[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:26

Dat is ook nog een idee, heb alleens naar de Rhino zitten kijken maar iemand raadde me dat toen juist af. Heb ook ooit de vari-layer in mijn handen gehad, maar die heeft ook een rechte sluiting en als die niet goed (blijft) sluiten, krijgt ze snel plekken (aanzet luchtpijp). Dat is nu ook het geval met de Rambo.

Op internet foto’s lijkt alleen de voorkant zo vreemd omhoog te vallen.

MarjanB

Berichten: 16593
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 06:40

Heb je een foto van je paard? Meestal wel makkelijk om een beetje met andere te vergelijken wat daar op past.

Wheather beata heeft in de comfitec lijn ook een deken voor brede paarden die vallen vaak ook heel fijn. Die van mij is maatje tank en daar passen alleen de shires dekens heel fijn op.

En idd iets met halve hals of hele hals haalt de druk van de schoft.

Mijn tank waar shires goed op ligt

Afbeelding

minouesmee

Berichten: 7428
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 06:56

Wiwabalia schreef:
Beste mede-bokkers, ik kom zomaar binnenvallen (sorry!) maar hopelijk kan iemand mij helpen want ik word moedeloos van de dekendrama bij mijn paard… -O-

Ik heb inmiddels EJ (zit voor geen meter bij mijn merrie), Amigo (drukt op de schoft bij het eten > witte drukplek), en nu een dure Rambo Optimo Turnout die een wond heeft veroorzaakt door de gespen op de borst…

Ik weet echt even niet meer wat ik moet kopen.. heb er aan gedacht om iets te fabriceren om de gespen heen, maar voor mijn gevoel is dat symptoombestrijding en de stalhouder wisselt ook dekens dus wil het niet te ingewikkeld maken. Paard heeft een flinke schoft en brede borst (stevigere KWPNer).

Nu zit ik te denken aan Bucas, Dominick…. Iemand ervaring mbt het schuren op de borst (dus echt waar de sluiting zit?)

Ik kan namelijk weeeeeéééér een hele set voor de winter opnieuw aanschaffen.. sorry, ben er echt even helemaal klaar mee.. >;)

Geld is geen issue, maar het moet wel een keer gaan passen (en goed blijven passen).


Is zo’n Kentucky deken met dat “bont” aan de binnenkant misschien wat?

RianneH

Berichten: 28282
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 07:39

En een deken met schoft kussens zoals Weatherbeeta?

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:13

De Weatherbeeta Comfitec premier free ligt erg goed op mijn brede paard met flinke hals. Heeft kussentjes bij de schoft waardoor daar minder druk op komt.
Op de borst zit geen gesp maar een clip .

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:29

Zal inderdaad even een foto maken. Mijn merrie is overigens geen slopert, dat scheelt.

Ik ging net even kijken naar Wheaterbeeta en dacht altijd dat dat een goedkoop merk was.. :+

Konijnenbont aan de binnenkant zoals kentucky hoeft niet zozeer, ze krijgt geen kale schouders alleen bij veel dekens gaat haar borst/aanzet luchtpijp “hangen” op de sluiting en dan krijgt ze een open wond, nu heeft ze het met de V sluiting maar bij Amigo had ze dit ook (daar was het wel in iets mindere mate, nu ligt het echt helemaal open).

MarjanB

Berichten: 16593
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:38

Wiwabalia schreef:
Zal inderdaad even een foto maken. Mijn merrie is overigens geen slopert, dat scheelt.

Ik ging net even kijken naar Wheaterbeeta en dacht altijd dat dat een goedkoop merk was.. :+

Konijnenbont aan de binnenkant zoals kentucky hoeft niet zozeer, ze krijgt geen kale schouders alleen bij veel dekens gaat haar borst/aanzet luchtpijp “hangen” op de sluiting en dan krijgt ze een open wond, nu heeft ze het met de V sluiting maar bij Amigo had ze dit ook (daar was het wel in iets mindere mate, nu ligt het echt helemaal open).


Als ze zo op de borst hangen zijn de dekens vaak te groot en trekken ze achter de schoft. Dus wellicht ook ff een foto met deken maken :)

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:57

Ik zal vandaag foto’s maken! Met en zonder deken. Inidegeval al bedankt voor het meedenken! :j

Tancreda4

Berichten: 24132
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:39

beegee schreef:
Klopt, de ene deken zit op de 2000, andere 3000 en andere weer 4000ml per m.


Klopt. Helaas konden mijn dekens de regen van afgelopen weekend ook niet handelen. Dat mijn tempest van paar euro en 600 denier het niet hield, snap ik. Ook wel zuur, shetlief was echt helemaal nat :o Maar ik baalde stiekem wel een beetje dat mijn grote wat natte plekjes had onder haar Fedimax van 1800 denier en een waterdichtheid van 6.000 - 10.000 mm. Maar het had ook echt veel geregend en op zich waren het enkel een paar plekken van handgrootte en niet hele plakkaten natheid. Ben iig blij dat ik voor de Fedimax was gegaan om op te leggen, en niet mijn Rhino wug van 12 jaar oud. Weet niet of die het had gehouden :=

Spenk
Berichten: 21842
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:52

Eigenlijk zou dat niet uit moeten maken.. Waterdicht is waterdicht. Hier als regendeken 600d Bucas freedom en eerder had ik amigo hero en ook rambo. Onder alles blijven ze droog... Als ze doorlekken zijn ze toch niet goed genoeg waterdicht.

Sintara

Berichten: 7468
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:03

Dat maakt wel uit :) daarom bestaat de term waterkolom.
Dat is hetzelfde met kleding voor mensen, een gewone winterjas redt best een buitje maar gaat slecht bij naden en ritsen. Dan is een regenpak beter, maar onze regenpakken hier van de hema redden ook geen stortbui. En bij de echte hevige stortbuien moet je aan van die zeiljassen. Maar dat kan niet ademen natuurlijk en is erg zwaar, dus dat is ook verre van ideaal.

RianneH

Berichten: 28282
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:04

Dat is dus niet zo Spenk, zoals ik eerder zei heeft het te maken met de waterkolom.
De meeste Nederlandse regen kunnen de meeste dekens wel hebben, maar zoals zondag is dan net te veel water voor het oppervlak van dekens met een bepaalde kolom. En ik vermoed dat als de deken door gebruik slijt er ook een bepaalde slijtage aan die kolom zal zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Spenk
Berichten: 21842
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:07

Maar een regendeken van 600d moet ook gewoon de hele dag regen aankunnen :) en dat is ook zo over het algemeen. Als je deken zeiknat is is die echt lek hoor.

Mijn paard stond zondag ook de hele dag onder zn simpele bucas van 600d met mindere waterkolom en die lekt écht niet door hoor.

Maar meestal zijn dekens inderdaad al oud en versleten of toch niet helemaal correct gewassen en daar gaat het dan mis.

Maar het is echt niet zo dat een simpele deken geen zware buien aankan.

Sintara

Berichten: 7468
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:12

Hangt er dus helemaal vanaf hoe hard die regen ging. De amigo hero heeft bv een waterkolom van 3000 mm/m2. Harder dan dat kan de deken dus niet hebben.

Het is trouwens inderdaad wel zo dat ze met een lagere denier geen hele hoge waterkolom kunnen krijgen, maar dat is absoluut niet het énige dat de waterkolom bepaald

Spenk
Berichten: 21842
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:20

Volgensmij is het probleem ook eerder dat dekens natuurlijk slijten en ook regelmatig verkeerd gewassen worden en daar ook van slijten.

En als je dan een oud dekentje oplegt in de hele dag regen dan kan je dat krijgen.

Een goeie (nieuwe) met 3000mm/m2 zal met de nederlandse regen niet zo maar doorregenen. Maar als die al ouder is is die natuurlijk geen 3000 meer maar minder.

Ladygiroc

Berichten: 5095
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:25

Mijn pony was afgelopen zondag met die regen gewoon droog hoor onder d´r amigo 600D. Die staat dag en nacht buiten.

Maar ik was min buitendekens ook nooit, juist omdat ik bang ben dat ze gaan lekken.

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:30

Waterkolom bestaat niet voor niets. Er zijn echt gradaties in waterdichtheid.


Mijn paard staat nog 24/7 buiten zonder beschutting en wij hebben zondag, en vooral ook de nacht van zaterdag op zondag, heel veel regen gehad. Was content dat mijn paard onder de regendeken van Weatherbeeta nog droog was zondagmiddag.
Deken gaat nu 3e seizoen in.

Slmt9

Berichten: 4886
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:34

Wat ik las wat ook van invloed kan zijn op de kwaliteit van je deken is (wit) zand. Ik heb een twee jaar oude Rambo die alleen met zware regenval gedragen wordt. Ik haal t zand er altijd met een zachte borstel vanaf en was ‘m 1x per jaar zelf. Alleen de binnenkant.
Toch was die ook ietsje doorgelekt.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 14:55

Oke, hieronder paardlief;

Afbeelding


Afbeelding

Dit is met mijn Optimo (staat inmiddes op MP dus gaat er niet meer op);

Afbeelding

Ik heb van mijn stalhoudster een Bucas te leen voor een paar daagjes, dat is een 155. Om te kijken of dit eventueel iets kan zijn..

Afbeelding

Vind zelf persoonlijk de Bucas qua pasvorm soms een beetje mwah, maar dat kan ook aan mij liggen. Sorry voor de spam!

MarjanB

Berichten: 16593
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:00

Wat ik zie is dat je dekens te groot zijn al kan ik de laatste twee foto’s niet zien.

Jouw merrie lijkt op die van mij qua bouw. Mocht je in de buurt van Nijmegen wonen mag je van mij wel een deken proberen

Slmt9

Berichten: 4886
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:16

In mijn ogen lijken de dekens te lang aan de achterkant, maar voor weer aardig te zitten.
Hoe zit dat met een maatje kleiner?

Ik ben ook niet echt een bucas fan, maar ik kan me wel voorstellen dat die sluiting voor misschien prettiger is voor je paard.

Een wug-sluiting zit ook niet beter? Vind ik bij mijn paard minder druk op de schoft en boeg geven.
Wat lastig zeg!

Mdrf
Berichten: 350
Geregistreerd: 19-02-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:31

Ik denk ook dat ze te lang zijn en daardoor naar achteren trekken waardoor je die druk op de borst en schoft krijgt. Zou is een maatje kleiner proberen.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:34

Denk inderdaad dat de Bucas dan 145 moet zijn (mocht ik die kopen) maar was al blij dat ik even iets kon proberen.

Het is lastig want ze loopt ook vrij steil naar beneden met een hoge schoft. Het is denk ik niet zo zeer dat ze “te” breed is.

De Optimo is te ruim bij de hals, maar die durf ik ook niet in een maat kleiner aan te schaffen. Is ook een beetje de duurste op de markt, daar zegt mijn portomonnee ook nee tegen.

De sluiting van die deken (zoals de Optimo) zit ook op de Rhino Wug… hmmmmm..

Op dit moment neig ik naar Bucas (en dan een maat kleiner) of zoiets als onderstaande wellicht;

Afbeelding

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:40

MarjanB schreef:
Wat ik zie is dat je dekens te groot zijn al kan ik de laatste twee foto’s niet zien.

Jouw merrie lijkt op die van mij qua bouw. Mocht je in de buurt van Nijmegen wonen mag je van mij wel een deken proberen


Helaas, maar wel super lief voor het aanbod! :)

Hier nog een foto van de Bucas, vind hem zelf wat ruim bij de hals (deze deken is niet van mij maar eventjes geleend).


Afbeelding





Afbeelding

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:46

Mdrf schreef:
Ik denk ook dat ze te lang zijn en daardoor naar achteren trekken waardoor je die druk op de borst en schoft krijgt. Zou is een maatje kleiner proberen.


Het gekke is dus dat ze niet echt op de schoft gaan drukken (want dan zie je daar ook afgebroken manen maar alles is intact). Maar wellicht gaat alle druk daarom naar haar borst?


Afbeelding



Afbeelding