[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:19

Saaams schreef:
Ergens schrik ik wel een beetje. Dat er nog paarden staan met dit heerlijke weertje en 16/17 graden met een deken meer dan 50 gram..
Ze hebben een totaal andere comfort temp dan wij.. zelfs geschoren.

Mijn geschoren onder een 0 gram (in de polder) stons gister al klam. Die is echt heerlijk bloot nu.


Die van mij stond gister echt niet klam, eerder richting koud. Is zo verschillend per paard en omgeving natuurlijk

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:28

Ja hier was het 16 graden, zo goed als windstil en zon. Mijn paard had het zonder deken en zeker na het rijden eigenlijk iets te warm, zweette lichtjes. Maarja ze ging ook vol in de zon liggen dus ze doet het zelf :P

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:40

Vandaag, zonder, na 20 minuutjes buiten hadden ze het al warm. Rond 17.00 doe ik ze weer op

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:52

Vind het ook wel gek dat sommige paarden nog onder 200 (of meer) staan. Beginnen de meeste in het najaar niet met dekens als het onder de 10 graden komt? Nu is het 10+, voelt het een stuk warmer omdat ze het niet gewend zijn en staat een groot deel toch onder de dekens?

Hier loopt de half geschoren shet zonder, 2 nachten al. Die staat normaal onder 200gr. Ongeschoren pony die normaal onder 200 / 300gr staat haalde ik gisteren om 10uur al nat onder z'n deken vandaan. En toen stonden ze nog niet eens in het zonnetje.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:09

Saaams schreef:
Ergens schrik ik wel een beetje. Dat er nog paarden staan met dit heerlijke weertje en 16/17 graden met een deken meer dan 50 gram..
Ze hebben een totaal andere comfort temp dan wij.. zelfs geschoren.

Mijn geschoren onder een 0 gram (in de polder) stons gister al klam. Die is echt heerlijk bloot nu.


Ik schrik hier ook heel erg van.. ook de mijne die geschoren is krijgt boven de 15 graden geen deken meer op dan is het daar gewoon echt te warm voor..

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:14

Ik denk dat dit topic niet is om te (ver)oordelen. Aan de kust is de temperatuur heel anders. Oude paarden, zieke paarden, geschoren paarden of een open polder maken heel veel verschil. Daarbij is een shetlander in wintervacht niet te vergelijken met een geschoren spanjaard.

Dus laten we lief zijn voor elkaar. We zijn allemaal mensen die het beste voor hebben met onze paarden en ik lees hier veel mensen die 2x per dag checken of het goes gaat met en/of zonder dekens

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:21

EmptyWords schreef:
Ik denk dat dit topic niet is om te (ver)oordelen. Aan de kust is de temperatuur heel anders. Oude paarden, zieke paarden, geschoren paarden of een open polder maken heel veel verschil. Daarbij is een shetlander in wintervacht niet te vergelijken met een geschoren spanjaard.

Dus laten we lief zijn voor elkaar. We zijn allemaal mensen die het beste voor hebben met onze paarden en ik lees hier veel mensen die 2x per dag checken of het goes gaat met en/of zonder dekens



Mee eens. Daarnaast heb je net zoals bij mensen dat het ene paard een grotere koukleum is dan het andere paard. En dat het ene paard een minder of meer dikkere vacht aanmaakt dan het andere paard. Bij mensen zie je op zo dag als vandaag ook met verschillende soorten kleding lopen..

rayoow

Berichten: 3462
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:43

Ik heb gister 2 mini's geschoren,
Overdag staan Ze zonder Deken met. Deze temperaturen.
Snachts 1 onder 50 en 1 onder 100 gram Ze Hebben het snel Warm.
Vandaag of morgen nog het trekpaard scheren

Nouvel

Berichten: 28567
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:47

Ik denk dat het lastig in te schatten is wat een ander doet en waarom, er zijn grote temp verschillen tussen binnenland en aan de kust, en of op de wind of uit de wind...
Ik heb ze net nog onder de 100 gelaten, was 10 graden met fris windje.
Ik ga zo terug naar stal om te voelen en ze zo nodig te wisselen naar ongevoerd.

snorkel1986

Berichten: 3039
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 14:03

Hier nu effe deken loos en de geschoren gaat tegen uur of 16 weer onder 0 grammetje dan zakt de zon weg

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 14:16

Geschoren voelde warm onder 100 gram uurtje geleden dus weer lekker de middag zonder. Einde middag weer de 100 gram op, andere paard de 0. Die heeft het sowieso sneller warm.

Bizar verschil met vorig weekend en 600 gram op. :=

Slmt9

Berichten: 4854
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:10

EmptyWords schreef:
Ik denk dat dit topic niet is om te (ver)oordelen. Aan de kust is de temperatuur heel anders. Oude paarden, zieke paarden, geschoren paarden of een open polder maken heel veel verschil. Daarbij is een shetlander in wintervacht niet te vergelijken met een geschoren spanjaard.

Dus laten we lief zijn voor elkaar. We zijn allemaal mensen die het beste voor hebben met onze paarden en ik lees hier veel mensen die 2x per dag checken of het goes gaat met en/of zonder dekens


Hier ben ik het helemaal mee eens :j

Hier was het vandaag 16 graden met wat wind. Mijn ongeschoren paard had t erg warm. Is nog niet echt in de rui. Minimaal. Die van jullie?

Nouvel

Berichten: 28567
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:53

Hier beginnen ze aardig te ruien nu, de ene wel wat meer dan de andere.
Heb ze onder de ongevoerde dekens gezet, twijfelde voor zonder, maar ze staan precies op de wind, dus nog maar even zo...

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:56

Lekker bloot gelaten, verhaard nog niks..
Twijfel nog voor de nachten volgende week want ze 26, maar de temp loopt de nachten al op :)

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 16:43

Hier al 2 dagen lekker bloot, paard is half geschoren en de nachten op stal. Hier is het nu {:},18 graden en bijna geen wind.
Ze is idd ook al flink aan het verharen.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 16:53

Hier vandaag ook weer bloot. De paddock ligt uit de wind en het was gewoon 18 graden {:} *D
Vanavond gaat de 100 grams weer op.

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:21

Hier 17 graden, paard had het echt wel warm. Maar volgens mij vindt ze dat ook weer niet zo erg, ze lijkt best wel van te genieten :D

Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:30

Hier alles deken afgehaald. Zelfs mijn geschoren. Ik heb altijd het idee dat ze dat prima aankunnen. Daarbij was mevrouw haar deken spuugzat dus denk dat hier er ook geen deken meer op komt. Op stal (ouderwetse deel) nu ook schapen ivm aframmelen dus is super lekker warm. Snachts dus ook zonder

femkepienJarig

Berichten: 458
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:41

Ik wou vandaag de 100 gram liner onder de regendeken afhalen maar hij voelde er totaal niet te warm onder. Dus lekker op laten liggen :)

Juangi

Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:43

Bij welke nachttemperaturen zouden jullie de deken van een geschoren paard aflaten?

xLoki

Berichten: 3493
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:43

Ik haalde mijn (geschoren!) paard vanochtend zwetend onder de 0 grams Rambo vandaan, kijk er van op dat veel van jullie paarden het niet warm hebben onder 100+ grams :oo
Heb ze nu allebei lekker bloot gelaten voor de nacht, gaat volgens mij prima.

@Juangi kan je paard uit de wind staan en heeft ie de hele nacht ruwvoer? Dan zou ik hem af laten.

MarjanB

Berichten: 16545
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:03

Die van mij heeft even lekker zonder gestaan maar op stal nog zo koud en in de wei veel wind en meeste paarden stonden met de kont tegen de wind in (ook met deken) dus maar ff regendeken op. Wellicht is zo’n katoenen deken nu wel ideaal maar die heb ik niet en niet te krijgen nu

JackieT
Berichten: 518
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:16

Hier blijven ze vannacht lekker buiten. Dekens af gedaan, zo nog even hooi en voer geven en dan redden ze het wel. Die van mij stond vanochtend ook te zweten onder der 0 grams dus denk dat ze het wel prima vind. Kunnen ook het land op

Nouvel

Berichten: 28567
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:47

Ik heb ze onder de ongevoerde dekens gelaten, morgen even kijken of ze af kunnen overdag.

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:49

Ik heb mijn geschoren pony zonder deken gezet. Vanmiddag nog even gevoeld en hij was lekker warm van het zonnetje. 's nachts staat hij op stal.