Wennen aan een nieuw klimaat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Wennen aan een nieuw klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 06:55

Hoi Bokkers,

Ik ben benieuwd wie hier allemaal ervaring heeft met het emigreren van je paard naar een compleet ander klimaat.

Precies een jaar geleden zijn mijn paard en ik naar North Carolina (US) verhuisd, de reis zelf is echt super gegaan. De eerste paard maanden gingen ook heel goed omdat we in het winterseizoen aankwamen (dat is vergelijkbaar met de lente in NL). Afgelopen zomer is echter zwaar geweest voor mijn paard. Het is toch wel 5 maanden rond de 35 graden geweest met een hoge vochtigheidsgraad (als je ooit op Bali bent geweest, zo voelt het hier ook).

Nu doet hij het op zich heel goed en denk ik niet dat we mogen klagen. We staan in nauw contact met dierenartsen uit zowel NL als hier in de US en zij zeggen allemaal dat de aanpassingen die ik heb gedaan meer dan voldoende zijn en dat het gewoon tijd kost voor het paard gewend is.

Het paard is 15 jaar oud, lastigste probleem is dat hij moeilijk op gewicht te houden is (ik hou van lekker rond), door de warmte loost hij zoveel mogelijk vet opslag.

Wie heeft zijn paard nog meer verhuisd naar een totaal ander klimaat? En ging dat helemaal vlekkeloos of heeft jouw paard ook echt wel even moeten wennen? Ik ben benieuwd naar andermans ervaringen!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Wennen aan een nieuw klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 07:21

Wooh, wat heftig zeg dat het daar zo warm is. Ik kan mij goed voorstellen dat paard daar veel moeite mee heeft.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Wennen aan een nieuw klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 07:55

Ik denk inderdaad dat het wel gaat wennen.
Wij zijn met vier paarden verhuisd van het westen naar het oosten van Nederland.
Niet schokkend , geen emigratie, geen totaal ander klimaat. Maar toch anders, doordat er hier veel minder wind staat en van de zee naar de bossen, van kleigrond naar zandgrond.
Onze paarden kregen het flink zwaar. We verhuisden in januari en het was hier toch echt tien graden kouder dan waar we vandaan kwamen.
Daarna een bloedhete zomer. De 42 graden tikte het wel aan op de paddock.
De pony’s deden het goed, maar de paarden (toen 16 en 18 jaar ) zweetten als otters en wisten soms niet waar ze het zoeken moesten.
Ik heb ruim twee jaar met ze gedokterd, koliekerig en gewoon algeheel snel uit hun doen.
Ik denk dat dit alles te maken had met de verhuizing en met toch ook het klimaat.
Maar nu , na twee jaar, is alles gesetteled en blijven ze goed op gewicht, zitten goed in hun vacht en zijn ze gewoon happy en gezond.
Dus inderdaad: acclimatiseren heeft echt tijd nodig, maar met wat aandacht en zorg komt het goed !

Ps..ik heb op je site gekeken. Wat gaaf ! Heel veel succes gewenst.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:16

In een warm klimaat is vet hebben niet handig dus je paard heeft zich aangepast maar jij nog niet met wat je graag ziet.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:10

het is zo afhankelijk per paard hoe ze het daarop doen.
Mijn merrie is naar Singapore verhuisd en heeft daar altijd vreselijk last van het weer gehouden (ze heeft er vier jaar gewoond). Dat varieerde van merkwaardige huidproblemen tot minder alert gedrag, maar ook tot een enorme vacht-aanmaak, wat ze in het veel koudere Nederland nooit heeft gehad. Ik was erbij toen ze terug naar Europa kwam, een paar dagen in Nederland heeft gestaan, voor ze naar de UK door is gegaan. De manier waarop dat paard frisse bries stond op te snuiven, was echt onbetaalbaar. Ze woont nu in de UK, haar Singaporese eigenaresse heeft haar daar nog een jaar gereden en die trof echt een volkomen ander paard aan. Nooit meer gedoe met haar huid, altijd fris, vol aandacht, enthousiast voor het werk, fantastische vacht (ze woont nu ook wel weer echt op een perfecte plek, dus ze boft gewoon).
Haar andere paard, ook een KWPN-er die ze ook in Nederland heeft gekocht, heeft echt nergens last van en geniet van de warmte op zn vel.

Kijk gewoon lekker naar je paard en geef het de tijd.

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 18:18

Dankjewel voor de reacties en jullie ervaringen! Zo te lezen is het inderdaad heel verschillend per paard, dat wist ik ook wel maar vind het het wel fijn om te lezen dat het niet gek is dat een paard langer moet wennen dan een jaar.
Ik herken heel erg wat jullie zeggen, mijn paard doet het op zich heel goed maar ik kan aan zijn lijf gewoon zien dat hij wel wat moeite heeft met het weer hier. Hij is gelukkig niet koliekerig *afkloppen*. Maar wel wat meer jeuk dan gewoonlijk, andere vacht dan gewoonlijk, iets dunner etc.

Geduld hebben dus!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:56

Wij hebben een aantal Europese paarden in Shanghai, waar de zomer ook tropisch is. Met een hoge luchtvochtigheid.

Wij beginnen in de aanloop al met goed voeren, in de zomer voeren we zomaar het dubbele ten opzichte van de winter. Let op, de paarden mogen niet dik zijn, dat kost hen teveel energie. In de zomer zorgen dat je voer genoeg elektrolyten bevat. En hang een zout/liksteen op.

Verkoeling bieden waar je maar kan. Dat begint al met de bouw van je stal, de materialen en de manier om schaduw en luchtdoorstroom optimaal te benutten.
Wij gebruiken ventilatoren, en hebben nu een stal gebouw met airco. Wat ook weer zijn eigen management behoeft. Voor droge warmte hebben we een vernevelsysteem.

De verzorging kost veel meer tijd. Wij scheren paarden die teveel vacht houden. Soms scheren we ook de manen kort, en lange voorplukken gaan in een vlecht en op een knotje.

Na het werk altijd uitbundig koelen. En daarna zorgen dat de vacht heel schoon en zo droog mogelijk wordt. Te lang vocht op de huid geeft huidproblemen. Onder andere op het hoofd, in de oksels en liezen, maar ook op de benen.

Het ene paard heeft meer moeite met het weer dan het andere. Dan pas je ook de arbeid iets aan. Maar conditie verliezen liever niet, uithoudingsvermogen helpt namelijk ook.

JorisV
Berichten: 26
Geregistreerd: 05-12-20

Re: Wennen aan een nieuw klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:43

Ik kan mij voorstellen dat je niet gewend was om je paard zoveel vet te zien verliezen. Door het warme klimaat was jouw paard zich gaan aanpassen. Had je eraan gedacht om jouw paard eerst in een quarantaineperiode te plaatsen? Tijdens die periode let je op veranderingen in temperament, eetlust, temperatuur en neusuitscheiding.