Een tekenbeet.. ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Een tekenbeet.. ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 20:20

Afgelopen zondag heb ik een teek verwijderd in de oksels van mijn paard. Ik weet 100 procent zeker dat de teek er pas vanaf zondag in zat omdat ik op zaterdag nog gecontroleerd heb.

Omdat ik de teek op het wedstrijd terrein tegen kwam heb ik onder begeleiding van de EHBO de teek verwijderd en daarna gedesinfecteerd.

We zijn nu bijna een week verder en er zit nog een bult. Hoort dit?


Ik hoor graag jullie ervaringen en eventuele tips!


ik hoop dat dit topic onder de goede categorie staat

Fleuribelle
Berichten: 770
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Een tekenbeet.. ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:49

Mijn paard krijgt ook een reactie op een tekenbeet. Deze bult blijft ook zeker een week zichtbaar. Waar je rekening mee moet houden, mocht je paard vage klachten krijgen dat je hem/haar laat testen op ziektes gerelateerd aan Lyme.

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 21:01

Mijn paard had vorige zomer na een tekenbeet ook nog een paar weken een bultje. Is vanzelf weggetrokken en ze heeft er niets aan overgehouden.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 21:41

Ik weet van mezelf dat ik ook een hele tijd een bult heb gehad. Geen idee hoe dat bij paarden zit verder.

Anoniem

Re: Een tekenbeet.. ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:04

Ook hier wel een tijdje een bultje gehad, is inmiddels al enkele jaren geleden en niks aan over gehouden!

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Een tekenbeet.. ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:09

Mijn paard heeft soms wel tientallen teken op een dag. Dat is het nadeel van aan de rand van het bos staan. Die kleine zwart/witte teken zijn makkelijk te verwijderen en laten bij haar nooit bultjes achter. Die rode/oranjeachtige teken laten meestal wel een hard bultje achter. Zo'n bultje blijft meestal wel een paar dagen zitten. Ik heb zelf ongeveer 4 weken geleden een teek gehad en op de plek waar hij zat zit nog steeds een heel klein rood plekje.

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Een tekenbeet.. ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:01

Die rode teken laten inderdaad een langere tijd een bult achter.
Hij hoeft geen ziektes mee te dragen dan. Mijn paard heeft ze vaker gehad, bult verdwijnt met 1 a 2 weken, verder niets aan de hand.

Handig om te weten; Kruidvat heeft van die testen waar je een teek zelf op lyme kan testen als je hem uit je dier of uit jezelf haalt.
Zijn niet zo gek duur en handig om te hebben :j

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 23:20

SayaJones schreef:
Die rode teken laten inderdaad een langere tijd een bult achter.
Hij hoeft geen ziektes mee te dragen dan. Mijn paard heeft ze vaker gehad, bult verdwijnt met 1 a 2 weken, verder niets aan de hand.

Handig om te weten; Kruidvat heeft van die testen waar je een teek zelf op lyme kan testen als je hem uit je dier of uit jezelf haalt.
Zijn niet zo gek duur en handig om te hebben :j



Bedankt voor de tip! Ik heb echt nog nooit een teek gezien dus dit was vreemd. Gelukkig had de EHBO een tekenkaart zodat ik hem kon verwijderen.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Een tekenbeet.. ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 23:21

Ik wist niet eens dat er verschillende teken waren. Dit was inderdaad een bruin rode. Best wel groot overigens. Bultje ziet er rustig uit en mijn paard geniet lekker van zijn zomervakantie