Sneeuw en ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:08

De boel sneeuwvrij houden is hier niet te doen. Ze staan 24/7 buiten. Hoewel ze momenteel niet eens hun schuilhok uit willen, ze staan non-stop hooi te kauwen, zelfs die van mij met zijn halve gebit.

Ik heb vanmiddag de placemat-truc toegepast. Ben benieuwd of het er morgen nog onder zit. Hij wilde de sneeuw écht niet in (en ik geef hem geen ongelijk) dus ik kon het niet testen. Als hij nou gewoon mooi in zijn hok blijft staan, dan heeft hij sowieso geen last van sneeuw onder de hoeven. :D

Afbeelding

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:09

Ik was helaas te laat.. geen idee wat er is gebeurd. Maar helaas een wond boven de kroonrand. Nu in het verband.

Helemaal klaar met die ijzers... is al de tweede wond in 8 weken door de ijzers.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:13

Karin schreef:
De boel sneeuwvrij houden is hier niet te doen. Ze staan 24/7 buiten. Hoewel ze momenteel niet eens hun schuilhok uit willen, ze staan non-stop hooi te kauwen, zelfs die van mij met zijn halve gebit.

Ik heb vanmiddag de placemat-truc toegepast. Ben benieuwd of het er morgen nog onder zit. Hij wilde de sneeuw écht niet in (en ik geef hem geen ongelijk) dus ik kon het niet testen. Als hij nou gewoon mooi in zijn hok blijft staan, dan heeft hij sowieso geen last van sneeuw onder de hoeven. :D

[ [url=m/5c9K9J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe heb je dit gedaan Karin, ziet er handig uit!

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:16


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:20

:D

    - Neem een placemat.
    - Leg een oud hoefijzer op de placemat.
    - Teken af langs de binnenkant van het hoefijzer.
    - Knip de hoefijzervorm uit met voor de zekerheid een halve cm extra rondom.
    - Pas de vorm bij je paard in het hoefijzer en knip eventueel een stukje weg als de vorm te breed is.
    - Klem de vorm bij je paard in het hoefijzer.

Ik heb het ooit geprobeerd met een deksel van een emmer, maar dat materiaal was te stug. Een placemat is nog enigszins flexibel, maar het moet ook weer niet te slap zijn.

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:21

Ik ga oude placemat zoeken!

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:22

Top dankjewel!
Eens opzoek naar een stevige placemat dan. :D
Gezien de kou zal de sneeuw nog wel even blijven liggen. :=

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:23


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:24

Hier ook zoiets gedaan. Met een dun stuk plastic verpakkingsdoosje. Heeft er iig een paar uur ingezeten. Nu van ander materiaal 2 zooltjes. Want ik had van dat andere spul maar 1 zooltje kunnen maken. Dit spul lijkt minder z'n werk te doen. Maar kan ook aan de pasvorm liggen, misschien de 2e voet niet helemaal optimaal geknipt (te rond). Morgen nog een nieuwe proberen als ze kwijt zijn.

En anders uitzingen. Ze zakken nu toch weg in de sneeuwlaag. Dus een beetje klompjes merken ze dan weinig van. Die vijl ik dan gelijk aan het ijzer, als ze er niet van los willen.

Of zou een hele rol ductape plakken slijtvaster wezen :+

ava_krause

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:24

Ik ga het ook proberen hier... sportpony rondom op ijzers is zo link in de sneeuw op harde ondergrond ;(

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:36

Tape (vetwrap) geprobeerd maar de ijzers komen er snel doorheen helaas. Dus niet denderend enthousiast.

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:59

Hier kwamen de ijzers ook snel door de vetwrap heen.
Morgen het plaatsje maar los gaan bikken dan kunnen ze daar sneeuwvrij staan.

ava_krause

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-01-20

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:38

Net geprobeerd plastic malletjes onder de ijzers te schuiven. Is echt niet te doen zonnder dat ze er snel afvallen.... Ik ben echt hopeloos, kan de pony echt niet 2 weken binnen houden :n Als iemand de gouden tip heeft, roept u maar

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:13

Karin schreef:
:D

    - Neem een placemat.
    - Leg een oud hoefijzer op de placemat.
    - Teken af langs de binnenkant van het hoefijzer.
    - Knip de hoefijzervorm uit met voor de zekerheid een halve cm extra rondom.
    - Pas de vorm bij je paard in het hoefijzer en knip eventueel een stukje weg als de vorm te breed is.
    - Klem de vorm bij je paard in het hoefijzer.

Ik heb het ooit geprobeerd met een deksel van een emmer, maar dat materiaal was te stug. Een placemat is nog enigszins flexibel, maar het moet ook weer niet te slap zijn.


Als je zorgt dat ‘ie ietsje bol komt te staat drukt ‘ie nog meer de sneeuw eruit.
Ik heb het wel eens bij mijn vorige paard zo gedaan en het werkte toen ook best goed.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:17

Ja klopt, ik heb ze ook heel iets bol gemaakt. Ook weer niet te bol, want dan springen ze eruit.

Ben benieuwd, ik hoor het morgenochtend wel. :))

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:20

Ja ben benieuwd!
Super als het werkt!

Ik heb nu leren zooltjes met siliconen, net er onder natuurlijk afgelopen week... -O-
Maar ik moet zeggen, tot nu toe blijven ze aardig sneeuwvrij!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:47

Susanne schreef:
Tape (vetwrap) geprobeerd maar de ijzers komen er snel doorheen helaas. Dus niet denderend enthousiast.

Misschien een plaatje knippen dat net zo groot is als het ijzer en dat eronder tapen.
Ik heb eerder in dit topic een link geplaatst naar een filmpje van een smid die een stuk piepschuim onder een hoef tapet. Zoiets doen, maar dan met plastic onder het ijzer. En met ducttape.
Mijn merrie heeft in de zomer meerdere dagen met ducttape rondgelopen. Paar dagen hield dat het wel, pony liep op verharding, paddock, track en wei, alle gangen.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:54

Handig topic dit, Zijn er ook mensen die iets weten op uitglijden ?
En dan niet sneeuwvrij maken maar stel ik wil met mijn paard (voorhoeven beslagen) over het erf en in de sneeuw.
Is hier überhaupt een oplossing voor naast stiften/kalkoenen ?
Hij staat nu al 48 binnen omdat we de stalgang niet uit kunnen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:06

freedomshet schreef:
Handig topic dit, Zijn er ook mensen die iets weten op uitglijden ?
En dan niet sneeuwvrij maken maar stel ik wil met mijn paard (voorhoeven beslagen) over het erf en in de sneeuw.
Is hier überhaupt een oplossing voor naast stiften/kalkoenen ?
Hij staat nu al 48 binnen omdat we de stalgang niet uit kunnen.


Gaat hij echt gelijk glijden in de sneeuw?
Ik heb de mijn een aantal uur zonder problemen in de sneeuw in de paddock staan, glijdt niet echt naar mijn idee.
Anders tape ofzo over het ijzer of Hoefschoenen?
Kunnen jullie het stukje niet schoon maken, en zout strooien?

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:34

Gister ben ik vastgelopen dus niet op stal kunnen komen.
Vandaag zijden meerdere stalgenoten dat het niet kon en gleed zelf ook weg dus niet durfen proberen.
vanuit de stalgang is bij ons een klein stukje schuin naar beneden waar je dus overheen moet. dat willen ze morgen extra gaan stooien en wss mest eroverheen dus eruit kan dan wss.

Maar dan is dus mijn vraag kunnen vlakken stukken wel of met iets om de hoeven heen ? Mij lijkt het namelijk dat hij daar niet meteen op uit zou glijden maar hij is me te lief om de gok te nemen zonder onderzoek.

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:26

Nouvel schreef:
Karin schreef:
:D

    - Neem een placemat.
    - Leg een oud hoefijzer op de placemat.
    - Teken af langs de binnenkant van het hoefijzer.
    - Knip de hoefijzervorm uit met voor de zekerheid een halve cm extra rondom.
    - Pas de vorm bij je paard in het hoefijzer en knip eventueel een stukje weg als de vorm te breed is.
    - Klem de vorm bij je paard in het hoefijzer.

Ik heb het ooit geprobeerd met een deksel van een emmer, maar dat materiaal was te stug. Een placemat is nog enigszins flexibel, maar het moet ook weer niet te slap zijn.


Als je zorgt dat ‘ie ietsje bol komt te staat drukt ‘ie nog meer de sneeuw eruit.
Ik heb het wel eens bij mijn vorige paard zo gedaan en het werkte toen ook best goed.


Bij mij gingen de plasticjes schuiven in de hoeven helaas
Wat ik nu doe: een fleece deken aan stukken knippen, de hoeven vol laten zitten met stro voor de steun, en dan het stuk deken om de voet heen slaan en rond de Koot vastbinden met ductape. Werkt goed als je niet te veel over straat hoeft te lopen.

Edit: Duc tape scheurde hier kapot bij de eerste stap op straat. Misschien dat zand strooien over het ijs nog helpt bij jullie op stal? Paarden letten meestal zelf wel goed op als het glad wordt, als het ijs voldoende bedekt is moet je erover heen kunnen stappen denk ik.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:35

Dat werkt misschien als je paard vooral binnen staat en alleen even over het erf hoeft. Die van mij staat 24/7 buiten. Alles wat ik om de hoef ga binden en eventueel met tape vastzet gaat zeikensnat worden - lees: loodzwaar van het vocht en irriterend aan de huid. Hier dus helaas geen optie.

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:00

Die van mij mogen 2x per dag een uurtje naar buiten om de benen te strekken, voor de hele dag is het niet zo geschikt inderdaad..

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:56

Ik kreeg zojuist een update over de placemat-pads:

Achter zijn ze prima blijven zitten. Voor is er eentje uit gevallen en de ander zat er zo ver in gedrukt dat er toch een klont bij was gekomen. Half goed nieuws dus. ;-)

Ik had al het idee dat ik er eentje toch iets te smal had geknipt en de ander juist iets te bol stond. Ik had ook al een reserve-setje geknipt, dus ik ga het straks nog een keer proberen. Net zo lang totdat de smid eventueel langskomt.

hortensia
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:56

ik heb losse sneeuwringen , ik laat ze er gewoon in zitten. zondag 2 uur mee buiten gestaan en gisteren ook ongeveer. ging goed, geen klompen. ook gisteren mee gewandeld over de straat, ze ging ook nog even springen omdat ze "iets hoorde "maar ze gleed niet met haar ijzers. ze staat alleen voor op ijzers.