Met veel regen buiten laten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:47

Ik heb mijn twee paarden nu tijdelijk opgesplitst terwijl ik maar 1 schuilstal heb.
Degene met deken moet het even zonder schuilstal doen. Had hem er toch nog nooit in zien staan. In stromende regen gaat hij hoogstens schuilen onder een boom.

Ik doe trouwens niet aan bodembedekking in de schuilstal. Er is altijd wel een droog (genoeg) plekje. Ze liggen ook geen uren aan een stuk.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:51

Zorg voor een goede schuilplek, zodat ze uit de regen en de wind kunnen blijven...
Hoewel ik bij onze schuilstal zie dat ze dat niet veel kan deren...

De felle zon en hitte van de afgelopen 2 zomers daar hadden ze meer behoefte aan schuilgelegenheid.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:08

Rakkie123 schreef:
Zorg voor een goede schuilplek, zodat ze uit de regen en de wind kunnen blijven...
Hoewel ik bij onze schuilstal zie dat ze dat niet veel kan deren...

De felle zon en hitte van de afgelopen 2 zomers daar hadden ze meer behoefte aan schuilgelegenheid.


Die van ons net niet.. Hebben ze binnen gehaald met de extreme hitte deze zomer. Alle ramen enzo dicht gemaakt, stal is goed geisoleerd dus in de zomer koel en winter warm. Ze braken ons de stal af zodat ze weer naar buiten mochten. Wij zoveel werk voor niks gedaan :+

_Sammyy

Berichten: 13
Geregistreerd: 06-01-19

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:12

Bij ons kan de pony naar binnen als hij wil en heeft hij ook een boom als beschutting, en toch kiest hij ervoor om buiten in de (harde) regen te gaan staan. Opsluiten op stal doe je hem echt geen plezier mee, vandaar een inloopstal waarmee hij direct zijn weiland in kan.
In de zomer met veel en felle zon staat hij vaker binnen dan met regen.
Ik denk dat het ook aan het paard zelf ligt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 01:44

Pandora2 schreef:
superpony schreef:
@pandora, dat ligt eraan. Mijn merrie van 26 ligt ook op bevroren grond te slapen. Wij hebben een droge zandpaddock laten maken, maar ze lag er gewoon ook naast op zwarte grond wat iets natter was.


Heeft ze de keuze dan om ook in een comfortabele opgestrooide schuilstal te gaan liggen ?
Of is het grond of grond ?

Want als het dagen achter elkaar vriest of regent, is grond of zand gewoon nat en koud.
Maar een paard moet normaal wel regelmatig liggen om goed uit te rusten, dus tja...


Ik vertelde al, ze hebben inderdaad keuzes. Ze is 26 en super fit, dus zou allang zijn omgevallen als ze niet tot rust kan komen. Zij rust best met regelmaat en vind buiten in het zonnetje liggen heerlijk. Ondergrond maakt haar dan blijkbaar niet uit. De rest overigens ook niet.

En ze heeft dus een vacht en heeft het niet koud. Ze staat ook goed op, niet stijf. Net als de andere 3 20+ers

Ze rollen in vers sneeuw en doen dan ook echt prettig gestoord.

Mizora, wat een onzin weer!! over bodembedekking. Er staan heel veel paarden 24/7 buiten zonder dikke stro of vlas laag om op te liggen die in prima conditie zijn.

Wij hadden een hele dikke laag vlas in onze vorige stallen en daar lagen ze amper tot nooit in.

In Nederland is het echt niet koud en zeker geen lange periode. Na regen droogt alles vrij snel op en zie ik ze ook snel weer lekker rollen en doen. Maar ik weet dat paarden bij anderen juist in plassen en modder gaan liggen. VRIJWILLIG dus.

Wij hebben nu een deel in de schuilstal verhard een deel zand en een deel zachte bedekking. Wij zijn buiten nog veel aan het klussen en ik zie ze vrijwel de hele dag. Maar zoals ik ook al zei, soms ook 's nachts vanwege een ziek paard.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:24

De vraag was of je paarden een keuze hadden tot een dikke laag bodembedekking, waarbij ik de toevoeging deed met een meetbare hoeveelheid en wat voor oppervlakte, omdat ik weet dat men vaak een flinterdun laagje al een dikke laag noemt, en een onveilig klein oppervlakte al een schuilstal.

Het antwoord is wel duidelijk, anders zou je je niet zo aangevallen voelen, ze hebben daartoe geen echte keuze.

En ja, er zijn paarden die in prima conditie zijn 24/7, maar er zijn voornamelijk eigenaren die vinden dat de paarden in prima conditie zijn terwijl ik iets heel anders zie. Ik ben op den duur van bijv De Facebookgroep denken over paarden af gegaan omdat ik daar zo gruwelijk veel ongezonde of ongelukkige paarden zag, die getoond werden met de tekst: wat doen ze het toch geweldig en wat hebben ze het toch fijn. En iets zeggen over wat je zag werd niet gewaardeerd.

En ja, mensen met paarden 23/7 binnen hebben vaak net zo'n blinde vlek.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:48

Ik zie ook soms buitenverblijven met een track en in het midden een paar m2 gras waar de paarden hooguit een paar keer per week 1/2 uurtje mogen grazen.
En een afdakje met 3 zijden open en wat betontegels als '' schuilstal ''.

Maar of dit dan zo'n paradise is voor een paard ? Ik vraag het mij af.

Als je dan een kijkje achter de schermen neemt, blijken die paarden toch echt niet zo gezond te zijn als beweerd wordt... :x

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:18

Gini schreef:
Ik vind het eigenlijk best wel heel not done om een paard zonder degelijke beschutting buiten te laten staan.

Ik ook. Lekker buiten laten en zeggen och, daar kunnen ze wel tegen en ze vinden het veeeeeel fijner. Denk dat ze het vooral zelf veel fijner vinden voor hun eigen knip en zo min mogelijk werk er aan hebben.

En NL is mss niet heel koud maar wel heel nat. Het is de laatste maanden niet meer droog geweest en de grond al helemaal niet.
Paarden hebben een schurft hekel aan nat en wind.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9312
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 11:10

Mizora schreef:
De vraag was of je paarden een keuze hadden tot een dikke laag bodembedekking, waarbij ik de toevoeging deed met een meetbare hoeveelheid en wat voor oppervlakte, omdat ik weet dat men vaak een flinterdun laagje al een dikke laag noemt, en een onveilig klein oppervlakte al een schuilstal.

Het antwoord is wel duidelijk, anders zou je je niet zo aangevallen voelen, ze hebben daartoe geen echte keuze.

En ja, er zijn paarden die in prima conditie zijn 24/7, maar er zijn voornamelijk eigenaren die vinden dat de paarden in prima conditie zijn terwijl ik iets heel anders zie. Ik ben op den duur van bijv De Facebookgroep denken over paarden af gegaan omdat ik daar zo gruwelijk veel ongezonde of ongelukkige paarden zag, die getoond werden met de tekst: wat doen ze het toch geweldig en wat hebben ze het toch fijn. En iets zeggen over wat je zag werd niet gewaardeerd.

En ja, mensen met paarden 23/7 binnen hebben vaak net zo'n blinde vlek.


Met het 2e gedeelte van je tekst ben ik het helemaal eens.
Ik houdt van heel veel buiten etc. maar er zijn wel grenzen.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:25

Hier ook dag en nacht buiten, hele jaar door, zolang het weer het toelaat. Ze kunnen droog staan (droge voeten), hebben windscherm ter beschutting, en de pony een afdakje. De grootte nog niet, heeft ze wel jaren gehad en ging/durfde daar niet onder, juist niet als het regende of waaide ;) Beiden hebben een waterdichte deken aan.

Mocht het zo zijn dat het langere tijd regent, langere tijd onstuimig is waardoor ze niet happy zijn, of om bepaalde redenen niet gaan liggen, dan komen ze voor de nacht even naar binnen om bij te komen. Dat kan zijn als het dagen lang flink vriest (kan ik het drinken ook beter managen op stal ipv de bevroren bakken buiten), of ook als het alleen maar hard waait of een dag wind uit de verkeerde kant. Dan zijn ze ook niet in hun hum en haal ik ze een nachtje op stal.

Bij langdurige regen haal ik soms een aantal uurtjes binnen of gaan ze ook een nachtje op stal. Maar dan moet het echt aan één stuk door gieten waardoor ze niet kunnen bijkomen. Ligt ook erg aan hun humeur, soms merk ik echt dat ze er klaar mee zijn en komen ze op stal. Al vinden ze het daar ook niet altijd alles EN wil ik het liever niet vanwege luchtwegproblemen. Maar soms is het kiezen tussen twee kwaden. Helemaal als ze hun afdakken niet gebruiken uit zichzelf 8)7

Blabla00
Berichten: 50
Geregistreerd: 02-09-19

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:46

Hier ook dag en nacht buiten, kan prima met de wintervacht

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 00:08

Hier staan mijn 5 paarden 24/7 buiten.
2 van mijn merries hebben een deken op de andere 3 staan bloot :+

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 07:37

Blabla00 schreef:
Hier ook dag en nacht buiten, kan prima met de wintervacht



Niks mis met paarden dag en nacht buiten mits ze een knappe schuilstal hebben waar ze droog kunnen staan/liggen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:15

Bij ons staan ze buiten op de track met beschikking over een zeer ruime schuilstal en een droge voederplaats.

Hier staan ze wisselend binnen en buiten. Ze worden dit jaar niet mewr binnen gevoerd (of vrijwel nooitl en toch staan ze er regelmatig.
Afbeelding

Windbloem
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-12-19

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:18

Ik heb de paarden altijd 24/7 buiten gehad op een plek waar geen schuilstal was en weinig droge plekken. Bij lange periodes regen hadden sommigen het zwaar.
Het ging wel hoor, ze werden niet ziek ofzo maar ik merkte wel verschil in sommige paarden toen we elders gingen staan waar ze ‘s nachts binnen konden. Sommigen knapten er echt van op, gingen uitgebreid liggen slapen ‘s nachts en gingen graag naar binnen.

Er was ook een clubje jonge ruinen, die maakte het niet zoveel uit had ik de indruk.

Het hangt dus een beetje van het paard af maar in zn algemeenheid denk ik dat lange periodes regen en natte grond niet goed is voor paarden.

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Re: Met veel regen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 23:21

Hier lopen ze overdag buiten maar met hevige regen overdag binnen. Dan staan ze ook aan het hek.

quincydesi12
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:57

Mjjne kan alles zelf bepalen op een paddock paradise