Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard raakt manen kwijt, iemand een idee? +foto

 
Profiel   

Zunzuncito schreef
Ik vond het altijd een schuurplek (niet over zijn hele manenkam, maar wel zeker de helft was dan kaal). Je zag het pas echt als je zijn manen naar de andere kant gooide)

Bij mijn paard zie je het ook pas wanneer je ze naar de andere kant gooit, anders zie je alleen dat het dunner is dan normaal. Echt puur de onderste laag.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-14 14:01 



 
Profiel   

Misschien heel stom, maar ik heb dus laatst ook een bloedtest bij mijn paard laten doen. hij had vitamine e + Selenium tekort.. nu las ik later op websites dat je moet uitkijken met selenium want dat kan weer averechts werken als hij teveel ervan in zijn lichaam heeft.. tekenen van te veel selenium zijn haaruitval..

kan het niet zijn dat het teveel aan selenium is? ik zou een bloedtestje laten doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-14 14:12 



 
Profiel   

Zal eens kijken op zijn zak brok en musli (krijgt hij per dag een handje van) of het daarin zit, lijk me niet dat hij een overschot zou halen uit hooi en stro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-14 14:42 



 
Profiel   

Da is net geweest, lijkt volgens haar het meest op zomerexceem al is het wel raar dat niemand haar ziet schuren. Ik moet 2x daags hydrocortiderm smeren gedurende een week en dan kijken of het rustig blijft en niet erger word. Anders gaan we door voor een monster en/of bloedtest.
En ze raadde aan exceemdeken toch op te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-14 16:46 



 
Profiel   

nou ben benieuwd! hoop dat je de oorzaak iig gaat vinden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-14 18:46 



 
Profiel   

Ik heb nog nooit gehoord dat van zomereczeem de manen vanzelf uitvallen.. En het is niet geschuurd, dat zie je direct. Maar wie weet, misschien helpt de zalf wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-14 19:02 



 
Profiel   

Ik vind het ook raar, da zelf eigenlijk ook maar ze kon geen andere verklaring geven. Allergie pollen moet ik ook merken aan de luchtwegen ofzo. Ik probeer dit een weekje en ik denk dat ik haar volgende week weer laat komen voor alsnog een onderzoek want hoe doe ik het volgend jaar? Wil het liever voorkomen dan behandelen wanneer ze het al heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-14 21:14 



 
Profiel   

Heeft ze dit ook bij de staart? En het hoeft niet, maar verliest je pony ook haar rond de ogen ?

En dan nog een vraagje, borstel je haar manen veel en zo ja met wat voor borstel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-14 21:22 



 
Profiel   

laraxXxemma schreef
Heeft ze dit ook bij de staart? En het hoeft niet, maar verliest je pony ook haar rond de ogen ?

En dan nog een vraagje, borstel je haar manen veel en zo ja met wat voor borstel?

Bij de staart niet.
Rond de ogen verliest ze geen haar.
En borstel haar haar uit met een borstel gewoon voor mensen en met een harde of zachte borstel, dat wissel ik af.
Dit doe ik al 9 jaar zolang ik haar heb, daar zie ik het probleem niet van

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-14 11:58 



 
Profiel   

Nou ik er beter over nadenk bedenk ik me dat mijn vorige paard dit ook heeft gehad. Echt puur aan de onderkant. Hem heb ik laten testen op pollenallergie en dat had hij sinds ik puur pollen druppels gaf had hij het jaar erop er geen last meer van. Hij had geen last van de luchtwegen. Enigste waardoor ik hem ging testen omdat hij tijdens het rijden ontzettend met zijn hoofd schudde. En hij had last van rood oogslijmvlies. Heeft jouw paard daar geen last van. Mijn paard had toen altijd een speciaal masker op in de wei en daar was het goed mee te onderdrukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-14 12:05 



 
Profiel   

sjanien schreef
Hij had geen last van de luchtwegen. Enigste waardoor ik hem ging testen omdat hij tijdens het rijden ontzettend met zijn hoofd schudde. En hij had last van rood oogslijmvlies. Heeft jouw paard daar geen last van. Mijn paard had toen altijd een speciaal masker op in de wei en daar was het goed mee te onderdrukken.

Nee dat heeft ze allemaal niet..tis puur alleen de manen verder niks anders dan normaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-14 16:09 



 
Profiel   

Hier exact het zelfde, onder de manen een kale strook. Ieder voorjaar weer...als de vliegendeken nog niet op is en het seizoen net is begonnen. Ik smeer er, zodra ik dit zie, Levertraanzalf op en doe vanaf dat moment de vliegendeken op. Is binnen no time genezen dan. Is toch van schuren. Hier ook geen last van zomerexceem en ook geen last van pollen. De manen worden maar 1x per week geborsteld en niet ingevlochten. Geen last bij staart oid. Echt alleen onder de manen een strook kaal. Staat minimaal in de voeding. Wel net op het gras dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-14 10:59 



 
Profiel   

Herkenbaar, hier ook een 12 jarig paard, wel bekend met gevoeligheid voor ZE maar ook de helft van de manen binnen notime weg in het voorjaar, nu al twee jaar na elkaar. Snap het niet, verder geen verschijnselen, krabt niet , schuurt niet. Staat op stal en alleen tussen 10 en 5 buiten. Wel opmerkelijk dat juist op die plek de manenkam een stuk dunner is. Daarboven een iets dikkere manenkam die volop in de manen zit. Staart word ook niet geschuurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-14 13:34 



 
Profiel   

inderdaad verstikking van de deken mn een hals deken of exceem deken met hals. heb ikm ook eens mee gemaakt.

en dan gaat het echt niet om schuren of zomer exceem. paar jar geleden heb ik jijn fries vaak een hals om gedaan vanqwege de kou en alle sneeuw. in het voorjaar hoppa ik trok er plukken uit. dus dit jaar geen hals om gehad en geen probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-14 13:40 



 
Profiel   

Ook zonder deken herhaald het uitvallen van de manen zich dus deken zal niet de enigste oorzaak zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-14 14:05 



 
Profiel   

Het is een tijd geleden dat hier gereageerd is.

Ik hoop dat DaniPlonk topicstarter of andere die hetzelfde probleem hebben (of hopelijk haddden) hun ervaring of tip kunnen laten weten.

Mijn paard heeft exact hetzelfde !

Alvast bedankt voor een reactie

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 08:30 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 08:37 



 
Profiel   

PaloQuarter schreef
[ [url=m/mSlsHU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die van mij heeft precies hetzelfde, echt een rij haren weg. Hoop dat de topicstarter meer weet onder tussen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 04:44 



 
Profiel   

Ik geef dit topic een schopje! Want mijn haf heeft precies hetzelfde. Strook vanaf schoft tot 10cm naar boven is de huid zichtbaar en zijn de manen uitgevallen. Onder de manen. Normaal volle bos.
Iemand uit dit topic ooit een oorzaak bij zijn of haar paard gevonden?
Ook hier is er geen irritatie van de huid zichtbaar, geen korstjes, geen jeuk, wordt niet geschuurd en geen andere aanleiding. Manen vallen ook echt uit.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 21:11 



 
Profiel   

Mijn hudige paard heeft het nu ook, precies daar waar het nekdeel van de deken valt. Dat in combinatie met een zachte fleece-achtige binnenkant waar de lange haren aan bleven hangen: hij heeft nu een groot deel van de manen aan de bovenkant van de nek nog, en een klein zielig rij haartjes aan de onderkant van de nek. Hij staat wel veel op gras en ik wil best geloven dat gras in suikers niet helpt tegen eventuele jeuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 10:55 



 
Profiel   

Blijft mysterieus zo plaatselijk uitval van manen. Omdat paardlief verder geen klachten heeft ga ik dit weekend (het wordt eindelijk weer warm en zonnig!) zijn manen wassen en insmeren met de producten van Feral Skincalming. De shampoo en lotion heb ik. Zijn manen heb ik trouwens voor de laatste keer 3 maanden geleden gewassen. Doe dit zo min mogelijk om de natuurlijke beschermlaag op de huid te behouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 12:10 



 
Profiel   

Mijn paard staat zonder deken al 6 jaar op een PP, geen gras. Nu derde keer weer manen verloren zie foto boven, wel iets minder maar toch

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 13:31 



 
Profiel   

PaloQuarter schreef
Mijn paard staat zonder deken al 6 jaar op een PP, geen gras. Nu derde keer weer manen verloren zie foto boven, wel iets minder maar toch


Wat de mijne heeft, lijkt er heel erg op. Merk je dat de manen in de herfst/winter terug groeien en dan rond rui/zomer weer uitvallen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 13:50 



 
Profiel   

Hier hebben meerdere paarden het. Staan 24/7 buiten en de meeste met halsdeken.
Het lijkt toch echt te maken te hebben met het schuren van de (hals)dekens.
Mijn PRE had mooie volle manen, de eerste 15cm vanaf de schoft zijn die nu erg dun.
Dit jaar geen halsdeken gebruikt en het is nu wel deels aangegroeid. Echter zie je nog steeds dat veel haarzakjes beschadigd zijn en het haar daar dus ook niet meer terug groeit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 14:23 



 
Profiel   

Marigo schreef
PaloQuarter schreef
Mijn paard staat zonder deken al 6 jaar op een PP, geen gras. Nu derde keer weer manen verloren zie foto boven, wel iets minder maar toch


Wat de mijne heeft, lijkt er heel erg op. Merk je dat de manen in de herfst/winter terug groeien en dan rond rui/zomer weer uitvallen?


Ja einde zomer is er weer nieuwe groei te zien
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 18:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen