[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:32

Sintara schreef:
Mijn paard stond vanochtend gigantisch te zweten onder de 0 gram. Beetje ingewikkeld allemaal.. Gisteravond was ze nog te koud.

Ik heb voor vanacht de deken maar afgelaten aangezien het iig droog blijft

Ik heb vandaag ook de deken af gedaan. Hopelijk blijft het een paar dagen droog.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:54

Mijne ook zonder deken gezet! Was vanmiddag 15 graden en nagenoeg windstil, dan is zelfs een ingevoerde deken te warm voor haar.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 17:40

Heeft iemand hier ervaring met de Amigo Disc sluiting dekens? Ik twijfel tussen een Amigo Disc of een Rhino Vari Layer.

Zag alleen net wel dat de Amigo “maar” 600 denier was en dat is niet heel stevig volgens mij? Heb geen sloper, alleen het is toch wel prettig als hij iets kans hebben.

Ze loopt nu al een tijdje met een te ruime Bucas op, ben nog steeds zoekende. Ze kan helaas geen musketon sluiting hebben, hier ligt haar borst snel van open..

Vond Wheaterbeeta en Shire qua deken mwah, bucas valt niet lekker op haar, 155 is te groot en 145 bij haar borst weer te krap (die is qua lengte dan wel weer netjes).

Heb ooit Amigo gehad, die werden wel snel lelijk door de zon, maar weet niet meer qua kwaliteit wat ik er toen van vond.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:37

Wiwabalia schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de Amigo Disc sluiting dekens? Ik twijfel tussen een Amigo Disc of een Rhino Vari Layer.

Zag alleen net wel dat de Amigo “maar” 600 denier was en dat is niet heel stevig volgens mij? Heb geen sloper, alleen het is toch wel prettig als hij iets kans hebben.

Ze loopt nu al een tijdje met een te ruime Bucas op, ben nog steeds zoekende. Ze kan helaas geen musketon sluiting hebben, hier ligt haar borst snel van open..

Vond Wheaterbeeta en Shire qua deken mwah, bucas valt niet lekker op haar, 155 is te groot en 145 bij haar borst weer te krap (die is qua lengte dan wel weer netjes).

Heb ooit Amigo gehad, die werden wel snel lelijk door de zon, maar weet niet meer qua kwaliteit wat ik er toen van vond.


Dan was dat een Amigo hero? De Amigo Bravo is 1200 denier en ook met front disc sluiting te krijgen. Onder de Amigo hero zitten geen gespen bij hals voor liners en hals. Bij de Amigo Bravo zitten die er wel.

De Rhino vari-layer heeft een v-sluiting met musketon haken. De Amigo Bravo is er ook met V-sluiting met musketonhaken. Kan haar borst daar wel tegen?

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:56

Nee musketon wil ik niet. Heb net een goede Rambo Optimo moeten wegdoen (maat was goed) en ze heeft van 1 nachtje toen een etterende wond gekregen onder bij haar luchtpijp. Dus die dekens wil ik echt mijden, helaas hebben veel dekens van horseware een musketon sluiting. Alles van Rambo valt daarom ook af, en bijna alles van Rhino ook.

Daarom dacht ik aan de disc sluiting, of gewoon een ouderwetse rechte T sluiting (Rhino heeft een versie met een rechte sluitiing)

Gaan die een beetje lang mee, de Amigo Bravo’s?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:59

Ik heb de bravo met discsluiting. Bet er erg tevreden over

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:16

Wiwabalia schreef:
Nee musketon wil ik niet. Heb net een goede Rambo Optimo moeten wegdoen (maat was goed) en ze heeft van 1 nachtje toen een etterende wond gekregen onder bij haar luchtpijp. Dus die dekens wil ik echt mijden, helaas hebben veel dekens van horseware een musketon sluiting. Alles van Rambo valt daarom ook af, en bijna alles van Rhino ook.

Daarom dacht ik aan de disc sluiting, of gewoon een ouderwetse rechte T sluiting (Rhino heeft een versie met een rechte sluitiing)

Gaan die een beetje lang mee, de Amigo Bravo’s?


Moet je dan niet kijken naar een deken die lager sluit? Die disc sluit hoog. Dua als ze dan dr hoofd naar beneden doet, hangt ze met de hals vol op de disc. Waarschijnlijk is dat bij die andere deken ook gebeurd?

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:22

iemand ervaring met de 1200 D dekens van LOCKS horseware? (paardendekensenzo)

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:02

Wiwabalia schreef:
Nee musketon wil ik niet. Heb net een goede Rambo Optimo moeten wegdoen (maat was goed) en ze heeft van 1 nachtje toen een etterende wond gekregen onder bij haar luchtpijp. Dus die dekens wil ik echt mijden, helaas hebben veel dekens van horseware een musketon sluiting. Alles van Rambo valt daarom ook af, en bijna alles van Rhino ook.

Daarom dacht ik aan de disc sluiting, of gewoon een ouderwetse rechte T sluiting (Rhino heeft een versie met een rechte sluitiing)

Gaan die een beetje lang mee, de Amigo Bravo’s?


Ik heb de rhino originals met rechte sluiting in light en medium versie. De versies met musketon haken sluiten inderdaad wat hoger en die liggen niet fijn op mijn brede fries.

Ik heb voor de rhino gekozen omdat deze toch kwalitatief weer een stukje steviger zijn en mega goed waterdicht zijn. Sommigen dekens heb ik al 5 jaar of en was ze gewoon eens per jaar bij de benzinepomp. Mijn stalgenootje heeft een amigo bravo gehad en die was na een paar jaar niet goed waterdicht meer.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:13

Dan ga ik kijken voor een Rhino met rechte sluiting. Zeker als de Amigo Disc hoger sluit, heeft dat voor haar idd geen zin. En gezien ik wéér alles opnieuw moet aanschaffen wil ik wel goede sterke waterdichte dekens.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:59

Naar mijn idee is de disc-sluiting vooral fijn bij paarden met een smallere borst.

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:01

Klopt de disk sluiting was niks bij mijn PRE, model viel te smal bij de schouder,

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:27

Wiwabalia schreef:
Dan ga ik kijken voor een Rhino met rechte sluiting. Zeker als de Amigo Disc hoger sluit, heeft dat voor haar idd geen zin. En gezien ik wéér alles opnieuw moet aanschaffen wil ik wel goede sterke waterdichte dekens.


Even een foto van de voorkant. Let niet op dr ochtendkapsel. Ik ben net bevallen dus de foto's zijn gemaakt door een vriendin, zie dat ze de liner scheef heeft vastgemaakt. Die zit er normaal rechter onder.

Afbeelding

Afbeelding

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:32

Het paarse deken is de rhino varilayer medium met musketon haken. Heb geen foto van de voorkant. Maar deze ligt hoger op de hals, dus ben hierdoor een flink stuk manen kwijt geraakt helaas. Dus dit jaar toch weer terug naar de rechte sluiting.

Op de laatste foto zie je wel dat deze hoger op de schoft ligt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Annem84 op 15-11-21 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:34

Voor mensen die nog op zoek zijn naar de Ionic Liner (100gr) — ik had de liner besteld bij een Nederlandse webshop, die zeiden dat het de volgende dag in huis zou zijn. Drie dagen later en nog geen deken, na mailcontact bleek er een fout te zijn waardoor de deken pas de volgende week geleverd zou worden. Die datum kwam en nog geen deken. Na nogmaals mailen werd mij verteld dat de webshop op de leverancier wachtte en de deken hopelijk begin/midden december te kunnen versturen...

Één blik over de grens en ik zie dat de deken in Duitsland wel op voorraad is, namelijk bij een webshop genaamd Lepona. Binnen 1 werkdag verstuurd! Dus als iemand de deken (of andere die hier niet op voorraad zijn...) nog zoekt, bij deze! Even spieken bij de buren :)

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:57

Inderdaad even goed checken. Zo heb ik ook al Horseware dekens uit het buitenland besteld, omdat ze hier niet te krijgen zijn.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:31

Mijn senior voelde vandaag koud onder zn regendeken. Heb de ionic op gedaan.
Ben toch echt wel heel benieuwd naar de orscana sensor. Of hij ook daadwerkelijk koud meet of dat ik verkeerd voel :o
Ik vond 100gr voor nu namelijk al best veel, dat kreeg hij vroeger als sportpaard wel op. Met 12 graden had hij het onder zn regendeken nu echt te warm, zag dat hij gezweet had. Maar vandaag is het 6 graden.. wat een gedoe toch altijd :+

Julimy
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:13

Voor wie nog een sensor voor onder het deken zoekt. Ik heb een voor 15 euro van amazon gekocht en het werkt perfect. Er zit ook een app bij en je kunt de gewenste minimale en maximale temperatuur en luchtvochtigheid instellen. Deze heb ik: https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B08F9XC92 ... UTF8&psc=1

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:19

De reviews die ik zo lees zijn niet echt top. Ma drie negatieve ben ik gestopt. Snel kapot en niet accuraat.
Weet ook niet of ‘t heel blijft als 600kg er over heen rolt?

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:05

@Annem84; dank voor de foto’s! Het liner systeem vind ik ook erg handig, had ik met de Rambo Optimo ook en dat was in gebruik echt ideaal.

Lotte22
Berichten: 15
Geregistreerd: 14-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:55

fransje23 schreef:
Ja, deken is rechtstreeks bij Fryskware gekocht en dat is hun advies. Deken lekte al en toen heeft ze hem gewassen met de producten van Bucas op advies van Fryskware.

Deken kost €190 dus ze had wel iets van service verwacht.

De pasvorm was wel heel goed maar jaarlijks een nieuwe deken van dat bedrag is niet de bedoeling.



Hier precies hetzelfde verhaal. Vorig jaar gekocht. Super tevreden en nu een lekkende deken.. kreeg als reactie een epistel over de waterdichtheid van dekens terwijl ik in de eerste mail al had aangegeven precies hun onderhouds tips te hebben opgevolgd... Daarna hetzelfde advies en maar 6 maanden garantie.. best duur grapje zo! Ik heb nu na verschillende dekens passen gekozen voor een Rambo original voor m'n lippi met lage halsaanzet en brede boeg. Hopelijk houd die het een stuk langer uit!

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:35

Kan het zijn dat een deken te goed ademt? :=
Sinds mijn pony onder de Rhino wug staat heeft hij het overdag in de paddock te koud. Als ze binnen staan niet (soms een half uurtje iets te fris). Er staat vaak ijzige wind op hun stuk, precies de reden dat ik een deken op doe.
Met zijn andere deken had hij het andersom; 's nachts te koud en overdag goed maar die deken was een stuk goedkoper en naar mijn idee minder ademend. De temperatuur piekte daar ook veel meer onder. Waar doe ik nu goed aan? Horsepal gewoon maar weg gooien? :')
Ik wilde eigenlijk met black friday een 200 of 250 gr deken kopen maar volgens mij heeft hij hem nu al nodig...

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:48

Mijne had het gisteren ook koud onder zn wug, zag ik ook niet helemaal aankomen, nu al. Heb de ionic eronder gedaan, doe ik normaal pas als ‘t gaat vriezen. Weet ook niet zo goed wat ik de komende dagen ga doen. Gelukkig vandaag de orscana ontvangen met drie zakjes. Dus die ga ik morgen gelijk installeren.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:58

Ja het is niet dat hij staat te trillen maar hij is ook niet lekker behaaglijk onder de deken. Ik heb nu maar alvast een 250gr Rhino deken besteld, er zit een afneembare hals bij, dan hoop ik toch de winter wel door te komen _O- Ik moet wel zeggen dat zijn hals een groot stuk geschoren is, grote kans dat hij daar veel warmte verliest. Alleen al voor de kleur kon ik deze niet laten liggen :') de Rhino wug die hij nu op heeft is grijs en ik kan hem gewoon niet vinden in de paddock tussen de anderen :=
Afbeelding

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 00:40

Hier was t ineens ook koud. Heb een 200gr deken op gegooid en daarmee lijkt hij ‘t te redden. Maar ik houd hem nog maar even goed in de gaten. Lastig hoor!