Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zwemmen of verzuipen met je paard

 
Profiel   

Ik verbaas me elke keer weer over de fototopic's van mensen die met het paard gaan zwemmen. Niet OMDAT ze dit doen, maar vooral HOE ze dit doen. Ik heb vroeger altijd geleerd dat je, wanneer het paard niet meer kan staan en dus moet zwemmen, je van de rug af gaat en aan de hals/zadel/manen mee kan laten trekken. Erop zitten was absoluut not done omdat het paard dan door jouw gewicht dieper wegzakt, en amper nog met de neus boven water komt. Ik heb meerdere boeken waar dit instaat, en heb het ook in meerdere penny's gelezen (vroeger uiteraard :o )

Ik verbaas me dus behoorlijk over de foto's van ruiters die prinsheerlijk te paard in het water zitten, terwijl paardlief het neusje net boven water heeft. Leert men dit niet meer? Of was de info uit die boeken achterhaald? Ik heb zelf nooit zwemgelegenheid gehad, dus ik zeg er eerlijk bij dat ik geen praktijkervaring heb.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 16:26 



 
Profiel   

tja, tot elleboog hoogte vind ik ver genoeg als ik zou gaan zwemmen. er is toch ook iets dat merries zich vol laten lopen met zwemmen? ( ooit gehoord)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 16:31 



 
Profiel   

Ga zelf eens zwemmen met je oppaskind/jongere broer of zus op de rug en je merkt hoe onmogelijk dat is, denk ik dan. Okay, nu zijn wij 70/80 kg met 20kg extra belasting en een paard 500/600 kg met 70/80 kg extra belasting, maar dan nog. Bovendien, als ik die foto's zie vind ik het er niet prettig uit zien...

melissapupa, die had ik nog nooit gehoord!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 16:34 



 
Profiel   

Ik heb absoluut geen onderbouwde mening en ben oprecht benieuwd naar het antwoord. Maar moet zeg dat ik het ook nooit prettig uit vind zien inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 16:34 



 
Profiel   

Als je paard zwemt drijf je eigenlijk ondanks het lijkt dat je er op zit ook mee dus heeft het paard niet heel veel gewicht. Ik heb het vroeger veel gedaan met mijn draver hij vond het fantasties helaas vinden onze arabieren het wat minder dus daar kunnen we alleen in ondiep water op ze zitten dieper moeten we er echt naast :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 16:35 



 
Profiel   

Ik verbaas me daar ook altijd over en heb het ook niet zo geleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 16:35 



 
Profiel   

geshahquille schreef
Als je paard zwemt drijf je eigenlijk ondanks het lijkt dat je er op zit ook mee dus heeft het paard niet heel veel gewicht. Ik heb het vroeger veel gedaan met mijn draver hij vond het fantasties helaas vinden onze arabieren het wat minder dus daar kunnen we alleen in ondiep water op ze zitten dieper moeten we er echt naast :D .


Nou alles dat boven water uitsteekt drijft echt niet hoor! Je benen en je achterste zijn in het water maar je bovenlijf zeker niet! Daarom moet je er dus ook af, om van je "eigen drijfkracht" gebruik te kunnen maken. Want zolang je op je paard zit en uitsteekt, ben je dus gewoon even zwaar als altijd (minus de delen die wel onder zijn).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 16:37 



 

Voor bijna alle paarden is zwemmen behoorlijk zwaar en vermoeiend, vooral als ze het niet gewend zijn. Als je er dan ook nog opblijf zitten vind ik dit dan ook niet fair tegenover het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 16:38 



 
Profiel   

Haarbal schreef
Ga zelf eens zwemmen met je oppaskind/jongere broer of zus op de rug en je merkt hoe onmogelijk dat is, denk ik dan. Okay, nu zijn wij 70/80 kg met 20kg extra belasting en een paard 500/600 kg met 70/80 kg extra belasting, maar dan nog. Bovendien, als ik die foto's zie vind ik het er niet prettig uit zien...

melissapupa, die had ik nog nooit gehoord!

ik weet niet of het waar is, alleen gehoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 16:41 



 

melissapupa schreef
Haarbal schreef
Ga zelf eens zwemmen met je oppaskind/jongere broer of zus op de rug en je merkt hoe onmogelijk dat is, denk ik dan. Okay, nu zijn wij 70/80 kg met 20kg extra belasting en een paard 500/600 kg met 70/80 kg extra belasting, maar dan nog. Bovendien, als ik die foto's zie vind ik het er niet prettig uit zien...

melissapupa, die had ik nog nooit gehoord!

ik weet niet of het waar is, alleen gehoord.

Wat wordt er dan bedoelt met 'vollopen' ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 16:41 



 
Profiel   

[***] schreef
Wat wordt er dan bedoelt met 'vollopen' ?


:Y) Aan de achterkant vermoed ik...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 16:42 



 
Profiel   

melissapupa schreef
tja, tot elleboog hoogte vind ik ver genoeg als ik zou gaan zwemmen. er is toch ook iets dat merries zich vol laten lopen met zwemmen? ( ooit gehoord)

Dit geldt voor koeien, niet voor paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 16:42 



 
Profiel   

Haarbal schreef
geshahquille schreef
Als je paard zwemt drijf je eigenlijk ondanks het lijkt dat je er op zit ook mee dus heeft het paard niet heel veel gewicht. Ik heb het vroeger veel gedaan met mijn draver hij vond het fantasties helaas vinden onze arabieren het wat minder dus daar kunnen we alleen in ondiep water op ze zitten dieper moeten we er echt naast :D .


Nou alles dat boven water uitsteekt drijft echt niet hoor! Je benen en je achterste zijn in het water maar je bovenlijf zeker niet! Daarom moet je er dus ook af, om van je "eigen drijfkracht" gebruik te kunnen maken. Want zolang je op je paard zit en uitsteekt, ben je dus gewoon even zwaar als altijd (minus de delen die wel onder zijn).

Ik heb in Afrika veel gezwommen met paarden die het gewend zijn. Die sleuren je echt wel mee over het water, als je blijft zitten kun je niet eens bijhouden. Je moet dus wel aan de hals hangen. En toch zie ik dan foto's van mezelf terug waarop het lijkt alsof ik op het paard zit. Is toch echt niet, het vertekent volgens mij wel wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 16:43 



 

Haarbal schreef
[***] schreef
Wat wordt er dan bedoelt met 'vollopen' ?


:Y) Aan de achterkant vermoed ik...

Oh. :') Nou, ik mag hopen dat dat niet zo is. Neem aan dat het het zelfde 'systeem' is als met vrouwelijke personen zegmaar. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 16:43 



 
Profiel   

Inderdaad drukt het gedeelte wat niet onder water is het paard omlaag. Laat maar eens een stuk hout drijven, en zet daar een gewichtje op. Dit gewichtje drukt het stuk hout een stukje omlaag.

Een paard van 500 kilo met een persoon van 50 kg op zijn rug kun je vergelijken met een mens van 50kg met 5kg op zijn rug. Die 5kg meeslepen met het zwemmen is geen pretje.

Dus voor het paard is het inderdaad beter wanneer de ruiter zich laat drijven en meeslepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 16:46 



 
Profiel   

Ik vraag me toch serieus af of mensen zich dit realiseren, en of het tegenwoordig nog aan "de jeugd geleerd wordt" in boekjes, pennies en op de manege... Want je ziet zo veel zwemfoto's waar de ruiter er gewoon bovenop zit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 16:49 



 
Profiel   

vriendin van me is keer getrapt door haar merrie waar ze nie op zat zwemmen met je paard is zo wie zo gevaarlijk als je niet uit kijkt voor de benen van de paard want je kan niet zien wat ze doen he
zou nooit zwemmen met me paard, wel mischien staan in water maar echt zwemen niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 12:56 



 
Profiel   

Ik ben een keer echt wezen zwemmen, maar het lijf zakt dan zo ver weg dat je er niet op kan zitten hoor. Of nou ja, dat durfde ik ook niet, want die zwembewegingen vond ik ook heel vreemd. Ik 'zwom' er boven en werd door haar manen meegevoerd. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 13:01 



 
Profiel   

ik heb geleerd (op ruiterkamp) dat je een halstertouw omde nek moet doen en dat ej je daar aan moet vasthouden zodra t paard zwemnt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 13:05 



 
Profiel   

Je kunt beter naast je paard drijven dan er naast staan als ie zwemt of loopt.
Je ziet de benen niet aankomen, als je op dezelfde hoogte als de rug van je paard drijft ben je uit de buurt van de benen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 13:07 



 
Profiel   

Ik heb daar eigenlijk nooit zo over nagedacht. Maar ik heb ook nooit echt gezwommen. We gingen wel redelijk ver de zee in, maar niet dat ze niet meer konden staan, dat is sowieso erg gevaarlijk in zee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 22:58 



 
Profiel   

Wat stom dit zet, ik heb hier eigenlijk nooit bij nagedacht! Wij zwommen vroeger zelfs met zijn tweeën op de rug mee :oo
Gelukkig hebben we het ooit maar 1 of 2 keer gedaan, maar toch.

Ik denk niet dat ik nu nog tepaard ga, eye opener dit :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 23:08 



 
Profiel   

ik zwem als dit, meestal laat ik haar iets meer gaan.
mijn vriendin bleef er op zitten en heb gelijk gezecht dat ze dat nooit weer mag doen.
is deze foto trouwens goed of moet ik me meer laten slepen?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 23:22 



 
Profiel   

Mijn paard is echt een waterrat we zijn al lang niet meer geweest ik heb pas longontsteking gehad ben nog niet fit genoeg en dan nog eens als die honden er zijn meertjes bij het losloop gebied en op het strand zijn die jutten nu dus dat gaat hem niet worden.
Mijn paard heeft geen last van mij ik erger me eerder dat ik zeiknat ga als ze te diep gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-15 01:48 



 
Profiel   

Ik heb 6 jaar geleden in Canada veel gezwommen met de Friezen daar.
Super ervaring vond ik. Wel kregen wij strikte regels mee. Zodra ze gaan zwemmen moest je de teugels met een boogje erin vasthouden en dan een pluk manen en je mee laten sleuren. Het paard het zelf uit laten zoeken tot ze weer grond onder hun voeten hebben. Ook moest je zo snel mogelijk bij het paard uit de buurt zwemmen als je er niet aan kon blijven hangen. En geloof mij, het doet pijn als je niet op tijd weg bent....
Of als ze het water uit galoperen en je zit er in je bikini op :(
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-15 02:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen