Paarden op gras in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paarden op gras in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:18

Ik heb een vraag. Mijn pony's (shetlander en welsh cob) lopen 24/7 buiten in een ruime paddock op zandgrond. Normaal is deze na een regenbui weer snel opgedroogd maar door de vele regen van de laatste dagen is het nu erg nat. Overdag zet ik ze altijd een paar uur in de rijbak zodat ze niet de hele dag in de modder staan te stampen. 's-Nachts durf ik ze daar echter niet in te laten lopen omdat er geen stroom op staat en de bak vlak langs de weg ligt. Weliswaar een hele rustige weg maar één auto kan genoeg zijn. Stroom op de bak zetten is ook niet zo eenvoudig. Bovendien hebben ze daar geen schuilmogelijkheden, behalve wat bomen. Nu wil ik graag een stuk grond bij de paddock trekken wat wat hoger gelegen is en dus droog. Echter, op dat stuk staat gras. Kan ik ze nu zomaar op dat stuk laten lopen? Ik wil natuurlijk niet dat ze hoefbevangenheid raken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:26

Die van mij lopen dag en nacht in de wei dus steeds gras ter beschikking.

Volgens de fructraanindex is her op dit moment laag in mijn buurt.

MarliesV

Berichten: 15182
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paarden op gras in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:29

Ik denk niet dat je er veel gras in houdt, ook al ligt het stuk hoger.
Als je het niet erg vind dat je weide kapot gelopen wordt, zou ik het gewoon doen.

Fructaan index in de gaten houden is wel verstandig, dan kan je ze er af halen als het een nacht flink heeft gevroren en daarna zonnig is. Dat zijn de gevaarlijkste momenten.

Anoniem

Re: Paarden op gras in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:47

Dat ze het kapot lopen is niet erg want het wordt in het voorjaar toch omgeploegd. Het gaat mij er meer om dat ze dus niet gewend zijn om op gras te lopen, uitgezonderd in het voorjaar en de zomer, maar dan hooguit een paar uurtjes.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:31

Ik had een flinke reactie geschreven, maar niet verzonden en die was nu verwijderd terwijl ik op verzenden klikte... jammer...

Ik heb mijn twee shetlandpony's in het weideseizoen op zand staan, omdat een van de twee gevoelig is voor hoefbevangenheid en vorig jaar zelfs een gekanteld hoefbeen had (wat wonder boven wonder weg is?). In de winter gaan de alpaca's op het zand (ivm vertrappen wei en Haemonchus, rode lebmaagworm) en gaan de pony's op het gras. Bij mij staan ze op kleigrond en kleideeltjes houden water goed vast, dus de grond en het gras worden flink vertrapt. Daarom eten ze bij mij veel meer ruwvoer en heb ik tot nu toe nog geen last van hoefbevangenheid in de winter.

https://www.pavo.nl/advies/voeding-en-t ... -weidegang

Als ik het goed begrijp, wordt fructaan aangemaakt bij zonlicht en wordt het bij hoge temperaturen gebruikt voor de groei van de plant, dus bij veel zonlicht en lage temperaturen is het fructaangehalte het hoogst. En bij kort gras is vaak meer fructaan aanwezig (dat wist ik dan gelukkig wel :') ). Dus als je hier rekening mee houdt en je pony's zijn meer afhankelijk van ruwvoer dan gras, dan lijkt het me geen probleem. Uiteraard raad ik ook aan de fructaanindex regelmatig te checken en je pony's in de gaten te houden.
En een tip als het een blubzooi wordt: controleer eens in de zoveel tijd de hoeven. Ik heb in de eerste jaren twee keer weke hoeven gehad (niet alleen door natte klei, ook dingen zoals nat zand).

Hoe groot is het stuk en wat voor grond is het? Klei houdt water vast, dus het maakt niet veel uit als het stuk hoger ligt dan de rest. Bij zand of zanderige grond spoelt het water door en zal het minder nat zijn dan bij klei.

Anoniem

Re: Paarden op gras in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:10

@BriPi, het is geen mega groot stuk wat ze erbij hebben gekregen. Er staat zelfs zo weinig gras op dat het met twee dagen al kaal gevreten is. Ze krijgen sowieso altijd hooi bijgevoerd. Het is zandgrond en een gedeelte betegeld en doordat het hoger ligt dan de paddock is het mooi droog. De hoeven houd ik zeker goed in de gaten. Gelukkig hebben ze beide heel goede hoeven. Ook toen mijn Cob nog in pension stond en dagelijks in de natte klei stond te stampen gelukkig nooit problemen gehad.