[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
92smartie92

Berichten: 1149
Geregistreerd: 16-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 22:41

Spenk schreef:
92smartie92 schreef:
Hoi bokkers,

Ik kom even binnen gestormd met een vraag. ;-)

Zit er enig verschil tussen de bucas stay dry voering en de fleece gevoerde regendekens van andere merken? Of is dit gewoon de naam van bucas die het bijzonder maakt? (Zal vast iets verschil maken?)

Haha dat van bucas is geen fleece. Dat is echt compleet wat anders het lijkt er misschien op maar de werking is compleet anders niet te vergelijken.

Als je een fleece gevoerde regendeken op je paard legt dan krijg je een vieze natte deken en een nat paard. Doe je dat met de bucas dan droogt je paard razendsnel op en voert de deken het af.

Ter vergelijking met de staldekens. Als ik een normale fleece op het paard doe na wassen dan wordt die deken heeel nat en moet je hem echt af doen na een poosje. Die van bucas gooi je op en dat was het. Haal je je paard droog onder vandaan en deken is dan ook droog.


Thanks voor je reactie! Heb zelf namelijk een stay dry deken van bucas. Dus weet dat het werkt :-) Alleen wil ik graag nog een reserve deken achter de hand hebben liggen, dus vandaar eventjes de vraag. Dan wordt dat denk ik ook gewoon een bucas.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 22:42

RianneH schreef:
Ah ja, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Zat te denken hoe ik het had gedaan destijds, maar ik had een liner onder een Bucas deken, dan haak je net iets makkelijker de boel vast.


Ja, dat snap ik!
Ik kan altijd nog bevestigingen lager maken, touw zonder elastiek gebruiken, de buiksingels vastmaken of desnoods en normale dekensingel om doen.

Moet zeggen dat ik het bij Bucas wel vaker zie. Dat ze erg scheef hangen bij paarden die ze dragen.

Mijn paard staat ook weer gewoon bloot. Al hield ik wel even mn adem in met de 6mm die in een kwartier tijd viel. Voor de komende twee weken lijkt het droog te blijven.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 23:03

kimmetje26 schreef:
Ik heb ook een vraagje.
Welke deken past er bij een groot paard van 1.76 (zeg ik maar iedereen zegt jij is iets groter)
Hij heeft nu zijn bucas aan, maar het lijkt op een naveltruitje met een minirok.
Welke deken is er in de breedte lang genoeg?


Rambo optimo past mijn kasteel het beste tot nu toe. Die is ook rond de 176

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 23:04

Ik heb ook de Optimo op mijn grote ruin,

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 23:44

Ik twijfel tussen een Bucas power cooler en een Bucas shamrock deken. Beide stay dry, maar de eerste heeft 1 laag en de tweede 2 lagen. De shamrock zou 20 graden extra warmte geven… Iemand ervaringen met een of beide dekens? Ik zou m als onderdeken willen gebruiken als paard nat is van het rijden maar wel weer naar buiten moet. Dan lijkt me een deken die veel warmte geeft niet prettig, maar werkt de andere dan wel goed als er minder lagen stay dry in zitten? Als ie nat blijft heb ik er ook niks aan ..

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 00:09

Bedankt voor alle reacties hiervoor! Lang getwijfeld tussen de Power Cooler van Bucas of de Rambo Airmax liner (die schijnt een vergelijkbare stay dry techniek te hebben). Die laatste besteld omdat hij past onder mijn Bravo. Hoewel ik geen fan van liners ben, hoop ik hiermee wel een oplossing gevonden te hebben.
Wat een gat in de markt heeft Bucas met de stay dry gevonden. Hoop dat meer merken gauw volgen. Zo fijn als je een deken op een nat paard kunt leggen.
Zal tzt mijn ervaring hier delen voor diegene die benieuwd zijn

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 00:11

beegee schreef:
Ik twijfel tussen een Bucas power cooler en een Bucas shamrock deken. Beide stay dry, maar de eerste heeft 1 laag en de tweede 2 lagen. De shamrock zou 20 graden extra warmte geven… Iemand ervaringen met een of beide dekens? Ik zou m als onderdeken willen gebruiken als paard nat is van het rijden maar wel weer naar buiten moet. Dan lijkt me een deken die veel warmte geeft niet prettig, maar werkt de andere dan wel goed als er minder lagen stay dry in zitten? Als ie nat blijft heb ik er ook niks aan ..


Ik was zelf toevallig ook bezig met onderzoeken. Zag op een filmpje van Bucas zelf waarin de vertegenwoordiger zei dat de Shamrock al gauw te warm was voor veel paarden. Lijkt me meer kans op na zweten geven, wat uiteindelijk langer een nat paard geeft.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 00:28

Ik heb beide dekens. Ze werken beide. Maar ik doe nu rustig de shamrock om in de trailer en na wassen bijvoorbeeld op een ongeschoren paard. Is hier niet te warm.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:45

Iemand tips voor een goede zweetdeken (met hals)?
Ik wil mijn paard dit jaar eigenlijk niet scheren, heeft een vacht maar geen teddy. Hij word heel snel nat na een stukje galopperen en zou graag een fijne zweetdeken willen voor op stal na het rijden.

Ik heb er nu 1 van BRAfbeeldingmaar daar duurd het heel lang voordat hij droog is en de deken zelf blijft ook lang nat, maar het is wel weer een fijne zweetdeken voor als het vriest of als hij geschoren is.
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 01-11-21 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:52

De shamrock of power cooler met hals :j

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 09:15

Spenk schreef:
Ik heb beide dekens. Ze werken beide. Maar ik doe nu rustig de shamrock om in de trailer en na wassen bijvoorbeeld op een ongeschoren paard. Is hier niet te warm.

Bedankt voor je reactie! Doe je dan ook nog een deken over die shamrock heen? Want dat is hier wel de bedoeling en voorlopig staat mijn paard nog onder een 0-grams. Als ik daar dan een deken aan toevoeg met 20 graden extra warmte denk ik dat ie smelt… en juist blijft zweten. Ik kan natuurlijk niet lager dan 0 grams gaan zitten, stel hij stond al onder 100gr dan zou ik een 0gr icm de shamrock kunnen opdoen.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 09:30

Nee ik gebruik ze alleen als staldeken of deken in de trailer.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:11

Spenk schreef:
De shamrock of power cooler met hals :j

Wat is het verschil tussen beide?

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:15

Shamrock is dubbellaags stay dry en dus warmer en power enkel laags.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:16

Je wilt een zweetdeken waar je de gewone deken overheen kan leggen?
Ondanks dat Bucas de stay dry voering promoot maar ik nog niet zo goed begrijp hoe, is het eigenlijk een slechte combo.

Een zweetdeken transporteert het zweet vanaf de vacht door de vezels naar de bovenkant van de deken. Daar verdampt het aan de lucht die er langs komt. Leg ie daar een gewone regendeken bovenop sluit je als het ware dat vocht weer in, als je geluk hebt wordt alleen de onderkant van de regendeken nat en duurt het alleen langer om te drogen, als je een deken hebt die niet goed ademt dan blijft ie paard nat onder de deken.

Ik zou zelf daarom niet met een flink nat paard zo de dekens gebruiken. Maar Bucas geeft aan dat het werkt voor de stay dry en ook Drunens Ruiterhuis heeft een soortgelijke voering dus daar zou je naar kunnen kijken. In gewone deken of zweetdeken.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:19

Als ik mijn paard met koud weer bezweet de power turnout met stay dry op doe zie ik damp door de deken heen komen. Dus warmte en zweet wordt idd bij die regendekens wel degelijk goed afgevoerd.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:03

Ik heb nu een oude power cooler high neck gekocht via marktplaats.

Ik zoek een deken voor na het rijden om op te droger om daarna de irish op te leggen.
ik had een smartex en power maar ondanks juiste maat kreeg hij schuurplekken op de borst

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:09

Ik ben ook op zoek naar een goede zweetdeken met hals waar het paard snel onder opdroogt. Ik kom ook bij de Bucas uit, maar twijfel dan tussen de cooler en de shamrock. Ik begrijp dat de shamrock een dubbele voering heeft en dus dikker is. Maar voldoet de cooler ook in de winter of is deze echt alleen voor de niet zo koude dagen? Ik wil de deken graag opleggen na het rijden en nadat mijn paard is opgedroogd krijgt hij z'n Rambo deken weer op en mag weer de wei in. Hij staat dus niet buiten of lang met de zweetdeken op.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:17

citaat schreef:
citaat schreef:

Kon je hem niet vastklippen aan de regendeken achter? Zoals een liner, of had ie geen klipjes?


Die ogen zitten bij de bucas 20cm hoger dan de ogen van de rambo. Ik had elastieken touw (van een oude deken) van 20cm met musketonhaken eraan vast gemaakt, zodat deze naar de ogen vd rambo kunnen.
Ik heb zelf de deken niet eraf gehaald, dus ik weet niet of het is losgeschoten is (vraag ik nu na), of dat het vanwege het elastiek teveel speling had dat ‘t zo kon gaan schuiven.


Zo zit mijn recuptex onder mijn amigo.


Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:20

Oh eindelijk iemand die zga dezelfde combi heeft! Thanks voor de foto!


Bij jou zitten ze alleen veel dichter op elkaar lijkt het?
Ik zal morgen even een foto maken, dat maakt het meedenken wat makkelijker :)

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:52

Misschien is dat omdat dit een shet is? Maargoed er zitten dan ook kleine karabijnhaakjes aan :+
Groter paard, grotere haakjes :D.

Voor heb ik de recuptex niet vast, dan krijg ik een vouw in de bucas en dat snijdt wel in dr manen.

femkepien

Berichten: 458
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 19:28

Ik heb de recuptex voor vast en achter staart riem eraan gemaakt en vastgemaakt aan de buitendeken met een strotouwtje :') Maar de recuptex sluiting zit idd iets hoger

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 19:41

Welk merk zweetdeken zou er goed passen op een breder paard?
De Bucas, in een ruime maat, is te krap.. Maar vind het fijne coolers.
Premier Equine zit ook niet mooi..

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 19:50

Ladygiroc schreef:
Misschien is dat omdat dit een shet is? Maargoed er zitten dan ook kleine karabijnhaakjes aan :+
Groter paard, grotere haakjes :D.

Voor heb ik de recuptex niet vast, dan krijg ik een vouw in de bucas en dat snijdt wel in dr manen.


Dat zou kunnen :+
Voor bij de hals bedoel je? Volgens mij heeft de cooler daar geen bevestiging. Voor bleef hij wel liggen :)


femkepien schreef:
Ik heb de recuptex voor vast en achter staart riem eraan gemaakt en vastgemaakt aan de buitendeken met een strotouwtje :') Maar de recuptex sluiting zit idd iets hoger


Ik heb idd wel een touwtje voor de staartriem. Die heb je dan vanaf daar door die driehoekjes van de buitendeken?
Klinkt ook wel als een slimme optie!

Ik ga morgen gewapend met touw en karabijn -en musketonhaken eens kijken wat gaat passen!

Fijn alle meedenkers, dank!

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:15

Afbeelding
Zo ligt hij toen ik dacht dat ik hen had strak getrokken. Bij mijn hand de bevestiging vd bucas met de zelfgemaakte elastieke , vd rambo kunnen jullie wel zien.
Echter toen ik met korte touwtje de bevestiging ging vastmaken, ging de deken ook ineens naar achter. Ineens kon ik de bevesting rechtstreeks aansluiten, maar valt hij veel te ver over de staart (als in, normaal houd je einde bil aan, nu 10cm over de staartwortel).
Geen idee waar die speling vandaan komt.

Is dit naar achter trekken iets wat past bij zo’n cooler? Ik hoopte dat juist te vermijden, want dit lijkt een beetje het fleece effect.

Een maat kleiner kan ik me haast niet voorstellen dat dat gaat passen. Hij heeft normaal 183 rambo en 190 amigo. Deze bucas is 185.

Ik heb de touwtjes nu zo kort gemaakt dat ze rechtstreeks op de rambo passen