[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:29

hier ook beensingels.
Ik maak ze vast op de manier van Cissy. Dat gaat heel goed eigenlijk.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:31

Weet er iemand of er 1 of andere manier bestaat om de smartex hals te vergroten onder de nek?
Ik vind het zo stom om een andere te kopen, want qua lengte etc zit hij goed, enkel spant het teveel door zijn speknek als je het toeplakt. Ik weet dat hier wel wat creatievelingen zitten dus wie weet. Men budget kan het niet aan om nog een hals bij te kopen en ik zou die enkel aandoen als het echt poedersuiker is. Dat blijft jammer van Bucas, dat het niet te verstellen is.

Koper

Berichten: 30301
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:59

cissy schreef:
Als je de bilkoorden door elkaar haalt dan hangen ze toch niet meer tegen de benen en kunnen ze niet schuren? Niet kruisen maar aan hun eigen kant vastmaken maar wel door de andere lus heen halen.

Zal ik even een foto maken van de binnenkant van de benen van mijn shet in wintervacht? Afgezien van dat er weinig plek is - want shet - wordt al dat haar ook nog eens supersmerig - want merrie :Y) Het is 'r zelfs eens gelukt om over het clipje van een achterlangskoord heen te mesten - want gevoelige darmen - en het was niet leuk toen dat clipje los moest. Dat ga ik niet met twéé clipjes gemiddeld 1,5 keer per dag doen.

Jessol kun je niet een soort verlengstukjes maken? Stukje band met aan het einde een ringetje, dat aan het ringetje van het halsdeel vastknutselen en dan aan het verlengstukje het klitteband van de hals vastmaken?
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-11-17 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:03

dan zal het aan de beharing liggen en weinig plek.
Want bij mijn merrie worden de beensingels niet vies :D

Koper

Berichten: 30301
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:04

De afstand doos - beensingel zal denk ik ook nog meespelen.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:25

Hier ook enkel staartsingels en geen beensingels meer. Mijn merrie is ooit met een been in één van die Harry's Horse elastiekkoordjes blijven hangen door het rollen. Dat was geen fraai zicht kan ik je vertellen en door in paniek te raken heeft ze haar pezen in haar achterbenen toen flink vernaggeld. Nooit of te nimmer nog zo'n bilkoorden/beenkoorden/niet-achterlangskoorden voor mij. Mede een reden dat ik die Harry's Horse highliners buiten gegooid heb sinds dit jaar. Al het andere bilkoordenspul was al weg maar de highliners gebruikte ik wel nog. Gelukkig is daar in de tussentijd niets meer mee gebeurd.

Tegenwoordig koop ik ook de geplastificeerde Rambovariant als ik een nieuw deken koop. Die stoffen koorden worden altijd enorm goor met een merrie -O-

Koper

Berichten: 30301
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:30

Van een harry horse deken kun je toch gewoon de bilriemen eraf halen/knippen? En dan een achterlangsriempje er aan vast maken?

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:43

Tsja, die dekens worden geleverd met bilkoorden. Dan ga ik er vanuit dat ze zo het beste blijven liggen. Bij Horseware worden de dekens standaard met een achterlangskoordje geleverd, dus ga ik er vanuit dat die zo weer het beste blijven liggen. Daarnaast wist ik toen nog niet dat je die geplastificeerde koordjes ook apart kon halen en zo'n bilkoord achterlangs doen die veel te groot was zou ik sowieso niet hebben gedaan. Ik had die bilkoorden bij de highliners eigenlijk ook beiden nodig om ze vast te maken aan mijn buitendeken dat over de highliners heen ging.

Dat is overigens niet de enige reden dat ik die highliners weg heb gedaan maar het was wel een bijkomstigheid die meetelde.

Koper

Berichten: 30301
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:50

Bij gebrek aan geplastificeerd dingetje kun je ook een strotouwtje gebruiken.

Bij geen enkele deken heb ik me afgevraagd of het zonder die beenslierten wel zou blijven liggen. Gewoon gedaan. Zowel met Horseware als met Weatherbeeta, Nika, Harry horse, verschillende huismerkdekens en nu met de Bucas. Alleen moet je de ringetjes aan de achterkant soms even zelf op de juiste hoogte zetten.

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:57

Ik heb ook een geplastificeerde bilkoordje aan al mn dekens hangen. Vind het een stuk makkelijker en het is zo afgespoeld, in tegenstelling tot die vieze plakkaten vastgekoekte mest aan die beenkoorden..

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:59

Koper schreef:
Bij gebrek aan geplastificeerd dingetje kun je ook een strotouwtje gebruiken.

Bij geen enkele deken heb ik me afgevraagd of het zonder die beenslierten wel zou blijven liggen. Gewoon gedaan. Zowel met Horseware als met Weatherbeeta, Nika, Harry horse, verschillende huismerkdekens en nu met de Bucas. Alleen moet je de ringetjes aan de achterkant soms even zelf op de juiste hoogte zetten.


Ik ben niet iemand die zelf begint te knutselen aan een deken, dus zelf ringetjes verzetten en dat soort dingen doe ik niet. Is daarnaast ook niet echt handig vermits die stof te dik is om zelf te stikken dus dan moet je dat risico nemen met een dekenhersteller. Teveel gedoe en teveel kans dat het dan toch nog niet goed is maar je deken misschien wel geruïneerd is.

Een strotouwtje zou ik nooit gebruikt hebben bij een deken. Nu ik zelf ooit een touwtje aan een Horseware heb gehad (was zo geleverd :')) zou ik dat misschien wel doen, iig op een licht deken (is niet handig als dat staartdingetje niet los kan), maar dat had ik op zo'n Harry's Horse nooit gedaan.

Ik ben gewoon niet zo voor zelf uitproberen en knutselen met dekens. Ik vond het al spannend genoeg toen ik een Harry's Horse highliner onder een Amigo wug kwakte :P

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:47

Goedenavond! Ik heb een vraagje, mijn verzorgpony vind het nogal grappig om in de modder te rollen en spetteren. Nu zit de buik onder de modder als ik wil rijden, singel om gaat dan simpelweg niet. Ik weet dat het bestaat, kan het alleen niet goed vinden (?), dat er een buikflap bestaat? Zoja, waar vind ik een betaalbare en zou dit het probleem kunnen 'oplossen'? Of vervang ik het probleem nu omdat het kan gaan schuren? Ik zou graag deze winter wel blijven rijden vandaar de vraag haha

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:02

Welke maat Bilkoord raden jullie aan voor paard van 1,65 met maat 191?

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:21

xMarizka schreef:
Goedenavond! Ik heb een vraagje, mijn verzorgpony vind het nogal grappig om in de modder te rollen en spetteren. Nu zit de buik onder de modder als ik wil rijden, singel om gaat dan simpelweg niet. Ik weet dat het bestaat, kan het alleen niet goed vinden (?), dat er een buikflap bestaat? Zoja, waar vind ik een betaalbare en zou dit het probleem kunnen 'oplossen'? Of vervang ik het probleem nu omdat het kan gaan schuren? Ik zou graag deze winter wel blijven rijden vandaar de vraag haha

Kun je het niet poetsen dan?
Er bestaan inderdaad wel buikflappen maar volgens mij komen die niet volledig over de singelplek heen.
https://www.bokkebit.nl/turnout-buikflap-200gram.html

Mijn merrie met maat 191 heeft een bilkoordje van 30 cm, maar dat is een smal kontje. Denk dat het vooral afhangt van hoe breed je paard is.

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:31

upendo schreef:
xMarizka schreef:
Goedenavond! Ik heb een vraagje, mijn verzorgpony vind het nogal grappig om in de modder te rollen en spetteren. Nu zit de buik onder de modder als ik wil rijden, singel om gaat dan simpelweg niet. Ik weet dat het bestaat, kan het alleen niet goed vinden (?), dat er een buikflap bestaat? Zoja, waar vind ik een betaalbare en zou dit het probleem kunnen 'oplossen'? Of vervang ik het probleem nu omdat het kan gaan schuren? Ik zou graag deze winter wel blijven rijden vandaar de vraag haha

Kun je het niet poetsen dan?
Er bestaan inderdaad wel buikflappen maar volgens mij komen die niet volledig over de singelplek heen.

Mijn merrie met maat 191 heeft een bilkoordje van 30 cm, maar dat is een smal kontje. Denk dat het vooral afhangt van hoe breed je paard is.


Tuurlijk kan ik wel poetsen, maar in de meeste gevallen is het nat en modderig. Kluiten modder hangen er soms aan, niet alleen op de singelplek. Kent u een plek waar deze flappen worden verkocht? Voor een betaalbare prijs wil ik wel een gok wagen haha

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:33


Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 23:57

Die flappen gaan je niet helpen. Die zitten niet tot zo vlak bij het voorbeen en bovendien bij veel blubber schuift het vuil er in.

Ik los modder gewoon simpel op met een handdoek en soms nog een spons.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 00:08

Mijn merrie met maat 175 heeft een staartriem van 40 cm, maar bij haar komt het deken ook net niet voorbij het uiterste stukje van haar kont. 30 cm zou echt te kort geweest zijn. Ik denk dat de plaats die overbrugd moet worden tussen beide delen van het deken best gewoon gemeten wordt vermits de lengte die nodig is, afhankelijk is van hoe het deken valt.

_Sapphire

Berichten: 186
Geregistreerd: 17-12-14

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:11

Hoeveel grams hebben jullie nu op de geschoren paarden liggen? Ik heb een 300 grams met 50 grams hals en een bucas cooler er onder liggen. Twijfel of dit voldoende is.

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:22

Half geschoren (rug en achterhand niet geschoren) en nog lekker comfortabel onder 150 gram

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:26

300g bucas + 50 gram hals en mesh onderdeken

Morgen wordt t slecht weer...

xSannee

Berichten: 4358
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:29

300 gram en heb de hals er van af gehaald, daar had hij het te warm onder...

Hij staat 's nachts wel binnen.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:30

Ik heb er 300 op liggen + 100gr nek. Intussen heeft ze alweer een zomervachtje.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:55

Ondanks de hoge temp heb ik er nu toch ook 300 op liggen bij mijn geschoren paard, de wind is zo ontzettend koud, en dan die buien erbij...
Ongeschoren onder 200 nu.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:58

Mijn paard is vrijdag geschoren en staag nu onder 300 gram en een ongevoerde hals. Is hij lekker comfortabel warm onder. Hij staat nu 4 uur per dag buiten op de paddock maar daar hebben ze geen beschutting en zijn stal is vlak naast de grote ingangspoort van stal die vaak open staat. Ik leg er voor het eerst niet minder op. Hij stond ongeschoren ook al onder 200 gram.