[INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:04

Na 21 december groeit de vacht niet meer dus 4x zal het vast niet worden als dit de tweede keer is

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:22

Vraagje voor degene die messen van de heiniger saphir hebben laten slijpen, of andere snap on messen.

Ik heb vandaag een zaak in de buurt gebeld of ze ook de snap on mesjes slijpen van de heiniger saphir, toen gaven ze aan dat ze om deze messen te kunnen slijpen ook mijn apparaat nodig hebben. Lijkt me stug, maar iemand hier ervaring mee? Ik heb geen zin om hem op eigen risico achter te laten en hem vervolgens beschadigd of kapot terug te krijgen.

If not, heeft iemand dan een adresje waar ik alleen mijn mesjes hoef in te leveren?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:47

Puttenstein. Kan je opsturen, als je contant geld erbij doet kosten ze 6 euro per mesje en ik krijg ze altijd vlijmscherp terug

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 01:03

Ah fijn, thanks voor je reactie! Zitten die in Wezep? Dan heb ik de goede voor me :)

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:13

Ja die zit daar!

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:04

pluisje88 schreef:
Na 21 december groeit de vacht niet meer dus 4x zal het vast niet worden als dit de tweede keer is


Dat is niet een vast gegeven..

Ik heb hier 3 pony's die ik de hele winter door blijf scheren, eigenlijk moeten ze alle 3 elke 3 weken. 1 moet niet meer na eind december die blijft dan kaal..


Mijn shet is a 4x geschoren sinds de zomer tot nu.. dit jaar is het erger als vorig jaar.. Maar ook de minis van mijn stalgenoot maken als een gek haar aan.. :Y) |(

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:09

Oh nou bij de mijne is het wel zo. Een een bult warmbloeden die ik ken ook. Shetlanders zal misschien anders zijn dan. Die heb ik niet

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:57

Mijn ene shet is ook alweer drie keer geschoren. Eind augustus volledig(niks meer van te zien), in oktober een stukje, maar dat was niet voldoende en ook alweer te lang gegroeid. Dus afgelopen zondag iets uitgebreider jachtpatroon. Mijn andere wil ik begin december voor de laatste keer scheren. Die gaat volledig kaal op nek en benen na. Patroon is met de Moser max 45 gedaan.Afbeelding
Afbeelding

Mijne blijven als ik ze in januari scheer wel kaal. Reden dat de pony hierboven niet volledig kaal gaat is omdat hij niet volledig meer in het werk staat deze winter.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:52

pluisje88 schreef:
Oh nou bij de mijne is het wel zo. Een een bult warmbloeden die ik ken ook. Shetlanders zal misschien anders zijn dan. Die heb ik niet

Mijn Gelderse moest ik in februari vaak ook nog een keer scheren. Het groeit iets minder hard, maar groeien deed het nog steeds.

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:38

Hoi allemaal,

Excuus als het antwoord er al tussen staat maar ik zie door de bomen het bos niet meer haha.
Ik heb zojuist de Heiniger Opal aangeschaft en als ontzettende noob de 3 mm scheermessen erbij gekocht voor een normaal scheerapparaat |o Nu zie ik op de Heiniger website dat ik voor een paard de max lengte kan kopen van 2.3 mm en als ik de 3.2 mm koop staat er op de website dat deze alleen voor honden geschikt is.
Wat adviseren/gebruiken jullie als opzet mes voor de Opal? Zowel qua lengte als merk?

Nog belangrijk te noemen is dat mijn paard 24/7 buiten staat(met dekens) en voor het eerst wordt geschoren. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alvast bedankt :)

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:40

Moser mesjes :) die zijn er in 3mm en passen erop.

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:43


Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:50

Yes!

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:01

Spenk schreef:
Yes!


Dankje, gekocht :)

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:15

Janien30 schreef:
Hoi allemaal,

Excuus als het antwoord er al tussen staat maar ik zie door de bomen het bos niet meer haha.
Ik heb zojuist de Heiniger Opal aangeschaft en als ontzettende noob de 3 mm scheermessen erbij gekocht voor een normaal scheerapparaat |o Nu zie ik op de Heiniger website dat ik voor een paard de max lengte kan kopen van 2.3 mm en als ik de 3.2 mm koop staat er op de website dat deze alleen voor honden geschikt is.
Wat adviseren/gebruiken jullie als opzet mes voor de Opal? Zowel qua lengte als merk?

Nog belangrijk te noemen is dat mijn paard 24/7 buiten staat(met dekens) en voor het eerst wordt geschoren. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alvast bedankt :)


Ooh jeetje ja je moet de snap on scheerkoppen hebben voor de opal inderdaad. Gewone messen passen daar niet op. Gelukkig wel veel keuze in merken. Eigenlijk alle snap on systeem messen zijn uitwisselbaar. Moser, heiniger, wahl. Enz..

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:07

Ik heb de Wahl admire als tondeuse. Nu heb ik een nieuw opzetstuk nodig. Nu begrijp ik dat deze vaak ook van andere merken te gebruiken zijn. Hebben jullie ervaring welke het fijnste is?

Dit is wat er nu opzit:

Afbeelding


Afbeelding

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:04

Ik vind mijn moser messen het fijnst.

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:22

Mocht iemand nog snapOn scheerkoppen nodig hebben, bij agradi zijn die van moser in de aanbieding met 27% *D

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:32

Vraagje aan de kenners: Ik heb een Heiniger Xplorer op accu gekocht maar ik moet de messen gruwelijk strak aandraaien voordat die begint te scheren. Scheert nu ook erg streperig. Ik heb in eerste instantie gedraaid tot ik weerstand voelde, en toen een kwartslag erbij. Dat stond volgensmij ook zo in het boekje. Paard zat niet gruwelijk dik in het haar, gewoon normaal en bij elke slag geprobeerd of die al deed scheren maar niets. Uiteindelijk kon ik bijna niet meer verder en toen begon die met scheren. Is dit normaal?

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:27

Heb je de messen laten slijpen? Ze komen niet altijd even scherp van de fabriek.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:28

En andere messen al geprobeerd?

Kan zijn dat de messen geslepen moeten worden.

Heb je de blauwe of rode xplorer?

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 01:03

Het is de blauwe. En nee, de messen niet laten slijpen. Heb het apparaat nieuw gekocht dus ging er vanuit dat dat in principe goed moet zijn. Ik scheer ook slechts 2-4 paarden per jaar, dus heb nog geen extra messen set om uit te proberen of het aan de messen ligt.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 17:04

Vervelend dat het niet lukt. Of je messen slijpen en mijn advies is toch een extra messen aan te schaffen :j

Het kan zo ineens zijn dat je aan het scheren bent en je messen zijn bot en je moet nog een gedeelte.

Gebruik je ook olie en coolingspray?
Elke 5 minuten moet je oliën voor het behoud van je messen en machine

Qua afstellen, afstelschroef losdraaien, messen erop, dan aandraaien totdat je weerstand voelt, druppels olie erop en proberen te scheren, totdat je grip hebt op de haren, telkens een kwart slag aandraaien. Je moet er handigheid in krijgen

Succes!

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:06

kaatje77 schreef:
Vervelend dat het niet lukt. Of je messen slijpen en mijn advies is toch een extra messen aan te schaffen :j

Het kan zo ineens zijn dat je aan het scheren bent en je messen zijn bot en je moet nog een gedeelte.

Gebruik je ook olie en coolingspray?
Elke 5 minuten moet je oliën voor het behoud van je messen en machine

Qua afstellen, afstelschroef losdraaien, messen erop, dan aandraaien totdat je weerstand voelt, druppels olie erop en proberen te scheren, totdat je grip hebt op de haren, telkens een kwart slag aandraaien. Je moet er handigheid in krijgen

Succes!


Olie zeker, cooling spray was ik nog niet bekend mee. Handig om dus ook aan te schaffen?. Mijn vorige scheerapparaat is echt een oudje, daar had ik wel meer messen bij maar die passen niet op de Heiniger. Plan is ook zeker wel om een extra setje aan te schaffen, maar had niet verwacht het zo snel te moeten doen. Ik heb dus ook zeker wel ervaring met scheren, alleen maar met 1 apparaat.