in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:02

poes schreef:
Ik vind het toch verwarrend nav dat filmpje. Kan me inbeelden dat veel bestuurders echt niet kunnen inschatten wat er nu op ze afkomt.



Ik moest ook wel lachen om het filmpje :') maar begrijp jouw opmerking ook heel erg goed! Ik zou ook echt even een paar kijken extra moeten kijken.

_bella_
Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:08

Nachocheese schreef:
poes schreef:
Ik vind het toch verwarrend nav dat filmpje. Kan me inbeelden dat veel bestuurders echt niet kunnen inschatten wat er nu op ze afkomt.



Ik moest ook wel lachen om het filmpje :') maar begrijp jouw opmerking ook heel erg goed! Ik zou ook echt even een paar kijken extra moeten kijken.



Dat is juist de bedoeling met dit kerstboomverlichting. Dat ben ik op mijn pony en ik ree op een weg waar auto's veel te snel rijden en ook zonder straat verlichting. Ik heb ook een reflectie vestje en ook reflectie op de benen, hoofdstel, en dekje van pony wat niet te zien op de video is. Met dit hele set aan, remde de auto's veel eerder en passeerde mij op een veilig snelheid.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:51

Als ik laat op pad ga is mijn paard ook versierd. Dan draagt ze een reflecterende uitrijdeken met extra reflectiestrepen, gele relflecterende peesbeschermers aan elk been+ aan elk been een bandje met rode lampjes. Aan haar reflectiedeken hangt achteraan ook een rode lamp. Dan reflecterende dingen voor aan de teugels, een reflecterend borsttuig, wit lampje op de frontriem.
Voor mezelf gewoon reflectievestje en een mijnwerkerslampje op mijn cap

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:10

Paardlief vindt het inmiddels best prima als we in het donker een klein rondje om gaan en inmiddels ook al twee complimenten gekregen van medeweggebruikers dat we goed zichtbaar zijn. :D

- Wit lampje op mijn cap. Helaas is mijn cap ietwat aerodynamisch dus heb een plakker op mijn cap geplakt waar ik dan een hoofdlampje gewoon op kan vast en los klikken.
- Wit lampje aan keycord om mijn nek wat diffuus licht geeft zodat paard minder last heeft van harde schaduwen van lamp op cap. Deze straalt alle kanten op dus omdat de weg ook een paar meter aan zijkant verlicht vallen we hopelijk ook van achteren beter op.
- Geel reflectievest met rode lampjes
- Gele reflectoren met rode lmapjes aan mijn enkels
- Twee rode fietslampjes aan achterzijde zadel
- Een gele reflector aan staart, maar moet er nog een rood fietslampje aan zien te fabrieken. :=

Dan zou ik mss nog wel het led borsttuig willen en denk dat ik aan het borsttuig ook nog wel een lamp moet kunnen knutselen. Dan is dat lampje aan keycord mss ook niet meer nodig. :)

Eigenlijk ben ik het helemaal met jullie eens. := Reflectoren zie je niet en die kleine rode lampjes zie je eigenlijk ook pas vrij laat. Van voren zijn we zeker goed zichtbaar, omdat de witte lampen voldoende licht geven.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:50

Hoe zit het dan met het nachtzicht van paarden? Elke keer als je een tegenligger hebt is het paard zijn nachtzicht weer kwijt? := Dan is het mss praktischer om met zoveel licht te rijden dat je duidelijk zichtbaar bent en er genoeg zicht is?

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:24

Van die rode lichtvestjes maken je zichtbaarder dan allemaal witte verblindende en knipperende lampjes.
Ik kom vaak van die ruiters tegen met wat losse lampjes waarvan je je afvraagt wat er aan komt: te hoog voor een fiets enzo... met zo'n vestje verlicht je genoeg om contouren te kunnen zien en daarmee rekening te houden.
Maar mijn grootste ergenis is van die.mensen die de.lampjes op knipperen zetten.. naast dat het verboden is maak je het onmogelijk om afstand te schatten,waardeloos.
Extra moeten kijken wat eraan komt is niet wat je wil. Je wil.dat ze zien dat het een paard is en direct handelen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:34


Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:07

Leerzaam topic. Ik rij niet echt in het donker. Maar het gebeurt wel dat ik pas tegen de schemer terug ben en dan is het ook fijn om goed op te vallen. Bij ons in het bos/zandpad niet zozeer maar op de weg wel.
Ik heb alleen van voren geen lichtjes/reflectie dus daar zit nog wel een verbeter punt in.
Zou ook nog graag iets om de achterbenen willen. Zelf draag ik een reflectie vestje en lampjes om mijn benen. Normaal knipperen ze maar ik lees hier dat het beter is van niet dus laat ze voortaan gewoon branden. Bij de aldi komen volgende week weer wat in de reclame misschien is dat nog wat. Verder zou ik ook nog wat op mijn cap willen en komen hier goede dingen voorbij.

http://www.aldi.nl/aldi_led_schoenclip_of_armband_48_5_20607_36419.html

Denk dat het altijd een beetje verwarrend is wat je tegenkom met lichtjes/reflectie. De meeste mensen verwachten op dat moment niet zo gauw een paard en dan is het al snel verwarrend.

Zo loopt hij er ongeveer bij. Helaas weinig reflectie op de deken. Maar hij is bijna versleten dus ben aan het uitkijken voor een fijnere.
Afbeelding

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:46

Hier ook donker rijder (moet over de weg naar een bak).

Ik rij ook auto en heb wel eens verenigings genoot met paard bijna voor mijn auto gehad, die muts had alleen reflectie op d'r paard zitten, dat zie je op bochtige weg pas als je zo ongeveer in zijn achterste zit....
Kortom je moet ook echt wel lampjes hebben.
En hang dan zeker ook lampjes laag, ga maar eens in auto zitten op regenachtige avond en let eens op waar je grootste deel van je gezichts veld op gericht is, dat is vrij laag, op de weg, niet richting de hemel en de straat lantaarns.
Dus verlichte hesjes terwijl je OP een paard zit, vallen slechter op dan je zou denken. Als automobilist verwacht ik geen paard op de weg, wel fietsers en wandelaars, op die hoogte kijk ik. Dus ik verwacht op die normale hoogte dan ook lampjes of lager.

Ik rij met om alle 4 de benen van die strips met lampjes heb ze tegenwoordig op continu licht staan.
Je hebt van die strips met geloof 8 rode ledlichtjes en tegenwoordig ook van die andere hardloop licht strips (maar die zijn minder ver verstelbaar) heb ik ook setjes van.
Verder hangt er aan de reflectie deken met staartflap met reflectie strepen een rood lampje, dit kunnen diverse soorten rode fietslampjes zijn (heb aardige collective, helaas de fijne van paar jaar terug niet meer verkrijgbaar)
Voor heb ik dan aan de neusriem een wit lampje zitten (fijne ook ook niet meer verkrijgbaar, op constant licht, anders wordt je paard er kierewiet van en uiteraard zo geplaatst dat je hem niet in zijn ogen schijnt.)
Dan heb ik nog aan mijn linker been voor een wit, en achter een rood lampje hangen.
Draag reflectie vest (die met lampjes zijn allemaal overladen, die hadden bij mij te korte overlevingstijd en zijn vooral interessant als ik naast mijn paard loop)

Van de reflectie lampjes strips zijn makkelijk slingers aan elkaar te klittebanden en ook om je lichaam te hangen.

Kosten?
4 led strip lampjes voor hardlopers Lidl en Aldi 5,99
2 van diezelfde in verpakking bij de action 2,99
Van die hippere hardloopdingen in diverse kleuren, bij de action te koop meen 1 voor 2,99, mijne zijn van kruidvat daar keer in aanbieding gekocht.
Fiets voor lampjes, 1,99 Action, achter idem, maar niet meer verkrijgbaar die fijne waarvan pootje niet afbrak.
Van die siliconen lampjes voor om je stuur etc. heb ik setjes rood en wit voor 50 cent van gekocht, in de opruiming bij de kruidvat, maar zijn altijd wel te koop maar dan duurder.

Dan heb ik HOrze reflectie deken, oranje met veel reflectie strepen en brede strepen, op staartflap, maar ook op voorkant die voor borst langs zit en zijkanten. Deze ooit gekocht omdat hij zo veel reflectie had, was toen 30 euro, is duurder geworden.
https://cdn.agradiservices.net/products ... 6d5c35.jpg

En heb hele gave complete reflectie deken gewonnen van de agradi, nadeel van die is weer dat hij gewoon grijs is geeft wel compleet licht als er licht op valt, maar oranje valt in mist etc. weer veel beter op. Dus die gebruik ik alleen in volledig donker. Is van Rambo, wel hele fijne deken overigens.
https://cdn.agradiservices.net/products ... 51a743.jpg

En zo ziet het er dan bij ons uit :D
Met lampjes aan, zonder flits genomen.
Afbeelding
Zonder lampjes aan, maar dan moet je wel vol in een auto zijn lampen eindigen en als die hard rijdt ziet die je echt te laat. Met flits genomen.
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:51

Inderdaad het totaal pakket. Ruiter rood lichtje achter, wit lichtje dat schijnt naar voren en reflecterend geel jasje aan.
Paard: reflecterende deken, reflecterend iets rondom 4 benen, rood licht achter (kun je bevestigen aan deken of staart) en wit licht voor (kun je vastmaken aan zijn reflecterend halster dat je onder je hoofdstel laat zitten) .
Zelf reed ik ook nog achter mijn dochter aan met de auto daar waar ze de weg over moest. Dus als zij dan op de paardjes waar waar ik niet kon komen, wachtte ik gewoon in de buurt totdat ze weer uit het bos kwam (of uit de manege) zodat ze extra verlicht was. Mensen rijden zo ontzettend hard.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:52

Vandaag mijn LED borsttuig een upgrade gegeven met een lampje in het midden. Nu hebben we ook een "koplamp" op de juiste hoogte. Dan hebben we wss geen lampje meer op cap nodig. Scheelt weer enge schaduwen enzo. :)

Deze week maar eens uitproberen als het een beetje droog blijft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:12

Ik zit elke keer de website van action te spammen, heb daar vorig jaar van die led verlichte bandjes gekocht, 2 stuks voor 3 euro. Lekker goedkoop en de duurzaamheid viel me behoorlijk mee maar ik heb inmiddels nieuwe nodig en ze zijn bij de action niet meer te krijgen. Degene van bol.com (3 voor 10 euro) gingen al helemaal niet lang mee (batterijen gaan lekken, ze kunnen niet tegen een beetje vocht en het het lichtpuntje stelt niets voor) en vergelijkbare (hardloop) verlichting iin webshops betaal je 10 euro voor 1 bandje.

Nu zat ik dus weer eens te googlen en van LED's ride hebben ze nu ook beenstrips, dat ze spatwaterdicht zijn lijkt me wel wat: http://www.ledsride.nl/Webwinkel-Catego ... trips.html

Iemand ervaring met deze? Gaan de Leds lang mee, zijn ze een beetje fel?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:23

Nee, die heb ik geen ervaring mee.

Die goedkopere strips van de action zijn per 4 ook regelmatig bij de Aldi en Lidl in de aanbieding bij de hardloopspullen, dan 4 voor 5.99

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:44

Sjolvir schreef:
Nee, die heb ik geen ervaring mee.

Die goedkopere strips van de action zijn per 4 ook regelmatig bij de Aldi en Lidl in de aanbieding bij de hardloopspullen, dan 4 voor 5.99


Ok dan ga ik die ook in de gaten houden, met zo'n prijs vind ik het niet zo erg als ze maar een paar weken meegaan. Maar totnu toe gaan ze (even) lang(er) mee als de "dure"

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:55

Hier ook de ervaring dat dure net zo snel kapot gaan helaas, heb dus altijd paar doosjes a 4 stuks op voorraad als ze weer eens in de aanbieding zijn.

Voorzichtig om en af doen scheelt al en hoop, dus niet losrukken, maar voorzichtig klitteband loshalen en niet op hoopje bewaren, maar beetje netjes. En als batterij leeg is, bij de action hebben ze setjes met batterijen van nog geen euro, zitten er 6 of 8 in.
Doe met netjes werken met ze (en zit wel eens een rotte tussen) meestal toch wel 1 seizoen met de strips.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:01

Sjolvir schreef:
Hier ook de ervaring dat dure net zo snel kapot gaan helaas, heb dus altijd paar doosjes a 4 stuks op voorraad als ze weer eens in de aanbieding zijn.

Voorzichtig om en af doen scheelt al en hoop, dus niet losrukken, maar voorzichtig klitteband loshalen en niet op hoopje bewaren, maar beetje netjes. En als batterij leeg is, bij de action hebben ze setjes met batterijen van nog geen euro, zitten er 6 of 8 in.
Doe met netjes werken met ze (en zit wel eens een rotte tussen) meestal toch wel 1 seizoen met de strips.


Ja af en toe een rotte is geen probleem, maar ik heb het idee dat ze ook niet zo goed tegen vocht kunnen. Mijn pony staat de hele dag buiten, en dan komt het wel eens voor dat ze natgeregend is. Dan plak je de strips dus op natte ponybeentjes en na een tijdje gaan ze dan oxyderen/roesten.Ook al berg je ze daarna netjes droog op in de zadelkast

Die LED strips staat dat de batterij opgeborgen zit in spatwaterdicht gedeelte, neem aan dat die dan wel tegen natte ponybenen kan.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:16

Bij onze action waren ze nog gewoon...

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:52

Ik heb de beenstrips van LED's ride. Ik heb er nog niet mee in natte omstandigheden gereden. Ze zijn fijn in gebruik, maar bij een paard met smalle benen wel snel te wijd. Ze zijn wel beter zichtbaar dan die bandjes met knipperpuntjes/ledjes van de Action.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:03

Hilli schreef:
Ik heb de beenstrips van LED's ride. Ik heb er nog niet mee in natte omstandigheden gereden. Ze zijn fijn in gebruik, maar bij een paard met smalle benen wel snel te wijd. Ze zijn wel beter zichtbaar dan die bandjes met knipperpuntjes/ledjes van de Action.


Zichtbaarder is altijd goed *\o/* Denk dat te wijd wel meevalt, ik heb fjordenbeentjes :Y) En ze kunnen altijd nog boven de knie/sprong vast.
Dan ga ik ze van t weekend bestellen, vind het het experiment wel waard.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:23

Boven de voorknie gaat lukken, boven de sprong niet. Daar zijn ze dan weer te kort voor ;)

Ik heb van de reflecterende beenbeschermers en daar doe ik de leg strips van LED's ride overheen. Dat blijft prima zitten (arabierenpootjes) :j

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 09:45


xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:07

Bagheera_206 schreef:
Ik heb nu zelf zo een BR vest. Heeft er iemand al ervaring met dat Light Vest?

https://lightvest.com/nl/



Nee nog nooit van gehoord, maar wat een licht geven die dingen in het filmpje :o

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:09

Ik heb een knipperhesje van een ander merk.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:30

Wie wil mij adviseren voor een goede reflectiedeken?

Lampjes voor het hardlopen heb ik al. Dus die kan ik evt. ook voor mn paard gebruiken!

Ik moet van stal naar de rijvereniging rijden. Gezien ik een zwart paard heb is het wel heel belangrijk dat wij als kerstboom de weg opgaan.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:56

Voor de zomer heb ik een goedkope versie met reflectie van de markt en in de winter de van horze