Pony heeft stress in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Pony heeft stress in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:31

Wij hebben sinds oktober 2019 een pony voor mijn dochter. In het begin ging het goed, maar naarmate de winter vorderde kreeg de pony meer en meer stress. Er is toen een osteopaat bij geweest, we hebben de volledige voeding aangepast, nieuw zadel gekocht en een vriendje erbij gezet. Vanaf het voorjaar ging het echt super goed, de pony was duidelijk veel rustiger dus wij dachten dat de aanpassingen geholpen hadden. Tot een week of 4 geleden... De stress begint opnieuw. Vooral tijdens het rijden is ze zeer gespannen. We wandelen te voet naar de binnenpiste, en als we er bijna zijn probeert ze regelmatig terug te draaien. Vandaag is ze echt terug gedraaid, en is met mijn dochter op hol geslagen. Dit mag dus absoluut niet meer gebeuren! Ik ga haar voortaan mee vasthouden, zodat ze niet meer op hol kan. Maar ik wil eigenlijk ook het probleem van de stress oplossen.
Van voeding krijgt ze luzerne korrels, ruwvoer kruiden brokken, pavo vital, lijnzaadolie, magnesium en hooi.
Iemand tips hoe we dit verder kunnen aanpakken/oplossen?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:39

Bloed laten checken?
Is de stalling in de winter anders, evt meer op stal of kleinere paddock?

edit: staat de pony nog steeds alleen?

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:49

MarlindeRooz schreef:
Bloed laten checken?
Is de stalling in de winter anders, evt meer op stal of kleinere paddock?

edit: staat de pony nog steeds alleen?


Bloed is vorig jaar gecontroleerd en alles was in orde. Op wat zouden we het nog kunnen laten controleren?
Stalling en wei is hetzelfde. De stallen staan bij ons in de wei. Overdag staat de staldeur open, zodat ze zelf in en uit kan, ‘s nachts staat ze op stal. In de zomer staat de deur wel dag en nacht open.
Ze staat niet meer alleen, ze staan met 2.

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Re: Pony heeft stress in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:56

Is ze niet gewoon fris ? In de winter zijn sommige paarden op de kou. Wellicht wil even longeren voor t rijden helpen ? Het lijkt erop dat de rest wel echt in orde is namelijk

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 22:30

linda_gigant schreef:
Is ze niet gewoon fris ? In de winter zijn sommige paarden op de kou. Wellicht wil even longeren voor t rijden helpen ? Het lijkt erop dat de rest wel echt in orde is namelijk


Ze is inderdaad wel wat frisser en longeren helpt wel dan. Maar toch merken we dat ze zich moeilijker ontspant tijdens het rijden.
Vorig jaar heeft ze in de binnenpiste enorm veel spanning gekend. Nu is het niet zo erg als vorig jaar. Zou het kunnen dat ze de spanning linkt aan de plaats?
Ik ben enorm geschrokken dat ze op hol gegaan is met mijn dochter. Ze begon te draven en mijn dochter kreeg haar niet terug in stap. Toen begon ze te galopperen over de weg. Gelukkig een heel rustig straatje waar ze niemand is tegen gekomen. Pony stak haar hoofd in de lucht en dochter kon haar niet stoppen.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:35

Dat klinkt toch echt als een pony met teveel energie die het niet kwijt kan. Een pony kan pas ontspannen als het te veel aan energie weg is.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:41

Lithya schreef:
Dat klinkt toch echt als een pony met teveel energie die het niet kwijt kan. Een pony kan pas ontspannen als het te veel aan energie weg is.


Zo vind ik het ook klinken.. Veel paarden zijn met dit weer anders dan bij warm weer. Komt ze in de wei etc niet gestresst over?

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:42

Dit is wel een bekend fenomeen. Ik reed vroeger een paard dat zomers flegmatiek was en in de winter bij tijden staatsgevaarlijk, die stond gewoon de hele dag buiten, maakte geen verschil. Je kan het voer aanpassen, eerst longeren inderdaad en verder is het iets waar je je bij neer moet leggen denk ik. Ik merk het zelfs aan mijn hond, die heeft het ook op de heupen met dit weer.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:45

EVL schreef:
MarlindeRooz schreef:
Bloed laten checken?
Is de stalling in de winter anders, evt meer op stal of kleinere paddock?

edit: staat de pony nog steeds alleen?


Bloed is vorig jaar gecontroleerd en alles was in orde. Op wat zouden we het nog kunnen laten controleren?
Stalling en wei is hetzelfde. De stallen staan bij ons in de wei. Overdag staat de staldeur open, zodat ze zelf in en uit kan, ‘s nachts staat ze op stal. In de zomer staat de deur wel dag en nacht open.
Ze staat niet meer alleen, ze staan met 2.

Zou proberen om ook nu dag en nacht de deur open te laten. Wie weet kan ze dan wel meer energie kwijt.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 22:49

Lithya schreef:
Dat klinkt toch echt als een pony met teveel energie die het niet kwijt kan. Een pony kan pas ontspannen als het te veel aan energie weg is.


Kunnen we hier buiten het longeren nog iets anders aan doen?
Er wordt nu evenveel mee gereden als in de zomer.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 22:51

Solistar schreef:
Lithya schreef:
Dat klinkt toch echt als een pony met teveel energie die het niet kwijt kan. Een pony kan pas ontspannen als het te veel aan energie weg is.


Zo vind ik het ook klinken.. Veel paarden zijn met dit weer anders dan bij warm weer. Komt ze in de wei etc niet gestresst over?


Nee, in de wei lijkt ze niet gestresst, en dat was vorig jaar zeker wel het geval. Ook met borstelen en opzadelen is ze nu veel rustiger tegenover vorige winter.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 22:52

Anna79 schreef:
Dit is wel een bekend fenomeen. Ik reed vroeger een paard dat zomers flegmatiek was en in de winter bij tijden staatsgevaarlijk, die stond gewoon de hele dag buiten, maakte geen verschil. Je kan het voer aanpassen, eerst longeren inderdaad en verder is het iets waar je je bij neer moet leggen denk ik. Ik merk het zelfs aan mijn hond, die heeft het ook op de heupen met dit weer.


Voer is vorig jaar door de osteopaat volledig aangepast. Ze is heel gevoelig aan suikers blijkbaar. Ze krijgt geen krachtvoer, enkel luzerne korrels.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:53

Heeft de pony weinig vacht? Of staat ze normaal onder dek? Dan zou het ook kunnen dat ze fris is omdat ze het koud heeft. Dan zou je met een deken kunnen warmrijden.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:54

Mag de pony ook los in die binnenbak? Het hoort er helaas gewoon bij, tijd van het jaar.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:54

Luzerne reageren sommige paarden ook op. Kans is klein, maar je kunt het misschien een tijdje zonder proberen? En kan de stal niet dag/nacht open zoals in de zomer?

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 22:59

Anna79 schreef:
Heeft de pony weinig vacht? Of staat ze normaal onder dek? Dan zou het ook kunnen dat ze fris is omdat ze het koud heeft. Dan zou je met een deken kunnen warmrijden.


Ze staat onder een deken, maar ze heeft daaronder nog wel een dikke wintervacht gekregen.
Volstaat een uitrijdeken over haar billen of best ook haar borst bedekken tijdens warmrijden?

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 22:59

Lithya schreef:
Mag de pony ook los in die binnenbak? Het hoort er helaas gewoon bij, tijd van het jaar.


Los in de binnenbak hebben we nog niet gedaan

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 23:02

Solistar schreef:
Luzerne reageren sommige paarden ook op. Kans is klein, maar je kunt het misschien een tijdje zonder proberen? En kan de stal niet dag/nacht open zoals in de zomer?


Ze krijgt de luzerne sinds februari, dus bijna een haar nu. Zou het kunnen dat ze daar nu opeens op reageert?
Ja, kan wel. We doen de deur nu dicht om haar tijdens haar nachtrust te beschermen voor regen en wind. Ben bang dat ze anders te koud heeft in de nacht. Maar we kunnen het zeker wel proberen.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:05

EVL schreef:
Anna79 schreef:
Heeft de pony weinig vacht? Of staat ze normaal onder dek? Dan zou het ook kunnen dat ze fris is omdat ze het koud heeft. Dan zou je met een deken kunnen warmrijden.


Ze staat onder een deken, maar ze heeft daaronder nog wel een dikke wintervacht gekregen.
Volstaat een uitrijdeken over haar billen of best ook haar borst bedekken tijdens warmrijden?


Ik denk dat een uitrijdeken wel scheelt, borst vrij is wel fijn om de warmte kwijt te kunnen en vrij te bewegen

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Pony heeft stress in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:23

Met een dikke vacht heeft ze echt geen deken nodig, ook geen uitrijdeken. Veel te warm met dit weer. Paarden vinden tussen de 10 en -5 graden het prettigste mits ze hun eigen vacht hebben en genoeg hooi. Staldeur open laten zodat ze altijd naar buiten kan is het beste. En zolang je dochter de pony nog niet goed onder controle heeft, buiten aanlijnen voor beider veiligheid. De pony weet dat ze nu weg kan lopen als ze wil, en dat mag geen gewoonte worden.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 23:28

Lindsey_99 schreef:
Met een dikke vacht heeft ze echt geen deken nodig, ook geen uitrijdeken. Veel te warm met dit weer. Paarden vinden tussen de 10 en -5 graden het prettigste mits ze hun eigen vacht hebben en genoeg hooi. Staldeur open laten zodat ze altijd naar buiten kan is het beste. En zolang je dochter de pony nog niet goed onder controle heeft, buiten aanlijnen voor beider veiligheid. De pony weet dat ze nu weg kan lopen als ze wil, en dat mag geen gewoonte worden.


Vanaf september heeft ze tijdens de nacht een deken op en daarna ook overdag. Het nu ineens aflaten lijkt me dan geen goed idee.
Staldeur ‘s nachts open gaan we proberen.
Ik ga haar zeker nu vasthouden buiten, mag niet meer gebeuren. Het was de eerste keer dat ze dat deed, ben serieus geschrokken. We gaan heel veel buiten en dat ging vanaf het voorjaar steeds goed.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Pony heeft stress in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:32

Hoe glad is de wei?

Als het nu een modderbende is kan de pony haar benen niet strekken en zelf even gek doen. Dan gaan ze het op andere manieren doen

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Pony heeft stress in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:08

Ze kunnen van luzerne inderdaad wat druk worden, luzerne kan door de calcium/fosfor verhouding ook invloed hebben op de mate waarin magnesium opgenomen wordt. Misschien is dat nog iets om naar te kijken. Wat voor kruidenbrokken krijgt ze, en heeft ze die nodig?

Misschien spanning door vuurwerk?

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:34

EmptyWords schreef:
Hoe glad is de wei?

Als het nu een modderbende is kan de pony haar benen niet strekken en zelf even gek doen. Dan gaan ze het op andere manieren doen


Precies. Mijn pony staat het hele jaar door 24/7 buiten maar ik moet ook altijd wat extra opletten in perioden met koud en nat weer. Zolang ik 1 a 2 keer per week een flinke trainingsrit van 20 km maak zodat hij lekker zijn benen kan strekken met langere stukken draven en galopperen is er niet zo veel aan de hand. Maar als hij een aantal dagen stil heeft gestaan en ik heb vooral in de bak gereden gooi ik er standaard eerst een longeerlijntje aan als ik het gevoel heb dat hij teveel opgekropte energie heeft. Dan moeten er eerst wat uitspattingen uit voor ik lekker kan rijden. En als ik het met rijden voel dat hij eigenlijk wil afgaan stap ik net zo gemakkelijk af om hem aan de longeerlijn even zijn ding te laten doen. Gelukkig zie het bij hem heel duidelijk aan de blik in zijn ogen. Voor zowel hem als boor voor mij fijner als hij zich even kan uitleven zonder dat ik steeds in gevecht moet.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Pony heeft stress in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:44

Als het gestress begint met het rijden lijkt me ook dat daar het probleem ligt. Harnacement check, fysieke check en anders wellicht anders rijden. Misschien switch van instructeur, andere aanpak etc. Etc.