Laten zweten of laten krabben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Laten zweten of laten krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 18:47

Hey allemaal,

mijn paard heeft sinds kort ZE en staat dus voor het eerst 's zomers met een eczeemdeken op stal (daar is het frisser dan buiten, en buiten heeft ze ook geen schuilmogelijkheden, enkel 1 boom).

Nu merkte ik vandaag dat ze toch wel staat te zweten onder dat deken.

Dilemma dus. Deken ophouden en laten zweten, of deken afdoen en laten krabben?

Ik merk echt dat ze rustiger is qua jeuk en krabben mét deken, dus ik weet echt even niet meer wat doen...

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:50

Ik zou hem oplaten. Het is zo warm dat het zonder deken ook zweten is. Als je hem nu af doet dan zal ze langere tijd last van jeuk hebben. Maar zitten er binnen zoveel mugjes dan? Anders kun je wellicht ook af met een spray tegen de jeuk

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:51

Mijn vorige paard had ook zomer eczeem. Helaas in echt flinke maatte waarbij alles tot bloedens toe openging wanneer de deken af was. Ik hield hem dus op, en zette hem op het warmst binnen in de ‘tocht’ en dan wel de deken af. Na 4 u deken weer op en naar buiten. Op het warmst deken eraf halen en laten staan gaf schuren tot gevolg... nou was dat een extreem gevalletje hoor! Spraytjes, zalfjes niks werkte helaas ;(

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 19:15

De ZE is echt nog maar heel recent ontdekt, ze staat nog geen week in haar deken nu. En ik merk echt al een verschil, heerlijk om te zien!

Het zit zo dat ze op de wei geen opties heeft tot schuren, ze kan niet aan de palen omdat er elektriciteit voor zit en haar ene boom staat achter de draad. Ze kan dus enkel rollen en zichzelf krabben of bijten op de wei.

Tot vorige week (voor haar deken) begon ze, zodra ik haar op stal zette, als een gek te schuren. En ook echt tot bloedens toe. Die wondjes beginnen eindelijk te genezen, als ik haar nu op stal zet sinds ze dat deken 24/7 op heeft schuurt ze niet meer *\o/*

Dus ik zou het, voor de jeuk, liever oplaten.
Maar ik vind het zo zielig dat ze zo staat te zweten, arm dier.
Maar ik denk dan ook wel dat ze idd ook zonder deken zou zweten in deze temperaturen. Alhoewel de fjord bij ons op stal droog stond, en die zweet normaal wel snel...

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Laten zweten of laten krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:17

Gewoon afspuiten en deken oplaten

Jeuk is vele malen erger dan zweten wat alle paarden vandaag hebben gedaan met deze bizarre tempraturen

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 08:06

ElviraKelan schreef:
Gewoon afspuiten en deken oplaten

Jeuk is vele malen erger dan zweten wat alle paarden vandaag hebben gedaan met deze bizarre tempraturen


Afspuiten kan ik enkel met warm water, met koud water komt ze vrij dramatisch uit de hoek :+ Raar paard haha.

Ik heb het deken opgelaten hoor. Ik ben haar 's avonds tegen 22u gaan buiten zetten, toen zweette ze eigenlijk al niet meer. De Fjord is uiteindelijk ook beginnen zweten, was toch wel een geruststelling haha.

Ik laat het deken dus gewoon op :) Want zonder zou ze waarschijnlijk inderdaad ook zweten in deze hitte, en op deze manier kan ze tenminste jeukvrij staan *\o/*

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:09

Idd op houden.
Jeuk is vele malen erger. En als de jeuk er eenmaal is en het wordt nog eens 37 graden ben je verder van huis....

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Laten zweten of laten krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:20

Kan je in de dag de deken er niet afhalen? Knutjes zijn er toch vooral vroeg in de ochtend en s'avonds weer? Opgedroogd zweet veroorzaakt ook weer jeuk. Dus met deze extreme hitte zou ik ze in de dag er af doen en ze goed inspuiten met iets.voer je al heel suikervrij? Dat was bij mij de oorzaak van wat ik dacht dat zomerexceem was.mijne staat nu al weer 3 jaar zonder deken.

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Laten zweten of laten krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:55

Ik zou hem ook om laten. Mijn paarden stonden gisteren ook zonder deken te zweten, terwijl ze niets doen. Het was natuurlijk ook wel heel warm.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Laten zweten of laten krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:02

mijn paard stond ook te zweten gister, zondar deken. dus lekker ophouden. zweten is minder erg dan jeuk

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Laten zweten of laten krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:10

hej mijn paard heeft ook ZE. als het echt zo warm is heb ik een luchtiger ZE deken op. hier zweet ze minder onder dan die van R.A.mbo. ik heb deze bv:
Afbeelding

Misschien kan je er ook één aanschaffen die iets luchtiger is? ik hou bij die van mij ook altijd iets op want anders is idd het hek van de dam ( qua jeuk)

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Laten zweten of laten krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:33

Nana, is dat wel een eczeemdeken? Of is dat een vliegendeken?

Die van mij was gisteren vreselijk bezweet helaas. Op het heetst van de dag binnen gehad, maar dat zweten voorkom je niet. Deken houdt ik er op.

Om een uur of 20 lekker onder de plons gehad, goed afgespoeld, manen gewassen en buiknaad/uier met teatree en toen weer onder de deken het land op tot het donker wordt.

Zonder deken vind ik echt zielig, liever zweet dan jeuk.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Laten zweten of laten krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:45

Deken op!
Zonder deken worden ze zo onrustig dat ze het nog veel warmer krijgen.
Je kan wel de deken nat maken, dat koelt af.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Laten zweten of laten krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:52

Bij mijn merrie werkte een vliegendeken al voldoende tegen eczeem klachten gelukkig, wellicht kun je dit ook eens proberen? Ik gebruikte de bucas buzz off zebra. Nu ze drachtig is is de eczeem ook spontaan verdwenen O:)

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Laten zweten of laten krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:29

Wij hebben horren gemaakt bij de stal, om alles zoveel mogelijk buiten te houden. Daardoor kan die van mij binnenstaan zonder deken. Ik weet niet of het lukt bij jullie stal? Misschien op termijn ook wel fijn.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Laten zweten of laten krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:55

Ik had voor mijn lichte eczemer ook een luchtige horseware vliegendeken voor de extreem warme dagen. Die deken nog eens extra inspuiten met diverse middelen.
En bij koeler weer haar eczeemdeken weer op.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:11

MarliesV schreef:
Nana, is dat wel een eczeemdeken? Of is dat een vliegendeken?

Die van mij was gisteren vreselijk bezweet helaas. Op het heetst van de dag binnen gehad, maar dat zweten voorkom je niet. Deken houdt ik er op.

Om een uur of 20 lekker onder de plons gehad, goed afgespoeld, manen gewassen en buiknaad/uier met teatree en toen weer onder de deken het land op tot het donker wordt.

Zonder deken vind ik echt zielig, liever zweet dan jeuk.



het is een soort van tussenin maar voor mijn paard helpt het wel!!!!

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 17:15

Oh een hor maken, dat kunnen we wel doen!

Een gewoon vliegendeken vertrouw ik niet, mijn paard is een liggende dutjes-doener en dat vliegendeken verschuift zo.. Vond haar regelmatig met de buiksingels los en heel de boel scheef, dat doe ik dus liever echt niet.

Het is ook vooral binnen dat ze de kans heeft om te schuren, tegen de muren en door haar luik enzo. Op de wei kan ze niet schuren, maar zonder deken lijkt me zo gemeen, ze kan niet schuren maar wel jeuk krijgen natuurlijk. Aflaten is dus ook niet echt een optie.

Afspoelen werkt niet bij mijn paard, wordt ze suuuper grumpy van. Warm water vind ze leuker maar dat heeft ook geen zin :')

Voorlopig blijft ze gewoon met haar deken opstaan dus. Binnen of buiten --> ik zet haar daar waar het het koelste is, ondertussen is het buiten frisser dan binnen :) Ze zweet, maar heeft niet echt jeuk, en dat wil ik zo houden :o

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Laten zweten of laten krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:13

ik heb nu deze op en zonder problemen, alles is volledig bedekt buiten de benen. en die van mij haalt ook toeren uit en hij verschuift echt niet hoor ;)
Afbeelding

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Laten zweten of laten krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:35

Die heb ik ook gehad voor mijn paard. Ging ideaal. Nu heeft hij een deken met van die singels, dat schuift gelukkig ook niet, maar ik heb wel het idee dat die warmer is. Vorig jaar zweette hij echt niet met die bloedhete zomer, maar hij stond nu al te zweten.

Mijn volgende deken wordt ook weer zo'n pyjama. Die bevalt mij tot nu toe het beste. :j Verder staat mijn paard nu ook gewoon met een deken. Het is voor hem echt erger om te jeuken dan dat beetje zweet.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:55


MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Laten zweten of laten krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:58

Cabelona, die had ik eerder ook, maar die van mij zweet daar net zo erg onder als onder de RSIH.

Ach het was maar een dagje, als het langere periode heet is, dan ga ik toch overwegen om 2x per dag te wisselen voor wat luchtigers overdag, rond 8 uur in de ochtend en 8 uur in de avond, moet zelf wisselen maar dat moet wel lukken.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:00

Cabelona schreef:
Wij hebben deze:
https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _2301.html


Ook met die warme dagen zweette hij alleen onder zijn (dikke) vlechten die tegen zijn hals lagen.

Deze heb ik ook op dit moment. Daar zweet hij meer onder dan zo'n pyjama. Verder een hele fijne deken.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:07

Ik had eerst altijd de Rambo Sweet Itch Hoody op, maar hier stond mijn haf ook gigantisch onder te zweten. Nu heeft ze 24/7 de Rambo Fly Protector op, werkt perfect! Blijft perfect zitten en de mugjes steken er niet doorheen ofzo want waar de deken zit heeft ze geen jeuk.

ColoursFade
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-07-19

Re: Laten zweten of laten krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:04

Zelf ook een paard meegemaakt met hele erge eczeem. Die stond ook elke zomer peentjes te zweten, maar als we dat niet deden haalde ze zich elke keer open.

Ben het ook wel eens met wat de meesten hier zeggen. Als het warm is zweten ze toch wel.