[INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:03

Op de foto te zien wel. Anders waag er een mailtje of belletje aan.. iedereen staart zich blind op die grote kop maar denk er wel aan dat je de benen daarmee lastig kunt doen dus dan heb je toch al twee koppen nodig. Ik doe alles met de kleine. Gaat echt prima.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:13

Poeh ik zie door de bomen echt het bos niet meer. Ik heb de afgelopen 20+ pagina's doorgespit met aanbevelingen en afraders, maar op alle specificaties raak ik het echt kwijt.
Ik scheer eigenlijk alleen mijn eigen paard (Fries) 1 á 2x per jaar.
Ik heb nu een Sectolin SE-600 en SE-210. De tondeuse komt eigenlijk slecht door de sokken/onderbenen van m'n paard en de accu is snel leeg. De grote machine wordt inmiddels echt snel heet (heb 'm al laten servicen, scheerkop vervangen, instellingen aangepast e.d.), je hebt natuurlijk weinig keus in messen en het snoer vind ik vooral onhandig (luxeprobleem). 't Liefst zou ik een apparaat hebben waar ik beide mee kan doen, op accu, met mogelijkheid tot verwisselen van de scheerkop? Ik weet niet precies hoe 't werkt, heb er weinig kaas van gegeten...
Ik vind 3mm een fijne scheerhoogte voor het algehele paard, maar voor het afwerken van de benen vind ik het voordeel van de tondeuse wel dat ik op 6 en 9 mm de overgangen zacht kan maken.
Ik heb uit het topic opgepikt: Heiniger Opal, Saphir, Xplorer... Maar welke dan? En met welke scheerkoppen? Of moet ik toch twee apparaten hebben voor wat ik voor ogen heb?

Nou goed... Help? :+

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:26

De saphir en opal zijn tondeuzes. Daar kan je wel een heel paard mee scheren, maar ik vind het niet altijd praktisch. Ik zou dan de xplorer halen en je kleine sectolin gebruiken voor het afwerken van kleine stukjes

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:19

Voor 1 paard zou ik gewoon voor de moser Max (met snoer maar een stuk goedkoper) of de heviger opal of saphir gaan. Groot paard incl hoofd zonder benen kaal in een uurtje een paar weken geleden. Zonder snoer is super handig maar de moser Max had ik net zoveel schik mee en die is toch echt een stuk goedkoper. 3 mm mis van moser of de 3.2 van heiniger of een ander passend Clíp on mes en scheren maar ;)

Heel veel mensen scheren hier hun paard met de moser Max, of heiniger opal of saphir. Gaat prima. Je kunt uiteraard een grote kopen maar ik heb hem nooit gemist. Ik scheer Max 3x per jaar en voor die paar keer voldoet hij meer dan prima. Gewoon met smal mes. Gaat prima

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:04

Inderdaad zoals Pluisje aangeeft, voor een paar paarden volstaat een tondeuse, ga je meer scheren dan is een topmerk een aanrader zoals Heiniger, Aesculap en Hauptner.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:25

Ik had al mijn mesjes opgestuurd voor mijn vakantie, zodat ik gister vol goede moed kon beginnen met mijn nieuwe xplorer pro en scherpe messen. Nou dat was van een koude kermis thuiskomen.

Xplorer pro? Top apparaat (en rete stil)
Geslepen mesjes? Niet zo top. 17 messen bot op 5 paarden. Gelukkig was de slijper vandaag thuis en erheen gereden (40 min enkele reis) normaal stuur ik ze op maar ik zit zo bomvol ik heb ze nu nodig. Gelukkig alles gefixt. Degene die n vanavond heb gebruikt was hoopvol gelukkig

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:32

Maar waar lag het dan aan?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:54

Ja niet goed geslepen. Hij begon heel hoopvol maar na een kwart paard wilden ze niet meer. Kan je zo strak draaien als je wilt maar pakt geen haar.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:55

Oh zo, dat is echt niet fijn nee!

Anne200

Berichten: 474
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Garderen

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:43

Hoi allemaal,
Ik heb een liscop scheermachine met draad.
Ik ben opzich tevreden maar de messen zijn max 3mm.

Ik zoek een scheerapparaat die 4 of 5 mm kan scheren. Vind 3 zo kort aangezien m’n pas z’n haar daarna nauwelijks groeit…
Iemand een tip?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:13

Dat bestaat eigenlijk niet. Je kunt met de haren mee scheren dan is het wat langer, maar krijg je nooit helemaal egaal

Anne200

Berichten: 474
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Garderen

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:25

Zag wel 1 type van 5mm van econom heeft iemand daar ervaring mee?

Anne200

Berichten: 474
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:26

Jester_ schreef:
Dat bestaat eigenlijk niet. Je kunt met de haren mee scheren dan is het wat langer, maar krijg je nooit helemaal egaal



Weet jij toevallig waarom alles 3 of minder is?

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 03:16

Lister heeft messen van 5

Anne200

Berichten: 474
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Garderen

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:27

Top! Dank je

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:36

Voor de Moser Max 45 zijn ook messen tot en met in ieder geval 9mm te krijgen. Ik had deze er toevallig bijgekregen en is voor in de winter een tweede keer scheren best fijn :)

Anne200

Berichten: 474
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Garderen

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:57

Ah top dank je wel

Soesje87
Berichten: 14
Geregistreerd: 25-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:49

Hallo allemaal,

Ik wil dit jaar graag een scheermachine aanschaffen maar heb er niet zoveel verstand van. Het liefst 1 op accu maar dan zie ik wel een groot vermogen verschil (45w tov 350w) merk je dat in het scheren en zo ja hoe merk je dat?

Bij mijn paard wordt altijd een jachtpatroon geschoren en ik ben opzoek naar een niet al te dure machine maar die wel goed genoeg is om jaarlijks 1 of 2x 1 paard mee te scheren.

Ik zag zelf deze:
https://www.agradi.nl/kerbl-scheermachi ... gLXD_D_BwE

Of deze:
https://www.agrishop.nl/voss-farming-pr ... gLSRfD_BwE

Heeft iemand hier ervaring mee of andere tips?

Ik hoor het graag :)

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:13

Als je even rond zoekt hier dan zul je lezen dat moser Max heiniger saphir of opal het meeste genoemd worden hiervoor

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:33

Hoi!
Mijn scheerapparaat is stuk gegaan hebben jullie enig idee waar in Drenthe je deze zou kunnen laten repareren?

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:36

Van der Graaf de Molen in Dedemsvaart repareert (net geen Drenthe meer trouwens, maar Overijssel).

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:26

Bedankt voor de tips en uitleg!
Ik ga me weer even wat verder verdiepen in de genoemde opties.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:09

Maakt het merk van de snap-on messen veel uit in kwaliteit? Qua prijs wel in ieder geval.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:06

Ik gebruik de snap-on van Wahl en Moser omdat die echt 3mm erop hebben staan..............

Heb in het verleden ook keramische bovenmessen gehad, maar die snel weer verkocht omdat ik er niet mee overweg kon.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:00

Ik zet hier binnenkort alles te koop. Dus een gloednieuwe xplorer pro 2 speed, een heiniger opal en diverse scheer en tondeuze messen. Mocht iemand dus willen gaan scheren, ik heb een hele set ter overname. Mag ook los weg (evt ook losse messen dus te koop). Niet per direct maar binnen korte tijd, mocht er interesse zijn mag er een pb gedaan worden.


Ik probeer al jaren te minderen met scheren maar dat is zo lastig en ben het ondertussen wel een beetje zat, mijn rug doet zeer en elke keer dat gekriebel en prutsmuts :+ ik had bedacht als ik 30 word geef ik mij een cadeau, nooit meer paarden scheren en dat is bijna :D