Buitenbak in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:34

Sammie456 schreef:
VogeltjeM schreef:
Mijn bak is sinds dit najaar gedraineerd en heb drainagezand gemengd met tapijtvezels. Echt super, geen plasje te zien en zelfs met de vrieskou te rijden! Ben nog wel benieuwd hoe het gaat in de zomer, of hij dan niet te stoffig wordt.

Staat je paard niet te hoog in het voer?


Heb je de bak met enkel drainagezand en vlokken aangelegd? Is de bak in de zomer erg mul of valt dit mee?


Drainagezand en vlokken inderdaad. Wel iets meer vlokken per vierkante m erin gedaan. Tot nu toe nog niets gesproeid, maar totaal niet mul.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 15:19

Het is weer de tijd van het jaar, nattigheid...... bak staat weer blank.
Bak staat niet op mijn terrein maar bij mijn ouders, dus kan helaas niet zelf beslissen wat ermee gebeurd.
Eerst wilde niemand dat er iets aan ging veranderen, maar heb zelf het idee dat er nu nog meer water op blijft staan dan vorig jaar....

Alles helemaal afgraven en nieuwe drainage etc aanleggen daar gaat niemand in mee helaas...
Nieuw zand erbij eventueel wel.


De bak ligt op leemgrond....uiteraard was er een stuk weggegraven en toen zijn er bij aanmaak rond de 60 gaten van 2m diep geboord, die zijn opgevuld met drainagesteentjes, daarop worteldoek en daarop de zandlaag.

Wat het precies voor zand is weet ik niet, in ieder geval lijkt het erg fijn zand....gevolg het slipt dicht met veel regen....en zand lijkt vol te staan met water, hele grote plassen, je zakt weg in het zand en is glad....dus rijden of longeren zit er al 2 weken helemaal niet in.....af en toe stappen/grondwerk wel.

Maar ik baal hier alweer zo van.

Ik weet dat het beste zou zijn alles afgraven en helemaal opnieuw beginnen, maar helaas dat wil Niemand om mijn heen dus gaat niet gebeuren... nieuw zand erbij kan eventueel wel, maar vraag me af of dit het gaat oplossen.

Vriendin van mij gaf als tip de zand te mengen met hele grove zand bv. drainage zand, dat zou bij haar heel goed geholpen hebben. Maar daar zitten weer steentjes in, wat me niet fijn lijkt rijden.


In zomer is bak heel fijn, soms wat droog maar nooit zwaar.

Iemand tips? Is echt om hopeloos van te worden namelijk

en dat net nu het rijden zo goed ging dit jaar :)

wheaty

Berichten: 194
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Hoensbroek,z-limburg

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:29

Kan je het niet afpompen
Dat doe ik altijd
Pomp al de plassen leeg en heb wel ook vezels ertussen maar bij zo veel regen loopt t ook bij ons vol

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:11

Heb niet alles gelezen maar kan je niet met de trailer naar een binnenbak van bv de club? Ik doe dat nu 2/3 keer pw. Kost wat extra tijd maar ik kan tenminste fatsoenlijk rijden. Je kan hier ook een winter binnenbak abonnement afsluiten. Zodat je verder niet lid hoeft te worden.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 15:07

Ja dat afpompen heb ik ook een tijd geprobeerd. Wat ik nu momenteel doe, is een gleuf graven en met een trekker het water eruit schuiven.
Dit werkt wel wat, maar helaas niet voldoende.... En ben nu een beetje op zoek naar een oplossing hoe ik de bak wat beter kan krijgen zoals dus bv mengen met wat grover zand, maar geen idee of dit het beter of juist slechter gaat maken...


@Frensje, dat is helaas geen oplossing, heb zelf geen trailer, in nood leen ik altijd een trailer van een vriendin en is te ver weg om heen te rijden.



Ik hoef ook geen perfecte bak, maar kan momenteel niet eens echt stappen, is een en al zompigheid sinds gisteren...iedere dag regen, wat wil je ook anders :(.

Volgend jaar wil ik ook meer buiten gaan rijden, maar paardje lief is bekapt en heeft geen ijzers alleen in de winter worden de hoeven altijd zacht en is veel op verharde weg lopen niet mogelijk zonder hoefschoenen. En ijzers zet ik er liever niet onder, dus begin komend jaar ga ik hoefschoenen aanschaffen om lekker naar buiten te kunnen.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:14

Citaat:
Wat ik de ultieme tip vind om een bak goed te houden, is om om het jaar een diepwoeler er doorheen te halen. Dan kan het water weer zakken. En een droge bak kun je mooi vlak slepen voor de vorst..wat zout op de hoefslag en je kan nog rustig op de hoefslag rijden.

Kun je dit niet proberen dan?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:25

2x per jaar trekken we de bodem los zodat de bovenste 30 cm weer rul is. Daarna glad slepen. Bij dreigende strenge vorst met de kunstmeststrooier zout strooien en vlak slepen. Hierdoor is de bak altijd te rijden.

Je moet alleen wel knettergek zijn om 's avonds bij strenge vorst nog op de trekker te klimmen...

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 08:45

Dat is een goede tip Anne_GTI en Ineke 2. Heb zelf wel een sleep om te bak te slepen, maar geen diepwoeler.
Maar we hebben wel enkele boerderijen in de buurt, die hebben dat vast wel!


Maar nog even terug op het zand plaatsen, heeft iemand een idee of het mengen van nu heel fijn zand met iets grover zand ook de doorgankelijkheid voor water bevordert?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:54

Schadows17 schreef:
Dat is een goede tip Anne_GTI en Ineke 2. Heb zelf wel een sleep om te bak te slepen, maar geen diepwoeler.
Maar we hebben wel enkele boerderijen in de buurt, die hebben dat vast wel!


Maar nog even terug op het zand plaatsen, heeft iemand een idee of het mengen van nu heel fijn zand met iets grover zand ook de doorgankelijkheid voor water bevordert?



Toevallig zijn gisteren bij ons op stal de paddocks opnieuw gedaan. Drainage gemaakt, was stuk gegraven. Eerst kwam er grof zand een laag en dan het fijnere zand. Dat had inderdaad te maken met een betere afvloeiing, maar niet gemengd. Echt 2 lagen.

Wij hebben alleen een buitenbak en ik rij eigenlijk altijd door. Weer of geen weer, plassen of geen plassen. Hier ook eentje die in de winter liever niet stilgezet kan worden. Ik heb een hele goed regen rij-jas, alleen moet ik soms wel mijn spullen mee naar huis nemen om te laten drogen want dat lukt nauwelijks op stal. Afgelopen periode is er wel echt veel regen geweest hoor!

Anoniem

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:59

Bij mij op stal heb ik het geluk met een hele goede bodem in de rijbak, en binnenkort wss over de gehele baan (is een L vorm, 20 bij 40 stuk en 20 bij 60 stuk) verlichting.

De stal waar ik help met lessen heeft geen drainage en staat op zand, maar die bak is nu ook nat. Zij maken gootjes zodat het water naar de sloot loopt. Zou verder ook niet weten wat je exact kan doen om een zo droog mogelijke bodem te krijgen. Regelmatig los maken en slepen helpt denk ik ook al veel!

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 09:16

Dankjewel voor jullie tips. Is inderdaad erg veel regen gevallen afgelopen tijd ...

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:26

Wat ben ik blij dat we thuis geïnvesteerd hebben in een goede bak, altijd droog hoe hard het ook geregend heeft. :o

Ik heb de rest van het topic niet goed doorgelezen, maar is het geen optie als je je paard 2 of 3 keer per week oplaadt en naar je rijvereniging gaat om binnen te rijden?

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 09:35

Hoi Change3x, nee dat is helaas geen optie, het gaat meer om tips hoe ik de bak beter kan krijgen.

Drainage gaten zitten er dus onder 50 stuks 2m diep, opgevuld met kiezelstenen, worteldoek eroverheen en dan de zand.
Maar nu was de vraag dus om mengen met grover zand kan helpen. omdat er nu alleen fijn zand in ligt, in de zomer is de bak wel top, niet te zwaar altijd te rijden ook zonder sproeien.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 10:39

Schadows17 schreef:
Dat is een goede tip Anne_GTI en Ineke 2. Heb zelf wel een sleep om te bak te slepen, maar geen diepwoeler.
Maar we hebben wel enkele boerderijen in de buurt, die hebben dat vast wel!


Maar nog even terug op het zand plaatsen, heeft iemand een idee of het mengen van nu heel fijn zand met iets grover zand ook de doorgankelijkheid voor water bevordert?


Ja, ik had leemhoudend zand dat ook dichtslaat. Vaak plassen er op. We hebben gedraineerd en door de toplaag zo'n 5 cm drainagezand gemengd (dat kan ook zonder steentjes, maar net hoe grof en fijn het gezeefd is)

Hij moet nog wel af en toe dieper losgetrokken worden omdat het zand anders gaat drijven omdat het water anders niet snel genoeg weg kan zakken naar de drainage, maar de toplaag laat het water echt beter door.

Verder werkt verticale drainage alleen als de grondwaterstand laag genoeg is zodat het water weg kan zakken naar diepere grondlagen. Bij hogere grondwaterstand zul je het water echt af moeten voeren naar elders. Dan kies je voor horizontale drainage en afvoer buiten je bak.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 10:52

Ik plaats weer even een reactie in dit topic omdat ik weer met mijn handen in het haar zit.....

Ik heb nu zand in de bak toegevoegd..... We kwamen er namelijk achter dat er overal nog maar rond de 6-9 cm lag vooral in het midden lag het minst en de korrel is gewoon te fijn waardoor alles dichtslaat in de winter.

Na goed overleg met meerdere bedrijven hebben we M3C zand laten komen die geschikt zou zijn als toplaag voor een goede rijbak..... nou zo gezegd zo gedaan, ongeveer 3/4 weken geleden 20 kuub laten komen zodat we overal gemiddeld 12 cm hebben, dus het meeste zand in het midden, aan de zijkanten vrijwel niks. Daarna de bak gesleept en aangeduwd met een wals. Maar de nieuwe zand is natuurlijk vrij droog dus paardlief zakt erin weg en als ik zelf erin loop voelt het onstabiel. Na sproeien en na wat regen (5 mm) en opnieuw walsen was het wat beter, ikzelf zakt niet meer weg en voelt stabiel, aan de zijkanten zakt paard ook niet veel meer weg (nieuw zand naast de oude zand) maar binnenin is het niet veel beter....
De leverancier zegt dat het moet inklinken en tijd nodig heeft.... en dat aantrillen zinvol is om het te versnellen.

Iemand hier ervaring mee? Vlokken is geen optie en was ook niet nodig volgens leverancier. Ik hoef geen topbak om hoge dressuur mee te rijden, maar wat hobbelen, longeren, sprongetje zou fijn zijn....dat kon voorheen wel in de zomer en nu kan dus niks, dus ik baaaaaaal ontzettend en heb er zelfs spijt van dat ik nieuw zand heb laten komen.

Iemand nog tips??? Voor nu doe ik alleen stappen aan de hand in de bak op de hoefslag en daar ook wat draven aan de longe, maar echt iets nuttigs doen (zoals wat dressuur aan de hand of rijden) zit er niet in...want zit niet te wachten op een peesblessure. Pffff probeer je iets goed te doen, maak je het erger....

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:23

Geduld! Echt waar.

Sproeien, slepen, gewoon de paarden er in laten lopen/rollen enz. En blijven herhalen.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 11:25

En denk je dat het dan echt beter wordt? Want het is nu echt niet rijdbaar ze zakken gewoon naar voren erin weg. En wil zo graag aan de slag gezien ik de hele winter al stil stond en madame wel de nodige kilo's eraf mag.
Ze staan er wel elke nacht op (wordt ook als paddock gebruikt).
Vrees gewoon dat het toch verkeerd zand is. Wil misschien toch een zandmonster nemen en laten controleren om te zien of de gemiddelde korrelgrote niet te groot is.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:48

Bij ons heeft het ook wat tijd nodig gehad om in te klinken, de zachte regen die wij nu vandaag hebben is daar heel mooi voor. Anders blijven beregenen en slepen om het versnellen.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 11:50

Oke dus het hoeft niet perse 'verkeerd' zand te zijn?

Hoorde van velen om mij heen namelijk dat het gewoon rijdbaar moet zijn en ik anders toch echt verkeerd zand heb.

Domiinooo_
Berichten: 228
Geregistreerd: 19-11-10
Woonplaats: Schotland

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:52

Wij hebben hier in Schotland binnenbekleding van auto's liggen, met weer en wind altijd in te rijden, ook als het vriest.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:04

Wil je het zeker weten zal je het zand moeten laten testen, anders inderdaad nog even geduld hebben, weet het is lastig want je wilt graag aan de gang.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 12:06

@Meggiemeg dat was idd ook nog een optie die ik aan het overwegen ben. Eens laten testen wat nu precies de korrelgrote is....al is zand weer laten ophalen niet echt een optie gezien de andere zand er onder ligt. Maar vrees dat ik gewoon te ongeduldig ben en er misschien deze winter wel veel profijt van ga hebben als we weer veel regen krijgen haha.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:08

kun je het niet beregenen? en van longeren wordt t binnenstuk ook altijd extra hard

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:10

Ja wie weet, onze bak is in de zomer ook mul, zeker als ik niet blijf beregenen. Voor de rest is hij super, zeker in de natte periodes. Als ik na een natte periode blijf beregenen houd ik dat ook vast, maar eenmaal droog is het lastig om hem weer zo te krijgen met beregenen.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 12:13

We hebben wel 1x gesproeid maar hebben helaas alleen kraanwater ter beschikking en dat gebruik ik toch liever niet in de droge periodes van het jaar. Kreeg net een mail van ander bedrijf (waar we eerst wilden bestellen maar die niet leverden in het zuiden van het land) dat zijn van mening zijn dat aantrillen niet zinvol is en dat M3C nooit stabiel is in deze tijd van het jaar....dat daarnaast het zand uit het zuiden dat als M3c zand verkocht wordt ook niet goed van kwaliteit is..... weet niet wat ik daarvan moet vinden gezien de huidige leverancier zegt dat het zand wel geschikt is als toplaag en zeer stabiel gaat zijn.....

de plaatselijke loonwerker geeft nu ook advies om wel aan te trillen....ik vraag het me nu af wat wijsheid is.
Afbeelding

dit is een foto van na het walsen