Deken opleggen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ManonRijck
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-09-17

Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 09:44

Hallo

Ik heb een paard van 14 jaar oud. Hij is nu bijna 3 jaar bij mij en kwam met een ernstige bloedwormen infectie bij mij aan. De vorige eigenaars deden hier niets aan...
hij heeft dus eerst een lange periode bij mogen komen want hij was vel over been.
Twee jaar later was hij echt goed. Toen de beslissing gemaakt om van stal te veranderen zodat hij ook in de winter buiten kon staan. Dit was de grootste fout ooit... hij kreeg heel weinig hooi (+- 3 kg en hij is 173 hoog....) en stond op een kale weide. Hierdoor is hij een zware terugval gehad. Hij was weer mager.
Nu inmiddels 4 maanden op een nieuwe stal en hij ziet er al een heel stuk beter uit.

Nu kom ik dus tot de echte vraag;
Zou ik deze winter dekens opleggen?

Voordelen;
- hij moet minder energie steken in zichzelf verwarmen/wintervacht aanmaken
- veel paarden vallen in de winter wat af, maar echt reserves heeft hij daar niet voor (heeft dit te maken met dekens of niet?)

Nadelen;
- hij staat in een echte speelvogelkudde (aka dekenslopers)
- stal wisselt geen dekens, dus hij zal zijn buitendeken ook snachts op stal ophebben

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen, en alvast heel erg bedankt!
Groetjes
Manon

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:58

Ik zou hem onder een simpele maar sterke regendeken zetten. Misschien ligt gevoerd maar niet te veel.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:00

Als hij te mager is dan is dat wel iets wat hem helpen kan. Wat je al schrijft, het kost energie om warm te blijven. Maar dan ook wel goed om te kijken wanneer een paard en nu dus jouw paard het koud heeft of kan krijgen. Die van mij zouden zich rot zweten onder een deken nu, terwijl andere hem al lang op hebben.

Als je een goed ademende deken hebt dan is het ophouden op stal niet zo'n probleem. Toen ik nog dekens gebruikte had ik voor al de Rambo met een 100gram of 200gram liner er onder. Ik wisselde bijna nooit.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:20

Ik heb ook dezelfde deken op stal op als buiten, is met Weatherbeeta, Rambo of Bucas geen probleem.

Mijn Weatherbeeta en Rambo dekens zijn tot nog toe aardig sloopproof.
Heb mijn ene paard wel eens in de deken van de ander zien hangen en daar kon ik niks van terugvinden.
Had ooit een Amigo en die was dus wel na 1x zo'n spelactie kaduuk.

In jouw geval zou ik het paard wel helpen met een deken op.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:36

Wat is hij gewend? Toen mijn pony afgelopen jaar mager was door de cushing heb ik het ook overwogen, maar ik kom er een keer daags dus met wisselen is dat niet handig. Daarnaast vindt ze dekens niet perse fijn en heeft eigenlijk in haar leven alleen een zweetdeken opgehad als ze nat de trailer op moest na de les. Dus ik heb het toen niet gedaan.

Hoeveel ruwvoer krijgt je paard nu? En worden ze op de wei/paddock bijgevoerd? Die van mij vallen niet echt in in de winter maar ze krijgen vrijwel onbeperkt (gras)zaadhooi bij en kunnen ten alle tijden in hun schuilstal. Als ze niet bijvoerd worden overdag dan zou ik wel voor een deken gaan

ManonRijck
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-09-17

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 11:45

Dankjewel voor alle reacties tot nu toe.

Hij staat nu nog een dag op de wei en een dag op de paddock met onbeperkt hooi. Het wisselt om de dag.
In de winter gaan ze alle dagen op de paddock met onbeperkt hooi. ‘S avonds komen ze binnen en krijgen ze nog hooi in hun stal en brok.

ManonRijck
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-09-17

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 11:53

Ik twijfel ook vooral omdat, ik denk dat zonder deken over het algemeen fijner is voor een paard.
Natuurlijk als het voor het paard beter is, dan sowieso een deken.
Maar mijn twijfel is vooral omdat ik dus niet weet of hij deze winter ook zal vermageren.... hij zal nu wel onbeperkt hooi krijgen dus dat is wel een groot verschil

ManonRijck
Berichten: 68
Geregistreerd: 10-09-17

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 11:56

Zo kwam hij bij ons aan:

Afbeelding


Zo ging hij weg op de eerste stal:

Afbeelding


Zo was hij op onze vorige stal (waar hij amper eten kreeg):

Afbeelding


Zo is hij nu:

Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:00

wacht het even af.
ik heb er eentje die jaar rond onder deken loopt, eczeemdeken en winters een 200 gram.
maar die lopen altijd buiten.
en mijn merrie krijgt er pas een op als het echt langdurig regent (gevoerde regendeken)
of als het echt heel koud is.
dan is dat 200 gram.

de stalpaarden bij ons hebben een 200 of 300 grams op in de winter die gewoon op blijft,
nu lopen ze onder een gevoerde regendeken.

kijk even hoe het gaat met je paard, de een kan prima zonder en de ander doet het gewoon beter met deken :j

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:12

Ik vind het ook fijner hoor zonder. Maar ik heb ook een paard gehad wat gewoon inviel in de winter zonder deken en dat met name op de toplijn. Ook zijn spieren werden stijf, dus ja... die moest gewoon een deken op. Meestal van november t/m begin maart. Als het boven de 10 graden blijft dan deed ik hem zo snel mogelijk weer af. Met 100 of 200 gram kon hij het prima af.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:16

ManonRijck schreef:
Nu kom ik dus tot de echte vraag;
Zou ik deze winter dekens opleggen?

Voordelen;
- hij moet minder energie steken in zichzelf verwarmen/wintervacht aanmaken
- veel paarden vallen in de winter wat af, maar echt reserves heeft hij daar niet voor (heeft dit te maken met dekens of niet?)

Nadelen;
- hij staat in een echte speelvogelkudde (aka dekenslopers)
- stal wisselt geen dekens, dus hij zal zijn buitendeken ook snachts op stal ophebben


Zou ik wel gaan doen. Simpele licht gevoerde maar sterke deken (eventueel met liner systeem, zodat je nog bij kunt vullen mocht het niet genoeg zijn). Wellicht marktplaats even in de gaten houden, op die manier kun je nog wel eens mooi aan tweedehands dekens komen voor een zacht prijsje.

Tweede is volgens mij geen nadeel, in de nacht wordt het kouder dus zal de temperatuur gelijk zijn als overdag. Dus die deken kan gewoon opblijven.

Zelf vind ik het fijn dat de bovenlijn warmer blijft en droog, zodat ze niet al te stijf worden.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:30

Ik zou een Bucas Power Turnout op doen. Kan van 13 tot ongeveer -13! Hoef je ook niet te wisselen :)

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 15:55

Ik vind hem niet eens heel erg te dun. Ik had een dunner paard verwacht na aanleiding van je openingspost. Ik zou het gewoon zonder proberen. Hij krijgt ook voldoende ruwvoer zo te lezen

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 15:58

Ik zou afwachten, gewoon lekker zonder deken de winter in.

Meetlintje er om heen elke 2 weken, valt hij terug: deken er op.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:15

Op dit moment ziet hij er goed uit, maar het is nu het goede seizoen. Als hij in de winter de hele dag op een paddock staat zou ik hem zeker en deken op doen. In de paddock bewegen ze weel minder dan op de weide, dus dan houden ze zichzelf minder warm. Met een goede outdoor deken kunnen ze in weer en wind buiten en die kan gewoon op blijven op stal.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:13

Een regendeken houd ook de wind tegen.Nu mjn ruin van 30 ook een regendeken op voor de nacht.Door de wind is het toch fris op de vlakte.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:31

Ik zou een licht gevoerde zware kwaliteit deken kopen 100 gram ofzo en het aankijken. Vorig jaar heb ik alleen met echt natte dagen een deken om gedaan en als het min of meer droog bleef stond ze zonder. Dat wisselen ging prima en de mijne had geen probleem met kou. Alleen met regen lekte ze snel door en stond ze te rillen.

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:49

Deken op wat er eenmaal af is krijg je er ook minder weer op. Tips genoeg voor dekens die ook op stal kunnen. Wij hebben nog zomer dekens nu of gevoerd met regendek.

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:56

Goede regendeken of 100 grams opdoen. Niet wachten tot hij weer vermagert, dan ben je te laat.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:08

Hoe is hij op zijn rug, is hij gevoelig met poetsen?

Mijn draver heeft het snel koud en snel warm. Echt drama met dekens!
Ook. Hoest hij snel.

Het weer is momenteel vies en mat, met als. Gevolg snotneus, hoest en zeer ruggetje. Maar het is eigenlijk nog te warm voor dekens (boven de 10 graden) en zeker zodra de zon gaat schijnen, meteen zweet en klam!!

Ik heb vorig jaar onze oplossing gevonden. Ik heb een vliegendeken met regenrug gekocht. Mooie dunne ademde deken, maar bovenop helemaal waterdicht. Hij staat niet meer te zweten, hoesten en snotteren en zijn zere rug is over.

Zodra het onder de 10 graden zakt en blijft gaat hier de bucas. Midium op. Deze ademt/ventileert waardoor hij niet gaat zweten van - 10 tot +10 staat er aangenaam bij.
Wij kunnen zo de winter door!

Overigens hier 1 die moeilijk op gewicht te krijgen en te houden is en op onb. Hooi staat. Maar in combi met deze dekens zijn we rond en gezond!

Ps, zorg er met je delen voor dat hij genoeg ruimte bij de schoft heeft, want die steekt flink uit, net als zijn heupen. Een deken met een zacht glijdende binnenkant zou voor hem geen overbodige luxe zijn met al die botjes. Anders krijg je schuur plekken. (helaas ook uit ervaring) mijn bucas bevalt erg goed! Die schuurt helemaal niet.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:05

Mocht je een deken overwegen neem dan een 1200 denier dit is een zeer sterke deken die ze niet zomaar kapot trekken! Ik vind zelf die van Amigo heel fijn

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:25

Een van onze ruinen valt ook erg terug in de wintermaanden. Alleen daarom al krijgt hij een deken op zodat er geen energie verloren gaat aan warm houden. Ze staan bij mij thuis en het zijn buitenstallen dus binnen of buiten maakt geen verschil in temperatuur. Ook al voer ik onbeperkt hooi hij valt terug.
Die van jou is nu mooi en heeft weinig reserves, mijn keuze zou een goede sterke buitendeken zijn niet te warm direct. Aankijken hoe dat gaat. Een dikkere is zo opgelegd als het erg koud gaat worden.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:43

Ik zou bij twijfel gewoon een waterdichte (regen) deken omdoen, eventueel gewoon een 0 grams. Zo kan hij zich zelf warm houden, maar raak hij niet doorweekt met die stortbuien van de laatste tijd. Dat constant nat worden lijkt mij het grootste probleem.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:05

Een mager paard moet altijd onder een dek. Er wordt anders veel te veel energie verspilt aan warm blijven en dan moet je gewoon veel meer voeren dan strikt noodzakelijk.
Sowieso moet er natuurlijk ad lib hooi gegeven om aan te komen, maar dat staat los van het dek verhaal.
Ik heb een oudje dat schraal hier is gekomen en die heeft twee winters een dek nodig gehad voor de nacht (ik woon in Portugal, dus de dag temperaturen zijn aangenamer), en nu niet meer omdat hij inmiddels genoeg vlees en vet heeft.
Mijn zeer oude magere muilezel kreeg bij koude en regenachtige dagen een dek op naar buiten en een staldek op binnen voor de nacht.

Er is niks mis met comfort bieden aan paarden die het even wat minder hebben dan optimaal in tijden dat het nodig is.
O gram is dan ook gewoon te weinig.

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Re: Deken opleggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:08

Er zijn dekens van bucas die (bijna) onsloopbaar zijn maar ze zijn wel wat aan de prijzige kant