk geschoren paarden dat het haar wat teruggroeide super lang is? Ik heb mijn koukleum kwpn in november gedeelte geschoren (buik, borst en hals) en op z'n buik en onderhals heeft hij naast gewoon haar ook super lange haren gekregen. Het andere paard (niet kouwelijk) is aldoor kort in het haar gebleven terwijl ik daar hetzelfde patroon had uitgeschoren.


Ja dat gebeurt wel eens, dan krijgen ze van dat varkenshaar. Dat verhaart weer weg straks, dan heeft er nog een wintervachtverharing tussendoor gezeten. Andere optie is nogmaals scheren, dan schiet hij direct in de zomervacht.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:59

Pantykous schreef:
Caritas schreef:
Hebben jullie ook met gedeeltelijk geschoren paarden dat het haar wat teruggroeide super lang is? Ik heb mijn koukleum kwpn in november gedeelte geschoren (buik, borst en hals) en op z'n buik en onderhals heeft hij naast gewoon haar ook super lange haren gekregen. Het andere paard (niet kouwelijk) is aldoor kort in het haar gebleven terwijl ik daar hetzelfde patroon had uitgeschoren.


Ja dat gebeurt wel eens, dan krijgen ze van dat varkenshaar. Dat verhaart weer weg straks, dan heeft er nog een wintervachtverharing tussendoor gezeten. Andere optie is nogmaals scheren, dan schiet hij direct in de zomervacht.


Vréselijk, nu heeft ie een baard van z'n kin tot aan z'n koker. :') ja, dat het verhaart, snap ik maar dacht "écht wtf!"

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:58

Lootje1991 schreef:
Kan je dan geen apparaat huren voor een keer? Als je in de buurt woont kan ik je ook wel helpen met mijn apparaat

Ik woon in Rotterdam.
Huren heb ik al eens gedaan, maar ben dan afhankelijk van iemand die het op kan halen. Ik verwacht dat haar buik vaker geschoren gaat worden en a.s winter heek haar vacht. Vandaar dat ik het handiger vind om er zelf een te hebben.

Jorex

Berichten: 10003
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:19

Mijn beide shetlanders stonden er vandaag zo bij. Ik heb niks met ze gedaan overdag, dit komt waarschijnlijk omdat ze altijd zeer actief in de wei spelen. Ik ben niet blij, want mijn scheerapparaat ligt nog thuis thuis (Friesland) en ik zit op Texel. Zou ik ze een racestreep langszij+flank+tussen de achterbenen+volledige hals en borst kunnen laten scheren zonder dat ze een deken op hoeven? Dan moet ik wel even een apparaat zien te fixen hier. Maar alles beter dan dat mijn jongste weer warmte bulten krijgt omdat ie zijn warmte niet kwijt kan en ik vrees echt voor dit weekend qua temperaturen.
Afbeelding

BrittS

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:55

Zou zeker gedeeltelijk scheren Jorex, hals/borst/oksels begin ik altijd mee en zodra het 's nachts dan ook warmer is dan steeds meer eraf.

Ik heb op jullie aanraden de Mozer Max45 besteld met extra mesje 3 mm. Vandaag kwam hij eindelijk binnen en kon ik los op een van de mini's *\o/* Helaas lijkt het mesje nu al bot te zijn, heb er dus niet eens een hele mini shet mee kunnen doen. Ik heb hem tussendoor meerdere keren geolied, laten afkoelen en ook nog twee keer met het luchtdrukapparaat schoon geblazen.. Hoeveel paarden kunnen jullie doen met 1 mesje? Ik weet niet zo goed wat normaal is, maar dit vond ik wel vrij snel.

Jorex

Berichten: 10003
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:01

Bij mij is mijn moser inderdaad ook na een halve pony al bot en dan scheerde ik ze er ook niet eens volledig mee. Nu afgelopen weekend inderdaad een grote machine gehuurd en ik wil nu echt heel graag een eigen. Dan doe ik het groffe werk met de grote en de kleine hoekjes met de moser. Maar goed ze zien er nu niet uit, maar zijn wel heel happy. Ze hebben beide een streep langszij, zeg maar patroon 8 van het schema en mijn jongste heb ik ook maar alvast onder zijn manen gekort. Het was zo makkelijk toen de messen eenmaal goed waren afgesteld. Ik was maar 20 minuten per pony kwijt voor mijn streepjes en dan staat de jongste niet eens netjes stil. Misschien in mei nogmaals mijn jongste doen, maar dat zie ik dan wel weer.

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:02

Ze komen, helaas, bot uit de fabriek! Dus dat is niet raar. Als ik ze gewoon laat slijpen heb ik er afgelopen winter 4 geschoren op 1 setje messen. Ze waren daarna nog niet bot.

BrittS

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:05

Dat klinkt beter, maar wat dom dat die dingen bot uit de fabriek komen zeg. Waar laat je ze slijpen?

kaatje77

Berichten: 10444
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:07

Ik laat ze slijpen bij van der Meer in Enschede. Doorgaans gebruik ik 1 setje op pak hem beet 10 paarden.( benen, hoofd en afwerking over het hele lichaam)

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:16

Heeft iemand ervaring met laten slijpen bij Macrovet?
Mijn messen moeten ook geslepen worden. Epplejeck heb ik geen goede ervaring mee. Daar kwamen ze net zo bot vandaan, als toen ik ze dacht echt :(

Het wordt sowieso opsturen...

Siers83

Berichten: 7391
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:18

Geen ervaring persoonlijk, maar van horen zeggen zijn ze erg goed. Goed scherp

wendy1987

Berichten: 6973
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:19

Opsturen zit ik ook aan te denken, gezien ik in mijn omgeving (nijmegen - Tiel- Utrecht) gewoon nog geen fijne heb gevonden..
Moet helemaal nagekeken worden en gewoon eens goed scherp want kan er altijd met moeite mijn haflinger mee doen 1 x.. Dat slaat nergens op want vroeger... deed ik met zo'n koeienapparaat echt wel meer paarden en gewoon 1 hele dag vol koeien scheren die echt wel vies waren..

Jorex

Berichten: 10003
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:22

Bij mij waren ze geslepen ook niet scherp genoeg. Had ze geslepen en halverwege 1 pony moesten ze alweer. Dus ath de boer slijpt ze ook niet goed genoeg. Het gekke is wel dat die van mij niet bot mee geleverd kwamen. Ik heb Alex er 2 of 3 keer volledig mee kunnen doen voordat ze bot werden. Macrovet hun eigen apparaat heeft erg scherpe messen. Daar was al een ander paard mee gedaan voordat ik het huurde en heb mijn beide pony's nog met gemak kunnen scheren op diezelfde messen, maar goed dat ging alleen om een streepje op twee mini shetlanders.