Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 598 van de 598 [ 14936 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 594, 595, 596, 597, 598
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

 
Profiel   

Gelukkig weer droog en zonnetje schijnt al lekker. Heb niet het idee dat ze het koud heeft gehad afgelopen nacht zonder deken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 09:08 



 
Profiel   

Lastige tijd van het jaar dit... de mijne staat ongeschoren onder 100gr maar ik vond haar soms toch wat stijf/net niet warm onder haar deken. Vanaf vanavond gaat haar 100gr ionic liner eronder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 09:25 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Haf_Woezel schreef
ahzo, ja ik heb een 6.3 te koop, dacht dat die paste, maar die trekt naar achter en gaat dat erg drukken, normaal heeft hij 185. maar die zijn dan weer te klein.

ik zie van model (op foto) weinig verschil in die Irish turnouts. Ma ik ben ook weer mezelf zot aan het maken welke deken ik nodig heb..

Haf vandaag geschoren (naakie) heeft nu een 200gr deken opliggen, maar vanaf volgende donderdag is het ineens vriesweer (hier in belgie toch) met niet hoger dan 5 graden een een "sneeuwvlokje" erbij afgebeeld... moet hij dan niet naar 250 gram of? ik snap het niet goed allemaal, en ik kan pas om de dag gaan . ik wil ook niet in 400gr eindigen.
Ik had Woezel eind september geschoren en vandaag opnieuw en het resultaat was als zo:
[ [url=m/uU4dJT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je wilt wel scheren maar niet in de 400 gram dekens eindigen? Dan moet je niet meer scheren vrees ik. Ik vind nu geschoren onder 200 gram al koud klinken.


Dat is ook niet waar, ik voel regelmatig en hij heeft het echt nog warm. bovendien zit een 200 gr deken in de meeste voorgestelde deken vs temperatuur range nog in de "warmere richting". Ik denk dat het ook ligt welk paard het is (mijn is bv een haflinger) vs hoeveel deken die op krijgt door het jaar, of hij binnen of buiten staat, of hij bij wijze tussen bomen staat of een open veld. ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 09:33 



 
Profiel   

HarmanyL schreef
Wow nu al 400 gram. Wat doe je er dan op als t echt koud wordt? Mijn geschoren paard staat onder 100 gram en voelt goed warm. (Buiten van ca 7-12, rest in een buitenstal)


dit bedoel ik dus ook... als een geschoren paard pas koud krijgt als hij naakt staat vanaf 8a9 graden, en gisteren was het overdag 10 graden, dan is 200 gram wel warm genoeg... hij heeft gisteren een uur zonder deken na het scheren rond gelopen omdat ik 1 deken terug wou sturen en de andere nog moest terugzoeken.. hij stond echt niet te bibberen ofzo hoor, de kreng liet zich zelfs niet vangen in de wei :D :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 09:36 



 
Profiel   

Haf_Woezel schreef
Dat is ook niet waar, ik voel regelmatig en hij heeft het echt nog warm. bovendien zit een 200 gr deken in de meeste voorgestelde deken vs temperatuur range nog in de "warmere richting". Ik denk dat het ook ligt welk paard het is (mijn is bv een haflinger) vs hoeveel deken die op krijgt door het jaar, of hij binnen of buiten staat, of hij bij wijze tussen bomen staat of een open veld. ..


Als je gewoon regelmatig voelt dan merk je vanzelf wanneer je paard een dikkere deken op moet. En als dat zou betekenen dat je straks wel met een 400 grams eindigt, ja, dan is dat zo. Maar je paard geeft het wel aan. Kijk vooral daarnaar en naar de gevoelstemperatuur. Des te kouder het wordt, des te lager wordt die ook (zeker als er ook nog wat wind staat).

Ik gebruik ieder jaar deze tabel:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 09:38 



 
Profiel   

Bagheera_206 schreef
Gelukkig weer droog en zonnetje schijnt al lekker. Heb niet het idee dat ze het koud heeft gehad afgelopen nacht zonder deken.


Hier regen (miezer weliswaar), maar geen zon te bekennen -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 09:43 



 
Profiel   

Maar je blind staren op grams is ook niet handig. Dat zegt enkel iets over de dikte van de vulling. Het materiaal van de deken etc maakt hoe warm het voelt. De liners van horseware bijvoorbeeld zijn echt wel een stuk kouder dan de staldekens van bucas bijvoorbeeld. Daarom hanteren bucas ook niet op grams maar op temperatuur ranges.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 10:14 



 
Profiel   

Omdat we inmiddels al bijna de 600 pagina's hebben bereikt heb ik een nieuw topic aangemaakt :j

[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 10:20 



 
Profiel   

Figo88 schreef
Haf_Woezel schreef
Dat is ook niet waar, ik voel regelmatig en hij heeft het echt nog warm. bovendien zit een 200 gr deken in de meeste voorgestelde deken vs temperatuur range nog in de "warmere richting". Ik denk dat het ook ligt welk paard het is (mijn is bv een haflinger) vs hoeveel deken die op krijgt door het jaar, of hij binnen of buiten staat, of hij bij wijze tussen bomen staat of een open veld. ..


Als je gewoon regelmatig voelt dan merk je vanzelf wanneer je paard een dikkere deken op moet. En als dat zou betekenen dat je straks wel met een 400 grams eindigt, ja, dan is dat zo. Maar je paard geeft het wel aan. Kijk vooral daarnaar en naar de gevoelstemperatuur. Des te kouder het wordt, des te lager wordt die ook (zeker als er ook nog wat wind staat).

Ik gebruik ieder jaar deze tabel:

[ [url=m/6mh4VT.jpg]Afbeelding[/url] ]



merci voor het tabel, uiteraard als het moet dan moet het! dat is zonder twijfel en was ook een figure of speech, maar nu stelselmatig warmer zetten omdat IK het koud heb lijkt me zonde want je paard wordt dat gewoon en dan ga je zoiezo warmer moeten, bedoelde het op die manier eigenlijk. voormiddag krijgen ze hooi, namiddag op de wei en s'avonds weer hooi, en ook staat mijn paard nooit vast, zijn stal heeft een mooie uitloop van een 15 meter en dan de wei op, dus dat helpt natuurlijk ook wel bij het warm houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 10:21 



 
Profiel   

Haf_Woezel schreef
merci voor het tabel, uiteraard als het moet dan moet het! dat is zonder twijfel en was ook een figure of speech, maar nu stelselmatig warmer zetten omdat IK het koud heb lijkt me zonde want je paard wordt dat gewoon en dan ga je zoiezo warmer moeten, bedoelde het op die manier eigenlijk. voormiddag krijgen ze hooi, namiddag op de wei en s'avonds weer hooi, en ook staat mijn paard nooit vast, zijn stal heeft een mooie uitloop van een 15 meter en dan de wei op, dus dat helpt natuurlijk ook wel bij het warm houden


Nee, dat moet je ook zeker niet doen. Inderdaad gewoon goed de (gevoels)temperatuur in de gaten houden en vooral goed naar je eigen paard/pony kijken :j
En klinkt heel fijn hoe je paard gehuisvest is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 10:23 



 
Profiel   

Figo88 schreef
Omdat we inmiddels al bijna de 600 pagina's hebben bereikt heb ik een nieuw topic aangemaakt :j

[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Daarom hier een slotje :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 13:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 598 van de 598 [ 14936 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 594, 595, 596, 597, 598
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen