Regendeken-probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:09

Of je wassen moet is heel erg afhankelijk van de manier waarop de deken gebruikt wordt.

Je gebruikt helemaal geen hals bij de dekens? Dat zou ik eerst testen of het niet toch inregenen is wat doortrekt mede doordat de vacht geschoren is. Dat is sowieso de moeite waard denk ik, ik gebruik sinds ze 24/7 staat bij dergelijke regen altijd een hals.
Als het zo is dat het water op trekt vanuit onderaan de deken wordt het een lastiger probleem, ik weet niet zo goed hoe je dat echt kan voorkomen..

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 15:29

Ja maar wassen or niet, er zit ook een nieuwe deken bij van een maand oud.

Nee inregenen is het ook niet (of niet alrijd alleszins) want het eerst is nat bovenop de rug en ter hoogte van de laatste rib. Maar dan bovenop.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:26

Volgens mij moet je geen onderdeken onder de regendeken doen en ligt het daar aan. ... ik heb bucas en amigo (2x) en mijn paard is ook geschoren. Staat onder 50 of 100 gram nu en heeft het warm zat. Mijn dekens zijn ook enkele jaren oud en twee jaar geleden gewassen en geïmpregneerd. Niks aan de hand met doorlekken

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:32

Bij Fedimax zie je overal de waterkolom en de scheurvastheid, inclusief het ademend vermogen van de dekens staan. Dit is een voorbeeld van hun site: https://www.fedimax.de/pferdedecken-wei ... 0-d/a-1129 .

Veel dekens kunnen wel tegen "wat" water, maar urenlange regen en tussendoor niet kunnen opdrogen, maken dat zulke dekens het niet volhouden bij de vele regen van de afgelopen tijd.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:41

Als een stal of onderdeken eronder uit komt zuigt die vocht op.
Wassen boven 30 graden is bij Amigo einde waterdichtheid.
Rollen in een plas zuigt onderdeken vol.
Kleine gaatjes of beschadiging?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:44

Motten in je kast in de periode dat je ze niet hebt gebruikt? Die vreten kleine kanaaltjes in de stof.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:44

Rhino van horseware hebben het hoogste denier, die zijn echt wel waterdicht en hebben een mooie hoge borst/ halsaansluiting.
Het is me niet helemaal duidelijk of deze dekens nieuw of oud zijn?

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:10

Mijn merrie kan ook schuilen maar doet dit niet. Op een dag zoals gister qua regen blijft ze keurig droog onder haar bucas 300 grams.
Maar met zulke regen blijft ze niet helemaal droog onder haar (ongevoerde) regendeken.
Ik heb het idee dat die niet genoeg ademt, waardoor ze klam wordt en dat zelf niet weg kan verwarmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:19

Je hebt waterafstotende dekens en die trekken het niet met dit weer en je hebt waterdichte dekens en die zijn wel geschikt. Dus even kijken of je dekens waterdicht of waterafstotend zijn. Ik heb waterdichte dekens van zowel amigo als rambo en die doen het prima.

Dernier maakt geloof ik niet uit, dat is bij mijn weten enkel de sterkte van de stof.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 23:27

Maar toch, hoe sterker de stof hoe beter bestand tegen water lijkt mij toch. Ik probeer alsnog altijd dekens met hoog denier te kopen terwijl ik geen slopers heb en ik heb nooit lekke dekens. Hier staan ze ook 24/7 buiten. Maar goed ik begrijp dat denier niet voor waterdichtheid staat.
Ik heb nika dekens, vind die echt top omdat ze ook vrij lang zijn en een grote staartflap hebben. Je hebt ze met vaste hals, met hoge schoft en ook met meer aansluitende hals. Echt top.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 23:31

Heeft het paard niet een hele holle rug of zo? Dat het water er wat op blijft staan?

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 23:41

Met een tent heb je bijv. mag de stof niks aanraken als het regent anders wordt hij lek.
Zou het kunnen dat ze met de deken ergens langs gaat schuren?
Misschien dat het dan lek wordt?

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 00:17

Ik denk dat het inderdaad door je onderdeken komt. Paard gaat zweten waardoor de onderdeken vochtig wordt en daardoor slaat je regendeken door met een nat paard tot gevolg.

Ik heb zelf mijn paarden donderdagochtend hun bucas smartex rain opgedaan en ze waren er vandaag nog keurig droog onder.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 00:33

Zit de bovenste deken, doordat even zoveel onderdekens onder zitten, niet te strak?
Ik spuit mijn dekens altijd nog eens extra in om zeker te weten dat ze waterdicht zijn. Misschien om de paar dagen even inspuiten?

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 00:51

Er is overigens een simpele manier om het te testen. Pleur een emmer water over je dekens heen hang ze op en wacht.. Als ze lek zijn dan moet je zie zien dat het er doorheen gaat en nat wordt. Als dat niet gebeurt dan denk ik ze toch echt te warm staat.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 00:57

Ik heb voor mijn paard laatst de BR turnout rug gekocht.
Daarbij staat waterdicht:5000 mm.
Hij is er helemaal droog onder zelfs na die mega regen van gisteren.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 01:27

Spenk schreef:
Er is overigens een simpele manier om het te testen. Pleur een emmer water over je dekens heen hang ze op en wacht.. Als ze lek zijn dan moet je zie zien dat het er doorheen gaat en nat wordt. Als dat niet gebeurt dan denk ik ze toch echt te warm staat.


Nog beter, doe de emmer of kruiwagen test: droge emmer of kruiwagen, drapeer de deken zodanig in de emmer/kruiwagen dat je er water op kan doen en dan een paar liter water erop. 5min wachten en als je deken lekt blijft de emmer/kruiwagen niet droog.

Uiteraard even voorzichtig het water er weer uitscheppen voordat je kunt controleren anders alsnog de deken nat ad onderkant :D

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 09:22

Kruiwagentest is inderdaad een hele goede test. Zeker doen!

Maar ik denk dat het toch aan de pony ligt. Heeft ze normaal gesproken ook een deken op? Wat ik uit je verhaal lees niet. Tot ze nu geschoren is over hele lijf behalve alles wat buiten de deken steekt. Toch?

Op een net geschoren paard is het soms moeilijk zien of voelen of het dier aan het zweten is. En ik denk dat het dat toch is.

Beestje is waarschijnlijk niet gewend aan dekens en staat nu super vertroetelt, maar onder een, voor haar doen veel te dikke, niet ademende isolatielaag.

Een niet geschoren vacht kan makkelijker ademen en zeker als het ineens zo warm is ten opzichte van een paar weken terug kan ik me voorstellen dat het beestje het gewoon enorm warm zal hebben onder die super isolatielaag. Dat samen met de geschoren vacht waarop je zweet soms niet goed ziet kan ik me voorstellen dat het niet de dekens zijn die doorlekken, maar dat het het zweet is dat aan de onderkant van de regendeken condenseert.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 09:45

Shires, Equi Theme, EJ die van mij blijft er de hele dag droog onder, ook al regent het flink.
De EJ deken is al een jaar of 3-4 oud (niet gewassen).
De Equi Theme 2 .5 jaar en gebruik daar ook gewoon een liner onder en daar blijft ze ook droog onder.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Regendeken-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:52

Wat doen de dekens als je ze op je andere paard legt? Als ze dan wel droog blijven dan moet je het echt bij de pony zelf zoeken.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:58

Wat vreemd. Zijn ze ook echt nat als ze er nog opliggen, of trekt het enkel door na het af doen?
Kwa plek is het helemaal raar, daar zit immers geen naad.
Ik heb zelf altijd Rhino Wugs gehad en daar heb ik echt nog nooit een probleem mee gehad.
Nu overgestapt op Premier Equine Buster met halve hals en ook die heeft nog geen druppel doorgelaten tot nu toe.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 14:01

Devic schreef:
Zit de bovenste deken, doordat even zoveel onderdekens onder zitten, niet te strak?
Ik spuit mijn dekens altijd nog eens extra in om zeker te weten dat ze waterdicht zijn. Misschien om de paar dagen even inspuiten?

Het zijn maar twee dekens. Een onderdeken (of een liner, hangt van de kou af) en dan de regendeken erover. Dat is wel een mogelijkheid. Te strak bij borst en kont niet, maar de deken ligt wel op de warmtedeken.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 14:04

Sizzle schreef:
Wat vreemd. Zijn ze ook echt nat als ze er nog opliggen, of trekt het enkel door na het af doen?
Kwa plek is het helemaal raar, daar zit immers geen naad.
Ik heb zelf altijd Rhino Wugs gehad en daar heb ik echt nog nooit een probleem mee gehad.
Nu overgestapt op Premier Equine Buster met halve hals en ook die heeft nog geen druppel doorgelaten tot nu toe.

Ze zijn nat als ze et nog op liggen

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 14:04

MarjanB schreef:
Wat doen de dekens als je ze op je andere paard legt? Als ze dan wel droog blijven dan moet je het echt bij de pony zelf zoeken.

Dit ga ik proberen als alle dekens weet droog zijn



En ook die kruiwagen/emmer test ga ik doen

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 14:08

Taucha schreef:
Kruiwagentest is inderdaad een hele goede test. Zeker doen!

Maar ik denk dat het toch aan de pony ligt. Heeft ze normaal gesproken ook een deken op? Wat ik uit je verhaal lees niet. Tot ze nu geschoren is over hele lijf behalve alles wat buiten de deken steekt. Toch?

Op een net geschoren paard is het soms moeilijk zien of voelen of het dier aan het zweten is. En ik denk dat het dat toch is.

Beestje is waarschijnlijk niet gewend aan dekens en staat nu super vertroetelt, maar onder een, voor haar doen veel te dikke, niet ademende isolatielaag.

Een niet geschoren vacht kan makkelijker ademen en zeker als het ineens zo warm is ten opzichte van een paar weken terug kan ik me voorstellen dat het beestje het gewoon enorm warm zal hebben onder die super isolatielaag. Dat samen met de geschoren vacht waarop je zweet soms niet goed ziet kan ik me voorstellen dat het niet de dekens zijn die doorlekken, maar dat het het zweet is dat aan de onderkant van de regendeken condenseert.

Het paard is verder inderdaad niet gewend om of geschoren te zijn of om in de winter een deken te dragen.

Enkel in de zomer draagt ze haar eczeemdeken en in de herfst als het nog te warm is om de eczeemdeken af te doen maar wel veel regent, gaat er een regendeken overheen.

Dit verhaal lijkt wel te kunnen uiteindelijk. Want ze heeft het altijd gewoon dezelfde temperatuur als mijn hand.

—-


Ik heb nu een deken gekocht met een binnenkant die ook het vocht absorbeert.