[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:35

Ja, die is 0 grams inderdaad. Aangezien alleen 0 grams lichter is dan de Smartex Rain :+

De Bravo is overigens een maat te groot (185) en de hals is met de bovenste borstsluiting los net aan :Y) Dit is dan ook het laatste winterseizoen dat ik 'm gebruik. Volgend jaar wordt hij sloopdeken.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:03

Oja, heel scherp van me. :P

Dan heb je de bravo met de standaard sluitingen? In mijn link staat ie met de V-sluiting die de rambo's ook hebben. :j

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:49

Heeft er iemand hier toevallig ervaring met de amigo Hero 6 Plus Pony Medium ? Of met andere amigo dekens? Ik ben namelijk aan het twijfelen om deze te kopen

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:53

@ Emilie: is die nieuwe deken van fryskware niet wat voor jouw paard?

Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:41

Wijslander schreef:
Oja, heel scherp van me. :P

Dan heb je de bravo met de standaard sluitingen? In mijn link staat ie met de V-sluiting die de rambo's ook hebben. :j

Ja want hij is 5 of 6 jaar oud.

Hier mijn kerel weer onder de Smartex gezet. Er komt ruig weer aan als ik het mag geloven. Mijn merrie voelde niet warm aan onder haar ongevoerde dekentje, dus daar even een linertje onder gedaan.

Tancreda4

Berichten: 24068
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:14

Weet iemand of er onderdekens 100 gram bestaan voor kleintjes? 95/125? Mijn zoektocht heeft nog niets opgeleverd. WIk graag een onderdeken zodat ik 50+100 en 200+100 kan maken

Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:35


WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:09

Even een waarschijnlijk domme vraag. Ik zit te twijfelen of mijn pony nou 175 of 185 van dekenmaat heeft. Ik netjes t beest opgemeten volgens zo'n dekenmaattabel en dan kom ik op 150cm. Maar als ik dan in de tabel opzoek welke maat daar dan bij hoort dan kom ik op de maat van een a pony? Zn schofthoogte is ca. 152cm

Hij heeft nu een winterdeken die perfect zit, die is van de schoft tot staartstuk ook 150cm. Maar ik kan helaas nergens vinden welke maat die deken is. De regendeken die hij heeft is maat 175. Deze is qua lengte best ok, maar eigenlijk te krap bij de borst. Nou zit ik te twijfelen, de regendeken daar kan het model natuurlijk net niet bij m passen, ik wil graag een andere deken erbij in de maat van die winterdeken, maar daar kom ik dus niet uit -O-

Welke maat hoort er bij die 150cm?

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:11

150 is de bovenmaat?

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:19

Je hebt de boven lengte gemeten (A). En in nederland meten we meestal de onderlengte (b).

Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4902
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:42

Maar dan zou ze dus op 200 komen (+50), wat ook niet bij 175 en 185 in de buurt komt.. :+

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:59

Goed Meten is weten.

En dit is iets wat mensen niet altijd bedenken. De verhouding tussen onder en boven ligt ergens tussen de 40 en 50. Dat hangt bv af van de halsaanzet.
Dus in dit geval kan het bv best zo zijn dat dit paard een dekenmaat heeft van 195.

Maar je kan natuurlijk de goed passende deken even meten door vlak te leggen en dan de onderlengte te meten.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:01

Veulen84 schreef:
Je hebt de boven lengte gemeten (A). En in nederland meten we meestal de onderlengte (b).

[ Afbeelding ]


Nee ik heb "B" gemeten, Kwam ik op 150. Als ik de deken aan de bovenkant nameet ook :+

Ik krijg nu het vermoeden dat ik bij het meten van "B" een foutje heb gemaakt 8-)
Maar ik zie dat in die tabel een bovenmaat van "A" van 150 een dekenmaat van 195 hoort. Dat lijkt me dan weer zo groot?

Noh. Ik ga straks pony én deken maar nog een keer opmeten :P
En onderlengte is vanaf begin van de borstflap tot einde zeg maar?

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:10

A en B kunnen nooit het zelfde zijn :)

Je meet recht langs de zijkant. Truukje dat ik hier wel toepas is dat ik paard langs de muur zet. Vervolgens zet ik een streepje op de muur precies achter z'n kont en een streepje op de zelfde hoogte voor z'n boeg. Daarna meet ik de afstand tussen die streepjes gewoon op.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:20

De Dominick Polo is best duur (195 euro) en ze hebben geen gebruikte deken om te huren en daarna over te nemen.
Ik probeer eerst een budgetvriendelijke optie: de Master deken. Die moet ook geschikt zijn voor bredere en barokke paarden, is sterk, heeft hele diepe loopsplitten en zelfs schoftkussentjes <3 !
http://hypostore.nl/master-winterdeken- ... -150g.html

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:25

Ik zou polyester niet echt sterk noemen en waterafstotend is niet hetzelfde als waterdicht. Weet niet hoe je paard gestald staat, maar die van mij krijgen 24/7 buiten in ieder geval nooit zo'n deken op.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:34

Veulen84 schreef:
A en B kunnen nooit het zelfde zijn :)

Je meet recht langs de zijkant. Truukje dat ik hier wel toepas is dat ik paard langs de muur zet. Vervolgens zet ik een streepje op de muur precies achter z'n kont en een streepje op de zelfde hoogte voor z'n boeg. Daarna meet ik de afstand tussen die streepjes gewoon op.


Nee dat bedacht ik me ook, heb vast n foutje gemaakt. Oh das wel n handige truuk.

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:41

Idd A en B kunnen nooit hetzelfde zijn.
Persoonlijk meet ik meestal van midden borst tot aan de achterkant vd billen...

Heb je geen deken van iemand dat je eens kan passen? dat vind ik nog altijd het handigst. want afhankelijk vh merk kan er een maat op zitten.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:58

De Dominick Polo deken heeft ook een polyester buitenkant, maar minder denier dan de Master. Daarmee vergeleken is hij dus wel sterk. Mika staat overdag in de paddock en 's nachts op stal (met de deuren open). Bij heel slecht weer gaan de paarden eerder op stal. Overigens las ik in de reviews dat de dekens goed waterdicht zijn.
Alleen 's zomers staat hij 24/7 in de wei, maar dan heeft hij nooit een deken op, dat is hem te warm.

xSannee

Berichten: 4358
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:54

WowAmigo schreef:
Even een waarschijnlijk domme vraag. Ik zit te twijfelen of mijn pony nou 175 of 185 van dekenmaat heeft. Ik netjes t beest opgemeten volgens zo'n dekenmaattabel en dan kom ik op 150cm. Maar als ik dan in de tabel opzoek welke maat daar dan bij hoort dan kom ik op de maat van een a pony? Zn schofthoogte is ca. 152cm

Hij heeft nu een winterdeken die perfect zit, die is van de schoft tot staartstuk ook 150cm. Maar ik kan helaas nergens vinden welke maat die deken is. De regendeken die hij heeft is maat 175. Deze is qua lengte best ok, maar eigenlijk te krap bij de borst. Nou zit ik te twijfelen, de regendeken daar kan het model natuurlijk net niet bij m passen, ik wil graag een andere deken erbij in de maat van die winterdeken, maar daar kom ik dus niet uit -O-

Welke maat hoort er bij die 150cm?



Hier een pony van 1.48 ongeveer, die moet maat 175 hebben. Hij is wel een hele smalle maar niet kort, en dan vallen de dekens mooi qua lengte en vooraan moet ik het gewoon allemaal een beetje strakker zetten haha.

Hij heeft van verschillende merken de 175 en die maat zit altijd wel goed

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 18:45

Hebben jullie halsen aan de dekens?

Toen het laatst zulk slecht weer was liep de regen bij de dekens in. Ik zit dus nu te denken om een halsstuk er bij te kopen, maar niet al mijn dekens hebben van die ringetjes. Voor mijn ene paard wil ik een deken met vaste hals (die heeft nog maar 2 dekens dus één erbij was sowieso in de planning).

Mijn oudje heeft tig dekens maar niet allemaal met ringetjes. De dikste met ringen is 150 gram.

Hoe zouden jullie dit oplossen of denk ik te moeilijk? Zie het niet helemaal zitten om voor beide nieuwe deken te kopen, oudje heeft er zat dus eigenlijk niet nodig. Maar vind het wel zielig dat er regen bij in komt.

Maar goed, goed verhaal lekker kort ook. Hoe zouden jullie dit doen? :')

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:17

Ja hier lekker de hals op. Vandaag was slecht weer voorspelt. Is alleen niet gevallen maar ag haha

Hier altijd hals op met regen of gure koude winterdagen. Heerlijk en paard vind het ook fijn!

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:37

Ik wil de rambo optimo stable of rambo cosy stable als onderdeken kopen.

Hij moet onder de hero met vaste hals.

Zou dit een fijne onderdeken zijn?

De cosy heeft een fleece rand. Dat lijkt me niet fijn onder een andere deken.

Iemand ervaring met deze dekens

Lindor92
Berichten: 7002
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:40

Amy schreef:
Hebben jullie halsen aan de dekens?

Toen het laatst zulk slecht weer was liep de regen bij de dekens in. Ik zit dus nu te denken om een halsstuk er bij te kopen, maar niet al mijn dekens hebben van die ringetjes. Voor mijn ene paard wil ik een deken met vaste hals (die heeft nog maar 2 dekens dus één erbij was sowieso in de planning).

Mijn oudje heeft tig dekens maar niet allemaal met ringetjes. De dikste met ringen is 150 gram.

Hoe zouden jullie dit oplossen of denk ik te moeilijk? Zie het niet helemaal zitten om voor beide nieuwe deken te kopen, oudje heeft er zat dus eigenlijk niet nodig. Maar vind het wel zielig dat er regen bij in komt.

Maar goed, goed verhaal lekker kort ook. Hoe zouden jullie dit doen? :')


Mijn paard heeft al paar weken een hals op. Ze werd zo dik in de vacht op de hals. Nu is ze weer mooi glad :)

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:40

Ik zou niet te dikke randen aan een deken willen hebben die je als onderdeken gebruikt, lijkt me niet altijd fijn zitten.

Wat de halzen betreft, ik gebruik ze met veel regen of erg koud weer, verder niet.
Scheelt wel enorm veel met inregenen inderdaad.