Fleece onder Stay-dry voering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elyntjuhh
Berichten: 35
Geregistreerd: 07-09-08

Fleece onder Stay-dry voering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 19:36

Hoi
Mijn paard is onlangs geschoren en staat nu onder een medium Bucas deken met Stay dry voering (ze zeggen voor temperaturen tussen +12 en -10).
Nu wil ik nog een extra liner mocht het toch te koud zijn en mijn oog is gevallen op de horseware fleece liner. Maar dan krijg je natuurlijk fleece op fleece omdat de Stay dry voering ook al van fleece gemaakt.
Heeft iemand hier ervaring mee? En kan dit gewoon of is dit vervelend voor het paard?
Ik hoor het graag!

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:40

De stay dry voering is dan voor niks, dat is namelijk niet hetzelfde als gewone fleece. Ik weet ook niet of de liners van Horseware fijn onder een Bucas deken blijven liggen en ik denk eigenlijk dat een extra fleece-dekentje niet veel warmte gaat geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:44

Een losse fleece onder een deken gaat geheid strak trekken.

Wil je er een extra laagje onder dan kan je wel van horseware de gewone gewatteerde liners eronder doen.

Jacco_79

Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Re: Fleece onder Stay-dry voering

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:48

Ik zou alleen de Bucas gebruiken zonder iets eronder. Geen goede ervaringen met onderdeken hieronder, trekt inderdaad strak.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Fleece onder Stay-dry voering

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:56

Mijn ervaring is dat fleece strak naar achteren trekt en dat is erg vervelend voor het paard.
Ik zou iets kiezen met gladde onderkant.

Hou er rekening mee dat de temperaturen van bucas gelden voor ongeschoren paarden.

Anoniem

Re: Fleece onder Stay-dry voering

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:13

Uit ervaring: Fleece is drama op geschoren paarden.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Fleece onder Stay-dry voering

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:17

Ik heb wel een gewone liner van een totaal ander merk eronder gehad. Geen fleece. Dat werkte prima.
Ik heb zelf de power turnout, maar mijn paard voelt gewoon steeds koud onder de deken...pas met liner eronder voelde hij warm. Het merk bestaat helaas niet meer en de sluiting was dusdanig slecht dat ik afscheid heb genomen van de liner...

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:21

Als je wilt dat de stay dry werkt kan je er geen fleece onder doen. Ik heb geen stay dry liner dus als ik gereden heb leg ik eerst de smartex erop om te drogen en tegen dat ik thuis ben kan het onderdeken (geen bucas) er weer onder.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:26

Ik heb een fleece liner van Horseware en ik vind 't een miskoop.
Hij valt veel kleiner en mijn paarden houden echt niet van fleece voering in hun winterdekens.
Gewoon een fleece deken voor het uitzweten en daarna een deken met een gladde voering erop.

Ook geen Bucas stay dry dus.

Overigens, als je de liner vast kunt maken aan de buitendeken, zoals de liner van Horseware in Horseware buitendeken, aan de ringen in de halsopening, dan trekt die niet naar achter.

Maar desondanks lag die liner niet fijn op mijn pony's.

elyntjuhh
Berichten: 35
Geregistreerd: 07-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 20:48

Ik had hiervoor de Bucas Irish turnout light met daaronder een horseware liner van 100 gram. Dat bleef prima liggen!

In heb nu dus al een dikkere boven deken, wellicht kan ik de horseware liner hier dan onder doen mocht ze het koud hebben...

Ik vind het altijd zo'n gedoe met dekens, daarom heb ik haar nooit eerder geschoren, maar ze stata nu voor het eerst flink in het werk (ze is 6), en de vacht was gewoon te dik om nog lekker te kunnen trainen helaas.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Fleece onder Stay-dry voering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:17

Ik zou dan gewoon de horseware liner eronder doen en kijken hoe dat bevalt.

Het is altijd zoeken met dekens in het begin, het ene paard heeft het snel koud en het andere helemaal niet. Gewoon voelen en checken hoe ze erbij staan.