[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:42

Junior2019 schreef:
Ik heb er gewoon mee geschoren ,dat ging goed
Maar intussen zijn er nog 2 tandjes bij afgebroken
Heel vreemd heb agradi een berichttje gedaan
Dit is toch niet normaal?


Nee dat is zeker niet normaal.
Ze breken wel eens af als je de machine laat vallen of als een paard er met de voet tegenaan tikt maar dat mag niet 'spontaan' gebeuren.

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 15:26

Hartje schreef:
Junior2019 schreef:
Ik heb er gewoon mee geschoren ,dat ging goed
Maar intussen zijn er nog 2 tandjes bij afgebroken
Heel vreemd heb agradi een berichttje gedaan
Dit is toch niet normaal?


Nee dat is zeker niet normaal.
Ze breken wel eens af als je de 0machine laat vallen of als een paard er met de voet tegenaan tikt maar dat mag niet 'spontaan' gebeuren.

Eigenschuld zeggen ze
Geen garantie :(

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 08:38

Junior2019 schreef:
Junior2019 schreef:
Ik heb er gewoon mee geschoren ,dat ging goed
Maar intussen zijn er nog 2 tandjes bij afgebroken
Heel vreemd heb agradi een berichttje gedaan
Dit is toch niet normaal?


Eigenschuld zeggen ze
Geen garantie :(


Je gaf aan dat ie wel goed scheert. Mogelijk had je toch de messen te strak op elkaar gezet. Dat kan dergelijke schade geven. En heb je tussendoor bijv ook regelmatig geolied?

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 08:46

Ja elke 5 a 10 minuten
In de gaatjes en de messen

Iesje0485
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:48

Hoi!

Ik wil deze winter mijn paard gaan scheren. Mijn paard staat 24/7 buiten. Omdat mijn paard niet bij mij aan huis staat, zal ik er niet elke dag komen. Kan je een paard scheren zonder dagelijks dekens te hoeven wisselen?

Mijn paard krijgt een mega dikke wintervacht die ervoor zorgt dat zij enorm zweet tijdens de trainingen, maar ook in de weide.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 21:11

Ja dat kan, maar dan zou je de kaak en deel hals moeten doen bijvoorbeeld.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:47

Kan zeker, maar inderdaad mogelijk een bepaald patroon als je helemaal geen dekens wil, of goed kijken naar wat voor deken. Bucas heeft bijv dekens die best bij een grote temp range kunnen maar had hier niet de juiste pasvorm.
Ik scheer hier ook (jachtmodel of hele lijf excl hoofd en benen) en start meestal met deken van 0-100gr, koudere dagen 200-300 gram afhankelijk van hoe ze eronder voelen en vooral voldoende ruwvoer om hun kacheltje warm te houden. Tot nu toe nooit dikker nodig gehad.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:49

Iesje0485 schreef:
Hoi!

Ik wil deze winter mijn paard gaan scheren. Mijn paard staat 24/7 buiten. Omdat mijn paard niet bij mij aan huis staat, zal ik er niet elke dag komen. Kan je een paard scheren zonder dagelijks dekens te hoeven wisselen?

Mijn paard krijgt een mega dikke wintervacht die ervoor zorgt dat zij enorm zweet tijdens de trainingen, maar ook in de weide.

Je hebt het over dagelijks dekens wisselen, bedoel je dat of dagelijks onder de deken te staan?

Voor beide zijn opties natuurlijk

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:00

Ik was opzoek naar nieuwe messen voor mijn scheerapparaat
Ik kwam op een site daar stond scheren tegen de vacht in 3mm en met het haar mee dan 6mm
Ik ben eigenlijk benieuwd of iemand dat wel eens heeft gedaan

gerlindie

Berichten: 4644
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:01

Volgens mij doen alle standaard messen dat :)
Ik moet met de dikke shetlander vachten hier ook wel eerst met de haren mee scheren, en er dan een tweede keer overheen tegen de haren in.
Als je met de haren mee scheert, blijft er gewoon meer staan :j

Jester_

Berichten: 12270
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:39

En met de haren mee word nooit egaal

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:37

Met de haren mee is idd lastig.
Prima om de overgang van geschoren lijf naar niet geschoren benen wat geleidelijker te maken maar een pony/paard helemaal met de haren mee scheren zou ik niet aandurven. Een strak resultaat zal het niet geven.

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:54

Zouden jullie een shet nu durven scheren? Shet heeft het warm, vooral in t werk. Voordeel van nu scheren zou oa zijn dat ik nu vooraf ook kan wassen. Met koudere temperaturen krijg ik hem nooit meer droog.
Ik twijfel ivm de zon, ik kan eventueel een uv/vliegendeken op doen maar twijfel of dat nou lekker zit op een net geschoren vacht

Jorex

Berichten: 9961
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:58

Mijne zijn zondag geschoren en zolang dat maar op 3mm is en het geen bonte shetlander is verbranden ze echt niet hoor. Het is dezelfde lengte als hun zomervacht was. Ik blaas ze altijd van te voren schoon met een föhn. Het helpt niet tegen huidvet, maar wel tegen de liters zand in hun vacht dus dan zijn ze ook zo dusdanig schoon dat mijn messen tot wel 3 scheerbeurten van 2 Shetlanders mee gaan. Ik laat ze dan altijd aan het begin van het seizoen weer slijpen.

Monody

Berichten: 213
Geregistreerd: 28-09-19
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:24

Ik zit er ook over te denken om in ieder geval een borstpatroon te scheren. Hij heeft nu al een vrij dikke vacht en het is niet normaal warm nu.

gerlindie

Berichten: 4644
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:43

Mijn shet heb ik ook weer geschoren :j

Scheelt bij haar (cushing) ook meteen voor de wintervacht, wordt die slechts 7 cm dik ipv 15 ofzo :=

Ladygiroc

Berichten: 5084
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:19

Rosje8 schreef:
Zouden jullie een shet nu durven scheren? Shet heeft het warm, vooral in t werk. Voordeel van nu scheren zou oa zijn dat ik nu vooraf ook kan wassen. Met koudere temperaturen krijg ik hem nooit meer droog.
Ik twijfel ivm de zon, ik kan eventueel een uv/vliegendeken op doen maar twijfel of dat nou lekker zit op een net geschoren vacht


Ik heb mijn shet al 2x geschoren :(:)
Ze heeft wel een uv werende vliegendeken op ivm zon op dr witte ruggetje/lendenen.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:58

Wij hebben gisteren geschoren.
Ik start altijd met dit patroon.
Eenmaal in de dekens gaat ook de bovenlijn eraf.

Afbeelding

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:06

thanks voor jullie reactie!

Ik heb een jachtmodel gemaakt vandaag, eerst lekker kunnen wassen.
Ivm witte haren/roze huid niet helemaal gedaan. Dan eerst een uv deken aanschaffen, maar voor nu is dit prima:)

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:37

Hier ook een paard wat lastig droog wordt nu. Zodra de regendekens weer op “moeten” gaat het haar er af. Ik moet zeggen dat het nu wel meevalt qua lengte, maar ik ben bang dat het er dalijk ineens weer in schiet.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 06:23

Ik kan niet wachten tot ze door het haar heen zijn, ellende met dit warme weer.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:19

Ik kom even binnen vallen :D
Ik moet mijn oude man van 20 gaan scheren want door de warme temperaturen verstikt zijn huid alweer door dat hij in z’n vacht aan t schieten is,

Maar nu mijn dilemma, wel of geen deken op ? Want het is wel warm overdag, maar ook regenachtig..
Een vliegendeken met waterdichte rug is er helaas niet in zijn maat, dus dan kom ik uit op of zijn Bucas smartex rain, een horseware 0 gram regendeken of evt zijn vliegendeken met een waterdichte liner er onder,
Wat zouden jullie doen?

Hij kan trouwens ten alle tijden schuilen onder bomen of in de stal.

Jorex

Berichten: 9961
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:10

Ik heb voor mijn pony van 84 cm die maat 105 heeft de vliegendeken met waterdichte rug van QHP. Ik weet niet hoe groot de jouwe is, maar die zijn dus prima verkrijgbaar in kleine maten. Mijne hebben op de wei geen schuilplek, dus die gaan vanaf morgen onder hun 0 gram regendekens. Hij staat nu puur onder deze omdat hij gewerkt heeft en dan wil ik iets opleggen wat zijn rug warm houdt maar ook ademt. De andere van 8 redt het op zich prima zonder, maar ik ga denk ik toch ook zo eentje voor hem halen. Nadeel is wel dat deze deken voor mijn ouders wat ingewikkeld is qua gespen dus vandaar dat ze simpel hun regendekens op krijgen bij veel regen. Maar eigenlijk is het daar nog te warm voor.

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:17

Je laat 3mm staan en met deze temperaturen zal ik persoonlijk of een vliegendeken opdoen of niks. Met een regendeken heb je kans op zweten....lastig

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:56

Jorex schreef:
Ik heb voor mijn pony van 84 cm die maat 105 heeft de vliegendeken met waterdichte rug van QHP. Ik weet niet hoe groot de jouwe is, maar die zijn dus prima verkrijgbaar in kleine maten. Mijne hebben op de wei geen schuilplek, dus die gaan vanaf morgen onder hun 0 gram regendekens. Hij staat nu puur onder deze omdat hij gewerkt heeft en dan wil ik iets opleggen wat zijn rug warm houdt maar ook ademt. De andere van 8 redt het op zich prima zonder, maar ik ga denk ik toch ook zo eentje voor hem halen. Nadeel is wel dat deze deken voor mijn ouders wat ingewikkeld is qua gespen dus vandaar dat ze simpel hun regendekens op krijgen bij veel regen. Maar eigenlijk is het daar nog te warm voor.


Mag ik vragen waar jij die gehaald hebt?
Want bij alle bekende webshops kom ik ze niet tegen?
Heb er wel 1 gevonden van amigo maar die is niet leverbaar
Pony is 1m met maatje 130/135 beetje afhankelijk van het merk/model


kaatje77 schreef:
Je laat 3mm staan en met deze temperaturen zal ik persoonlijk of een vliegendeken opdoen of niks. Met een regendeken heb je kans op zweten....lastig

Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar niets of vliegendeken indd, maar de koude regen op zijn rug is ook niet zo fijn natuurlijk, 3mm is niets vergeleken met wat hij nu aan vacht heeft.
Indd lastig want zweten wil je ook voorkomen.