Paard bijt in van alles

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Paard bijt in van alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 22:08

Sinds een maandje heb ik mijn pony aan huis. Natuurlijk heb ik een maatje voor hem erbij gekocht, een lieve merrie. Het valt me op dat ze in van alles bijt. De emmer waar ik haar mee voer, maar ook de palen en het halster als ik dat om wil doen. Ook de speciekuipen waar ik water in geef zijn niet veilig. Als de kuip leeg genoeg is tilt ze de kuip op, en staat ze erin te bijten.
Waarom zou ze dit doen? Is het iets medisch, is het gedrag of zou ze zich vervelen?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Paard bijt in van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:12

Last van haar tanden?

Ik zou even een tandarts langs laten komen om dat te checken :)

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Paard bijt in van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:31

Ze is niet aan het luchtzuigen?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:33

Klinkt alsof die zich verveeld. Hoe groot is de ruimte waar ze in lopen? En is er veel veranderd in de tijd ( qua rijden, verzorging en aandacht) dat die bij zn oude plekje stond en waar die nu staat?

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Paard bijt in van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:36

Hoe oud is ze?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:40

Inderdaad even goed op letten of het geen luchtzuigen is.

Verder doet mijn shet het als hij op de poets plaats is en aan het touw meeloopt. Dan knabbelt hij aan het slotje, alsof hij wil ontsnappen :+

Als er een emmer staat, dan moet die er ook bij mij aan geloven :roll: gooit ie hem om en kijkt me aan van "zie je wat ik gedaan heb?" "lekker pug }> " echt speelgedrag en nieuwschierigheid. Want verder zie ik hem nergens aanzitten.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Paard bijt in van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:59

Hij oud is ze? Mijn pony van 2 doet dit ook. Maar die moet alles even voelen en er even mee gooien en dan is het weer klaar :+

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 06:58

Ik denk dat het geen luchtzuigen is. Dan krijgen ze toch ook zo'n daze blik in de ogen?
Ze is 11 jaar. Er is inderdaad veel voor haar veranderd. Ze stond in een kudde van 20, nu met 2. Mijn pony stond trouwens ook in die kudde van 20, dus ze kenden elkaar al goed. Ze hebben geen enorm groot perceel tot hun beschikking, maar groot genoeg voor een galop en andere gekdoenerij. Dat zie ik haar wel eens doen. Momenteel doe ik nog niet veel met ze. Ik ben aan het oefenen om met 1 weg te gaan, dan blijft de ander alleen achter en daar moeten ze erg aan wennen. De tandarts is lang geleden.
Ik heb een jolly bal voor haar gekocht, maar daar bijt ze dan weer niet in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 07:00

Van medisch, zere tanden of luchtzuigen naar verveling. Paarden bijten om verschillende redenen.

Kortste klap is in deze situatie denk ik kijken of ze het met meer werk/afleiding nog steeds doet, en om daarna een tandarts te laten kijken als ze het nog doet.

Luchtzuigen kan, ondanks dat het vaak uit verveling ontstaat, op lange termijn ook aangeleerd gedrag zijn. Dus denk daar om ;)

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Paard bijt in van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 07:49

Hoe groot is het stuk waar ze op staan?
& wat eten ze daar?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard bijt in van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 07:54

Is hoe bijt hij ergens is. Is het alleen vastpakken, kauwen of stukken eraf bijten.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:12

kun je er een filmpje van maken?

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Paard bijt in van alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 10:11

Het stuk is zo'n 1500 à 2000 m2. Ze staan 24/7 buiten en krijgen onbeperkt ruwvoer. Hoe ze in de palen bijt weet ik niet, dat heb ik nog niet gezien, ik zie alleen wel bijtsporen. De speciekuipen pakt ze echt vast en staat er dan mee te schudden, idem voor de voeremmer. Kauwen of stukken eraf bijten heb ik niet gezien.

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Paard bijt in van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:24

Heimwee? Dat ze het toch wel erg gezellig vond in die grote groep paarden en nu beetje saai vind met 1 maatje

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:01

Irene793 schreef:
Het stuk is zo'n 1500 à 2000 m2. Ze staan 24/7 buiten en krijgen onbeperkt ruwvoer. Hoe ze in de palen bijt weet ik niet, dat heb ik nog niet gezien, ik zie alleen wel bijtsporen. De speciekuipen pakt ze echt vast en staat er dan mee te schudden, idem voor de voeremmer. Kauwen of stukken eraf bijten heb ik niet gezien.

Lijkt me meer een erg speels en nieuwsgierig paard.
De merrie hier bijt ook graag in alles. Niet perse om het stuk te maken (al gebeurt dat soms wel eens.) maar gewoon uit nieuwsgierigheid en omdat ze er mee rond wil sleuren. :+
Sinds ze een skippy bal heeft en een bal met een handvat en een stel pionnen waar ze mee kan rond sleuren laat ze de bakken met rust. :+

Ze desensibiliseerd mijn ruin ook ineens want die werd in het begin helemaal neurotisch van die pion (het is fluo en het volgt me!) Maar inmiddels reageert ie niet meer als Terror met de pion aan de gang gaat. :') Sterker nog, hij is voorzichtig aan het verkennen wat hij met de ballen kan en wat daar nu precies leuk aan is. :j