Dekens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zaphierx
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-03-19

Dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 09:21

Hallo allemaal!
Mijn paard staat nu al een tijdje onder een 0 grams regendeken op stal.
Hij is niet geschoren, en de stal word snachts afgesloten dus er staat geen wind.
Nu word het de aankomende nachten rond de 2 graden, ik denk dat het te koud is om gelijk een 200grams deken om te doen.
Ik dit er aan te denken om mijn zweetdeken met hals snachts onder de regendeken te doen voor een extra laagje.
Is dit handig ?


Groetjes Michelle

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:22

Ja hoor. Zo heb ik t ook wel eens opgelost als t nog niet koud genoeg is voor 200 gram of meer.

Je zweetdeken moet wel goed blijven liggen.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:41

Als je paard binnen staat, dan is die 0 grams ook voldoende hoor. 200 gr is indd wel veel voor een ongeschoren paard met deze temperaturen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:43

Ongeschoren, binnen, geen toch, mooi de 0 grams op laten, warm zat.

Zweetdeken onder een gewone deken zou ik niet snel doen. Vaak blijven die minder mooi liggen en zijn die niet gemaakt om hele dagen op te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:43

Ik heb mijn ongeschoren paard nog onder een stal deken, maar denk dat van de week de 300 grams er op gaat (is Spanje gewend en heeft nog nooit Nederlands weer in de winter mee gemaakt) ik denk dat het ook een beetje kijken is van of het paard het koud krijgt de ja of de nee?

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:50

Wel/geen deken en wat voor deken dan precies hangt toch wel sterk af van het paard en de vacht. Een gezond paard met een goed ontwikkelende wintervacht heeft lang niet altijd een deken nodig. Wat voor ras is het? Sommige rassen hebben eerder een steuntje in de rug nodig dan anderen. Ter vergelijking, mijn arabiertje van vroeger stond bij een licht herfst briesje al te bibberen en kreeg nooit echt een mooie wintervacht in de winter. Nu heb ik een kruising PRE-Fries in de weide staan, die het hele jaar buiten loopt en nooit een deken op hoeft. Hij veranderd gewoon elke winter in een grote pluizige teddybeer en een deken op doen zou zijn dikke vacht alleen maar platdrukken waardoor hij het waarschijnlijk kouder zou krijgen met deken. Leeftijd maakt ook veel uit, oudere paarden hebben wat vaker behoefte aan een extra laagje, maar ook niet altijd. Ook goed om rekening mee te houden, wij mensen vinden 20 graden een aangename temperatuur, voor de meeste paarden is een temperatuur van rond de 10 graden juist "ideaal".

Wat voor ras is je paard, leeftijd, en hoe is de vacht? Is het een koukleum of niet? Elk paard is anders. :)

Zaphierx
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 10:14

Serenity350 schreef:
Wel/geen deken en wat voor deken dan precies hangt toch wel sterk af van het paard en de vacht. Een gezond paard met een goed ontwikkelende wintervacht heeft lang niet altijd een deken nodig. Wat voor ras is het? Sommige rassen hebben eerder een steuntje in de rug nodig dan anderen. Ter vergelijking, mijn arabiertje van vroeger stond bij een licht herfst briesje al te bibberen en kreeg nooit echt een mooie wintervacht in de winter. Nu heb ik een kruising PRE-Fries in de weide staan, die het hele jaar buiten loopt en nooit een deken op hoeft. Hij veranderd gewoon elke winter in een grote pluizige teddybeer en een deken op doen zou zijn dikke vacht alleen maar platdrukken waardoor hij het waarschijnlijk kouder zou krijgen met deken. Leeftijd maakt ook veel uit, oudere paarden hebben wat vaker behoefte aan een extra laagje, maar ook niet altijd. Ook goed om rekening mee te houden, wij mensen vinden 20 graden een aangename temperatuur, voor de meeste paarden is een temperatuur van rond de 10 graden juist "ideaal".

Wat voor ras is je paard, leeftijd, en hoe is de vacht? Is het een koukleum of niet? Elk paard is anders. :)



Ik heb een lusitano ruin van 15, hij heeft nog een hele dunne vacht, hij heeft het wel snel een beetje fris, vandaar dat hij nu ook al onder een dekentje staat, hij is ook geblesseerd dus op 2x per dag 20 minuutjes stappen na krijgt hij ook geen beweging

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70541
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:46

Ik verplaats dit topic naar Seizoensvragen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:21

Als ik bang ben dat mijn pony's het koud hebben, gaat er eerst meer hooi in of als ze dik zat zijn een plak (gerste)stro. Ruwvoer is wat ze warm houd, dekens (zeker regendekens) zet ik hier in om ze droog te houden zodat ze blijven eten. Huidige pony's hebben goede vachten voor het Nederlandse weer, oudje had dat niet en kreeg dus deken om droog te blijven en te blijven eten.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:41

tamary schreef:
Als ik bang ben dat mijn pony's het koud hebben, gaat er eerst meer hooi in of als ze dik zat zijn een plak (gerste)stro. Ruwvoer is wat ze warm houd, dekens (zeker regendekens) zet ik hier in om ze droog te houden zodat ze blijven eten. Huidige pony's hebben goede vachten voor het Nederlandse weer, oudje had dat niet en kreeg dus deken om droog te blijven en te blijven eten.

Goeie aanvulling :j De spijsvertering van het paard is als een superdeluxe draagbare prive verwarmingsinstallatie.

Met de volgende vraag neig ik misschien off-topic te gaan, omdat het wellicht niets te maken heeft met de vraag die je hier stelt, indien het offtopic is/voelt; voel je vrij geen antwoord te geven. ;) Maar wat ik mij toch afvroeg, je schrijft dat het paard vanwege een blessure de gehele dag op stal staat en 2x per dag naar buiten gaat om 20 minuten te stappen. Mag ik vragen wat voor blessure?

En om toch ook behalve veel vragen te stellen ook een beetje een suggestie te doen, ik zou met de temperaturen van nu me niet genoodzaakt voelen een (extra) deken te gebruiken, tenzij het paard overduidelijk toont last van de kou te hebben of er een medische reden achterligt.
Als dat het geval is, zou ik een iets warmere deken pakken of misschien eentje die niet zwaarder is, maar iets meer oppervlakte heeft. Dat gezegd hebbende, zorg wel dat de deken goed ademt. Blijkt dat de deken ondanks je inschattingen toch te warm te is en hij gaat staan zweten, dan wil je dat hij niet kletsnat moet wachten tot jij het ontdekt. :)