Jaarling deken op doen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Jaarling deken op doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 22:15

Normaal denk ik van agh nee gewoon lekker blote billen en wintervacht aanmaken.

Maar ik heb weer een jaarling die een beetje vak apart is.
Begin van het jaar dat ik hem kocht had ie last van bloedworm en hoesten. Daar door had ie ook nog bloedarmoede. Bloedarmoede supplement geven en voor het hoesten antibiotica. Met bloedarmoede heeft ie nog een half jaar last van gehad ik weet niet of ie nog steeds last van heeft moet hem nog een keer testen.
En nou heeft ie gister een ongeluk gehad hij zat in het hek vast ja letterlijk in het hek... 3 kwartier tot een uur op de betonnen vloer buiten gelegen met een hek om zich heen die de brandweer los moest knippen.
Nou weer een verdovingsmiddel gehad en nou zit ie ook nog aan de metacam...
dit lijkt mij natuurlijk allemaal niet goed voor zijn weerstand aangezien die zich nu met de winter kou zich zelf ook nog moet warm houden. Is het verstandig dan om een fleece gevoerde deken op te doen of een 100grams
Gister avond heeft ie wel een deken op gehad op advies van de dierenarts omdat ie enorm na zweette van de narcose en het ging vriezen.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Jaarling deken op doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:19

Wanneer het dier niet gezond is kan hij zijn energie beter gebruiken dan zijn lichaam op temperatuur te houden dus zou gewoon een deken om doen, 100 gr overdag en in de nacht 200 gr staldeken. Wel word het de komende dagen even wat warmer dus wel blijven controleren. Ook wormen en bloedarmoede zeker checken, bloedworm ben je niet zo maar van af.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:19

Als jij ziet dat het nodig is, gewoon doen!
Hier wordt het komende dagen iig erg fris met regen.
Zelf zou ik zo dun mogelijk doen, dan in de gaten houden of hij het warm genoeg heeft.
Hou ook in de gaten of hij oke blijft want ze kunnen door stress ook een hogere wormbesmetting krijgen.
Sterkte, hopelijk komt het helemaal goed!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:20

Met zon ongeluk, en de vorst die ze ook voor komende nacht opgeven, ja ik zou er een deken opgooien. En ik zou die 100 gram pakken, na een half uur even kijken of niet te warm, en als niet te warm die erop laten. Zon ongeluk geeft toch echt wel een knauw, en met zijn/haar voorgeschiedenis zou ik het niet erop laten aankomen. Zodra verkouden zijn ze ook vatbaarder voor andere dingen, en er gaat een hoop droes en rhino rond op het moment.

Die deken kan je dan rustig morgen, als het snachts een stuk warmer wordt rustig ook weer aflaten. Dat doet voor een paar dagen echt niks af voor de wintervacht.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Jaarling deken op doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:25

Hier heeft de jaarling (nu 2 jaar 8 maanden) gewoon een deken op gehad met slecht weer. Slecht weer is nat+wind +rond 0C. Dan kan het bij beter weer (droog of echt vriezen en dus sneeuw) gewoon weer af.

Zo ook met ziekte of dit soort ongevallen. Lekker even een deken om.

Ze harden niet af door het niet te doen, het deel dat niet hard genoeg is sterft af door het niet te doen, daardoor blijven alleen de harde paarden over. Niet mijn manier van met paarden om gaan.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:27

Deken op leggen en voelen, die van mij staat nu vrij koel onder 200g zelfs en die is ongeschoren. Heb liever geen dekens maar als ik er als jaarling mee begonnen was was ze vast mooier de winter uit gekomen.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Jaarling deken op doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 22:42

Bloedworm is ie gelukkig van af dat was met de laatste bloedonderzoek in augustus alleen er waren nog waardes die nog niet goed waren. Hij word om de 12 weken ook ontwormd voorlopig.

Azmay zo zit ik ook heb liever nog geen dekens maar hij heeft dit jaar zo’n pech met zijn gezondheid en ongelukjes dat ik daarom zo aan het twijfelen ben heb nu wel een regendeken met een fleecedeken omgedaan toen straks aangezien ik nog geen 100 grams voor hem heb die wil ik morgen namelijk halen voor hem.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: Jaarling deken op doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:45

Gewoon lekker doen.
Mijn jaarling had ook een deken op.
Hij had als wees een achterstand opgelopen.
En kreeg daarbij bloedwormen.

Heb hem lekker een dekentje van 200gram op gehad en nu kan hij heerlijk zonder en is hij helemaal opgeknapt

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Jaarling deken op doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:47

Wat Bigone zegt. :j