Hoe is jullie rijbak met veel regen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BlackMagic17
Berichten: 30
Geregistreerd: 08-05-19

Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 18:34

Hoi allemaal,

Mijn vraag is; wat is jullie ervaring met een buitenrijbak in de herfst / winter periode.

Onze rijbak is vaak te nat. Nu willen we gaan investeren maar wat zouden we het beste kunnen doen?

We zitten op zandgrond en hebben een goede sloot ernaast.


Alvast bedankt!

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:37

Mijne is nat. Heel erg nat. Maar ik kan er gelukkig wel in rijden :))
Alleeen m'n spullen worden vies.. Nadeel!

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:38

Vochtig, op 1 plek soms een plasje, maar bijna altijd te doen. Lang leve eb- en vloed bodem.

Maar ik rij toch meestal in de binnenbak in de winter :+

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:39

Er ligt bij ons af en toe een ondiepe plas in, maar de bak is altijd begaanbaar. De staleigenaar sleept ‘s nachts extra als er vorst en sneeuw voorspeld wordt. Het is trouwens een bak op een laag zand (minimaal 1 1/2 meter) op kleigrond

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:40

Bij ons is hij met veel regen eindelijk goed. De bodem houdt heel weinig water vast, ik heb er nog nooit een plas in zien staan. Nadeel is dat we geen beregening hebben en de bak dus de hele zomer zo zwaar is dat er niet in te rijden valt

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:43

Die van ons is heel fijn te rijden, de stal waar ik sta heeft Achterberg bodems.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:47

Hier ook buiten achterberg bodem, die is nooit nat :)

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:49

Wij hebben klei grond, wat een cime was dat, spekglad. Staleigenaresse heeft geinvesteerd in een goede zand ondergrond (drainage weet ik eerlijk gezegd niet) en tapijtsnippers. Ideaal! Hij is nu altijd te berijden.

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:57

Onze bak is erg nat. Nu niet rijbaar. Dit komt waarschijnlijk doordat er onder het zand een ondoorlaatbare laag grond zit en het water dus niet echt de grond in kan zakken. Wij hebben twee pompen die we erin kunnen zetten om het water eruit te halen. dat werkt erg goed, maar kost wel veel tijd, want je moet constant in de buurt van de pomp zijn om te zorgen dat hij niet droog pompt en je pomp kapot gaat.

BlackMagic17
Berichten: 30
Geregistreerd: 08-05-19

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 19:00

Dank voor alle berichten. Iemand ervaringen met het renoveren van een bak? Een Achterberg bodem kost zo’n 30 k als het niet meer is dus dat word hem helaas niet. Maar oplossingen zoals ander zand of polyvlokken?

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:51

Als het echt veel geregend heeft, dagen achter elkaar zoals nu, is die van ons ook nat, maar normaal gesproken droogt hij snel weer op. Dan is het nog wat zompig op de hoefslag maar verder niet

Anoniem

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:55

De stal waar ik sta heeft tot nu toe altijd een droge bak gehad, ze hebben zo'n speciale bodem en drainage. Waar ik help met lesjes hebben nu een natte bak, wel te rijden. Zij hebben alleen geel zand en geen drainage ofzo

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:32

Wij zitten ook op zandgrond. Grondwaterpijl zit hier op 10-12 meter diep. Wij hebben onze bak zelf aangelegd. We hebben alle zwarte grond afgegraven en wit zand erop. Dus niet gekeerd (zwart naar onder en wit er bovenop), dan wil het water niet weg. Het enige wat wij doen is af en toe, op de plekken waar de grond teveel aangelopen is en het dus op termijn modderig wordt, de palletvorken van de shovel erin zodat het weer los komt. Of eventueel wat grond omzetten, ook met de shovel. We kunnen nu, ondanks alle regen, gewoon rijden.
Als er een ondoorlaatbare laag ontstaat (door zwarte grond onder je witte grond of door een oerlaag) heb je een probleem. Ook als je alleen wit zand hebt en het wordt continue aangestampt, krijg je vanzelf ondoorlaatbare stukken, tenminste dat is onze ervaring. Dus af en toe de grond losmaken is wel een must denk ik. En dan dus niet alleen het bovenste laagje.
Ik weet niet of je je bak alleen gebruikt om in te rijden, of dat de paarden er ook los in staan een deel of de hele dag. Dan stampen ze het ook veel te veel aan en zul je vaker de boel los moeten maken.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:54

poedersuiker.


Edit: kleigrond :(

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:57

Ik zit zelf op klei grond.
Bak echter uitgegraven en zand erin. Dit werd het strand van ............ zwaar en mul. Maar nooit een plasje water.
Paar jaar terug poleyvlokken erin gegaan. Bodem ligt prima. Wel af en toe plasje en soppig als het echt heeeeeel nat is maar is binnen korte tijd weer weg en goed in te rijden.

BlackMagic17
Berichten: 30
Geregistreerd: 08-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 12:52

@tyke

Dat is super. Ik ben er nu achter gekomen dat onze onderlaag leem is. (Geen zand grond dus) slecht teken.

Hoeveel heeft het jullie ongeveer gekost om af te graven en vlokken er op?

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:12

Wij hebben dit: https://www.geopat.be/nl/geopat/eigen-aanleg-piste

Het is even zoeken naar de verhoudingen maar onze bak kan echt enorm veel water hebben ondanks dat we maar een kleine laag zand hebben. In het begin is de bak wel zwaar, het duurt even voordat de bodem echt stabiel is maar nu is hij heel fijn. Inmiddels hebben we ook een beregeningssysteem want als de bak te droog wordt komen de vlokken bovenop te liggen.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:30

Wij zitten hier (be) ook op leem/klei grond.

Wij hebben de boel laten afgraven, opvullen met zwarte grond, laag steengruis en doek en dan rijnzand?

De bak word wel nat, maar is in principe altijd bereidbaar.
In de zomer wel iets of wat zwaar.

De buren hebben hetzelfde gedaan maar dan met een mix zand/tapijtstrips, die blijft wel beduidend droger en slibt minder dicht in de Winter. Ook in de zomer is het bvb minder stoffig omdat de tapijtsnippers nog vocht afgeven.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:32

Niet slecht, klein beetje sompig en hier en daar een plasje, is een gedraineerde bak op kleigrond

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:40

De bak bij ons is onwijs goed! Kunnen eigenlijk altijd rijden tenzij het flink glad is door het vriezen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:47

Wij huurden eerst iets op zandgrond en die was altijd kurkdroog. Maar hij was wel deels hard aangelopen en om te rijden niet super fijn.

Nu hebben we een huis met grond op veengrond en een bak en paddock laten keren. Pal naast een sloot, maar het wordt toch erg nat na flinke regen.
Alleen droogt het ook echt snel.

Als het nat is, vind ik hem wel iets te glad en iets teveel zuigen in 1 hoek. Qua nattigheid zou je erin kunnen rijden, maar vanwege dat doen we dat niet. Gaat dan maar om 2 dagen zo en dan kan je ook naar buiten of op 2/3e van de bak rijden, longeren etc.

Of we er iets aan gaan doen in de toekomst??? Het is net een maand gekeerd en we willen zien wat het in de zomer doet.
Als we zouden gaan draineren, wordt dat toch na weideseizoen, omdat het zand wel op de wei ernaast gelegd moet worden.
Zo tapijt snippers of iets erdoor mengen lijkt me niet voldoende effectief waar wij 1 rotte plek hebben.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:54

Mijn rijbak ligt eigenlijk altijd goed. Al 20 jaar :D
Behalve als het hard vriest dan kan je niks doen.

Ook zandgrond hier. Wat afgegraven en tapijtsnippers ( Hippotex noemt dat nu denk ik )met zand gemengd erop.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:15

Waar ik sta zijn 2 bakken. 1 bak is nu nat en de andere is perfect. In de zomer is de eerste bak juist beter en de 2e juist weer zwaar.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:07

Afbeelding

Tja, denk eerder een vijver momenteel

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:12

Hij is bij mijn verzorgpaard heel nat, maar hij blijft wel goed te rijden. Ideaal geweest om paard door plassen te leren lopen! :D