[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:13

Nynkex01 schreef:
Die van mij staat sinds gisteravond weer met haar fly liner onder haar vliegendeken, schuift wel iets omdat de vliegendeken niet van horseweare is maar trekt niet en ligt ook niet te scheef.
Hebben de onderdekens van bucas dezelfde pasvorm als de top dekens? smartex en Irish pasten niet, maar vind de Stay dry van de onderdekens zo handig, de vleece onderdeken van horseware vind ik eigenlijk te dik. Rambo airmax vind ik ook de moeite waard


Ik heb de Airmax ook geprobeerd. Het leek mij ook echt een super oplossing. Ik had het idee dat als de vacht wat langer is hij beetje begint te trekken. := Bij paarden met kortere vacht werkt het denk ik veel beter. Ik heb hem uiteindelijk dus maar weg gedaan.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:19

Steentje schreef:
Mag ik me hier ook melden met een vraag?

Ik heb een Tinker merrie van 21 jaar met PPID die geen tot amper wintervacht aanmaakt. Ze loopt 365 dagen per jaar, 24/7 buiten en heeft altijd een 'schuilstal' (houten overkapping) tot haar beschikking om uit de zon, regen, hagel en sneeuw te staan. Helaas is de 'stal' niet (volledig) winddicht.

Ze heeft nooit eerder dekens op gehad, ook niet bij haar vorige eigenaren. De enige uitzondering was dat ik vorig jaar een paar dagen, toen het overdag -15 °C was, wel een 300 grams winterdeken heb opgelegd en dat leek ze wel heel fijn te vinden..

Ik moet er wel bij zeggen dat ze behoorlijk wat spek heeft (overgewicht).

Ik twijfel om nog een deken voor haar aan te schaffen voor de koude, regenachtige en stormige herfst- en winterdagen die eraan gaan komen.. Wat zouden jullie doen? En hoeveel grams dan eventueel?


Je zou altijd gewoon een 0 grams regendeken kunnen kopen om die op te leggen en uit te proberen. Aangezien ze genoeg spek heeft hoef je waarschijnlijk niet aan de heel dikke dekens. Jou zou er nog 100 gram deken bij kunnen kopen of een 100 gram liner voor onder de 0 grams. Daar kun je echt heel veel kanten mee op. Afgelopen winter heeft mijn 29 jarige merrie die ook 24/7 buiten staat in principe de 0 gram op gehad. Toen het begon te vriezen heb ik er de 100 gram liner onder gelegd. Toen het echt heel hard ging vriezen. Meer richting de -8 a -10 heb ik nog even zitten twijfelen aan de 200 gram, maar toen werd het al gauw weer iets warmer en heb ik die er niet op gehad. Die ligt nog nieuw in de verpakking. Voor dit najaar heb de Horseware Icelandic wug 100 gram ipv de 100 gram liner onder de 0 grams. Ik heb die nog niet gepast, maar is de zelfde maat dus denk dat die wel zal passen. En anders kan ik altijd nog gewoon de 100 gram liner onder de 0 grams deken doen. Haha.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:31

Hoi,
Ik kom me hier ook weer melden met een vraag.
Ik heb een jong paard die zichzelf prima warm kan houden. Nu staat ze echter 24/7 buiten met inloopstal. Ze wordt ongeveer 3 dagen per week gelongeerd/gereden, planning is om dat vaker op te gaan pakken in de winter. Nu vind ik het wel prettig om haar met een droge vacht te pakken en haar ook met winderig, fris weer na een training weer buiten te kunnen zetten. Ik wil dus toch maar aan een deken. Alleen welke? In mijn ervaring zijn veel dekens toch niet echt goed waterdicht. Ik was altijd erg tevreden over EJ-dekens bij m'n oude paard, alleen de pasvorm voor mijn nieuwe jonkie is toch niet alles. Nu dacht ik aan een Bucas Smartex Rain. Maar zijn die écht zo goed? Overleven die ook stortbuien en hele dagen regen? En kun je die echt gebruiken van 0 graden tot 14 graden? Het is niet nogal een investering zo'n deken, aan de andere kant kun je dan met 1 deken toe i.p.v. 3 of 4 dekens over een winter...

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:24

Alle dekens moeten uiteraard passen maar Bucas heeft miz een vrij specifieke pasvorm, als de deken past is het een hele fijne deken die lang mee gaat (mits goed gewassen).
Stap 1 is dus kijken of de pasvorm bij je paard past en de deken niet (!) de groot kopen.

Volgende probleem met stortbuien is het inregenen en in mijn ervaring is ook de Bucas daar niet tegen bestand. Koop dus ook zeker een hals erbij of ga voor een deken met halve hals.

De temperatuur range vind ik onzin. Althans, kijk altijd naar je paard hoe die onder de deken is. De rain heeft dacht ik ook stay dry voering en kan je daarom al snel zien als een 100 grams deken. Dat is bij 14 graden en een zonnetje al snel te warm. Bij 0 graden en droog weer kan het prima zijn, bij natte kou kan het zijn dat jouw paard het al koud krijgt. Maar dit verschilt per paard en is daarom miz onverstandig om blind op te varen.

Voorbeeldje, mijn paard (26 jaar, pensionado) staat 24/7 buiten met brede schuilmogelijkheid waar ze niet altijd in staat maar wel uit de wind kan staan. Die krijgt in deze periode een 0 grams deken op en wanneer het overdag ook niet boven de 10 graden uit komt haar Rambo Duo (100gram) op. Daarmee kan ik bijna de gehele winter vol maken. Soms wissel ik de deken omdat de buitenkant zo nat is, voor een deken met liner, maar meestal hoef ik niets bij te leggen. Voora koude wind en water maakt koud, sneeuw en droge kou is heel goed te doen.

Oftewel, past Bucas op je paard dan is het een kwaliteitsdeken die het slechte weer goed kan houden en mogelijk dat de rain je paard voldoende warm kan houden.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:04

Hier veel wind. Eczemer een vliegendeken, sport merrie 100 gram, die schoot al aardig dik in haar vacht, had het te koud zonder en heb haar graag dun in de vacht. En nog een merrie die nergens last van heeft dus die gewoon bloot

beegee
Berichten: 947
Geregistreerd: 12-02-21

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:35

Mijn paard heb ik ook net een 100gr dekentje om gegooid. Vind het toch best guur met de wind zo en hij ook. Zeker met het oog op de regen van morgen. Lekker hoor die overgangsperiode := Over twee dagen zou hij weer met zijn 0-grams kunnen. Tis wat.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:37

Misschien dat het bij jou anders wordt maar hier wordt het morgen 17 graden. Dan is een 100 grams toch super veel?

Hier staan de paarden lekker naakt nu vinden ze heerlijk. Regendeken is met die zon hier echt te warm. Vanaf vrijdagavond (hier gaat het pas savonds regenen) gaan ze onder een vliegendeken met waterdichte rug.

beegee
Berichten: 947
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:38

Wordt hier zeker geen 17 graden morgen. Staat ook echt veel neerslag voorspeld. Voordeel is dat de paarden aan huis staan en wisselen een stuk makkelijker is. Had paard net even onder zijn recuptex na het rijden en hij had het echt wel koud.

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:04

Het is hier maar 14 graden, en dan die wind er nog bij....

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:08

Dan zijn die van ons zo te lezen echte bikkels :D die hebben het totaal niet koud. Zoals gisteren met 13 graden en de hele dag regenen dan leg ik een regendekentje op maar toch echt niet dikker en met weer als dit.... Hier is het inderdaad 14 graden het waait maar de zon schijnt ook. Ze vinden het heerlijk.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:26

Hier is mijn oma de enige met dekentje voor de regen deze dagen. Rest staat nog gewoon zonder.

beegee
Berichten: 947
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:29

Ligt er natuurlijk ook net aan wat ze gewend zijn. Dit is voor die van mij ‘t eerste jaar dat ie 24/7 buiten staat. Of naja, vorig jaar ook geprobeerd maar dat trok hij echt niet. Nu gaat ‘t goed en hij is ook beduidend verder met zijn wintervacht dan vorig jaar. Toen zat hij tot november strak in zomerpak. Dus nog even zo door en dan is ‘t volgend jaar een net shetlander rond deze tijd, dan kan ie makkelijk zonder :))

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:21

Dankjewel voor het meedenken.
Ik heb m’n bucas elk jaar correct laten wassen en toch trekt de smartex rain hele dagen regen niet. Dan laat ie door.
Een lek-test (kuiltje maken boven een emmer en water op laten lopen) doorstaat de deken wel, maar mij ervaring na uuuuren regen is een koud en nat paard.

Ik wil graag een nieuwe deken aanschaffen, en neig naar horseware. Beetje kak wel dat ik liners en halsdeken van bucas heb. De hele set compleet zegmaar.


Mijn enter stond gistermiddag echt te rillen. Die heb ik maar even binnen gehaald.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:23

_Gerdien_ schreef:
Dankjewel voor het meedenken.
Ik heb m’n bucas elk jaar correct laten wassen en toch trekt de smartex rain hele dagen regen niet. Dan laat ie door.
Een lek-test (kuiltje maken boven een emmer en water op laten lopen) doorstaat de deken wel, maar mij ervaring na uuuuren regen is een koud en nat paard.

Ik wil graag een nieuwe deken aanschaffen, en neig naar horseware. Beetje kak wel dat ik liners en halsdeken van bucas heb. De hele set compleet zegmaar.


Mijn enter stond gistermiddag echt te rillen. Die heb ik maar even binnen gehaald.

Dan is die toch niet correct gewassen vrees ik...

HIer laat zelfs de simpelste bucas niks door n auuuuuren regen.

Horesware heb je hetzelfde mee. Ook veel lekke dekens als ze niet correct gewassen worden.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:24

Ik had na gister der regendeken gewisseld voor 150… warm? Nee hoor! Vol op de wind in het land. Vind paardje vast lekker

Rainer
Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:53

Mijn paard staat de hele winter 24/7 buiten onder de smartex rain en smartex extra. Na 2 seizoenen nog altijd helemaal droog. Ik laat ze 1x per jaar professioneel wassen. Als het goed is heb je trouwens ook 3 jaar garantie op waterdichtheid, misschien kan je daar wat mee?

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:45

Rainer schreef:
Mijn paard staat de hele winter 24/7 buiten onder de smartex rain en smartex extra. Na 2 seizoenen nog altijd helemaal droog. Ik laat ze 1x per jaar professioneel wassen. Als het goed is heb je trouwens ook 3 jaar garantie op waterdichtheid, misschien kan je daar wat mee?


Helaas werd ik vorig jaar ‘afgebekt’ aan de telefoon en werd ik verwezen naar de wasserij. Daar ben ik geweest, lektest gedaan en is de deken opnieuw behandeld. Helaas zonder resultaat.
Inmiddels is de garantie voorbij

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 18:00

PanamaD schreef:
Ik had na gister der regendeken gewisseld voor 150… warm? Nee hoor! Vol op de wind in het land. Vind paardje vast lekker

Paardje is toch niet van suiker? Of heb je een oud of zwak paard of 1 met rugproblemen? Dan kan ik het me indenken.

Rainer
Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 18:31

_Gerdien_ schreef:
Rainer schreef:
Mijn paard staat de hele winter 24/7 buiten onder de smartex rain en smartex extra. Na 2 seizoenen nog altijd helemaal droog. Ik laat ze 1x per jaar professioneel wassen. Als het goed is heb je trouwens ook 3 jaar garantie op waterdichtheid, misschien kan je daar wat mee?


Helaas werd ik vorig jaar ‘afgebekt’ aan de telefoon en werd ik verwezen naar de wasserij. Daar ben ik geweest, lektest gedaan en is de deken opnieuw behandeld. Helaas zonder resultaat.
Inmiddels is de garantie voorbij

Pff dat is niet netjes voor die prijs... Is ook wel lekker makkelijk natuurlijk, om alles maar op het wassen af te schuiven ook al gebeurt het volgens de voorschriften.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:15

Hier, midden NL was het vanmorgen maar 9 graden..
Vanmiddag 13 maar door de wind voelde het nog kouder. Ik heb met mn winterjas aan lopen werken vandaag. Zou bijna al handschoenen aan doen.
Paarden staan lekker onder hun 100 grams deken.
Door het mooie weer van de laatste maand hebben ze nog niet echt een dikkere vacht aangemaakt en nu in ene zo fris en nat. Niet fijn

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:26

Rainer schreef:
Pff dat is niet netjes voor die prijs... Is ook wel lekker makkelijk natuurlijk, om alles maar op het wassen af te schuiven ook al gebeurt het volgens de voorschriften.


Dat vond ik ook, en werd keurig geholpen bij de wasserij.
Ik neem nu maar gewoon m’n verlies en zoek naar een nieuwe deken. Aan de instructie filmpjes te zien, zouden de bucas quilts wel onder horseware moeten kunnen.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:31

Vind het wel spannend om te lezen dit, ik zit zelf in het buitenland.

Volgens stalgenootjes gaat het nog goed met mel zonder deken dus daar vertrouw ik maar op.. Kan moeilijk ff terugvliegen := gelukkig heeft ze wel beschutting

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:40

_Gerdien_ schreef:
Ik wil graag een nieuwe deken aanschaffen, en neig naar horseware. Beetje kak wel dat ik liners en halsdeken van bucas heb. De hele set compleet zegmaar.


Ik heb van Horseware, de Rambo, Rhino en Amigo. Ik heb ook een Bucas deken en de hals daarvan past ook gewoon op mijn Rhino

Mijn paard staat nu overdag onder 50gr

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:16

Dat is goed om te horen!
Welke deken kan je aanraden? Je hebt ervaring met allerlei zo te horen :)

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:41

Ik heb ervaring met Amigo, Rhino , Rambo en Bucas. Ik vind de Bucas toch echt de fijnste :j

Horseware heb ik meerdere lekke gehad en vind de pasvorm van Bucas mooier. Maar dat zal per paard anders zijn.