Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Shetland veulen nat op stal. Scheren? Wel/geen deken?

 
Profiel   

Mijn shetland veulen ( mei 2019) staat elke dag nat van het zweet op stal. 24/7 buiten is op onze drijfnatte kleigrond (laagste punt van de betuwe) momenteel geen optie.

Pony staat elke ochtend nat van het zweet,buik,borst,flank. Er zit een belachelijke vacht op van ik denk wel 10 cm. Pony stinkt ook echt naar zweet en krijgt er jeuk van. Nu ben ik niet echt van het scheren van een veulen, maar ik denk dat dit de enige optie is om het voor hem comfortabeler te maken op stal.
Hij staat in een stal met luiken waarvan het luik evt dicht kan als de wind er op staat. Overdag gaan ze een aantal uren de bak in bij droog weer .

Iemand hier ervaringen mee ? Zo ja, geheel scheren, of alleen hals, borst en flank? Wel of geen deken?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 11:50 



 
Profiel   

Scheren die hap. Al ze binnen staat heeft ze die vacht niet nodig.

Dus scheren en een dekentje erop. Kan ze met deken naar buiten om de benen te strekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 11:54 



 
Profiel   

Ik zou hem ook scheren, alleen begin eens met de hals. Daar kunnen ze al heel veel warmte op kwijt en kan hij zonder deken buiten blijven staan. Meer scheren kan altijd nog toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 11:59 



 

Alleen hals en evt borst eruit
Of buitenstal maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 12:03 



 

Shetten zijn gemaakt voor buiten
Ideaal is droge uitloop met schuilstal

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 12:03 



 
Profiel   

Ik zou alleen een strook van zijn kaak recht naar beneden richting de borst scheren :) dan kan hij zonder deken want wat is echt véél fijner voor alle partijen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 12:05 



 
Profiel   

Keet schreef
Ik zou alleen een strook van zijn kaak recht naar beneden richting de borst scheren :) dan kan hij zonder deken want wat is echt véél fijner voor alle partijen

Zo lopen ze hier ook al is dat mede een poging om ze iets meer te laten verbranden ivm mollig (nadeeltje van goed hooi ) en te weinig werk nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 19:39 



 

[***] schreef
Shetten zijn gemaakt voor buiten
Ideaal is droge uitloop met schuilstal

Tsja maar ts heeft die optie dus niet, waarschijnlijk zou ze dat het liefst ook willen.

Ik zou inderdaad eens beginnen met de borst en de luchtpijp scheren, kijken of het dan beter wil.
Zo niet, zou ik een racestreep scheren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 19:42 



 
Profiel   

Aangezien er geen recenter topic is over het scheren van een shetland veulen, kom ik hier even binnenvallen. 1 van onze veulens van dit jaar (nu 5 maand oud) komt niet door zijn vacht, het is nattig en stinkt naar zweet. Ze staan overdag op de wei en in de avond en nacht in de paddock met schuilstal. Ze liggen vaak op stal te slapen.

Nou ben ik benieuwd hoe het gegaan is met scheren en wat jullie adviezen verder zijn. De streep van kaak naar borst heb ik al weggeschoren. Dit leek even wat verlichting te geven. Maar nu staat hij weer klam van het zweet.

Wat adviseren jullie? Van de ene kant vind ik het zo zielig dat hij zijn warmte niet kwijt kan. En ik vind zijn vacht echt onhygiënisch worden ondanks het borstelen. Dus roept alles in mij, dan maar meer scheren.
Van de andere kant wil ik de natuur ook niet echt verstoren en vraag ik me af hoe een eventueel dekentje het gaat redden met 2 hengstveulentjes.
Het is natuurlijk nu bizar warm voor de tijd van het jaar en niemand weet wat de winter gaat brengen.

Dilemma. Wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 11:17 



 
Profiel   

Zo snel mogelijk scheren dan, dekentje op en tegen dat het echt winter is zal er als het goed is al wel weer terug wat haar op staan. Tegen dan kan je altijd nog zien of je nog een dekentje nodig hebt of niet. Hoe langer je wacht met scheren, hoe kleiner de kans dat hij eind december en januari als het echt koud kan worden al terug wat meer vacht heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 11:23 



 
Profiel   

Je verstoord de natuur al door ze binnen te laten staan en niet buiten. Hun vacht is gebouwd voor hun natuurlijke habitat op de Shetland eilanden, in Nederland is het veels te zacht. Scheren die hap! Straks heb je rainrot of erger..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 11:23 



 
Profiel   

Lees ik het goed dat het veulen alleen bij droog weer een paar uurtjes in de bak staat, en bij slecht weer 24 uur per dag binnen op stal?
Eerlijk gezegd zou ik dan een andere plek zoeken. Wellicht een plek in een opfokstal of een weitje bij een boer tussen wat andere shets? Of als het mogelijk is maak je een uitloopstal met een stukje verharde uitloop ervoor, waar ze met een paar dieren droog buiten kunnen staan dag en nacht.
Niet alleen voor de beweging en vacht, maar ook omdat het voor zo'n jonkie juist op dit moment belangrijk is om manieren te leren en sociaal te worden naar andere paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 11:30 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Lees ik het goed dat het veulen alleen bij droog weer een paar uurtjes in de bak staat, en bij slecht weer 24 uur per dag binnen op stal?
Eerlijk gezegd zou ik dan een andere plek zoeken. Wellicht een plek in een opfokstal of een weitje bij een boer tussen wat andere shets? Of als het mogelijk is maak je een uitloopstal met een stukje verharde uitloop ervoor, waar ze met een paar dieren droog buiten kunnen staan dag en nacht.
Niet alleen voor de beweging en vacht, maar ook omdat het voor zo'n jonkie juist op dit moment belangrijk is om manieren te leren en sociaal te worden naar andere paarden.


Ik denk dat je op het originele bericht van vorig jaar reageert. Daar was al van bekend dat ts geen andere keus heeft voor huisvesting. De vraag nu gaat om een veulen dat overdag op de wei staat en snachts in paddock met open stal ze gaan alleen snachts vaak binnen liggen slapen terwijl deur openstaat.

Ik denk dat ik hem dan toch maar de hele vacht ga scheren en dan idd maar rekening houden als het heel hard regen een dekentje of iets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 11:36 



 
Profiel   

Ah sorry, ik had niet gezien dat het een oud topic was inderdaad!
In jouw geval zou ik niet geheel scheren maar gewoon een streep, zodat hij wel wat meer warmte kwijt kan maar geen deken nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 11:43 



 
Profiel   

Hier geen veulen maar volwassen shetlander die erg dik in zijn vacht staat en ook zweten op stal
Hij staat alleen snachts binnen .
Ik heb hem een streep geschoren van hals tot billen en hij staat zonder deken buiten .

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 12:01 



 
Profiel   

Hij heeft nu een streep van kaak tot net achter de oksels maar met het benauwde weer nu is hij nog helemaal bezweet.
Ik ga nog wat meer onder de buik weghalen en dan bekijk ik per dag of het voldoende is of dat er meer af moet. Hebben jullie ook foto's van jullie scheerpatroon? Ik heb dat standaard plaatje wel gezien en zie ook heel veel geschoren paarden. Maar bij een 5 maand oud veulen en sowieso een shet, heb je wat minder scheerruimte. Ontzettend bedankt voor alle reacties

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 13:13 



 
Profiel   

Onze shet is in de ochtend ook nat aan de buik, maar ik denk eerder dat dit condens is.
hals is al een streep weggeschoren. Evt doen we nog bij de lies.
Hij doet nu niks, maar als hij weer voor de sulky gaat, doen we denk ik een jachtpatroon en dan lekker een dekentje op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 13:18 



 
Profiel   

Andere plek zoeken. Een veulen en zeker ene shet hoort nooit op stal. Is geen reden of smoes voor. Je krijgt hier alleen maar ellende van.

Je kan scheren en dekens opleggen, maar je krijgt echt vroeg of laat een pony met problemen. Ze moet vrij bewegen MET vriendjes en goed eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 13:20 



 
Profiel   

Superpony, eerst goed lezen... Je reageert op het eerste bericht, en die is al oud. Verderop wordt er door iemand anders advies gevraagd mbt scheren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 13:24 



 
Profiel   

Bix schreef
Superpony, eerst goed lezen... Je reageert op het eerste bericht, en die is al oud. Verderop wordt er door iemand anders advies gevraagd mbt scheren.


Ten eerste zijn alle laatste reacties recent.

En scheren is gewoon belachelijk. Het is een veulen en zou dan nu een jaar zijn. Die horen buiten en de vacht regelt dat zelf. Daar worden ze gezond en sterk van.

En als je moeite hebt met een reactie, scrol je door, maar gaat niet anderen de les lezen. Dan ga je maar voor de klas staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 13:39 



 
Profiel   

Het gaat om een 5 mnd oud veulen. Niet om één van een jaar. Daarom zeg ik, leeeees. En wie leest hier nu wie de les, mafk... Succes met je korte tenen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-20 13:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen