In de winter water en voer geven in de paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jasmijnnicky
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-08-18

In de winter water en voer geven in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 19:24

Hey allemaal! Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie het in de winter doen met het drinkwater en eten aan de paarden geven in de paddock. Doen jullie het water bijv. in een grote bak en het hooi/kuil in een ruif? En hoe zorgen jullie er dan voor dat het water niet bevriest of het hooi/kuil kletsnat wordt? Ik hoop dat jullie je manier van eten en drinken in de paddock geven willen delen en mij kunnen helpen ervoor te zorgen dat wij hier ook goed voorbereidt de winter ingaan straks! :D

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 19:29

Water gewoon in van die cementtonnen, die zwarte van 60 of 80 liter. Ook gemakkelijk te kuisen.

Voor hooi hebben we palletboxen en een net in een houten frame. We geven in porties, als het nat wordt eten ze het gewoon op zolang het geen soep is. Wel gaatje maken in de bodem, dan kan het water weg.

Heb je een verhard deel? Door de modder rijden met een kruiwagen is niet zo practisch.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 19:32

Sowieso twee keer daags controleren, als het goed vriest breken we 's ochtends en 's avonds het water.

Wij vullen op voorhand een stuk op 8 tot 10 hooibergen zodat het voeren sneller gaat, en hangen per 24 uur zo'n twee hooibergen op.

Als er bijvoorbeeld veel sneeuw ligt, of het is echt vies weer dan hangen we extra hooi op zodat ze lekker kunnen blijven kauwen.

Vaak zet ik ook nog een waterton (klein) binnen, ingepakt in stro, mochten we een controlebeurt missen, of niet kunnen gaan bevriest het water minder snel.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 19:38

Hier ook water in cementbak, gaat prima. In de stal hangen ook emmers omdat we geen automatische drinkvoorziening hebben en ook dat gaat goed. Ik weet nu ook precies wat mijn paard drinkt, de afgelopen weken was dat zo'n 30/35 liter over 24 uur.

Ik de stal heb ik een hooizak hangen en voor buiten doe ik het hooi ook in een cement bak met een net erover. Het was afgelopen winter bedoeld als ff creatieve oplossing maar het bevalt prima en er kunnen 2 plakken hooi in.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: In de winter water en voer geven in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 20:34

Als het vriest gaat er een vuurtje onder de waterton. Maar daar heb ik dan ook een heel speciale voor. Hooi gaat uit meerdere ruiven, maar alles krijgt hier jaarrond (deels) hooi gevoerd. Beter voor de darmen ivm structuur ook.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: In de winter water en voer geven in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 20:40

Bij mijn wei heb ik geen stroom of stromend water. Ik geef dagelijks water uit speciekuipen die ik vul met een h2go zak. Overigens slaan ze het ijs zelf kapot, tenzij het echt heel dik is.

Hooi krijgen ze uit slowfeedernetten die aan de stal hangen

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:46

Hier ook water in speciekuipen.
Hooi in fijnmazige hooinetten, ochtend en tussen de middag buiten, 5u nog buiten zolang het licht is en in de winter binnen.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 22:27

KimD schreef:
Sowieso twee keer daags controleren, als het goed vriest breken we 's ochtends en 's avonds het water.

Wij vullen op voorhand een stuk op 8 tot 10 hooibergen zodat het voeren sneller gaat, en hangen per 24 uur zo'n twee hooibergen op.

Als er bijvoorbeeld veel sneeuw ligt, of het is echt vies weer dan hangen we extra hooi op zodat ze lekker kunnen blijven kauwen.

Vaak zet ik ook nog een waterton (klein) binnen, ingepakt in stro, mochten we een controlebeurt missen, of niet kunnen gaan bevriest het water minder snel.


Wat zijn hooibergen? Die term ben ik nog nooit tegengekomen.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: In de winter water en voer geven in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:24

Ik heb ook een speciekuip.Ik breek het s'morgens en s'avonds open.Als het hard vriest ook tussendoor nog.Bij een dun laagje op de bak breken ze er zelf met de snuit doorheen.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:29

Nabster schreef:
KimD schreef:
Sowieso twee keer daags controleren, als het goed vriest breken we 's ochtends en 's avonds het water.

Wij vullen op voorhand een stuk op 8 tot 10 hooibergen zodat het voeren sneller gaat, en hangen per 24 uur zo'n twee hooibergen op.

Als er bijvoorbeeld veel sneeuw ligt, of het is echt vies weer dan hangen we extra hooi op zodat ze lekker kunnen blijven kauwen.

Vaak zet ik ook nog een waterton (klein) binnen, ingepakt in stro, mochten we een controlebeurt missen, of niet kunnen gaan bevriest het water minder snel.


Wat zijn hooibergen? Die term ben ik nog nooit tegengekomen.


Hooinetten! :')

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:30

Bij mij hebben ze een heel grote paddock. 80m x 50m. Water hebben ze buiten in specietonnen en op stal automatische drinkbakjes. Als her vriest haal ik het ijs van de bakken en vul het aan met warm water. Ijswater drinken ze niet graag. De stallen zijn open. Hooi geef ik op de grond. Ik heb verschillende voerplekken, steeds onder de bomen.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: In de winter water en voer geven in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 16:59

Water in een ibc vat. Metstonnen was hier geen succes, die trokken ze steeds om ookal zaten ze nog halfvol en dan gingen ze met die tonnen spelen :+
Hooi ook in slowfeednet die ik in een ibc vat hang en in slowfeednetten tussen twee palen, hooi bal als het droog is.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Re: In de winter water en voer geven in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 17:17

Hier hebben ze binnen automatische drinkbakjes. Als het echt heel hard vriest gaan de deuren allemaal dicht en blijven de bakjes en de leidingen dooi. Is een hele grote loopstal, dus ze kunnen in beweging blijven.

Hiervoor had ik ook speciekuipen. Kleinere in de grotere en isolatiemateriaal ertussen. 4 hele lage paaltjes (Als een vierkant) zodat ze de bakken niet om konden gooien. Meerdere keren per dag controle.

daphnekx
Berichten: 34
Geregistreerd: 19-02-17

Re: In de winter water en voer geven in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 20:18

Ik doe het ook in een cementon. Soms doe ik er nog wat hooi/stro doorheen gooien voor het niet bevriezen. Moet zeggen dat het eigenlijk nooit bevroren is, maar dan doe ik ook wel (bijna) elke dag water bijvullen en water bij de sloot kapot slaan

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: In de winter water en voer geven in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 22:36

Hier winters net wat andere weersomstandigheden. Ik heb dan ook een verwarmde waterbak. Hooi voer ik op vaste plekken op de grond (sneeuw) en deels in hooinetten. Hopelijk komen we er volgend jaar aan toe een overdekte voerplek te realiseren.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 15:54

Wij hebben gewoon automatische drinkbakken buiten, dus hetzelfde als in de stallen. Als het echt vriest geven we ze paar x per dag water uit de emmer en sluiten we de buitenboel af maar dat is nochtans maar een paar daagjes per jaar.
Hooi geven we in de Natural Feeder bakken. Dit al vele winters

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: In de winter water en voer geven in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 16:17

Water in cementkuipen en die meerdere keren per dag checken en zo nodig ijsvrij maken, hooi hangt in netten verspreid over de paddock, maar met vies weer hangt alles in de schuilstal en daar blijft het droog. Nat geregend hooi vreten ze hier niet.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: In de winter water en voer geven in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 16:47

Water in een cementkuip, ijs breek ik meerdere keren per dag en vul aan met heet water. Ik heb een afdak tegen mijn schuilstal aan die afgezet is met hout. Daar komt het ruwvoer in. Ze kunnen over de wand heen eten maar het niet vertrappen en door het dak blijft het voer droog.

tellom

Berichten: 530
Geregistreerd: 30-06-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 16:50

Ik lees even mee wij hebben van die paarden die van de winter zand gaan staan eten, daar wordt je niet vrolijk van.
Nu wil ik ze hooi geven in de paddock maar er moet ze min mogelijk hooi vermengd worden met zand dus zo neer leggen geen optie, dus slowfeeders ophangen ook lastig want ook daar komt hooi van op de grond

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:33

tellom schreef:
Ik lees even mee wij hebben van die paarden die van de winter zand gaan staan eten, daar wordt je niet vrolijk van.
Nu wil ik ze hooi geven in de paddock maar er moet ze min mogelijk hooi vermengd worden met zand dus zo neer leggen geen optie, dus slowfeeders ophangen ook lastig want ook daar komt hooi van op de grond


Hier verspillen ze het minste hooi als het in een hooinet zit die aan 4 kanten vast zit in een bak.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:39

We hebben een badkuip met water. Die hakken we gewoon open als ie bevroren is. We hebben een ruif met hoor. Als het erg koud is dan is het open buffet. Anders gaat de draad er om heen en geven wij ze zelf paar keer per dag hooi.

Ik heb er een topic ooit over gemaakt, daar iedereen met blubber zat in de winter en dat hadden wij ook rondom de ruif en drinkbak/ stalletjes. Maar niet in de weides en op het hoger gelegen stukje waar ze dan ook slapen. [ITP] Polie en Hercule en hun huisvesting

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:40

Ik heb 3 paarden in 2 paddocks staan.
2 paarden hebben 2 slowfeeders aan een paal hangen en een grote speciekuip met water en nummer 3 heeft een hooibak op de grond waar een hooinet in kan en een grote emmer.
Ik vul het water met zo’n h2go bag.
‘s Nachts staan ze op stal.

Ik zou eigenlijk wel iets antivries om te bakken willen maken. Of zo’n vijver bubbeltje apparaat erin, maar ik heb er 1 grapjas bij. Dus ik weet niet hoe lang dat apparaat dan leeft.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: In de winter water en voer geven in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 22:23

Mijn verwende nesten krijgen hun hooi afhankelijk van het weer of buiten in palletboxen, of als het slecht weer is binnen in netten in de inloopstal. Water is altijd buiten, specietonnen die als ze bevroren zijn met heet water weer drinkbaar worden gemaakt, 1 a 2 keer per dag.

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Re: In de winter water en voer geven in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:51

ik heb automatische drinkbakken, maar omdat ik die altijd te laat afsluit bij vorst en de paarden het fijner vinden uit een kuip te drinken heb ik nu een speciekuip staan. Met vorst zet ik deze in een hoek uit de wind, dan bevriest het toch wat minder.

Het hooi voer ik in een accubak en palletbox. Dit om verwaaien/vertrappen te voorkomen.
Afbeelding

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: In de winter water en voer geven in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 14:34

Afbeelding
Afbeelding

Hier zat er toevallig gemaaid los gras in, balen hooi of midibalen voordroog gaan in een net.