Paard valt af in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:18

Onze merrie (luchtzuiger) was jarenlang te mager. We hebben alles geprobeerd maar nergens werd ze echt dik van. Ook niet van maislijnzaadbrok, sojaschroot etc. je zag haar ribben het was echt erg..

Onbeperkt hooi was hier het antwoord. Sinds een jaar of twee wordt ze zelfs te dik in de winter (maar dat komt omdat ik dan door de kou niet vaak genoeg rij) :+ :D

En met onbeperkt bedoel ik niet heel veel geven en dan is het op, nee zoveel neerzetten (mag in slowfeeder) dat ze het niet in 1 dag op kan. We hebben balen van 300 kg waar ze altijd van kan eten.

Nu zuigt ze amper nog lucht en hebben we een gezond merrietje (dikkie noem ik r nu omdat we zoveel jaartjes hebben afgezien)

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:20

Letizia die van jou vind ik goed uitzien.
Voor dat net dat beetje extra kan idd sojaschroot geven. Staat een hoop info op bokt over.
Ik geef zelf in de winter hippalgo bodybuilder als dikmaker. Zodra hij het gras op gaat stop ik er weer mee.

Gabyhakuna. Ik vind hem niet mager alleen super slecht bespierd. Zou het eerder in het trainen zoeken als voer.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:30


Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:01

Zidore schreef:
https://stablemanagement.com/.image/t_s ... y-1500.jpg
Mijne zag er ongeveer zo uit, toch echt te dun.. zodra je ribben kan gaan zien heb je écht een probleem. Paarden die genoeg hooi krijgen raken nooit te dun.


Paarden op onbeperkt hooi kunnen zeker wel te dun worden

Dit paard stond op onbeperkt hooi en een halfje biks,24/7 buiten en was in een paar maanden tijd zo mager geworden. ik heb haar gekocht en op gewicht gekregen met 6-12/7 buiten, 200g deken erop en opgebouwd naar 5kg bijvoer naast zeer rijk hooi en na 3 maanden (nov-jan) was ze min of meer terug op gewicht.
Afbeelding

Ribben kunnen zien door de wintervacht heen of op de foto is overdaad echt te dun, net de omlijning van ribben kunnen zien in het echt is wel schraal, maar op zich niet te mager.

Op de hennekeschaal is voor een sportpaard alles van 4-6 goed en voor een recreatiepaard 4.5-6.5 goed. Een 7 of meer is voor alle paarden te zwaar, en 3.5 of minder voor alle paarden te mager. Beste prestaties zijn bij een 5-5.5, inclusief beste vruchtbaarheid bij fokdieren.


https://i.pinimg.com/originals/e0/1c/4a ... 59e6f0.png

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:58

Stond ze alleen Mizora of in een kudde? De mijne stond eerder in een kudde met onbeperkt goed hooi, maar toch aten al haar vriendjes het op (en lieten haar er niet bij) waardoor ze toch bleef afvallen. Ze staat nu niet alleen maar kan wel alleen onbeperkt eten (haar shet maatje kan namelijk absoluut niet tegen onbeperkt) overdag staan ze met meer maar in de nacht heeft ze alle toegang tot al het hooi.

Zonder deken viel ze ook heel erg in. Ben helemaal niet voor/anti dekens, maar wel van mening dat bij een bepaalde leeftijd ze teveel inleveren van die koude maar vooral natte winters in NL. Dan gaat alles wat ze eten direct de kachel in zeg maar.

Omdat bleek dat mijn merrie niet tegen biks kon en maagzweren had kon ik haar niet van alles bijvoeren. Dat zat ook tegen.

Sommige mensen noemen een grote berg hooi onbeperkt hooi of als er de volgende dag nog een ‘restje’ ligt, in mijn optiek moet er genoeg voor allen liggen zodat het nooit bijna of helemaal op raakt, dat vind ik pas onbeperkt.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 00:39

Ze stond in de kudde. Maar het ging me om de tekst dat paarden met genoeg hooi nooit te dun worden, dat is zeker niet altijd waar. Ook niet als ze juist alleen staan met contact over het hek of welke variant je kan bedenken. Het is altijd paardafhankelijk en er zijn er genoeg die er echt wat bij moeten. Anderzijds ook genoeg die zelfs op belemmerd arm hooi nog te dik worden (het huidige groepje heeft daar de neiging toe, nu met graszaadhooi gaat het behoorlijk goed).

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 18:05

Ik was net bij Grevers om een zak soja schroot te bestellen maar ik moet min 250 kg bestellen :')

Dat is een beetje veel. Iemand en adres waar ik het nog meer online kan bestellen.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:04


Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:19

Cowgirl schreef:
Ik was net bij Grevers om een zak soja schroot te bestellen maar ik moet min 250 kg bestellen :')

Dat is een beetje veel. Iemand en adres waar ik het nog meer online kan bestellen.


Grevers heeft 2 websites. Hier kan je het direct bestellen (prijs is incl. verzendkosten):
https://www.grevers-winkel.nl/product/9 ... jaschroot&

Jij hebt waarschijnlijk hier gekeken: https://hobbyfarming.nl/

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:34

Nu hoor ik net iedereen alleen over voeding praten. Mijn vraag is, zijn de tanden nagekeken? Is er worm test gedaan? Is er een zand test gedaan? Zand in darm kan zorgen dat paard niet genoeg uit voer kan halen.en een bol buik geven maar geen vet. maagzweer uitgesloten? Bloedtest of er vitamine gebrek of mineraal tekort is en waardoor komt dit? Pijn uitgesloten ? Vitamine En, B, D is in de winter vaak een probleem. Maar als je krachtvoer geeft zou dit bij welk voer merk ook in orde zijn. Maar kan het het soort zijn wat niet past bij behoefte jou paard.

Je kan een najaar detox doen en zandkuur enz.

Hoe goed is je kwaliteit ruwvoer? En soms is de samenstelling van het soort voer wat je geeft aan je paard niet de juiste combinatie voor jou paard. Elk paard vraagt maatwerk. En soms is dat een tijd puzzelen.

Klopt de combinatie arbeid met voeding behoefte paard. Is je paard een nerveus dier vraagt deze ook meer energie enz. Welke vorm van energie je er in stopt kan ook nog schelen.

Desnoods als je er bent geef je hem extra ruwvoer want daar begint het vaak als bovenstaande uitgesloten is.

Een paard wat afvalt in de winter en spier afbreekt is iets mis.

In de natuur valt een paard in de winter ook wat terug. Veel van onze paarden zijn te dik. Bij een paard mag je wat rib voelen en licht zichtbaar zijn.

En als het paard moet gaan aanzetten duurt dit lang.

Werk in stapjes een lijst af. Zodat je later ook weet waar het voor jou paard in zat dat hij afviel. En aankomen daarna kost tijd.

Het najaar nu is helemaal niet zo koud nog voor onze paarden...juist het tegenovergestelde paarden vinden deze temperaturen zeer fijn. Regen valt ook nog mee. En echt koud is het niet voor onze paarden nu nog. Dus daar zit het nog niet in dit jaar. Deken bij nu winter vacht lijkt me echt niet nodig.