Oude merrie scheren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linny__93

Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Oude merrie scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 15:06

Hoihoi.

Ik heb een merrie van 29 jaar. 5 jaar geleden heeft ze een hersenbloeding gehad maar is hier gelukkig heel goed van hersteld! Ik rij haar al misschien 10 jaar niet meer. Volop aan het genieten op de wei met haar maatje.

Dit jaar merk ik heel erg dat ze niet of nauwelijks door haar vacht komt, nu wil ik haar scheren zijn er meer mensen die hun oude pony/paard scheren? Ze staat 24/7 buiten kan altijd naar binnen en ze staat beschut omringd door bomen. Doe haar overigens nooit een deken op.

Hoor het graag!

Groetjes , Linda

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Oude merrie scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 15:21

Ja hoor ik scheer mijn oude fjord ook meerdere keren per jaar.... Zou wel een vliegendeken opdoen.
Ter aanvulling, ik heb dit jaar ook 3 van onze oudere manegedieren geschoren, heerlijk vinden ze het.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 15:21

Mijn oudje van bijna 29 (met cushing en aan de prascend ) scheer ik ook voor de zomer half/ jachtpatroon. Soms 2 keer nodig. Staat ook 24/7 buiten met schuilstal

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Oude merrie scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:27

Lekker scheren! ( hier helpt lijmzaadolie ook prima) scheer wel ietsje langer ivm verbranden huid in deze hitte.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oude merrie scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:05

Jup wat de rest al zegt gewoon lekker scheren. Mijn Shet van 33 blijft ook maar vacht maken, die heb ik net een paar weken geleden nog een keer geschoren. Grovere messen erop zodat het niet super kort wordt. Hij vind het heerlijk en heeft zo geen last van verbranden.

linny__93

Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 17:06

saskiaojan schreef:
Ja hoor ik scheer mijn oude fjord ook meerdere keren per jaar.... Zou wel een vliegendeken opdoen.
Ter aanvulling, ik heb dit jaar ook 3 van onze oudere manegedieren geschoren, heerlijk vinden ze het.


Waarom een vliegendeken dan? Ik heb heul goei spul voor alle steekbeesten onder vliegen deken zweeten ze altijd nog iets met dit weer...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:07

linny__93 schreef:
saskiaojan schreef:
Ja hoor ik scheer mijn oude fjord ook meerdere keren per jaar.... Zou wel een vliegendeken opdoen.
Ter aanvulling, ik heb dit jaar ook 3 van onze oudere manegedieren geschoren, heerlijk vinden ze het.


Waarom een vliegendeken dan? Ik heb heul goei spul voor alle steekbeesten onder vliegen deken zweeten ze altijd nog iets met dit weer...


Tegen het verbranden, niet voor de vliegen ;) Maar als je grovere messen pakt, die het dus ook iets minder kort maken, ben je ook geen deken nodig.

linny__93

Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 17:13

Mijn messen zijn 3 mm.. gelukkig word het a.k week minder warm! Thanks voor de tip in ieder geval. Ga ik opzoek naar een vliegendeken

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:20

linny__93 schreef:
Mijn messen zijn 3 mm.. gelukkig word het a.k week minder warm! Thanks voor de tip in ieder geval. Ga ik opzoek naar een vliegendeken


Zo'n uv werende is fijn.
Op mijn vorige stal had iemand z'n deken. Ik vond het eigenlijk maar zielig want het moest wel erg warm zijn. Maar omdat ik toch nieuwsgierig was heb ik eens mijn hand onder de deken gelegd. Het paard voelde bijna koel aan terwijl het toch zo'n 25 graden was.

Ik heb alleen geen idee wat ze kosten.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Oude merrie scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:53

Je kunt ook met de haren mee scheren. Wordt het niet zo kort. Is wel lastiger

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 23:54

linny__93 schreef:
Mijn messen zijn 3 mm.. gelukkig word het a.k week minder warm! Thanks voor de tip in ieder geval. Ga ik opzoek naar een vliegendeken


Das wel kort ja. Ik heb een set die 5 mm scheert. Maar mocht het voor nood toch nodig zijn, hals en buik eruit scheren en op de rug zitten laten. Heeft ze in elk geval meer verkoeling.


Cowgirl schreef:
Zo'n uv werende is fijn.


Ja die zijn heel fijn. Maar ik moet zeggen ik voelde vanmiddag, het was hier ongeveer 30 graden, onder de zebradeken van mijn ene merrie en ook die was niet echt warm eronder. Had verwacht dat ze zou staan te zweten, maar dat viel dus heel erg mee.

linny__93

Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 10:05

pluisbeer schreef:
Je kunt ook met de haren mee scheren. Wordt het niet zo kort. Is wel lastiger


Kom ik niet doorheen;-)

linny__93

Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 10:06

rina schreef:
linny__93 schreef:
Mijn messen zijn 3 mm.. gelukkig word het a.k week minder warm! Thanks voor de tip in ieder geval. Ga ik opzoek naar een vliegendeken


Das wel kort ja. Ik heb een set die 5 mm scheert. Maar mocht het voor nood toch nodig zijn, hals en buik eruit scheren en op de rug zitten laten. Heeft ze in elk geval meer verkoeling.


Cowgirl schreef:
Zo'n uv werende is fijn.


Wou zo ie zo al jachtmodel scheren.

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Oude merrie scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:35

Ik zou haar dan ook zeker laten controleren op ppid!

linny__93

Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 11:04

Maartje1990 schreef:
Ik zou haar dan ook zeker laten controleren op ppid!


Word elk jaar gedaan;-)

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:19

linny__93 schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik zou haar dan ook zeker laten controleren op ppid!


Word elk jaar gedaan;-)


Oh wat goed! Heeft ze op dit moment meerdere klachten die op PPid zouden kunnen wijzen? WAnt dan is het misschien verstandig dit jaar wat eerder te testen?