Pony heeft stress in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:56

Klinkt als een pony die lekker fris is met kouder weer? Onze pony is qua gedrag ook anders in deze periode als je het vergelijkt met de zomer. Hij is veel scherper aan het been, sterker en vraagt veel meer tijdens het rijden; puur omdat hij veel frisser is en meer energie heeft. Deels omdat het vaker slecht weer is en ze dan net wat minder uur buiten staan en ook omdat hij gewoon zo reageert op het weer.

Inmiddels kan mijn dochter dat heel goed handelen en kan ze dat er heel goed 'uitrijden'
Hoe oud is jouw dochter?
Hoeveel ervaring heeft ze en krijgt ze (vaak) les?

Mijn tip is om de pony voor het rijden echt even goed te longeren.
Onze pony is nog jong en hoef je met dit weer echt niet eerst met een lang teugeltje ls te rijden; die moet je meteen aan het werk zetten; liefst in draf. Hij ontspant pas na een goede galop.
Zou dat bij jullie ook helpen? Mijn dochter zet hem meteen aan het werk met slangenvoltes, 8-en en als dat nodig is in galop in verlichte zit (maar wij longeren hem ook niet meer vantevoren, moet ik erbij zeggen)
Daarna gaat het super, maar ze moet hem wel aan het werk houden.
In de zomer kan ze heerlijk met hem sjokken als ze dat zou willen, dan is het een andere pony ;-)
Het heeft voor mijn dochter in dit soort fases geholpen intensiever te lessen.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 17:48

pairadice schreef:
EmptyWords schreef:
Hoe glad is de wei?

Als het nu een modderbende is kan de pony haar benen niet strekken en zelf even gek doen. Dan gaan ze het op andere manieren doen


Precies. Mijn pony staat het hele jaar door 24/7 buiten maar ik moet ook altijd wat extra opletten in perioden met koud en nat weer. Zolang ik 1 a 2 keer per week een flinke trainingsrit van 20 km maak zodat hij lekker zijn benen kan strekken met langere stukken draven en galopperen is er niet zo veel aan de hand. Maar als hij een aantal dagen stil heeft gestaan en ik heb vooral in de bak gereden gooi ik er standaard eerst een longeerlijntje aan als ik het gevoel heb dat hij teveel opgekropte energie heeft. Dan moeten er eerst wat uitspattingen uit voor ik lekker kan rijden. En als ik het met rijden voel dat hij eigenlijk wil afgaan stap ik net zo gemakkelijk af om hem aan de longeerlijn even zijn ding te laten doen. Gelukkig zie het bij hem heel duidelijk aan de blik in zijn ogen. Voor zowel hem als boor voor mij fijner als hij zich even kan uitleven zonder dat ik steeds in gevecht moet.


De wei is nat, maar zeker geen modderpoel.
Zich uitleven doet ze eigenlijk nooit is de wei.
Ze staat overdag best vaak in haar stal, met haar hoofd buiten. Als ze buiten gaat, staat ze rustig te grazen. Ze loopt zelden in de wei.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 17:53

NienkeV1994 schreef:
Ze kunnen van luzerne inderdaad wat druk worden, luzerne kan door de calcium/fosfor verhouding ook invloed hebben op de mate waarin magnesium opgenomen wordt. Misschien is dat nog iets om naar te kijken. Wat voor kruidenbrokken krijgt ze, en heeft ze die nodig?

Misschien spanning door vuurwerk?


Vuurwerk is er niet geweest bij ons.
Het zijn herval wafers, Herbs 4 horses, is ruwvoer.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 17:57

Pareltjes schreef:
Als het gestress begint met het rijden lijkt me ook dat daar het probleem ligt. Harnacement check, fysieke check en anders wellicht anders rijden. Misschien switch van instructeur, andere aanpak etc. Etc.


Mijn dochter rijd nog niet heel lang. Ze krijgt les van 2 verschillende instructeurs die veel belang hechten aan ontspanning. Ze hebben allebei zelf de pony al gereden en merken dat ze idd snel gespannen, maar de spanning gaat er ook wel uit. Ook bij mijn dochter lukt dit al. In de zomer was ze duidelijk minder gespannen, maar nu terug meer. Zadel en dergelijke zijn nagekeken. Is van vorig haar toen ze voor het eerst zo gestresst was een nieuw zadel.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 18:06

Koekie73 schreef:
Klinkt als een pony die lekker fris is met kouder weer? Onze pony is qua gedrag ook anders in deze periode als je het vergelijkt met de zomer. Hij is veel scherper aan het been, sterker en vraagt veel meer tijdens het rijden; puur omdat hij veel frisser is en meer energie heeft. Deels omdat het vaker slecht weer is en ze dan net wat minder uur buiten staan en ook omdat hij gewoon zo reageert op het weer.

Inmiddels kan mijn dochter dat heel goed handelen en kan ze dat er heel goed 'uitrijden'
Hoe oud is jouw dochter?
Hoeveel ervaring heeft ze en krijgt ze (vaak) les?

Mijn tip is om de pony voor het rijden echt even goed te longeren.
Onze pony is nog jong en hoef je met dit weer echt niet eerst met een lang teugeltje ls te rijden; die moet je meteen aan het werk zetten; liefst in draf. Hij ontspant pas na een goede galop.
Zou dat bij jullie ook helpen? Mijn dochter zet hem meteen aan het werk met slangenvoltes, 8-en en als dat nodig is in galop in verlichte zit (maar wij longeren hem ook niet meer vantevoren, moet ik erbij zeggen)
Daarna gaat het super, maar ze moet hem wel aan het werk houden.
In de zomer kan ze heerlijk met hem sjokken als ze dat zou willen, dan is het een andere pony ;-)
Het heeft voor mijn dochter in dit soort fases geholpen intensiever te lessen.


Dit zou bijna ons verhaal kunnen zijn.
Ook met onze pony kan je in de zomer sjokken. Ze heeft toen door de wei gegaloppeerd zonder zadel en met een touwtje aan het halster. Moet ze nu niet proberen

Mijn dochter is 11 en ze rijdt anderhalf jaar. Onze pony is 13. Ze krijgt wekelijks les, in de vakanties meestal 2 keer per week. We hebben 2 verschillende instructeurs.
Longeren voor het rijden doen we soms als we merken dag ze echt te fris is. Soms begint ze dan te rennen en te bokken, maar soms is ze gewoon direct rustig.
Met het aanspringen in galop merken we goed dat ze stress heeft of niet. Als ze stress heeft springt ze niet mooi aan, maar maakt ze met haar achterbenen een gek sprongetje.

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:38

EVL, ik ken het karakter van jullie pony natuurlijk niet?
Die van ons is 5 en heeft nog wel wat puberstreken (klinkt vervelender dan ik bedoel) Hiermee bedoel ik dat het heel belangrijk is dat mijn dochter heel consequent met hem is. Zo'n huppeltje had onze pony in de draf en dan is het meteen terugnemen en opnieuw beginnen. Een bokje? Meteen vooruit rijden en aan het werk zetten, niet accepteren. Maar dat heeft ze wel moeten leren. In de periode dat hij zich dus anders ging gedragen vorig jaar, toen hij zo fris werd, heb ik iemand gezocht die haar een aantal weken 2 of 3 x per week les kwam geven. Nu rijdt ze de pony er met gemak zelf doorheen.

Het is echt een hele brave pony, maar zijn karakter wordt wat duidelijker in de winter, grappen wij.

Het is een beetje achterhalen wat werkt bij jullie pony, maar dat kan jullie instructie vast ook vertelken indien dat goede instructie is.
Hoe oud is de pony? Wat kan de pony zelf allemaal?

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Pony heeft stress in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:44

Ik zou de pony laten testen op de ziekte van Cushing. Dit moet een speciale test zijn, niet een gewoon bloedonderzoek. Mijn paard had het ook en die werd in de winter ook heel gestressed terwijl het juist een hele flegmatieke fjord was. Hij was toen 10 jaar en had verder geen andere symptomen van Cushing.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 19:19

Koekie73 schreef:
EVL, ik ken het karakter van jullie pony natuurlijk niet?
Die van ons is 5 en heeft nog wel wat puberstreken (klinkt vervelender dan ik bedoel) Hiermee bedoel ik dat het heel belangrijk is dat mijn dochter heel consequent met hem is. Zo'n huppeltje had onze pony in de draf en dan is het meteen terugnemen en opnieuw beginnen. Een bokje? Meteen vooruit rijden en aan het werk zetten, niet accepteren. Maar dat heeft ze wel moeten leren. In de periode dat hij zich dus anders ging gedragen vorig jaar, toen hij zo fris werd, heb ik iemand gezocht die haar een aantal weken 2 of 3 x per week les kwam geven. Nu rijdt ze de pony er met gemak zelf doorheen.

Het is echt een hele brave pony, maar zijn karakter wordt wat duidelijker in de winter, grappen wij.

Het is een beetje achterhalen wat werkt bij jullie pony, maar dat kan jullie instructie vast ook vertelken indien dat goede instructie is.
Hoe oud is de pony? Wat kan de pony zelf allemaal?


De pony is 13 en heeft M gelopen dressuur en M springen. Alle “knopjes” staan er wel op, ze kan wel veel. Beide instructeurs hebben al met de pony gereden en ze zeggen allebei hetzelfde. De pony moet goed voorwaarts gereden, dan heeft ze die gekke sprongetjes niet.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:34

cynthiar schreef:
Ik zou de pony laten testen op de ziekte van Cushing. Dit moet een speciale test zijn, niet een gewoon bloedonderzoek. Mijn paard had het ook en die werd in de winter ook heel gestressed terwijl het juist een hele flegmatieke fjord was. Hij was toen 10 jaar en had verder geen andere symptomen van Cushing.

Volgens mij worden ze van Cushing juist sloom.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 19:44

Koekie73 schreef:
EVL, ik ken het karakter van jullie pony natuurlijk niet?
Die van ons is 5 en heeft nog wel wat puberstreken (klinkt vervelender dan ik bedoel) Hiermee bedoel ik dat het heel belangrijk is dat mijn dochter heel consequent met hem is. Zo'n huppeltje had onze pony in de draf en dan is het meteen terugnemen en opnieuw beginnen. Een bokje? Meteen vooruit rijden en aan het werk zetten, niet accepteren. Maar dat heeft ze wel moeten leren. In de periode dat hij zich dus anders ging gedragen vorig jaar, toen hij zo fris werd, heb ik iemand gezocht die haar een aantal weken 2 of 3 x per week les kwam geven. Nu rijdt ze de pony er met gemak zelf doorheen.

Het is echt een hele brave pony, maar zijn karakter wordt wat duidelijker in de winter, grappen wij.

Het is een beetje achterhalen wat werkt bij jullie pony, maar dat kan jullie instructie vast ook vertelken indien dat goede instructie is.
Hoe oud is de pony? Wat kan de pony zelf allemaal?



Hoe oud is jouw dochter en hoe lang rijdt ze al?

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:17

Mijn dochter is 14 en rijdt sinds haar 10e.

Haar instructrice stapt er heel af en toe ook nog wel eens op nu om even te voelen waar ze tegenaan lopen waardoor ze dochter en pony weer verder kan helpen.
Maar ik moet zeggen, vorig jaar februari/maart (uit mijn hoofd) heeft ze gedurende 6 weken frequenter les gehad (3x per week) omdat de pony ineens rodeo wilde rijden. Inmiddels leidt mijn pony zelf heel erg netjes op. Wel met 1 x per week/ 1x per 2 weken privéles. En ze rijdt hem 4x per week (+1 of 2x per week longeren) Pony weet dat hij geen rare fratsen hoeft uit te halen, want dochter weet hoe ze eea op kan lossen. Ze hebben laatst zelfs een heel net, foutloos, B oefenparcours gesprongen :D

Nogmaals, ik ken jullie pony niet, maar zoals je het hier omschrijft klinkt het alsof het een pony is die in de winter even net wat meer (consequenter, duidelijk doorpakken) gereden moet gereden moet worden. Je dochter rijdt 2x per week? Misschien helpt het al om 4x per week te rijden? Of om een gevorderde ruiter 2x per week de pony bij te laten rijden?

scooby09

Berichten: 2207
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:34

Krijgt ze in deze periode ander voer dan in de zomer..?
En dan denk ik aan de Pavo Vital.....Mijn merrie reageerde absoluut heel slecht op zodra ik dat ging voeren.
Maar ook op de Lucerne kunnen ze reageren.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 21:03

Koekie73 schreef:
Mijn dochter is 14 en rijdt sinds haar 10e.

Haar instructrice stapt er heel af en toe ook nog wel eens op nu om even te voelen waar ze tegenaan lopen waardoor ze dochter en pony weer verder kan helpen.
Maar ik moet zeggen, vorig jaar februari/maart (uit mijn hoofd) heeft ze gedurende 6 weken frequenter les gehad (3x per week) omdat de pony ineens rodeo wilde rijden. Inmiddels leidt mijn pony zelf heel erg netjes op. Wel met 1 x per week/ 1x per 2 weken privéles. En ze rijdt hem 4x per week (+1 of 2x per week longeren) Pony weet dat hij geen rare fratsen hoeft uit te halen, want dochter weet hoe ze eea op kan lossen. Ze hebben laatst zelfs een heel net, foutloos, B oefenparcours gesprongen :D

Nogmaals, ik ken jullie pony niet, maar zoals je het hier omschrijft klinkt het alsof het een pony is die in de winter even net wat meer (consequenter, duidelijk doorpakken) gereden moet gereden moet worden. Je dochter rijdt 2x per week? Misschien helpt het al om 4x per week te rijden? Of om een gevorderde ruiter 2x per week de pony bij te laten rijden?


Ze rijdt meestal 4x/week, waarvan 1 keer les. In de vakanties rijdt ze meer en neemt ze 2x/week les.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 21:03

scooby09 schreef:
Krijgt ze in deze periode ander voer dan in de zomer..?
En dan denk ik aan de Pavo Vital.....Mijn merrie reageerde absoluut heel slecht op zodra ik dat ging voeren.
Maar ook op de Lucerne kunnen ze reageren.


Ze krijgt idd pavo vital, maar dat krijgt ze een jaar.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:21

[/quote]
Volgens mij worden ze van Cushing juist sloom.[/quote]
Dat ze sloom worden is pas in een veel later stadium. Door de hoge cortisol worden ze heel gestressed.

Kimnl

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: noordwijkerhout

Re: Pony heeft stress in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:34

Pavo vital sprong mijn paard ook van door het dak kwa energie.

Verder zit er in gras nu ook meer fructaan dan wanneer het warm is. Als je paard daar gevoelig voor is kan dat zeker druk gedrag vertonen. Mijn paard heeft tot 1 Dec op de wei gestaan en vorige week 2 uurtjes en dag daarna gelijk helemaal uit der panty met longeren.