Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Wintervacht warmbloed

 
Profiel   

present schreef
Een beetje rillen is niet erg, maar vraagt natuurlijk wel energie, dus zorg dat ze genoeg ruwvoer krijgt. Heeft ze een plekje om te schuilen als ze dat wil?



Maar wie bepaalt dat eigenlijk....... niet aanvallend bedoeld

Mijn merrie staat afwisselend onder de dekens van 0-100-250 grams nu
Helaas heeft ze het echt snel koud..... gaat zuur doen en rennen

Waarom zou je je paard laten rillen van de kou?
Bedoel wij mensen hebben allemaal verschillende lichaamstemperatuur waar we ons fijn bij voelen lijkt me dat dat ook voor paarden geld.
Bedoel mijn man heeft shirtje aan en ik nu 3 lagen...... dus ik moet maar doorzetten om minder lagen te dragen...... weet niet of dat werkt bin paarden
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 13:28 



 
Profiel   

tita schreef
present schreef
Een beetje rillen is niet erg, maar vraagt natuurlijk wel energie, dus zorg dat ze genoeg ruwvoer krijgt. Heeft ze een plekje om te schuilen als ze dat wil?

Maar wie bepaalt dat eigenlijk....... niet aanvallend bedoeld

In de meeste gevallen krijgen ze er niets van in elk geval, maar de eigenaar bepaalt of er een deken op gaat of niet. Als ik zie dat een paard echt last heeft van de kou leg ik er een deken op. Zolang het bij af en toe wat rillen blijft zie ik daar echter niet gelijk een probleem in. Wat een ander doet moet een ander weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 16:11 



 
Profiel   

rina schreef
0 grams in zulke gevallen nooit doen. Een deken legt de haren plat, die ze omhoog zetten omdat ze het koud hebben, en een 0 grams geeft dus geen warmte. Daarmee zal ze het nog kouder krijgen.

Bibberen is op zich niet zo erg, zolang ze maar genoeg te eten hebben en een schuilmogelijkheid. En als je er al wat op wilt gooien dan iets met vulling zodat ze het ook warm krijgen.

Ik heb gisteravond de dekens eraf getrokken. Het is op het moment zo warm dat ze zonder kunnen.


Oh dat wist ik niet joh, dankje, dan weet ik dat ik een 0grams er niet op moet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 18:07 



 
Profiel   

tita schreef
present schreef
Een beetje rillen is niet erg, maar vraagt natuurlijk wel energie, dus zorg dat ze genoeg ruwvoer krijgt. Heeft ze een plekje om te schuilen als ze dat wil?



Maar wie bepaalt dat eigenlijk....... niet aanvallend bedoeld

Mijn merrie staat afwisselend onder de dekens van 0-100-250 grams nu
Helaas heeft ze het echt snel koud..... gaat zuur doen en rennen

Waarom zou je je paard laten rillen van de kou?
Bedoel wij mensen hebben allemaal verschillende lichaamstemperatuur waar we ons fijn bij voelen lijkt me dat dat ook voor paarden geld.
Bedoel mijn man heeft shirtje aan en ik nu 3 lagen...... dus ik moet maar doorzetten om minder lagen te dragen...... weet niet of dat werkt bin paarden


Ik ben wel van mening dat we paarden wat minder moeten vertroetelen, hoe meer je ze verwent (als het ware) hoe slechter voor hun eigen gezond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 18:10 



 
Profiel   

Updateee :
Helaas houd hier het avontuur voor ons tweetjes op, het weer is in temperatuur zo snel gedaald hier aan de kust en ze is nu meerdere keren achter elkaar trillend aangetroffen in de paddock. Dus dan maar mijn 100/150 grams uit de kast gehaald aangezien een 0/50 grams ze alleen maar kouder maakt.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 22:54 



 
Profiel   

Dat een 0 grams ze alleen maar kouder maakt is niet waar hoor :) fabeltje. Ze kunnen daar ook nog steeds hun vacht onder opzetten, net zoals jij ook kippenvel kunt hebben onder een jas. Zeker met wind en regen help je ze met een deken, omdat ze onder de deken wél hun vacht kunnen opzetten, en zonder niet omdat ze dan nat tot op de huid worden.

Dat gezegd hebbende is het wel echt koud ja. Als het dan ook nog regent, of met die mist hebben sommigen het toch wel moeilijk ja :brr:. Die van mij ook hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 23:04 



 
Profiel   

Ik heb dezelfde ervaring als Sintara, hier ook 5 paarden in de 24/7 kudde die ieder jaar alleen een 0 gram regendeken op hebben. Dit zijn haflingers, een new forest en een KWPN (met een heel dun vachtje vind ik). Ik wil niet zeggen dat dit voor ieder paard genoeg is natuurlijk, maar dat ze het kouder krijgen van een ongevoerde deken lijkt me niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 23:34 



 
Profiel   

Mijn Draver staat nog steeds zonder deken, maar mocht het toch te koud worden, beginnen we met een 0 grams regendeken. Andere jaren ook gedaan en daar krijgt hij het echt niet kouder van.. Sterker nog, met een deken met vulling heeft hij het veel te warm en voelt hij zich niet lekker..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 23:50 



 
Profiel   

Die van mij stond afgelopen zaterdag echt weer te koud in haar blootje. Als in, druk draaikonten, bibberen en slecht hooi eten. Met dr deken een kwartier op kwam ze weer tot rust en ging ze weer goed eten.
Ze heeft duidelijk de memo gemist dat ze zich warm moet eten.

Maar al met al ben ik er best tevreden over! Ik denk dat ze dit jaar hooguit een paar dagen 200g moet.
Niet slecht voor eentje die in september met een hamstervacht stond te shaken van de kou bij 10 graden :o. Volgend jaar gaat het vast nog wat beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 00:07 



 
Profiel   

Oke jongens
Ff weer een update : ik weet niet wat het weer aan het doen is maar vorige week lag er nog sneeuw en kon ik schaatsen en nu kan ik zowat in me bikini naar het strand. Jinx heeft het die heftige winterweken met haar 100grams deken gedaan. Ik kwam vandaag op stal en het weer was echt heerlijk dus gelijk die deken eraf gehaald.

Ik moet zeggen, mijn hart huilt wel als ik al die andere paarden een beetje zwetend zie staan. Bij Jinx is het gelijk te zien wanneer ze het warm heeft, dan gaat ze zweten tussen haar kaken, dit was vandaag dan dus ook het geval toen met haar deken.

Ik hoop dat de deken nu af kan blijven maar ik vertrouw het weer voor geen meter. Het kan zomaar weer -5 worden dus de deken blijft nog even op stal liggen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 00:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen