Wat voor deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BellaFiona
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-06-17

Wat voor deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 23:17

Hoi

Ik ga mijn paard scheren. Hij heeft nu een deken op maar die is niet heel dik. Hij staat 24/7 buiten met een inloopstal maar hij staat zelden binnen. Wat adviseren jullie voor deken? Hoeveel grams en wel/geen hals?
Zou ik het redden met 1x scheren?

Alvast bedankt

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Wat voor deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:21

Ik zou rond 100 a 200 gram erop doen na het scheren, als het echt gaat vriezen kan je er dan nog 100 gram onderdeken bij doen.
Pak wel een kwaliteitsdeken, dat betaalt zich meestal wel terug qua levensduur en pasvorm.

BellaFiona
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-06-17

Re: Wat voor deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 23:23

200 is met dit weer dus zeker voldoende? En hals?

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Wat voor deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:33

Hier een paard afgelopen maanden geschoren en onder 300 gram met hals slechts op stal overdag buiten.. kijk na je paard die van mij is wat koudkleumerig denk ik soms...

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:38

Die van mij heeft aan 200 gram voldoende, zodra het regent of hard waait krijgt hij een hals op met 150 grams vulling. Wanneer het gaat vriezen gaat hij onder 300 gram incl 300 gram hals

BellaFiona
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-06-17

Re: Wat voor deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 23:40

Top bedankt allemaal. Ik ga voor een 200 grams met afneembare hals die ik dan bij slecht weer op doe. Mocht het nog te koud zijn/worden heb ik nog een onderdeken

Nu hopen dat ik het met 1x scheren red haha

TamaraFloor
Berichten: 830
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Wat voor deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:07

Als je nu gaat scheren zou je denk ik aan 1x scheren genoeg hebben.
Maar heeft hij nu een hele dikke vacht? Anders is met het weer van vandaag en de komende dagen 200 gram wel genoeg zijn. Maar zoals gister en misschien dus ook van de winter is 200 gram wel erg weinig.
Dan zou ik toch een dikkere deken op doen met eventueel een hals.
Van zijn dikke wintervacht naar kaal is best een groot verschil.
Is het echt nodig om hem helemaal te scheren. Anders kan je een jachtpatroon overwegen.
Dan houd hij toch wat meer warmte vast maar kan hij met rijden wel warmte kwijt.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wat voor deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 11:36

Ik verplaats dit topic naar Seizoensvragen.

BellaFiona
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 14:56

Vriendin van me zegt dat ik er evt ook best een zomerdekentje onder kan doen als onderdeken. Maar is dat wel goed, ligt dat wel fijn?

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Wat voor deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 15:40

Een zomerdeken is alleen een lap stof, dat voegt niet veel warmte toe ;)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wat voor deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 16:30

De mijne draagt 200gr en is geschoren, maar die staat gewoon op stal binnen. Ik vind 200gr ook wel behoorlijk weinig voor dag en nacht buiten als ze net geschoren zijn. Ik zou dan eerder 100gr onderdeken met 200gr regendeken erop leggen.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Wat voor deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 16:55

Je voelt vanzelf wel of je paard het koud heeft. Mijne loopt geschoren buiten (alleen s'nachts niet) en die heeft het goed warm onder zijn 200 gram.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 17:02

Heleennn schreef:
De mijne draagt 200gr en is geschoren, maar die staat gewoon op stal binnen. Ik vind 200gr ook wel behoorlijk weinig voor dag en nacht buiten als ze net geschoren zijn. Ik zou dan eerder 100gr onderdeken met 200gr regendeken erop leggen.


Hier ben ik het mee eens.

Een geschoren paard krijgt het onder de 10 graden echt koud, het wordt eind van de week in de nacht rond het vriespunt.. Tel daar nog eens bij op dat de gevoelstemperatuur nog flink wat kouder wordt als het regent en waait. Ik zou hem lekker inpakken, wel in een kwaliteitsdeken die goed waterdicht en ademend is. Een onderdeken is inderdaad handig, dan pak je die er onderuit mocht je merken dat hij het te warm heeft.

Blabla00
Berichten: 50
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:59

x_Milou schreef:
Heleennn schreef:
De mijne draagt 200gr en is geschoren, maar die staat gewoon op stal binnen. Ik vind 200gr ook wel behoorlijk weinig voor dag en nacht buiten als ze net geschoren zijn. Ik zou dan eerder 100gr onderdeken met 200gr regendeken erop leggen.


Hier ben ik het mee eens.

Een geschoren paard krijgt het onder de 10 graden echt koud, het wordt eind van de week in de nacht rond het vriespunt.. Tel daar nog eens bij op dat de gevoelstemperatuur nog flink wat kouder wordt als het regent en waait. Ik zou hem lekker inpakken, wel in een kwaliteitsdeken die goed waterdicht en ademend is. Een onderdeken is inderdaad handig, dan pak je die er onderuit mocht je merken dat hij het te warm heeft.

ik ben het hier totaal mee eens. Had dit ook in mijn hoofd te typen. De nachten zijn best koud en geschoren en 24/7 buiten heeft hij echt wel een goede onderdeken met gevoerde deken nodig..

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Re: Wat voor deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 00:04

Hier stond mijn merrie (toen ik haar nog scheerde) onder een 300 grams
24/7 buiten.

JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 00:57

Jimbo schreef:
Ik zou rond 100 a 200 gram erop doen na het scheren, als het echt gaat vriezen kan je er dan nog 100 gram onderdeken bij doen.
Pak wel een kwaliteitsdeken, dat betaalt zich meestal wel terug qua levensduur en pasvorm.


Grapje zeker? Vind ik bijna paardenmishandeling. Geschoren dan zeker 400 gram op en 24/7 buiten 500 met hals

Jorex

Berichten: 9941
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 01:05

Mijn shet heeft geschoren nooit meer dan 300 gram nodig gehad. Ik kon ophogen naar 400, maar hij heeft dat nooit nodig gehad. Ik vraag me echt af wat de mensen die nu al hun paarden onder 400 gram zetten zouden doen bij een echt strenge winter van temperaturen onder de -10. Of zoals het bovenste advies 500 met deze temperaturen is echt niet nodig, het is een paard geen suikerklontje. Zolang je er genoeg ruwvoer in doet, houdt hij zich van binnenuit wel warm. Maar het is vooral een kwestie van goed naar het paard blijven kijken, want er zijn altijd uitzonderingen waarbij het paard een dikker dek nodig heeft bvb een Spanjaard, oud paard of ziek paard.

JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Re: Wat voor deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 01:31

Een paard krijgt het nooit koud, dus een dikke deken is nooit noodzaak, maar dat is een ander verhaal met scheren!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 01:31

JessicaD88 schreef:
Jimbo schreef:
Ik zou rond 100 a 200 gram erop doen na het scheren, als het echt gaat vriezen kan je er dan nog 100 gram onderdeken bij doen.
Pak wel een kwaliteitsdeken, dat betaalt zich meestal wel terug qua levensduur en pasvorm.


Grapje zeker? Vind ik bijna paardenmishandeling. Geschoren dan zeker 400 gram op en 24/7 buiten 500 met hals


Wat een onzin. Met deze temperaturen is 400/500 grams ontzettend overdreven. Met 200 en eventueel een 100 grams onderdeken red je het prima. Wanneer het echt strenger gaat vriezen kun je nog kijken wat fijn is voor je paard.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Wat voor deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:53

Blijft me verbazen dat mensen hun paarden zo inpakken. Hebben ze bij de mijne ook gedaan voordat die van mij was. Heb hem toen nog 2 jaar gereden voor de vorige eigenaar, ik mocht hem absoluut geen deken opleggen want hij was een dekensloper. Nu is hij van mij en geschoren en hij is alles behalve een dekensloper maar ik heb wel gezien dat als hij het te warm heeft (had 300 opgelegd omdat iedereen 200 te weinig vond) idd zn deken begint te slopen. Achteraf aan een meisje gevraagd die hem dus voor mij heeft gereden en zn dekens heeft opgelegd die hij gesloopt had wat ze die in godsnaam had opgelegd. Die had in totaal 500 gram op met 0 graden!! :? Je zou voor minder je dekens slopen!

Nu 200 gram en staat overdag buiten in welk weer dan ook en hij laat zijn deken netjes op en voelt er prima onder!

JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 01:13

Tja ik vind dat wat jullie zeggen dan op mijn beurt weer onzin. Hoe kan je nou zn vacht er af scheren en dan zo met zon dunne deken buiten zetten? Dat vind ik oprecht echt zielig. Als je hem niet scheert, prima, ,dan hoeft er niet eens een deken op. Paard zal het nooit koud of warm hebben want dat is zn eigen vacht. Maar alles waar hij het zelf mee kan regelen scheer je er af.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 07:56

JessicaD88 schreef:
Tja ik vind dat wat jullie zeggen dan op mijn beurt weer onzin. Hoe kan je nou zn vacht er af scheren en dan zo met zon dunne deken buiten zetten? Dat vind ik oprecht echt zielig. Als je hem niet scheert, prima, ,dan hoeft er niet eens een deken op. Paard zal het nooit koud of warm hebben want dat is zn eigen vacht. Maar alles waar hij het zelf mee kan regelen scheer je er af.


Maar je gaat toch dagelijks naar je paard? Dan voel je toch even onder de deken. Voelt die warm heeft die het warm, voelt die koud leg je een dikkere deken op. Wat heeft het voor zin km je paard 500 gram op te leggen omdat je minder zielig vindt als hij eronder weg smelt??

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat voor deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:22

Ts: kijk goed naar je paard. Begin met een goede waterdichte deken met hals in 200 gram. Het is nog niet zo super koud. Als je paard kan schuilen tegen veel regen of wind dan is dat prima. Dan voel je de volgende dag even of je paard aangenaam warm is (ik voel altijd met mijn hand bij de onderkant van zijn billen.) als jij denk van hm hij is niet helemaal lekker warm dan kan je er nog een 100 grams deken bij doen. Ik legde gewoon altijd een regendeken over een regendeken. Kan makkelijk. Voer hem ook voldoende ruwvoer bij, zo blijft hij ook warm :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:57

JessicaD88 schreef:
Tja ik vind dat wat jullie zeggen dan op mijn beurt weer onzin. Hoe kan je nou zn vacht er af scheren en dan zo met zon dunne deken buiten zetten? Dat vind ik oprecht echt zielig. Als je hem niet scheert, prima, ,dan hoeft er niet eens een deken op. Paard zal het nooit koud of warm hebben want dat is zn eigen vacht. Maar alles waar hij het zelf mee kan regelen scheer je er af.


Wat doe jij dan als het -5 vriest buiten? Aangezien je nu al 500 erop legt. Hoe wil je dan ooit wat weerstand opbouwen met die temperaturen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:46

JessicaD88 schreef:
Tja ik vind dat wat jullie zeggen dan op mijn beurt weer onzin. Hoe kan je nou zn vacht er af scheren en dan zo met zon dunne deken buiten zetten? Dat vind ik oprecht echt zielig. Als je hem niet scheert, prima, ,dan hoeft er niet eens een deken op. Paard zal het nooit koud of warm hebben want dat is zn eigen vacht. Maar alles waar hij het zelf mee kan regelen scheer je er af.


Je weet dat een paard hele andere thermocomfortzones heeft dan een mens?

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/ther ... en/116530/

Paarden verschillen daarin onderling ook nog.

Dus gewoon blijven voelen wat hij nodig heeft en niet gedachteloos 500 gr dekens erop gaan kieperen.