Peesbeschermers en modder(bak)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Peesbeschermers en modder(bak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:08

Sterker nog, in de zomer durf ik ze lekker nat te maken en na een korte training heb ik nog lekker frisse beentjes. :)

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:51

Fillis schreef:
Ik heb een set compositi beschermers. Ideaal voor deze omstandigheden :)


En die bevallen ook goed beschermen ze ook echt ? Zit in twijfel of is die wil

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Peesbeschermers en modder(bak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 22:21

Ik heb ze op m’n toenmalige werk vastgehad. Vond ze maar flubberig en had niet het idee dat het iets zou helpen qua bescherming.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Re: Peesbeschermers en modder(bak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:29

De mijne tikt zich ook aan, maar met deze beschermers [incl springschoenen] geen korstjes/wondjes meer. Ze doen dus precies waar ik ze voor aangeschaft heb ;)

Bij mij bevallen ze dus goed.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Peesbeschermers en modder(bak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:40

Ik heb 2 paar dus ze hebben een dagje extra om te drogen. Wij hebben op stal ook een ruimte met verwarming waar je dekjes en dergelijke op een waslijn kan hangen. Zodoende eigenlijk altijd droge en schone peeskappen.

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:33

snorkel1986 schreef:
Fillis schreef:
Ik heb een set compositi beschermers. Ideaal voor deze omstandigheden :)


En die bevallen ook goed beschermen ze ook echt ? Zit in twijfel of is die wil

Ik kwam ze tegen op mp en ga ze proberen zal nu meer thuis rijden ivm bak bezet dus knoop doorgehakt voor de voorbenen dan kunnen we nog kijken voor achter

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:50

snorkel1986 schreef:
Fillis schreef:
Ik heb een set compositi beschermers. Ideaal voor deze omstandigheden :)


En die bevallen ook goed beschermen ze ook echt ? Zit in twijfel of is die wil


Mijn eerste keus (modder of geen modder) zijn inderdaad de compositi
2e keus zijn de tri zone open fronted

Beide heel fijne beschermers.

Beschermen ze genoeg?

Ik snap juist nooit zo goed waarom je je paard meer dan dit zou willen beschermen*. Het vangt de grootse klap op. Voor al het andere: doe niet zo dom en let op je eigen benen, oen.

Daarbij is al jaren bewezen dat warmte pezen ook kapot maakt. ën dat veel beschermers te veel warmte vast houden. Vals gevoel van bescherming dus.

*behalve in de cross, maar dan heb ik het ook over vast hindernissen.

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Peesbeschermers en modder(bak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 11:08

Ik heb de arma air motion besteld en binnen gekregen. Zien er mooi uit. Mooie vorm en mooi materiaal. Echter zit er geen hard stuk in dus qua bescherming is het niet zo veel. En aangezien mijn paard nog wel een strijkt vraag ik mij af of die stukken dat gaan uithouden. Het is alleen maar leer achtig zonder hard materiaal.

Ik heb gisteravond de arma crossbeschermers er nog bij besteld om te bekijken wat beter geschikt is. Ik ben nogal van het praktische dus ik gebruik dezelfde set voor alles. Wil er bijvoorbeeld ook mee kunnen springen en daar vind ik de air motion niet geschikt voor.

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 11:11

Balou_k schreef:
Sterker nog, in de zomer durf ik ze lekker nat te maken en na een korte training heb ik nog lekker frisse beentjes. :)


Mijn paard is nooit nat of waar onder de peesjes (br air tech) zelfs niet als het warm is. Nat neopreen lijkt me te gaan broeien dus dit vind ik voor mijn gevoel helemaal niks

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:22

Ik heb deze. Zijn niet mooi (eigenlijk wel gewoon lelijk :') ) maar zit geen neopreen in, zijn wel luchtig en beschermen goed tegen aantikken. Deze kun je gewoon afdrogen met een handdoek.
https://www.agradi.nl/harrys-horse-pees ... -zwart.htm

Ik had ze gekocht voor de revalidatie van een peesblessure, maar rij er nu eigenlijk altijd mee. Bij ons staan ook na een regenperiode flinke plassen in de bak maar ik haal ze na het rijden door een emmer water, droog ze af en ze zijn klaar voor de volgende rit.

Voor de peesblessure had ik altijd Eskwadron peesjes en dan had ik 3 paar, zodat een paar altijd 2 dagen kon drogen als ze nat waren geworden. Nu heb ik gewoon 1 paar, rij er al meer dan een jaar dag in dag uit mee en ze zijn nog als nieuw. Ik was in het begin eigenlijk bang dat die wat dunnere bandjes zouden gaan irriteren met rijden, had ze voor de eerste keren in de paddock gekocht, maar dat gaat gewoon prima, niet niets aan irritatie en mijn paard heeft best snel kale en gevoelige plekken.

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Peesbeschermers en modder(bak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 11:28

Gaat daar geen zand tussen zitten enzo? Paard op m’n werk had ze in in de paddock maar daar zat wel zand tussen altijd. Mijn paard heeft echt een mega gevoelige huid en schuurplekken binnen no time

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Peesbeschermers en modder(bak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:32

Cross bescherming van Lemieux is ook fijn. Maar nu het echt heel nat is doe ik niks om. Was hier kwestie van trainen. Paard tikte als jong paard wel aan maar nu nooit meer gelukkig.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:57

Er gaat natuurlijk altijd wel wat zand tussen zitten, maar dat had ik met mijn neopreen beschermers ook altijd wel.

Ik zou zelf geen crossbeschermers doen voor het dagelijkse werk. Los van dat die zeker niet sneller drogen, vind ik dat way to much om de benen voor gewoon dagelijks werk met ook de voorkant helemaal dicht afgesloten. Voor mijn gevoel zijn ademende crossbeschermers ook luchtig voor cross beschermer, maar zit een been met een crossbeschermer zoveel dikker ingepakt in zijn totaal, dat de ademende crossbeschermer altijd nog minder luchtig is als een gewone peesbeschermer.

Ik zie in je profiel dat je een schimmel hebt TS (ha ha je avatar is wat misleidend, had een tinker verwacht) en die zijn natuurlijk wel altijd wat extra gevoelig, dus hoe het daarop uitpakt weet ik niet. Het is mij in ieder geval enorm meegevallen op mijn paard hoe ze bleven zitten en dat er geen irritatie was, ten opzichte van wat ik verwachtte toen ik ze kocht. Had eigenlijk niet gedacht dat ik er gewoon mee zou gaan rijden, dat ze voor de paddock zouden zijn en voor het stappen opbouwen onder het zadel, maar niet dat ik ermee zou gaan draven en galopperen vanwege het niet hebben van zacht neopreen en de dunne bandjes. Maar rij al een jaar weer gewoon als vanouds en heb ze dus elke dag om zonder enige vorm van irritatie.

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Peesbeschermers en modder(bak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 12:22

Haha. Nee ik heb nu een zwarte kwpn merrie ;) de schimmel is helaas overleden. Mijn zwarte heeft een veel gevoeligere huid dan mijn schimmel. Dat was een ouderwets gefokt robuust type. Mijn huidige is een overgevoelige merrie merrie die al witte haren krijgt als je ernaar kijkt.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:13

Die compositi/HH raad ik af voor paarden met een gevoelige huid. Kijk anders eens op mijn topic 'de ultieme peesbeschermer' op de laatste paginas hebben we ook wat tips gegeven over beschermers die geen water opnemen voor als je in een natte bak gaat rijden.
Ik gebruik nu bijv. de equilibrium new open fronted en bijpassende strijklappen achter. Heel erg tevreden over!

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Peesbeschermers en modder(bak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 08:52

Thanks! Ga ik doen! Veel genoemde opties zullen waarschijnlijk boven mijn budget zijn maar ga zeker kijken