Hoe gemakkelijk eikels verwijderen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
runnerfan

Berichten: 254
Geregistreerd: 28-01-06

Hoe gemakkelijk eikels verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 14:14

Het is inmiddels al januari en een deel van mijn weiland ligt nog steeds vol met eikels. -O- Mijn (drachtige) merrie is gek op eikels helaas en kan ik dus niet in dat stuk land doen. Zonde want in de bak vind ze lang niet zo leuk en ik ook niet!

Ik heb een druk gezinsleven met kinderen, groot huis en tuin en drukke baan. Dit is dus mede de reden dat het land nog vol ligt met die ondingen.

Ik zoek een gemakkelijke manier om er van af te komen. Met de hand rapen is echt teveel werk en daarvoor is het stuk land te groot. Harken of bladblazer eigenlijk ook.

Ik zat zelf te denken om er een beest in te zetten die wel eikels lust maar er niet ziek van wordt. Een varkentje bijvoorbeeld maar ik heb daar geen ervaring mee en weet niet of dat een goed idee is :D (iets met wroeten misschien)
Eten schapen ook eikels?

Is er op bokt misschien iemand met een geweldig idee?! Help!!

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:36

Volgens mij hebben een aantal hier wel varkentjes om die reden. Maar ik vrees dat 2 extra dieren niet snel minder werk is. Er zijn wel van die bladblazers voor achter een trekker, soort van kanonnen. Ik zie ze weleens gebruikt worden op de golfbaan en dan kijken wij vol jaloezie want ik sta altijd uren/dagen te blazen. Misschien bij loonwerkers informeren? Als ze er een hebben is uurtje komen blazen vast niet zo duur.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:36

Ik wilde een andere grap maken............

Wij zitten aan een bosrand en hebben op ons pad aan 1 kant veel eikels. Op onze vorige plek net zo, heb ik dat stuk afgezet en toen alles lag in 1 keer alles opgepakt.

Er zijn eikelruimers. Een soort molentje op stok die als wieltje over de grond gaat.

Nu hebben wij varkens. 1 Gottingher en 1 kune kune. Waren al volwassen en een stel. De 1 zegt dat varkens ze ook niet mogen en akkervarken bijv wil ze juist graag hebben voor hun varkens.

Onze Gotiingher eet ze graag. Wel alleen de goede, dus beschadigde en zwarte laat ze liggen. De kune kune zie ik het minder doen.
Ons gras is nog groen, dus qua wroeten valt het mee, maar Het zal er vanaf hangen. Die van ons lopen de gehele dag bij de paarden, pakken gevallen hooi en maaien dus nog wat gras hier en daar. Ze maken soms een plek om te liggen, maar de oude plekken zijn al weer vol gras.

Ze gaan 's nachts in hun hokje met uitloopje. Daar hebben ze alleen hooi. Hoorde van iemand anders met een gras veldje dat ze die in 2 dagen hadden omgewoeld, maar als er nog weinig gras staat, ze geen hooi eten, zich misschien verdelen, kan dat vast gebeuren.

We geven wel wat brok bij. En alleen wat verse snij afval van groente en fruit. Geen etensresten bijv.

Ze vragen wel veel aandacht :) Ze zijn daar beiden heel anders in. De gottingher is voorzichtig en komt gezellig langs, wil aangehaald en klaar. De kune kune kan wat opdringerig zijn en is luidruchtig. Met name als ze je ziet of als je gaat voeren. Hoe sneller je bent, hoe korter ze lawaai maakt. Soms negeren we het, maar wij hebben niet echt hele naaste buren.

roekes

Berichten: 754
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:37

Bruine eikels mogen mijn pony's gewoon eten. Als er groene eikels vallen zet ik dat stuk af. Groene zijn giftig en bruine niet is mij verteld.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:37

Ja hebt van die handige rollers, dat ziet er tenminste altijd heel handig uit

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Hoe gemakkelijk eikels verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:43

Ik ben mijn stuk weiland waar de eiken langs staan, er nu rustig in kleine strookjes bij aan het geven. De eikels zijn nu bruin (dus tanine-gehalte is laag nu) en de doppen, die voor vreselijke verstoppingen kunnen zorgen, zijn inmiddels goed zacht en deels al weggerot. Daardoor brengen ze nu niet zoveel schade meer aan.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:45

Is er niet een buurjongen/meisje die een zakcentje wil verdienen met eikel rapen?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:48

Ik heb voorheen bij een verzorgpaard ze wel opgeruimd van een heel weiland, maar het is een enorme klus inderdaad..
Eerst met een bladblazer en dan het laatste met de hand met een hark.

Natuurlijk zie je er nog steeds veel over het hoofd maar dat zijn dan aantallen die ze wel kunnen handelen. Gewoon stukken die je af hebt erbij geven...

Ik ben blij dat ik dat niet meer hoef te doen :=
Laatst bijgewerkt door Sintara op 04-01-21 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:49

Ik gebruik zo'n soort 'hark' ervoor: KLIK
Deze hebben erg fijne tanden die precies groot genoeg zijn om eikeltjes bij elkaar te harken, en ze glijden vrij soepel over het gras, waardoor het opruimen echt snel klaar is.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Hoe gemakkelijk eikels verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:51

Mijn vader heeft een tijd een bladblazer gehad van Stihl welke je op de rug draagt (de grote versie) die blies met gemak alles weg. De gewone bladblazers zijn te zwak om de eikels echt goed weg te blazen voor mijn gevoel.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Hoe gemakkelijk eikels verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:54

bruine eikeltjes zijn geen probleem, groene wel. Anders met een grashark ze eraf harken.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:13

Wij doen het altijd met een hark, maar snel gaat dat zeker niet. Bij ons is de track van augustus tot november dicht waarbij we bijna dagelijks eikels weghalen. We hebben wel een notenraper, maar dat is eigenlijk vooral handig in optimale omstandigheden. Als het een beetje modderig is bijv heb je er al niks aan. Op een vlakke droge en harde ondergrond werkt ie wel goed

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:24

joyce83 schreef:
Mijn vader heeft een tijd een bladblazer gehad van Stihl welke je op de rug draagt (de grote versie) die blies met gemak alles weg. De gewone bladblazers zijn te zwak om de eikels echt goed weg te blazen voor mijn gevoel.


Ik heb ook een bladblazer, alleen dan een Dolmar. Die is idd sterk genoeg om eikels en zelfs kastanjes weg te blazen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe gemakkelijk eikels verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:38

Bij ons liggen ze voornamelijk in het brede zandpad/de track aan die kant, dus dat is geen doen met een bladblazer of hark of zo een molentje. Je trapt ze ook wel in het zand, maar een paard dat echt wil, zoekt ze wel op dan.
Varkens gelukkig ook, dus dan gaan de goede wel weg. Ik doe wel grof met de bladhark veel van het pad af naar de zijkanten, waar het blad mag blijven liggen ronde de bramen en nieuwe bomen. Wat ik zie pak ik op.

Heb ook eikels die uitkomen en kleine eiken boompjes zijn in de voortuin :)

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Hoe gemakkelijk eikels verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 07:34

Ik zorg dat het stuk onder de bomen kort gemaaid is als ze gaan vallen en zet die stukken vervolgens af. Dan regelmatig harken. Nu ben je echt al te laat en gaan ze al uitlopen en vastgroeien aan de grond waardoor het heel lastig is om ze nog weg te harken. Zeker als het gras lang is is weg harken echt geen doen meer.....

JorienNH
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-12-20

Re: Hoe gemakkelijk eikels verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:05

Ik zeg vooral harken, harken en nog eens harken.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:30

superpony schreef:
Ik wilde een andere grap maken.............


Niet doen wilde ik ook al... :j :j