Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Wat voor deken

 
Profiel   

Precies wat Safina schrijft. Blijf zelf voelen en checken wat je paard nodig heeft. De ene zal met 100 gram genoeg hebben de ander heeft mss meer nodig.


JessicaD88 schreef
Een paard krijgt het nooit koud, dus een dikke deken is nooit noodzaak, maar dat is een ander verhaal met scheren!


Ehmm wil je dat mijn ongeschoren vossedame even komen vertellen. Die had het echt koud, ondanks snachts op stal en overdags buiten met inloopstal. En die wordt iets minder aangenaam als ze het koud heeft (en dat is de understatement of the year, die wordt dan echt link). Ook hier dit gaat niet voor elk paard op. Ze zijn er die weinig of te weinig wintervacht aanmaken. Bij die van mij, de hele familie was zo.

Voor diegene die onzeker is of paard het warm genoeg heeft. Je kan het en zelf testen door te voelen onder de deken op de kont, tussen de billen en waar de singel ligt in de plooi bij het voorbeen. Op de kont altijd je vingers tussen de haren duwen zodat je ook echt de huid voelt, de haren kunnen kouder zijn dan de huid. Huid warm is paard heeft het warm genoeg.
En voor de echte echte twijfelaars, Horseware heeft een apparaatje ontwikkeld wat je onder de deken kan doen, en die aangeeft of het te warm of te koud is daar.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 11:09 



 
Profiel   

JessicaD88 schreef
Jimbo schreef
Ik zou rond 100 a 200 gram erop doen na het scheren, als het echt gaat vriezen kan je er dan nog 100 gram onderdeken bij doen.
Pak wel een kwaliteitsdeken, dat betaalt zich meestal wel terug qua levensduur en pasvorm.


Grapje zeker? Vind ik bijna paardenmishandeling. Geschoren dan zeker 400 gram op en 24/7 buiten 500 met hals

Hoezo mishandeling? Niet ieder paard heeft dezelfde behoeftes.

Ik heb de mijne eind oktober geschoren en heeft nu een 150gr. op. Dat gaat prima. Als het echt consequent overdag rond het vriespunt gaat, dan krijgt hij 300gr op en gaat de temperatuur daarna weer consequent naar +5 of hoger, dan de 150gr weer. En met de warme dagen alleen maar een gevoerde regendeken.

Maar goed, die van mij heeft het dan ook eerder te warm dan te koud. Daarom gaat die vacht er ook af, want hij heeft in oktober een vacht voor -15 en dat is het in Nederland dan echt niet. Dus vacht voor -15 er af en deken voor 0-+10 (dus 150/200gr) erop. Prima compensatie.

Nog wel een tip. Als je paard in een groep staat en ze spelen veel, neem dan minstens een 1200d deken. Mijn ervaring is dat ze 600d zo kapot hebben en dan blijf je dekens kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-19 16:33 



 
Profiel   

Maar vinden jullie het wel verstandig om een paard te scheren die 24/7 buiten loopt? Met schuilstal uiteraard. We zijn wel bezig met een goede stal maar hij heeft best wel een hekel aan op stal staan maar goed we kunnen proberen of hij het voor s nachts accepteert.

Ik hoor echt overal andere verhalen. Sommige die mij aan kijken waarom scheer je dat paard niet eens. Anderen die mij het dus afraden omdat hij 24/7 buiten staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 22:25 



 
Profiel   

Wat zijn dan de argumenten tegen scheren en 24/7 buiten vraag ik me af?
Als je paard een gepast deken voor de temperatuur heeft + schuilstal is er toch geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 22:43 



 
Profiel   

Als het scheren niet echt nodig is dan zou ik dat inderdaad niet doen. Maar als je altijd scheert of wedstrijd rijd dan kun je gewoon scheren, moet je alleen iets meer gaan afwisselen en opbouwen met dekens. Waar je normaal met 1 deken goed bent voor de winter heb je er nu waarschijnlijk meerdere nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:01 



 
Profiel   

Shet van m’n stalgenootje is geschoren, loopt 24/7 buiten met schuilstal. Die pony heeft het eerder te warm dan te koud en krijgt met haar vacht voor Siberië al snel smetplekjes in haar oksels. Ook is ze flink trager in het werk (loopt voor de sulky). Geschoren loopt ze vlotter en heeft ze het niet zo snel warm. Pony geeft het wel aan als ze het warm heeft, dan gaat ze in de nattigheid liggen, of op de stenen (ja echt).

Edit: pony loopt nu onder een smartex rain, als het echt gaat vriezen gaat ze onder 200 gram. Voor extremer koud is er ook een 300 gram.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:07 



 
Profiel   

BellaFiona schreef
Maar vinden jullie het wel verstandig om een paard te scheren die 24/7 buiten loopt? Met schuilstal uiteraard. We zijn wel bezig met een goede stal maar hij heeft best wel een hekel aan op stal staan maar goed we kunnen proberen of hij het voor s nachts accepteert.

Ik hoor echt overal andere verhalen. Sommige die mij aan kijken waarom scheer je dat paard niet eens. Anderen die mij het dus afraden omdat hij 24/7 buiten staat.


Tja mijn vraag is waarom wil je scheren? Voor de wedstrijden? of omdat paard snel zweet en slecht opdroogt? Als het het laatste is, denk dan eens over een deel scheren. Racestreep of jachtmodel. Mijn oude merrie schoor ik, ondanks dat die geen wedstrijden meer liep, in de winter ook altijd voor een deel. Puur zodat ze dr warmte kwijt kon. Zij begon altijd heel snel te zweten en droogde gewoon niet meer op (nazweten). Ik heb zelfs wel wedstrijden gereden met een maar voor een deel geschoren paard. Eerlijk mij interesseerde het niet hoe het eruit zag en ik scheer ook alleen maar als het noodzaak is (ik heb er echt een gruwelijke hekel aan, die kriebelharen tijdens en na het scheren :+ ). En ik heb zelfs wel al op wedstrijden een compliment van de jury gehad dat ze zo mooi strak geschoren was. Die had een kruising tussen racestreep en jachtmodel :D

Die van mij staan ook overdags buiten, de stal is ook niet echt warm vanwege grote ruimte, en ook geschoren gingen ze hier er gewoon uit. Dus zie ik niet zozeer een probleem met een schuilstal en scheren. Je zult je paard alleen wel in de gaten moeten houden of die het warm genoeg heeft (en niet te warm). Er zijn tegenwoordig dekens voor elke omstandigheid, daar hoef je het imo ook niet om te laten. Alleen bedenk je dus wel waarom je scheert en hoeveel je eraf haalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 23:53 



 
Profiel   

Ik had het al eerder gezegd maar waarom doe je niet een jachtpatroon scheren?
Dan kan hij zijn warmte beter kwijt met rijden maar houd hij wel meer warmte vast als hij buiten staat.
Met deze temperaturen hoef je echt nog niet zulke dikke dekens op hoor! Ook niet als hij helemaal geschoren is!
Wat moet je dan als het echt koud word? 5 dekens om?
Het belangrijkste als hem helemaal scheert met deze temperatuur is dat hij droog blijft. Dus een goede regendeken is wel belangrijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 00:14 



 
Profiel   

hier staat er 1 geschoren (alleen buik en benen niet) met een 100 grams op en de andere met een 200 grams op, de ene houd zich gewoon veel warmer dan de andere, nu heeft die met de 100 grams ook wat meer vet :+
meestal blijf ik alle dagen even voelen, als ze minder warm zijn doe ik ze een halsdeken erbij op.

dus het is per paard ook verschillend

ze staan buiten met schuilstal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 19:54 



 
Profiel   

Mijne staat ook 24/7 buiten met schuilstal. heeft een berenvacht maar staat wel met 200 grams deken

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 12:58 



 
Profiel   

quincydesi12 schreef
Mijne staat ook 24/7 buiten met schuilstal. heeft een berenvacht maar staat wel met 200 grams deken

Dat is veel! Heeft hij het niet te warm dan?

Mijn paard wordt echt een gigantische Teddybeer, bijna a la shetlander, en als ik die bij deze temperaturen onder 200 gram zet smelt hij weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 17:23 



 
Profiel   

Ik vind dat scheren en 24/7 buiten prima kan, mits een fatsoenlijke deken.

Hoeveel dat is, verschilt wel erg per paard. Die van mij redt het de winter door prima met 200 gram (volledig geschoren) alleen als het overdag ook onder 0 blijft gaat er 100 gram bij onder.

Ken paarden die nog onder 400 gram nu staan te blauwbekken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 17:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen