[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:50

minouesmee schreef:
Hij was koud over het gehele lijf, hals was echt heel koud. Ik heb nu de amigo bravo 12 erop liggen en dan een liner er onder. Ik heb ook een Kentucky deken met dat nep bont er in, dat is een 150grams.

Iemand op stal zei dat Rambo of Rhino goede regendekens hebben voor als ze 24/7 buiten staan. Hopelijk zijn deze ergens met Black Friday ergens met korting te krijgen.


Maar was die op de haren koud, of ook in de liezen en tussen de haren? Dat kan namelijk een groot verschil maken :).

En persoonlijk heb ik liever rambo, die zijn echt winddicht. Door de bravo kan je de wind doorheen voelen gaan, die vind ik echt kouder dan de rambo.

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:53

Was die echt koud tussen de liezen enzo? Want te dik inpakken is ook echt slecht en dat gebeurt wel teveel. De Amigo bravo 12 is een goeie waterdichten deken geschikt voor 24/7 buiten wordt die veel voor gebruikt. Aangezien je deken bovenop droog was zal het echt zweet zijn wat er helemlaal ingetrokken is.

Ik zou hem onder 300 laten staan en eventueel eenhals erbij op doen.

minouesmee

Berichten: 7427
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:01

Dank je wel dat jullie mee denken!

Hij was koud op de huid, dus geen koude haren om het maar zo te zeggen. Bij de liezen heb ik eerlijk gezegd niet gevoeld, goede tip voor de volgende keer.

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:36

Is ‘ie ook niet koud geworden juist door het zweten onder een te warme deken?
Lastig zeg…
Ik vind 400 ook wel extreem veel voor nu, ik heb dat alleen op bij vorst en een geschoren paard.

xSCWx
Berichten: 7068
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:43

400 gram lijkt me eerlijk gezegd ook erg veel nu (maar elk paard is anders). Een stalgenoot van mij legt nu 200gr op ter voorkoming van haar aanmaak (maar die staat wel 's nachts binnen).

Ik heb vanmiddag de Rhino 100gr binnen gekregen en ik ben echt zeer positief verrast over de kwaliteit t.o.v. de DKR 50gr die hij hiervoor had. De deken is 50gr dikker maar niet veel zwaarder. De binnenkant, gladde voering is echt top voor de haren, alle gespen voelen heel solide, geen naden. Ik kan niet precies mijn vinger er op leggen maar toen ik de deken uit de zak haalde dacht ik echt: wauw, waarom heb ik hier niet eerder in geïnvesteerd. Alles is gewoon wat netter afgewerkt en luxer ofzo? Ik ben er blij mee, de 200/250 gr gaat ook van Horseware worden. En ik snap nu pas het verschil tussen de 3 (amigo, rhino en rambo) door het boekje wat erbij zit. En ik vraag me af... Zijn die 3 singels nou echt nodig? Is 2 niet genoeg?

Eef_Bam

Berichten: 4120
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:21

Interessant discussie. Mijn ongeschoren paard met dunne vocht staat ook onder de amigo bravo 12 met ongevoerde hals, dag en nacht buiten en blijft ook in de regen buiten (mogelijkheid tot schuilen binnen maar dat doen ze hier niet :Y) ). Afgelopen maand 100 gram opgehad, boven de 15 graden deken wel afgedaan. Heb sinds gister pas dag en nacht 200 gram op en ben eerder bang dat hij het te warm heeft dan te koud. Maar probeer hem wat warmer te houden in de hoop dat hij wat minder vacht aanmaakt.

Zou echt niet meer dan 300 gram opleggen nu.

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:32

Hier eentje van de week geschoren en onder 100 met een hele dunne verwassen 100 liner er onder.
De ander ongeschoren onder 100.
Beide wel dekens van een paar jaar oud en meerdere malen gewassen, dus ik vermoed langzaamaan wel ietsje dunner…

lies

Berichten: 9641
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:36

Bagheera_206 schreef:
Je kunt natuurlijk ook een deel scheren. Borst eruit en stukje onder de manen zodat ze daar al een hoop warmte kwijt kan. Dan zou er niet perse een dikkere deken op hoeven. Wanneer heb jij haar voor het laatst geschoren?


Ik heb haar nog maar sinds mei, maar ze is geschoren voor het laatst in maart, zei de verkoopster volgens mij.
Ja, deels scheren zou dan nog een optie zijn idd.

Als ik bovenstaande reacties lees dan zou de mijne dus best geschoren onder die power turnout kunnen staan. Mijn probleem is alleen dat ze er nu ook al onder staat..

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:58

xSCWx schreef:
400 gram lijkt me eerlijk gezegd ook erg veel nu (maar elk paard is anders). Een stalgenoot van mij legt nu 200gr op ter voorkoming van haar aanmaak (maar die staat wel 's nachts binnen).

Ik heb vanmiddag de Rhino 100gr binnen gekregen en ik ben echt zeer positief verrast over de kwaliteit t.o.v. de DKR 50gr die hij hiervoor had. De deken is 50gr dikker maar niet veel zwaarder. De binnenkant, gladde voering is echt top voor de haren, alle gespen voelen heel solide, geen naden. Ik kan niet precies mijn vinger er op leggen maar toen ik de deken uit de zak haalde dacht ik echt: wauw, waarom heb ik hier niet eerder in geïnvesteerd. Alles is gewoon wat netter afgewerkt en luxer ofzo? Ik ben er blij mee, de 200/250 gr gaat ook van Horseware worden. En ik snap nu pas het verschil tussen de 3 (amigo, rhino en rambo) door het boekje wat erbij zit. En ik vraag me af... Zijn die 3 singels nou echt nodig? Is 2 niet genoeg?


Als je idd de modellen/lijnen van Horseware van goedkoop naar duur zet:
Mio
Amigo Hero
Amigo Bravo
Rhino
Rambo

Drie singels blijft wel beter zitten vind ik. Verschuift minder. Zeker als ze ook even lekker gaan rollen enzo. Volgens mij zitten op de Rhino ook die singels die af breken. Of zit dat alleen op de Rambo? De Mio en Amigo hebben sowieso vaste singels.

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:59

lies schreef:
Bagheera_206 schreef:
Je kunt natuurlijk ook een deel scheren. Borst eruit en stukje onder de manen zodat ze daar al een hoop warmte kwijt kan. Dan zou er niet perse een dikkere deken op hoeven. Wanneer heb jij haar voor het laatst geschoren?


Ik heb haar nog maar sinds mei, maar ze is geschoren voor het laatst in maart, zei de verkoopster volgens mij.
Ja, deels scheren zou dan nog een optie zijn idd.

Als ik bovenstaande reacties lees dan zou de mijne dus best geschoren onder die power turnout kunnen staan. Mijn probleem is alleen dat ze er nu ook al onder staat..


Je kunt natuurlijk eerst deels scheren. Kijken of ze dan beter haar warmte kwijt kan. Kun je haar altijd later nog helemaal scheren als dat toch nog nodig mocht zijn.

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 23:10

Welke maat Hals adviseren jullie? Ik wil een tempest deken kopen voor mijn PRE van 1.59.
Ik twijfel tussen een M en een L
Dekenmaat 1.95. :D

Ik had een Amigo bravo besteld waarvan de maat M oke was en L te groot van de hals.

Friesfanaat

Berichten: 1352
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 23:52

Ik heb vandaag geschoren, ze stond tot vandaag onder 0-grams. Na het scheren een 100 grams + Recuptex opgelegd, even aanzien of dat warm genoeg is. Verwacht van wel aangezien ze 's nachts op stal staat :)

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 00:29

Ik twijfel wat ik op ga leggen na zondag..
Ik heb hem vier/vijf weken terug geschoren, best wel wat vacht weer aangemaakt. Heeft sinds het scheren tot nu onder 0 gr gestaan met af en toe de hals eraan bij echt slecht weer. Staat s nachts op stal en heeft het snel warm.

Maar gezien het weer nu anders is als toen en ik zondag opnieuw ga scheren vraag ik me af wat handig is. Ik heb een 0 grams horseware amigo (met 0gr hals) waar ik een 100, 200 & 300 gr liner voor heb. Ik heb ook nog een 150 gr van twee winters terug zonder hals en een 200 gr zonder hals.. wat is wijsheid?
Ik heb dus twijfels welk deken/liner maar ook is een 0gr hals genoeg of koop ik dan voor de amigo een dikkere hals erbij?

SharonIndezz
Berichten: 4699
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 06:56

Ik heb vorige week zaterdag geschoren, en toen paardlief onder 0 gram + 200 grams Liner en 150 grams hals, hij heeft het er zeker niet te warm onder, overdag op de weide, en savonds/Snachts op stal bij de deur.

Aatrox
Berichten: 386
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:14

Ik heb de shetlander onder een 300 grams staan met ongevoerde hals op voor de aankomende regen, snachts op box. 200 was ze voor mij nog even iets te koud onder nu die temperatuur zo daalt ineens.

De grote staat ongeschoren (maar 0 vacht dus vergelijk ik met mijn geschoren andere) onder een gebruikte 250 grams met gevoerde hals.

De andere grote geschoren staat daar ook onder, even kijken of dat voldoende is anders gaat er nog een 100 grams liner bij daar.

Moet voorlopig toch wel weer genoeg zijn. :-)

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:25

Poeh wat hebben jullie ze allemaal al veel op liggen! Die van mij is ook nog mooi in het haar en staat echt op de vlakte en heeft het snel koud. Heeft een 100 grams liner op onder wel een goede regendeken. S nachts op stal. Als het overdag onder de 10 graden wordt krijgt ze 200 op. Als je nu al 400 op hebt wat doe je dan met vorst en guur weer op? :oo

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:32

Ja dan mag je met guur weer wel 700 op leggen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:36

Ik vraag mij inderdaad ook af welke dekens dan opgelegd gaan worden als het gaat vriezen?

Mijn ongeschoren merrie met dun vachtje staat sinds het onder de 15 graden is met een 0 grams fleece gevoerde regendeken en heeft daar sinds afgelopen weekend de recuptex onder. Ze voelt over het hele lichaam lekker warm aan.

XladyX

Berichten: 1365
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:39

MarjanB schreef:
Poeh wat hebben jullie ze allemaal al veel op liggen! Die van mij is ook nog mooi in het haar en staat echt op de vlakte en heeft het snel koud. Heeft een 100 grams liner op onder wel een goede regendeken. S nachts op stal. Als het overdag onder de 10 graden wordt krijgt ze 200 op. Als je nu al 400 op hebt wat doe je dan met vorst en guur weer op? :oo


Hier ook niet zo veel inderdaad! Geschoren onder 150 grams en dat is al op het randje van te warm als ik hem af en toe voel :j

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:53

Als het koud is staat die van mij gerust onder 700 gram als het nodig is.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:55

Die van mij staat vandaag overdag weer lekker even bloot :D

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:21

Die van mij heb ik op 24 oktober volledig geschoren en toen onder een 0gr regendeken + 100gr liner gezet. Staat nu sinds maandag onder 0gr + 200gr liner toen de nachten ineens kouder begonnen te worden. Als ze 's ochtends en 's avonds buiten staat doe ik haar een 0gr hals op. Overdag naar buiten enkel met hals als het regent of hard waait. 's nachts staat ze in een buitenstal zonder hals.

Ik neig nu juist dat 200gr weer een beetje veel wordt als het zoals vandaag 12 graden met een zonnetje is. Blijft lastig met zulke dagen.

300gr doe ik eigenlijk pas op als het echt vriest. 400gr heb ik vorig jaar nieteens nodig gehad ondanks geschoren en heftige sneeuw. Toen stond ze wel 24/7 met een 150gr hals maar voelde ze gewoon prima warm.

Aatrox
Berichten: 386
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:47

EmptyWords schreef:
Als het koud is staat die van mij gerust onder 700 gram als het nodig is.


Yup hier ook, daar is mijn deken collectie ook op aangeschaft en ingericht.

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:49

Waar mijn ongeschoren fjord vorig jaar al rillend en afgevallen op de wei stond, staat ze nu wat klam van het zweet en mooi op conditie. Wat 1,5 jaar na de verhuizing kan doen met je paard. Ik had een bucas gekocht voor haar, maar ben blij dat we voorlopig nog even niet aan de dekens hoeven!
(Volgende dilemma, ga ik scheren of niet :+)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:24

EmptyWords schreef:
Als het koud is staat die van mij gerust onder 700 gram als het nodig is.


Mijn koukleum helaas ook. Hij staat nu onder 200 gram en dat vind ik voor de nachten al aan de koude kant maar voor overdag is het prima. De andere paarden op stal staan nog zonder deken of onder 0 gram.