Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

(inzet) Sneeuwringen, ervaringen?

 
Profiel   

Voorgaande jaren heb ik altijd sneeuwzooltjes gehad die de hoefsmid tussen het ijzer zette (https://image.jimcdn.com/app/cms/image/ ... /image.jpg).
Ik ben overgestapt naar een nieuwe hoefsmid en die had deze zooltjes niet standaard in zijn bus liggen. Hij raadde me deze aan: https://www.kramer.nl/Paard/Beenbescher ... f-Flex-set

Ik ben benieuwd naar ervaringen. Blijven ze goed zitten? Is het makkelijk om ze erin/eruit te zetten/halen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:01 



 
Profiel   

Ik lees even mee! Onze fries heeft nu ook die sneeuwzooltjes onder, maar die link van Kramer klinkt ook wel interessant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:05 



 
Profiel   

Persoonlijk wil ik die losse ringen die je hoefsmid voorstelt niet meer. Bij mijn paard werden ze als het ware eruit geduwd. De uiteinden gingen uitsteken, en er kwam sneeuw in de teen. Tussen ijzer en de ring.
Bij mijn paard geen succes.

De rubberen ringen, die jij eerder had, vind het beste. Gewoon ideaal eigenlijk.
Edit: de smid is er iets minder blij mee, die moet ze op maat knippen (de randjes) :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:14 



 
Profiel   

https://www.schneefeder.at/

Dit spul heb ik 3 jaar geleden gekocht en werkt echt super fijn.
Wanneer er sneeuw ligt schroef ik het erin met 5 mm widiastiftjes (in de winter dus wel ook stiftgaten nodig).
Wanneer de sneeuw weg is, haal ik het er weer uit, laat t drogen en berg t weer op tot de volgende sneeuwval.

Eerder liet ik er ook rubberen ringen tussen slaan door de hoefsmid, maar dit is handiger, omdat het veel langer meegaat en er alleen in zit wanneer er daadwerkelijk sneeuw ligt.

Ik laat het er ook s nachts op stal in omdat ik niet degene ben die mijn paard s morgens buiten zet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 22:18 



 
Profiel   

Heel interessant om te volgen dit. Maar wat ik me afvraag... Ook als je er van die dingen in plaatst kan er toch nog ijs/sneeuw proppen in de hoef komen?
Ik snap daadwerkelijk niet hoe dit werkt. Kan iemand mij daar bij helpen om het te begrijpen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 22:41 



 
Profiel   

Bij onze paarden bleven de losse ringen goed zitten, kan wel per hoef verschillen en de uiteindes kunnen net verkeerd op de straal uitkomen. Of wat Morris zegt dat ze gaan verschuiven of draaien.
Het werkte wel, maar zeker niet zo goed als de rubberen sneeuwringen. Ze hadden er toch geregeld sneeuwklompen door, terwijl ze deze niet hadden bij de 'vaste' ringen.
Maar bij de laatste slappe winters vond ik de vaste ringen ook weer een beetje overbodig.

Het erin zetten is een handigheidje, maar goed te doen (puntige tang om de ring een beetje dicht te kunnen knijpen).

[ img ]




MiniMaxi schreef
Heel interessant om te volgen dit. Maar wat ik me afvraag... Ook als je er van die dingen in plaatst kan er toch nog ijs/sneeuw proppen in de hoef komen? Ik snap daadwerkelijk niet hoe dit werkt. Kan iemand mij daar bij helpen om het te begrijpen?
Door het rubber hecht de sneeuw minder gemakkelijk aan het ijzer en bij het lopen 'veren' vooral de vaste ringen mee, waardoor de sneeuw er weer uit geduwd wordt.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 22:53 



 
Profiel   

Mijn smid gaf dinsdag aan liever geen sneeuwbeslag te plaatsen. Er komt namelijk ook zand ed onder wat kan zorgen voor irritatie en gevoelige zolen. Hij gaf aan om inderdaad te investeren in sneeuwringen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 22:57 



 
Profiel   

Volgens mij zeggen heel veel smeden dat omdat dat sneeuwbeslag best een priegel en rotwerk is :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 23:19 



 
Profiel   

Heb jarenlang sneeuwringen gebruikt en merkte geen verschil in hoef kwaliteit.
Mijn smid deed er ook nooit moeilijk over.

Nu ik het Gripp anti Schnee beslag heb, is het voor hem wel gemakkelijker, want hij hoeft nu alleen stiftgaten te maken en niet ook nog de rubber ringen op maat te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 23:35 



 
Profiel   

Absoluut vaste sneeuwringen, denk dat Jester gelijk heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 02:28 



 
Profiel   

Top dit topic!
Mijn paard heeft jaren die vaste sneeuwringen gehad, dat werkt goed!
Toen een tijdje zonder ijzers, dat is het allerbeste in de sneeuw :D
Maar nu heeft ze toch weer ijzers en ik twijfelde wat te doen. Uiteindelijk stiftgaten er in laten maken en ik wilde ook die Gripp dingen aanschaffen. Goed om te horen dat het werkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 05:44 



 
Profiel   

Jester_ schreef
Volgens mij zeggen heel veel smeden dat omdat dat sneeuwbeslag best een priegel en rotwerk is :+
:D , dat denk ik ook.



Ik heb zelf ook nooit gemerkt dat de kwaliteit van de hoef eronder te lijden had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 07:05 



 
Profiel   

Vaste sneeuwringen hebben bij mijn paard geleid tot een losse hoekwand door de druk.
Nu al jaren losse sneeuwringen. Doe ik met een stukje plastic eronder over de zool en dat werkt top.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 08:28 



 
Profiel   

Omdat wij hier best vaak sneeuw hebben alle varianten al geprobeerd. Komen toch steeds terug op een kunststof zooltje met een soort luchtkussentje erin. Zit tussen hoef en ijzer in, smid moet inderdaad op maat maken. Dat er zand tussenkomt geeft niks, dat gaat er net zo makkelijk weer uit. Smeden zijn niet zo happig op zooltjes omdat ze dan lastiger kunnen nagelen, ze zien minder goed waar de nagel ingaat en het kost meer tijd. Tja, een vakman bestellen dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 08:42 



 
Profiel   

Jester_ schreef
Volgens mij zeggen heel veel smeden dat omdat dat sneeuwbeslag best een priegel en rotwerk is :+



Dat heeft een smid weleens tegen mij gezegd :P veel gepriegel en het verdient niks

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 22:42 



 
Profiel   

Je moet wel genoeg ruimte in het ijzer ervoor hebben om de ringen kwijt te kunnen (ze klemmen deels onder het ijzer). Makkelijkst is om ze erin en eruit te krijgen met een punttangetje.

Het werkt, maar niet 100 procent. Ligt aan de sneeuw, met plaksneeuw krijg je gewoon klompen die je eruit moet bikken.

Voordeel is wel dat je de ringen gewoon kan laten zitten. Ik ben er ook geen ijzer mee verloren, maar zou het niet onder wat losse ijzers zetten omdat die ringen gespannen staan.
Mijn smid maakt ze zelf, op maat dus, wel hetzelfde model.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 23:22 



 
Profiel   

@smotz als je eerst een stukje plastic zak spant onder de inzetring, heb je geen ijsklompen meer. Ik gebruik stukje van plastic mapjes van kantoor. Even knippen en eronder

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 06:40 



 
Profiel   

Bedankt allemaal. Ik ga de volgende keer gewoon weer voor inzet sneeuwringen denk ik :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 07:43 



 
Profiel   

janouk schreef
@smotz als je eerst een stukje plastic zak spant onder de inzetring, heb je geen ijsklompen meer. Ik gebruik stukje van plastic mapjes van kantoor. Even knippen en eronder


Dat klinkt echt wel ideaal.
Ik heb ook gehoord dat het scheelt als je de onderkant flink invet. Omdat het dan niet hecht. Heb het alleen zelf nog niet geprobeerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 08:59 



 
Profiel   

Janouk, ga ik doen thanks!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 09:56 



 
Profiel   

Ik ben fan van de kunststof sneeuwringen die meegenageld worden. Dus die uit de allereerste foto in dit topic.

Niet iedere smid vindt ze leuk, maar dat is jammer dan.

Paard loopt er werkelijk prĂ­ma mee, al minstens 8 winters, en ik denk langer eigenlijk al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 10:00 



 
Profiel   

Rijden jullie ook buiten met die ringen er in? Of moet je dan stiften draaien en is dit alleen voor de paddock/weide enz?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 10:31 



 
Profiel   

Zolang het niet ijsachtig glad is, maar gewoon wat sneeuw, durf ik er prima mee te rijden.

Uiteraard wel aangepast, geen scherpe bochten in vliegende galop zeg maar.

Ik heb bij Tweet nog nooit stiftgaten of widiapunten gehad.
Nu is Tweet ook wel een paard met een van nature stevige balans en handigheid, dat scheelt uiteraard.
(Lusitano, hoort ook wel bij het ras, die tredzekerheid)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 10:48 



 
Profiel   

Bij mijn vorige paard altijd de vaste sneeuwringen gehad, die mee genageld worden. Werkt erg goed! Bij mijn huidige paard niet nodig want de sneeuw blijft niet plakken, denk door te grote voeten ofzo..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 13:23 



 
Profiel   

Een hoefsmid zei tegen mij dat de hoef gewoon "kitten" ook zou moeten werken. Iemand hier ervaring mee?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 13:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen