[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:05

Net toch maar de Airmax onder de 0 grams gelegd. Mocht het nou van zaterdag op zondag echt heel koud gaan worden kan ik die altijd nog even wisselen voor de 100 gram liner.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:33

Ik heb net de liner onder dr deken gedaan.. Totaal 200 grams nu. Ze voelde best fris.

Sufferd die ik ben had ik de liner eerst verkeerd om. Dat was dus echt niet ok :+ paard draafde achteruit, ogen wagenwijd open gesperd en boos. Maarja ze had dus wel gelijk, en met de goede kant boven wou ze hem wel op _O-. Maar ze is echt niet zo blij met die klittenband stukjes.. Was bij het halsstuk ook al

Naoom_

Berichten: 1979
Geregistreerd: 06-02-08
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:31

Hoi allemaal, even een vraagje.. Ik heb mijn paard van de week een jachtpatroon geschoren en ze heeft nu een tijdelijke 200 grams deken op. Had een amigo besteld 100 gram en liner 100 gram, maar mijn liner is vertraagd door postnl... grmbl. _-:(
Nu vind ik het erg koud worden dit weekend en twijfel om vandaag anders nog een 200 gram liner te kopen... wat denken jullie? Of is dat te warm?

Ze staat niet de hele dag buiten, maar in stal wel een plek waar de wind doortrekt vanaf de zijkant.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:58

In mijn ervaring heeft een paard geen last van (vries)kou, maar wel van (langdurig) regen en wind. Zeker als je paard ook binnen staat en voldoende ruwvoer krijgt, zou ik me niet gauw zorgen maken.

Ik voel altijd bij mijn paard in de oksel, lies en onderkant van de oren hoe de temperatuur is. En ik temperatuur altijd als extra check wanneer ik twijfel.
Mijn paard staat 24/7 buiten en heb ik vanmorgen de dekens weer af gedaan tot het weer gaat regenen, dan gaat er weer een regendeken + ionic op.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:17

Slmt9 schreef:
In mijn ervaring heeft een paard geen last van (vries)kou, maar wel van (langdurig) regen en wind. Zeker als je paard ook binnen staat en voldoende ruwvoer krijgt, zou ik me niet gauw zorgen maken.


Ben ik het niet helemaal mee eens. Uit ervaring merk ik dat paarden het op stal makkelijker koud hebben dan paarden die kunnen bewegen.

Maar met jachtmodel zou ik mij niet zo'n zorgen maken, dan heeft die nog gewoon vacht erop zitten.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:49

Te warm of niet is moeilijk te zeggen, dat is zo paard afhankelijk.. Die van mij had het de vorige keer dat het koud werd nog net ok en nu niet. Waarom? Misschien meer water in de lucht?
Maar dit blijft toch een beetje kijken, voelen en proberen inschatten ben ik achter

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:49

Ok bij nader inzien had ik toch eerder al de liner eronder moeten doen. Ik dacht dat ze om een paar andere redenen wat in de knoop zat met zichzelf, maar na een dagje een warmere deken lijkt ze wel net terug van een strandvakantie :') helemaal happy en tot rust gekomen

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:49

Afgelopen nacht even de Airmax verwisseld voor de 100 gram liner en vandaag de liner weer onder vandaan gehaald. Ze staat nu weer gewoon onder 0 gram.

Er komt dinsdag een bak water aan. :wow:

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:56

Ik had afgelopen week dus de liner onder de deken, een horseware liner onder een amigo bravo 12 in dezelfde maat.. Maar na een tijdje steekt de liner naast de staart flap ongeveer een centimeter uit. Hebben meer mensen dat? Als ze met de kont in de regen staat dan trekt de nattigheid van daar toch zo tien/15 centimeter op =/

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:59

Ik heb het zelf niet (Horseware liner met Rambo bovendeken) maar hoor wel meer mensen die een maatje kleiner bestellen ivm dit probleem.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:05

Sintara schreef:
Ik had afgelopen week dus de liner onder de deken, een horseware liner onder een amigo bravo 12 in dezelfde maat.. Maar na een tijdje steekt de liner naast de staart flap ongeveer een centimeter uit. Hebben meer mensen dat? Als ze met de kont in de regen staat dan trekt de nattigheid van daar toch zo tien/15 centimeter op =/



Ik heb dat met mijn Amigo Bravo lite ook. Die komt in de zelfde maat er ook aan de achterkant uit.
Ik heb nu onder mijn amigo 1 maatje kleiner en dat gaat perfect.

Bij mijn Rambo in de zelfde maat is dat niet, die past er perfect onder.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:17

Heb je er mss een foto van? Wat bedoel je precies? Zou het mss helpen om een lusje aan je staartflap te naaien zodat die geen kant meer op kan?

Ik heb dezelfde maat als mijn 0 gram Horseware regendeken en heb niet het idee dat hij er onder uit komt. Alleen idd precies dat driehoekje waar reflectie streep zit. Als het waait kan regendeken natuurlijk precies in hoekje onderaan stukje omhoog waaien.

Liner:
Afbeelding

Met liner eronder:
Afbeelding

Met liner eronder:
Afbeelding

Kontfoto zonder liner eronder met de staart door lusje van staartflap:
Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:37

Zoiets?

Afbeelding

Ik probeer de liner wat meer naar voren te halen, dat werkt wel. En anders is hij aan de achterkant wat nat. Het trekt gelukkig tot nu toe nog niet door. Ik heb dezelfse maat liner als bovendemen. Missxhien is een maatje kleiner voor de liner beter.

Blij met m'n nieuwe deken!

Afbeelding

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:52

Mijn onderdeken doet dit ook, die is van MHS. Die steekt wel 5 cm uit ten opzichte van de bovendeken. Een maat kleiner gaat niet, die gaat achter de schoft liggen. Maar op 1 of andere vreemde manier wordt dat nooit nat. De overhang is vergelijkbaar met hierboven als afbeelding. Ik had nu zelfs de buiksingels aan elkaar vast van de boven en onder deken, maar helaas 1 keer rollen en de onderdeken stak weer uit. Dus als er iemand nog een goede onderdeken weet ONDERMAAT 115 en 110 met buiksingels naast die van MHS en niet al te duur. Dus hooguit 45 euro, Bucas etc valt dus af.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:07

Bij mij is het het zelfde als op de foto van Tancreda4

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:25

Tancreda4 schreef:
Zoiets?

[ [url=m/YY8b44.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik probeer de liner wat meer naar voren te halen, dat werkt wel. En anders is hij aan de achterkant wat nat. Het trekt gelukkig tot nu toe nog niet door. Ik heb dezelfse maat liner als bovendemen. Missxhien is een maatje kleiner voor de liner beter.

Blij met m'n nieuwe deken!

[ [url=m/MiIlQV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nu snap ik het. Zo komt hij er bij mij niet onder vandaan. Heb meer issues met de klittenband vooraan waar je dekens aan elkaar maakt. Haha. Die vierkantjes zitten net niet helemaal ideaal.

Denk dat als jij je staart door lusje staartflap haalt er minimaal zal inregenen, maar hij piept er idd uit. :=

Maat kleiner met extra haakje achteraan zou dan vast moeten passen. Mits het voor bij hals/borst/schoft ook past.

Mooie deken! :)

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:10

Sintara schreef:
Ik had afgelopen week dus de liner onder de deken, een horseware liner onder een amigo bravo 12 in dezelfde maat.. Maar na een tijdje steekt de liner naast de staart flap ongeveer een centimeter uit. Hebben meer mensen dat? Als ze met de kont in de regen staat dan trekt de nattigheid van daar toch zo tien/15 centimeter op =/


Ja, dat heb ik ook.
De amigo’s in maat 190.
De rambo’s + liner in maat 183 en dat past perfect.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:20

Sintara schreef:
Ik had afgelopen week dus de liner onder de deken, een horseware liner onder een amigo bravo 12 in dezelfde maat.. Maar na een tijdje steekt de liner naast de staart flap ongeveer een centimeter uit. Hebben meer mensen dat? Als ze met de kont in de regen staat dan trekt de nattigheid van daar toch zo tien/15 centimeter op =/


Ik heb ook een amigo bravo 12 (250gram) met liner (100gram). Bij mij steekt de liner eigelijk niet uit. Je ziet hem wel zitten vanaf de achterkant maar heb nog niet gemerkt dat de liner echt vocht vangt. Ik ga er morgenavond even op letten!

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:23

Bij mij steekt hij ook uit de liner :/ hopelijk wordt het niet te nat. De andere heb ik dus maar in een maatje kleiner gehouden.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:24

Bagheera_206 schreef:
Nu snap ik het. Zo komt hij er bij mij niet onder vandaan. Heb meer issues met de klittenband vooraan waar je dekens aan elkaar maakt. Haha. Die vierkantjes zitten net niet helemaal ideaal.

Denk dat als jij je staart door lusje staartflap haalt er minimaal zal inregenen, maar hij piept er idd uit. :=

Maat kleiner met extra haakje achteraan zou dan vast moeten passen. Mits het voor bij hals/borst/schoft ook past.

Mooie deken! :)


Ik heb idd ook dat dat vierkante klittenband aan de voorkant van liner/deken niet helemaal ideaal recht boven elkaar blijven.

Trouwens de amigo bravo 12 heeft geen lus aan staartflap (of ik heb nooit goed gekeken :+ )

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:51

Tancreda4 schreef:
Zoiets?

[ [url=m/YY8b44.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MiIlQV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja op die manier inderdaad! Alleen dan maar ongeveer een centimeter. Als ik de deken net op gooi zie je het niet, na een dagje erop wel. Maar ik denk niet dat een maat kleiner een goed idee is.. Voor zit het perfect qua afmetingen. De klittenband vierkantjes vindt Mel niet heel prettig, die doe ik dus los van het paard binnen zodat ik die heel secuur kan dicht doen.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:06

Dispar_Vulgo schreef:
Bagheera_206 schreef:
Nu snap ik het. Zo komt hij er bij mij niet onder vandaan. Heb meer issues met de klittenband vooraan waar je dekens aan elkaar maakt. Haha. Die vierkantjes zitten net niet helemaal ideaal.

Denk dat als jij je staart door lusje staartflap haalt er minimaal zal inregenen, maar hij piept er idd uit. :=

Maat kleiner met extra haakje achteraan zou dan vast moeten passen. Mits het voor bij hals/borst/schoft ook past.

Mooie deken! :)


Ik heb idd ook dat dat vierkante klittenband aan de voorkant van liner/deken niet helemaal ideaal recht boven elkaar blijven.

Trouwens de amigo bravo 12 heeft geen lus aan staartflap (of ik heb nooit goed gekeken :+ )


Past net wel/niet. Ik heb voor ook maar 2 rechthoekjes ipv 3.

De Amigo heeft idd geen lus aan staartflap, maar kun je er heel makkelijk zelf aan naaien. Heeft geen impact op waterdichtheid van de deken, want zit toch onderaan de staartflap.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:08

Slmt9 schreef:
Sintara schreef:
Ik had afgelopen week dus de liner onder de deken, een horseware liner onder een amigo bravo 12 in dezelfde maat.. Maar na een tijdje steekt de liner naast de staart flap ongeveer een centimeter uit. Hebben meer mensen dat? Als ze met de kont in de regen staat dan trekt de nattigheid van daar toch zo tien/15 centimeter op =/


Ja, dat heb ik ook.
De amigo’s in maat 190.
De rambo’s + liner in maat 183 en dat past perfect.


Stom is dat. Je zou verwachten dat Mio/Amigo/Rhino/Rambo zelfde maat hebben. Hier heb ik Amigo maat 175 en Rambo dus een maat kleiner 168. Als ik ze op elkaar leg scheelt het echt minimaal.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:10

Is er iemand die ervaring heeft met dekens behandelen met wax? https://www.fjallraven.com/nl/nl-nl/how-to-wax
Wassen met een waterdichtmiddel en twee keer insprayen geeft te weinig resultaat waardoor de ene deken nu een beetje doorlekt en de andere schoon gewassen is en eigenlijk lag te wachten op de spray...

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:24

Bagheera_206 schreef:
Slmt9 schreef:

Ja, dat heb ik ook.
De amigo’s in maat 190.
De rambo’s + liner in maat 183 en dat past perfect.


Stom is dat. Je zou verwachten dat Mio/Amigo/Rhino/Rambo zelfde maat hebben. Hier heb ik Amigo maat 175 en Rambo dus een maat kleiner 168. Als ik ze op elkaar leg scheelt het echt minimaal.


Komt door de sluitingen zegt de paardendrogist. V-sluiting valt ruimer dan rechte van amigo.