[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizz

Berichten: 8894
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:25

Ik zou ook niet meer snel kiezen voor scheren, alleen als het echt niet te doen is.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:29

EmptyWords schreef:
Ik zit in dubio.

Half december heb ik voor de laatste keer geschoren. Billen zijn nog wel bloot, maar buik, benen, hals en hoofd weer aardig behaard.
Gister met een beetje stappen en draven weer snel buiten adem. Meest logische is scheren, maar het is al half februari. Hij is nog niet aan het verharen trouwens.

Als ik toch ga scheren moet ik eerst mn messen laten slijpen, dus dan zijn we al snel een week verder.

Wat zegt jullie gevoel? Wel of niet toch nog scheren?


Ik zou lekker scheren, als het 15 graden wordt weer staat ie mooi te puffen. En daarnaast, ook als hij nu gaat verharen ben je nog maar niet zo van t haar af.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:29

Hallo :wave:
Ik heb mijn pony in november geschoren en is nu nog echt grijs en kaal. Ik heb hem 2 keer eerder geschoren en hij blijft lang kaal. Nu ben ik het geklooi met dekens zat en hij staat in een groep waar ze dekens enorm leuk vinden om te slopen. Volgende winter wil ik hem liever niet meer scheren. Mocht het dan erg guur weer zijn dan kan ik altijd terug vallen op een gevoerde regendeken. Alleen ik train 4 tot 5 x per week. Ik merk dat hij in de winter moeite heeft met het werk in combinatie met een wintervacht. Nu ben ik van plan als zijn halen nog niet zo super lang zijn om hem in een jacht model te scheren. Hebben jullie daar foto's van hoe het eruit ziet? Kan ik hem daarna nog zonder deken zetten? Voor welk jacht model zouden jullie kiezen? Ik heb nu in gedachten zitten om buik en hals te scheren..

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:07

Als je wilt scheren moet je het juist nu doen voor het verharen. De nieuwe zomervacht groeit er dan straks mooi op. Als het warmer wordt krijgt hij het met de vacht alleen nog maar warmer.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:57

Mijn pony ligt graag op de grond, maar door de gigantische regenval de laatste 1,5 maand is het niet te doen de paddock en de schuilstal droog te houden. Zijn buik en oksels hebben dus veel klitten die ik er amper uitkrijg met kammen en borstelen. Hij heeft er duidelijk veel jeuk aan want schuurt er veel mee en vindt het heerlijk als ik het probeer uit te kammen.. Voor zover dat lukt.

Zouden jullie scheren en een deken met buikflap opdoen? Het is hier in de nacht nu zo'n 6 graden gemiddeld en overdag 12-17 graden. Ik verwacht wel dat het over 3 a 4 weken rond de 20 graden wordt en blijft en dan hebben we ook bijna geen regen meer over het algemeen.

Hier zie je zijn vacht situatie een beetje (pony hoort "wit" met een paar vos spikkels) :=
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:04

@frummels: bij jeuk gewoon scheren. Die enorme shetvacht is vaak toch al lastig om snel doorheen te komen met verharen en je kunt beter scheren dan ze tot bloedens toe open laten schuren...

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:11

Ik neig er inderdaad wel naar hem gewoon te scheren. Vind die deken met buikflap alleen een beetje spannend want ben bang dat hij met zijn voet er in komt, ook al zit het in principe strak op de buik.. Maar misschien toch maar proberen.

Jester_

Berichten: 12270
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:42

Buikflap is echt niet nodig hoor!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:44

Nee, buikflap lijkt mij ook onnodig inderdaad. Mijn haf had de hele winter een geschoren hals én buik en had gewoon een normale deken op liggen, zonder hals, zonder buikflap :)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:46

Oh! Krijgt hij het dan niet koud als ie met zn kale buik in de natte modder en mest ligt snachts? :brr:

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:50

met 6 graden s nachts en 15 overdag? nee hoor ;)

Jester_

Berichten: 12270
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:56

En een paard ligt nooit recht onder zijn buik, zo'n soort puppylig haha dat zou gek zijn. Ze liggen vooral op de zijkant, dus als hij aan de zijkant lang genoeg is is het prima

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:03

Jester_ schreef:
En een paard ligt nooit recht onder zijn buik, zo'n soort puppylig haha dat zou gek zijn. Ze liggen vooral op de zijkant, dus als hij aan de zijkant lang genoeg is is het prima


Haha dat is waar. Ik wil gewoon niet dat hij het koud heeft. :o
Bedenk me nu dat het op stal wel veel kouder is dan bij ons en snachts rond het vriespunt en overdag 7 (hoog in de bergen). We zijn net verhuisd dus moet er nog even aan wennen allemaal :')
Bedankt allemaal!

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:12

Voor mij is het wel een reden om niet de buik te scheren. Ik heb ze (als het even kan) 24/7 buiten staan en ze liggen in het natte zand. Als ik zie hoeveel haar ze op hun buik hebben zonder scheren, het verschil tussen waar deken ligt en hun buik, kan ik mij niet voorstellen dat het fijn is als ik de buik eruit scheer...

Ik wil volgend jaar wel scheren, maar dan doe ik het vroeg, zodat ze alweer wat meer buikhaar hebben als het echt kouder wordt.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:42

Hier 2 geschoren paarden die ook buiten slapen. De buik is zelden nat of vies. Enige plek waaraan (behalve de deken zelf) we kunnen zien of ze hebben gelegen is hoog op de achterbenen ter hoogte van de knie, en daar hebben die van ons dus wel nog haar staan.

Muze
Berichten: 5288
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:02

Alvast even voor volgend jaar..
Had dit jaar op 3 mm geschoren ( moser Max) en vond het echt veel te kaal.
Kan je in principe op elke mm scheren?
Heb een teddybeer , scheer alleen deel borst en hals weg.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:53

Nee hoor. 3 mm is de standaard, maar niks wat je tegenhoud om een andere lengte te pakken

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:46

EmptyWords schreef:
Nee hoor. 3 mm is de standaard, maar niks wat je tegenhoud om een andere lengte te pakken


Hoe werkt dat dan met een gewoon scheerapparaat? Moet je dan andere messen hebben?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:48

Dispar_Vulgo schreef:
EmptyWords schreef:
Nee hoor. 3 mm is de standaard, maar niks wat je tegenhoud om een andere lengte te pakken


Hoe werkt dat dan met een gewoon scheerapparaat? Moet je dan andere messen hebben?
..muze heeft de moser max, die.heeft inderdaad messenset met verschillende lengtes

Muze
Berichten: 5288
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:43

Klopt. Ik ga voor
Volgende winter dan een ander setje aanschaffen.

Jester_

Berichten: 12270
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:38

Ik krijg nog best veel aanvragen voor deze week en volgende week. Toch warm met die vacht nu. Paard waar k op rij ook nog maar gedaan

Afbeelding
Afbeelding

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:52

Ik moet mijn eigen 3 scheren door luis bij de grote.
De ukkies zijn geschoren.
De grote kom ik niet in de buurt met de scheermachine :(
Hij is zo bang voor het geluid.
Praam krijg ik hem ook niet om dus wachten tot maandag dat de dierenarts kan komen

Andere scheerders willem hem niet doen ivm modder.
Erg logisch maar wel jammer gezien die hier in de buurt wel sedatie heeft

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:05

Afbeelding
Ik heb t van de week toch ook maar gedaan. Erg blij mee. Paard kan het werk weer aan

Jester_

Berichten: 12270
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:32

Hier was je nog niet klaar toch? :')

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:47

Jester_ schreef:
Hier was je nog niet klaar toch? :')

Hier hielden mn messen er mee op :')

Maar de rest is ook bijgewerkt hoor. 2 dagen later....