Buitenbak in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:14

Ik heb er ook zo eentje die alleen maar stuitert als ze even stil heeft gestaan. Eerst kon ik ook niet trainen in de winter, nu loopt het water snel weg door de drainage. Alleen als het vriest is de bak hard, zolang deze wel nog recht is doe ik vaak nog wel lichtjes stappen en draven ohz (30 minuutjes ofzo) om er toch maar even op te zitten. Verder probeer ik regelmatig naar buiten te gaan, en dan echt dressuurmatig te trainen.

Schadows17 schreef:
Ja dat is inderdaad een goede tip, niet te bang zijn dat ze onderuit gaat en toch proberen aantal keren per week te longeren.

Wat longeren en onderuit gaan betreft, niet te bang voor zijn. Die van mij is wel vaker op zn plaat gegaan, als je longe dan gewoon mee laat vieren zal er zo snel niks gebeuren en door het vallen leren ze het zo af. Mijn pony houd het bij een paar bokken tegenwoordig, en niet meer plat door de bocht scheuren haha

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:07

Mijn rijbak is helaas ook al 2 weken helemaal nat.

Niet een paar plasjes, maar 1 grote plas van 20x40 en ook nog wel een 10cm -15 cm diep.

Dus bij veel vorst, kunnen we schaatsen.


De longeerbak heb ik wel goed. Trainen is bij mij ik deze maanden ook wat minder.
Probeer ze wel 2x per week te longeren (zolang deze nog redelijk droog en niet bevroren is) en ze 2x per week mee te nemen naar de ponyclub.
Daarnaast in het weekend concours of een buitenritje.

Het is niet anders, maar soms wel erg lastig.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 20:48

Bedankt voor al jullie reacties. Het zijn idd alleen wat plasjes en de bak is net pas getrokken dus mooi recht. Heel glad is het niet maar wel wat blubberig overal. Ik heb vandaag toch gelongeerd. Heerlijk vond ze het. Even flink gerend en genoot maar daarna heeft ze heerlijk ontspannen gelopen. Ze gleed 2x een beetje maar is niet gevallen

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:57

Worden ze alleen maar handig van op de benen. Niet te benauwd. Het zijn paarden, geen porseleinen popjes. Hoe meer ze, vanaf jongs af aan, in natte weilanden lopen of op (in sommige ogen) minder kwalitatieve bodems lopen, hoe sterker ze worden.
Tot op zekere hoogte natuurlijk. Ze moeten ook leren hun benen gebruiken.

Net als naar buiten doen in de sneeuw. Doe je het dagelijks, zal er geen probleem zijn. Laat je de eerst een week op stal en dan in de sneeuw naar buiten, wordt het behoorlijk link.
Uitzonderingen daar altijd gelaten.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 20:59

Ben ik helemaal met je eens. Ze komen bij ons altijd buiten en vinden het heerlijk om in de sneeuw te staan.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:00

Als je bak zo'n zwembad wordt kun je beter opvullen met geschikt zand zodat hij bok ligt ipv hol en het water er uit kan. Drainage eronder voor je ophoogt en dan loopt het weg.

Voor TS;

Ik rijd zoveel mogelijk door met natte bak. Soms als het echt erg is vooral stappen met op de harde droge stukjes wat overgangen of een drafje
1x per week privéles in binnenbak, vroeger ook wel daarnaast nog 1x per week clubles gedaan om nog een keer in binnenbak te rijden, of een keer vrijrijden. Daarnaast in het weekend bij slechte bak buitenritjes.

Als je paard zo druk wordt terwijl ze wel in de paddock staat, zou je kunnen kijken of je krachtvoer kunt minderen. Sportbrok en weinig werken is misschien niet zo handig. Dan past basisbrok beter. Of vitaminekorrel of -koek ipv brok.

Mijn merrie wordt nu 3/5 x per week gereden op M niveau en krijgt slechts 100 gram Pavo vital en 200 gram ponybrok met hand gedroogde grasmix.

Mijn trainingspaardje krijgt 1/4 tot 1/2 schep merrie brok met 75 gram Pavo vital en wat gedroogde grasmix. Ook echt genoeg energie. Met het koude weekend zondag op wedstrijd zelfs te fris. Hij loopt 3x per week op M2-niveau.

En als ze haar energie in de paddock niet goed kwijt kan, misschien dan even losgooien in de bak? Iets meer ruimte om de benen te strekken. Beschermers om en laat maar even spelen. Kun je daarna (of de dag erna) normaal aan het werk.

Met vorst is het naar de binnenbak, stappen op droge vlakke bodem of buitenrit/wandelen

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 21:04

Onze bak is onze paddock aangelegd met drainage alleen verkeerd zand vrees ik en leembodem eronder :(. Qua brok ze krijgt maar 1 hand muesli en 2 handen zemelen wortels en veel hooi. Het is een Arabische Fries maar een behoorlijk pittige.ze ziet eruit als een Fries maar daar is ook alles mee gezegd haha

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:08

Veeeeeel laten bewegen

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:10

Bij ons op stal wordt eigenlijk altijd gereden, alleen als het echt vriest gaan ze naar de binnenbak, en die rijden 2* eventingpaarden dus staan hoog in training, altijd in de buitenbak hoe nat het ook is. Dan zou er echt al wel 15cm over de hele baan moeten staan.

Worden ze alleen maar hard, makkelijk en handig van. Anders kom je op concours en springt je paard weg voor elk plasje of lichtvlakje. Paarden kunnen prima overweg met een natte bak.

Molly1230

Berichten: 413
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:10

Een beetje nat is niet erg behalve als het echt een beetje sompig is, dan krijg je snel kuilen. Glad of bevroren kan je niks doen, maar een natte bak wel hoor! ;)

D_akota

Berichten: 663
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:31

Hier helaas het zelfde probleem. Is nu nat en glad. Helaas kan ik de bak niet aanpassen omdat ik het stuk land waar ik ook mijn bak heb in bruikleen heb. Soms wel lastig. Heb een jong paard die soms echt haar energie kwijt moet. Kan ook wel het bos in maar soms is het fijn om haar in de bak te longeren zodat ze FF uit kan kuren ;)

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 16:01

Ja ik begrijp precies wat je bedoelt, gelukkig begint nu het mooiere weer te komen. Ik ga vandaag weer eens wat proberen na 3 weken lang een te natte of te bevroren bak te hebben gehad.

EHE
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 01:14

ik zou er voor zorgen dat je bak altijd goed vlak is dan kan er niet zo veel gebeuren als de bak nat is. Tillen ze alleen maar hun bennen hoger van op. Zelfde voor een bevroren bak als hij mooi vlak is kan je best nog wel wat trainen. maar dan moet je dat wel blijven doen om er voor te zorgen dat je geen stuiterbal krijg.

doodlez
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 02:27

buiten rijbanen en winter is meestal gewoon een ramp, nu heb ik geluk dat de buiten rijbak bij mijn stal niet snel heel nat is en anders stap ik gewoon een rondje buiten, ik ben een recreatieve ruiter dus een keer niet trainen maakt voor mij ook niet veel uit, maar ik begrijp als je meer sportgericht bent en/of je met je paard niet zomaar op buitenrit kan, dat het wel lastig kan worden := het scheelt dat het zonnetje al weer meer begint te schijnen {:} dus hopelijk zijn straks alle rijbakken weer rijdbaar!

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 03:10

Ik ben niet meer zo extreem voorzichtig als dat ik eerder was. Heb mevrouw al eens langs me heen zien glijden op haar zij in een nat weiland. Heel spoor achtergelaten maar het enige wat er gekrenkt werd, was haar ego :') . Mocht het heel nat en glad zijn dan laat ik de galop wel achterwegen maar gewoon stappen en draven kan prima.

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 08:50

Mijn bak is sinds dit najaar gedraineerd en heb drainagezand gemengd met tapijtvezels. Echt super, geen plasje te zien en zelfs met de vrieskou te rijden! Ben nog wel benieuwd hoe het gaat in de zomer, of hij dan niet te stoffig wordt.

Staat je paard niet te hoog in het voer?

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:41

Vorige jaren gewoon doorgereden in ze blub... Dit jaar is de regen zo erg geweest dat ik de paarden 5 weken vakantie heb gegeven....

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:45

Heeft ze een vriendje waar ze lekker mee kan spelen? Dat helpt vaak ook!

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 15:36

Ja ze heeft idd een vriendinnetje waarmee ze dagelijks minimaal 8 uur buiten komt. En qua voer krijgt ze alleen maar hooi en een handje zemelen en muesli, want brok is echt niet nodig nu, dan wordt het helemaal een bommetje. Gelukkig is het weer goed nu en ben ik alweer een paar dagen bezig met wat rustig longeerwerk en grondwerk. Winter weer overleefd.

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:33

Ik ken het... Maar gelukkig hebben we wel een overdekte rijbak. Als het dan vriest gaan we daar heen.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 15:11

die luxe heb ik helaas niet, maar goed dan is het in de winter extra veel grondwerk en wat meer vakantie :P

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:52

Schadows17 schreef:
die luxe heb ik helaas niet, maar goed dan is het in de winter extra veel grondwerk en wat meer vakantie :P



Titus reed ik nog gewoon als er een laag water in de bak stond. Lagen van die stof snippers in. Dus hij was bijna nooit nat. En als de drainage het echt niet meer aankon en de hele bak blank stond. Naja jammer dan lekker plonzen door het water. _O- natte voeten ging ie niet dood van.

Ik reed alleen niet als de bak bevroren was. Wilde hem wel graag heel houden.


Eind dit jaar gaat het spannend worden. Ik wil dan mijn eigen beestje kopen. En m neerzetten bij mijn kennis. super lage stallings kosten goed vreten voor die beesten en elke dag buiten. Maaaaaaarrrr. Geen bak aanwezig. Dus ik moet of in het bos. Of in de wei, of m op de trailer gooien en naar de nieuwe heuvel rijden straks. Dus dat wordt even spannend.

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:37

hinnik12 schreef:
Ik ken het... Maar gelukkig hebben we wel een overdekte rijbak. Als het dan vriest gaan we daar heen.


Hebben we het over de manege of thuis, want op de manege hebben we in de winter vaak dat ie bevroren is...

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 21:11

Ik heb het over de buitenbak aan huis, maar uiteraard kan dat probleem ook aanwezig zijn op een manege.

Sammie456
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:57

VogeltjeM schreef:
Mijn bak is sinds dit najaar gedraineerd en heb drainagezand gemengd met tapijtvezels. Echt super, geen plasje te zien en zelfs met de vrieskou te rijden! Ben nog wel benieuwd hoe het gaat in de zomer, of hij dan niet te stoffig wordt.

Staat je paard niet te hoog in het voer?


Heb je de bak met enkel drainagezand en vlokken aangelegd? Is de bak in de zomer erg mul of valt dit mee?